Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä särkylääkemerkkiä käytät yleensä päänsärkyyn, flunssaan tai kuukautiskipuihin? Onko sinulla joku luottomerkki?

Vierailija
28.02.2018 |

Miksi juuri se?

Mä itse käytän Ibuxin-merkkistä särkylääkettä. Ihan vain siitä syystä että se taitaa olla kaikkein halvinta. 😁

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkukipuun auttaa parhaiten A-vita nenätipat; nosta leuka ylös ja laita A-vitamiinitippoja nenään. Pidä leukaa pystyssä kunnes tunnet öljyn valuvan nieluun. On kuin balsamia haavoille ja lievittää kurkkukipua välittömästi!

Vierailija
62/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaas leidit, että lääkkeitä harvemmin tutkitaan edes naisilla, tai jos tutkitaan, tulee tällaisia tuloksia http://time.com/4746319/ibuprofen-painkillers-risks/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa. sekä 400 että reseptillä 600.

Ja sitä ibumaxiakin ostanut.

Vierailija
64/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri koskaan ole tarvinnut särkylääkkeitä muuhun kuin jokaviikkoiseen päänsärkyyn, mutta Panadolia menikin sitten runsaasti. 9 kk sitten satuin ostamaan "timanteilla" koristellun magneettirannekeen, koska minusta se oli kaunis koru.

Uskokaa tai älkää, mutta tämän 9 kk:n aikana ei ole ollut yhden yhtäkään päänsärkyä eli en myöskään ole syönyt yhtään Panadolia. En meinaa uskoa sitä itsekään!

Vierailija
65/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella tarviin särkylääkettä, niin Panadol. Mutta niitä nyt ei kulu montaa vuodessa.

Vierailija
66/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienestä pitäen usein kärsinyt kovista päänsäryistä ja migreenistä, joten lääkkeitä on tullut napsittua. Migreeniin migreeni lääkkeet, päänsärkyyn 2×burana caps 400mg ja kuukautisiin menee pari ekaa päivää vähintään 4xburana caps 400mg/päivä. Esim hammasärkyyn saattaa auttaa "tavalliset" särkylääkkeet, mutta päähän ei tepsi oikein mikään, vain nestemäinen burana ja paljon.

Täytyy sanoa, että näin farmasistina kauhistuttaa, jos todella vedät buranaa tuollaisia määriä. Suosittelisin yhdistämään pandoliin.

Eihän tuo niin paha ole. Farmaseutti taitaa haluta päteä. Migreeniin ei 400 mg x 1 juuri auta. 800 mg kerta-annos ei nyt niin suurelta kuulosta. Kuukautiskipuihin 4x400 mg tekee yhteensä 1600 mg/vrk eli on vähemmän kuin 3x600 mg mikä ei ole kovin suuri annos perusterveelle kun puhutaan muutaman päivän, ei jatkuvasta, käytöstä. Panadol ei kovempiin kipuihin auta monilla, Burana myös vähentää vuodon määrää kuukautisissa.

Kyllä se on suuri annos. Mitä tarkoitat lauseella "farmaseutti haluaa päteä"? Halveksutko farmaseutin ammattitaitoa?

En toisekseen sanonut missään vaiheessa olevani farmaseutti vaan farmasisti. Kyllä meitä farmasisteja on farmaseuttejakin, mutta toiset, kuten minä, ovat proviisoreja.

Oli sitten kumpi hyvänsä, farmaseutti tai proviisori, tutkintoomme kuuluu satojen eri lääkkeiden vaikutusmekanismien kuten reseptorien, agonismi/antagonismi-vaikutuksen, solun signalointijärbestelmän, farmakokinetiikan ja farmakodynamiikan, lääkkeiden metaboliittien ym) syvällinen tuntemus ja tutkimus. Tämän lisäksi alusta saakka opiskellaan farmaseuttista kemiaa, molekyylibiotieteiden kemiaa, mikrobiologiaa ja vietetään tuntikausia laboratoriossa tuoden tämä kaikki käytäntöön. Lääkkeiden käyttöaiheet ja vasta-aiheet eri taudeissa on tunnettava ja myös lääkkeiden oikea annostus eri annostelureittien kautta ja kuinka eri parametrit vaikuttavat siihen. Lisäksi on tiedettävä lääkeaineiden haitat ja interaktiot, eikä vain tiedettävä päällisin puolin, vaan ymmärrettävä ja pystyttävä perustelemaan nämä mekanismit entsyymi ja reseptoritasolla.

