Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harrastaisitko HIV-positiivisen kanssa suojaamatonta seksiä, jos tietäisit hänen olevan lääkityksen piirissä?

Vierailija
28.02.2018 |

Kysymyshän kuulostaa maallikon korvaan täysin älyttömältä. Ei kai kukaan täyspäinen harrastaisi seksiä HIV-positiivisen kanssa, saatika suojaamatttomana?

Tässä hiljattain juuri kuuntelin radiosta ohjelmaa, jossa haastateltiin HIV-positiivista. Minulle oli täysi yllätys, että jos HIV-positiivinen on lääkityksen piirissä ja lääkkeen on todettu tehoavan, niin hän ei tartuta HIViä edes suojaamattomassa seksissä.

Niinpä tämä juttu https://www.is.fi/terveys/art-2000005585673.html ei enää minua yllättänyt. Onhan se silti jotenkin hurjaa, kun muistetaan minkälaisena kuolemantuomiona hiviä ja siitä seuraavaa Aidsia pidettiin 80-luvulla ja vielä 90-luvullakin, jota pelättiin enemmän kuin syöpää ja nyt siihen napsastaankin vain yksi pilleri päivässä ja olet täysin terve ja elät yhtä pitkään kuin muutkin ja kenties jopa pidenmpäänkin, etkä tartuta ketään edes suojaamattomassa seksissä.

No joo, mutta en minä siltikään HIV-positiivisen kanssa suojaamatonta seksiä harrastaisi, olisi hänellä lääkitys tai ei. Tosin en minä harrasta suojaamatonta seksiä muidenkaan kanssa :)

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sateenkaariväen ikioma sairaus. Ei koske meitä normaaleja. Jos on pervo, niin joutaa mokoman taudin saadakin. Hyi vit.

Vierailija
22/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin, jos suhteessa ollaan tarpeeksi pitkällä. Toki riskit minimoitaisiin jne, mutta jos on todettu ettei tartu niin mikä jottei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan harrastaisi seksiä ilman kondomia, vaikka kuinka olisi lääkitykset kunnossa yms. En vaan pystyisi - takaraivossa kuitenkin olisi mitä jos koko ajan.

Muutenkaan en ole kovin innostunut ajatuksesta harrastaa suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa - oli sitten HIV tai ei.

Vierailija
24/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi HI-virusta mistään hinnasta. Eli käyttäisin kondomia. Aina.

Ihan sama miten joku kokee HIVin oleva neutraali asia, itse en sitä suostu ottamaan. Huolehdin ehkäisystä: aluksi kondomi, sitten kaikkien sukupuolitautien testaus kummaltakin, sen jälkeen kondomin voi jättää pois vakavassa seurustelusuhteessa.

Vahvojen HIV-estolääkkeiden syöminen loppuelämän ajan ei ole hyväksi. Haittavaikutukset ovat ongelmallisia - viruksen saaneen pitää mahdollisesti valita kuolemaan johtava sairaus tai loppuelämän kestävät lääkkeiden syönnit sivuvaikutuksineen.

Poikkeustilanteet vaikuttavat haitallisesti - jos lääkettä ei ole aina saatavilla, ei voikaan enää riemuita "normaalista" elinajanodotteesta.

Vierailija
25/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sateenkaariväen ikioma sairaus. Ei koske meitä normaaleja. Jos on pervo, niin joutaa mokoman taudin saadakin. Hyi vit.

Mitä sinä haluaisit sanoa niille, jotka ovat saaneet hivin verensiirrosta. Tai lapsille, jotka ovat saaneet sen äidiltään?

Vierailija
26/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimetkää yksikin hetero jolla on HIV.

Vierailija
27/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan harrastaisi seksiä ilman kondomia, vaikka kuinka olisi lääkitykset kunnossa yms. En vaan pystyisi - takaraivossa kuitenkin olisi mitä jos koko ajan.

Muutenkaan en ole kovin innostunut ajatuksesta harrastaa suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa - oli sitten HIV tai ei.

Entäpä jos kyseessä olisi tuttu, vaikkapa oma puoliso?

Vierailija
28/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo linkin jutussa oleva nainen esimerkiksi. Nimen saat katsoa ihan itse.

Vierailija
29/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi ollenkaan suhteeseen sukupuolitautia kantavan kanssa. Mielummin olisin yksin.

Vierailija
30/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan harrastaisi. En ottaisi sellaista riskiä. Sitä paitsi hiv on yksi harvoista sairauksista, joka on itse omilla teoilla hankittu, niin saa kärsiä mun puolesta myös seuraukset.