Moni asiakas kauhistuisi, kuinka rutiinia apteekissa on puuttua esimerkiksi lääkäreiden kiireessä tekemiin annosteluvirheisiin tai siihen, etteivät he ole huomioineet interaktiota.

Päivittäin korjata säilytysohjeisiin liittyviä väärinkäsityksiä tai käsityksiä siitä, että ilman reseptiä myytävät valmisteet olisivat turvallisia ja niitä voi napsia kuin pastilleja.

Tämän päätteeksi sellainen juttu, että tulehduskipulääkkeiden haitat ovat väestössä joko pää- tai osasyynä kuolemiin useammin kuin esimerkiksi liikenne. Satunnaiset suuretkaan annokset eivät nuorella henkilöllä usein haittaa, mutta jos säännöllisesti eli noin kerran kuussa menkkakipuihin vedetään tuommoisia määriä ja vielä useana päivänä ja siihen päänsärkykivut päälle, on käyttö niin huomattavaa, että aivan varmasti haittoja tulee ennen pitkää. Limakalvossa voidaan huomata ärsytystä ja jopa pieniä vaurioita jo yhden ja kahden tabletin jälkeen. Näidenkin korjaaminen vie elimistöltä aikaa. Petollisinta on, että mahan limakalvolla voi olla aivan avohaava, eikä potilaalla ole juuri mitään oireita. Toisin sanoen elimistö ei juuri näistä haitoista ilmoittele ennen kuin tilanne on jo todella vakava.

Vierailija
67/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandol 500 pääosin.

Vierailija
68/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buranaa päänsärkyyn ja kuukautiskipuihin. Oikein kovaan särkyyn Burana ja Panadol yhdessä.

Migreeniin Imigran ja sen kanssa 600 mg Burana tai Panadol sekä pahoinvointilääke.

Flunssaan Finrexiniä.

Useimmiten tavallisiin särkyihin otan Buranaa.

Aikamoinen lääkekaappi sulla. 😲 Eikö yhdellä särkylääkkeellä pärjää? Ap

Ei oikein pärjää. 🙁 Ilman migreeniä pärjäisin pelkällä Buranalla. On kaapissa purkki poikineen, mutta onneksi niitä sentään ei tarvitse joka päivä.

Migreeni on kyllä aika inhottava vaiva. Meilläkin on lähisuvussa taipumusta migreeniin. Onneksi mulla ei oo vielä todettu sitä. Mun siskolla on ja isällä on ja mitä heiltä oon kuullut kokemuksia kyseisestä vaivasta, niin en kenellekään soisi sellaista vaivaa.

Mun yhdellä kaverillakin on migreeni, sanoi että silmissä rupeaa näkymään vaan sahalaitaa kun kohtaus iskee.

Joten sorry mun tyhmä kysymys. Tsemppiä ja jaksamista! 👍🏼 Ap

Ei ollut ollenkaan tyhmä kysymys. Ei huolta. :) Migreeni on todellakin inhottava vaiva. Onneksi itselleni on sattunut löytymään sopiva lääke, joka auttaa.

Kiitos tsempeistä ja tsemppiä myös sinulle. Kaikenlaiset päänsäryt on inhottava vaiva. 

Vierailija
69/69 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibuprofeenia kuukautiskipuihin ja migreenilääkkeen kanssa päänsärkyyn. Muuten en särkylääkeitä käytäkään. Tosin kuukautiskipuihin saakin syödä kuukauden annoksen, että helpottaa.