Vierailija
31/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä haluaisit sanoa niille, jotka ovat saaneet hivin verensiirrosta. Tai lapsille, jotka ovat saaneet sen äidiltään?

Marginaalitapauksia. Fakta on se, että HIV _on_ yleisempi sateenkaariväellä ja piikkinarkkareilla. Mitkään yksittäistapaukset ei tätä faktaa muuta.

Vierailija
32/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olin nuori 80-90 -luvuilla enkä pääse koskaan yli siitä pelosta, jota silloin tunsimme kollektiivisesti. En voisi ottaa sitä riskiä. Tiedän, että jäisin sen jälkeen epäilemään asiaa ja kävisin testeissä hermostuneena heti sen jälkeen ja sitten sen puolen vuoden odotusajan jälkeen.

Tai ehkä tietoni ovat jo vanhentuneet, ja nykyään testeissä saadaan 100% oikea tulos heti, eikä vasta puoli vuotta yhdynnän jälkeen?

Olenpa vanha ja avioliittooni kalkkeutunut ihminen. Onneksi nuoremmat ovat avoimempia ja luottavaisempia tässä(kin) asiassa.

Vierailija
33/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan harrastaisi. En ottaisi sellaista riskiä. Sitä paitsi hiv on yksi harvoista sairauksista, joka on itse omilla teoilla hankittu, niin saa kärsiä mun puolesta myös seuraukset.

Mitä sinä haluaisit sanoa niille, jotka ovat saaneet hivin verensiirrosta????? Tai lapsille, jotka ovat saaneet sen äidiltään??????

Vierailija
34/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elinajanodotteeni on yhtä pitkä tai jopa pidempi kuin negatiivisilla"

Millä perusteella jopa pidempi kuin negatiivisilla. Ai että ottaa päähän tällaiset perusteettomat kaunistelut. Voi olla, että odote on yhtä pitkä, mutta pidempi? Miksi miksi miksi??

Nyt kaikki syömään niitä lääkkeitä kun ne kerran pidentävät elämää.

Vierailija
35/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi HI-virusta mistään hinnasta. Eli käyttäisin kondomia. Aina.

Ihan sama miten joku kokee HIVin oleva neutraali asia, itse en sitä suostu ottamaan. Huolehdin ehkäisystä: aluksi kondomi, sitten kaikkien sukupuolitautien testaus kummaltakin, sen jälkeen kondomin voi jättää pois vakavassa seurustelusuhteessa.

Vahvojen HIV-estolääkkeiden syöminen loppuelämän ajan ei ole hyväksi. Haittavaikutukset ovat ongelmallisia - viruksen saaneen pitää mahdollisesti valita kuolemaan johtava sairaus tai loppuelämän kestävät lääkkeiden syönnit sivuvaikutuksineen.

Poikkeustilanteet vaikuttavat haitallisesti - jos lääkettä ei ole aina saatavilla, ei voikaan enää riemuita "normaalista" elinajanodotteesta.

Kerrotko niistä sivuvaikutuksista, sinulla kun tuota tietoa tuntuu olevan? Ihan vaan, kun tuossa jutussa ei ouhuttu niistä mitään.

Vierailija
36/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni saa tosiaan taudin piittaamattomuuttaan, tietämättömyyttään tai huolimattomuuttaan (yhdenillan jutut, seksisuhteet tai uusi parisuhde ilman asiallista ehkäisyä eli kondomin käyttöä). Mutta ei kaikki. Joku vakituisessa parisuhteessa oleva voi saada pettävältä puolisoltaan HIVin. Ja jotkut on saaneetkin. Siihen tartuntaan joskus riittää valitettavasti yhden kerran salaa vieraissa käyneen oman puolison kanssa seksin harrastaminen.

Vierailija
37/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Charlie Sheen

Vierailija
38/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ResPektit tuolle naiselle.

Vierailija
39/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marginaalitapauksia. Fakta on se, että HIV _on_ yleisempi sateenkaariväellä ja piikkinarkkareilla. Mitkään yksittäistapaukset ei tätä faktaa muuta.

https://hivpoint.fi/etusivu/heteroseksi/

"Noin puolet kaikista Suomessa todetuista tartunnoista on heteroseksivälitteisiä tartuntoja"

Vierailija
40/52 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://hivpoint.fi/etusivu/heteroseksi/

"Noin puolet kaikista Suomessa todetuista tartunnoista on heteroseksivälitteisiä tartuntoja"

Entäs sitten? Luuletko, että se kertoo siitä että HIV on ihan yhtä yleistä hetero- kuin homoseksissä? Pieleen menee, koska heteroseksiä harrastetaan huomattavasti enemmän kuin homoseksiä.