Lapsiperheen kotipalvelu, pelkkää siivousta!
Valmistuin lähihoitajaksi (lanu) ja menin onnellisena uuteen työpaikkaan(yksityinen) , jossa luvattiin että työskentelen vain lapsiperheissä. No lapsiperheisiin pääsinkin, mutta työ on pelkkää siivousta. Tänään katkesi kamelin selkä, kun perheen vanhemmat lähtivät shoppailemaan ja minä jäin 7 lapsen kanssa siivoamaan sikolättiä, oli oikein lista tehty mitä pitää tehdä ta:n mielestä tämä oli ihan normaalia. Tämä orjana oleminen jäi kyllä työnantajalta kertomatta haastattelussa, kertoivat vain että autellaan lastenhoidossa ja tehdään jotain pikku hommia eikä missään vaiheessa mainittu, että normaali työpaivään kuuluu ison talon puunaaminen lattiasta kattoon, ruuanlaitto, pyykkihuolto ja kaikki tämä 7 lapsen pyöriessä jaloissa. Onko nämä kotipalvelu hommat aina tälläisiä vai onko ta luvannut perheille liikoja?
Kommentit (30)
Alkaako yrityksen nimi A:lla ja liittyy ihmisen hermostoon?
Olin itse tuollaisessa paikassa töissä. Pahimmillaan minut oli lähetetty siivouskeikalle ja perhe jätti sinne myös lapsensa ja ta:n mukaan se oli ihan ok. Ihmeellistä säätämistä, pomo on täällä jo vaihtunut ja minä poistunut pari vuotta sitten :D
Kirjoitin jo tässä ketjussa aiemmin. Teen samaa työtä kuin ap. Osa perheistä on vauvaperheitä ja saattaa olla nuoria vanhempia, joilla on vaikeuksia pärjätä vauvan hoidossa, myös masentuneita ja muita mielenterveysongelmia. Monesti hoidetaan vauvaa/vauvoja (kaksosia) äidin kanssa yhdessä ja ollaan tukena. Osassa perheitä lastensuojelu on myös kuviossa mukana. Jos ei ole, niin tehdään ilmoitus, jos herää huoli vanhempien pärjäämisestä, lapsen turvallisesta kehityksestä tms. Monesti käytännön neuvot ovat tarpeen. Suurperheissä taas kotityöt painottuvat. Joku kirjoitti, että suurperheiden lapset ovat usein hoidossa, niin ainakaan meidän useista asiakassuurperheistä yhdessäkään lapset eivät käy kodin ulkopuolella hoidossa. Kotipalveluista tulee vain yksi hoitaja, vaikka lapsia olisi perheessä yli kymmenen. Apu pyritään suunnittelemaan perheen tarvetta vastaavaksi ja kotipalvelujen piirissä on hyvin monenlaisia perheitä.
Kotipalvelu ei siivoa vanhuksillekaan, vaan työnä on ruoka, hygienia, lääkkeet ja sairaudenhoito.
Kissa pöydälle nyt. Siivouspalvelut ostetaan itse ja valtio tukee verovähennyksellä.
Iteäni otti aikalailla kupoliin kunnan työntekijä, joka tuli avuksi, kun satutin selkäni etten päässyt sängystä ylös. Yksi lapsi, vähän alle vuoden. Huolehti kyllä lapsesta, mutta kun lapsi nukkui kahden tunnin päiväunet, niin työntekijä istui sen aikaa joutilaana. Ei kuulemma hänelle kuulu sellaiset työt, mitkä mies voi tehdä illalla töiden jälkeen. Ei olisi mitään sanomista tähän, jos palvelu olisi ollut ilmaista, mutta hyvätuloisina maksoimme aika kovaa hintaa tuosta. Valitettavasti emme sillä aikataululla saaneet yksityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monilla myös vanhemmuus hukassa, ja tarvitsevat neuvoja ja opastusta lastenhoidossa ja -kasvatuksessa. Onhan siitä pidemmän päälle enemmän apua, jos esim lapsi alkaa nukkua paremmin, että äiti jaksaa ihan itsekin siivota, ja hoitaa lasta hyvin, kuin että kerran joku on hetken siivousapuna.
Tuota varten on sosiaalityö, kotipalvelutyöntekijä ei ole mikään kasvatuksen asiantuntija.
Kyllä muuten on jos on lähihoitaja joka on suuntaunut lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen
Että kehdataan ISTUA 2h palkalla :o jonkin sairaama olevan kotona!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät maksa itse palveluaan. Pomon mukaan kaupungin työntekijät eivät suostu tekemään kaikkea, mutta "me" suostutaan että saadaan asiakkaita.
Olen nyt ollut perheessä jossa äiti lähti lasten kanssa kauppaan ja minä siivosin sillä aikaa koko kämpän, toisessa paikassa äiti oli vaatteet päällä ovella vastassa ja huikkasi vain, että laita pyykit, imuroi ja anna lapsille jotain ruokaa. No jääkaapissa oli vain valot eli ruokin kaikki 4 lasta makaronilla ja ketsupilla. Yleisesti touhu on ollut juuri tuota, että hoida lapset, tee ruoka ja siivoa. Näistä kahdeksasta perheestä missä olen käynyt vain yhdessä olen päässyt tekemään sellaista mitä perhetyö mielestäni on eli kävin vauvan kanssa kävelyllä, että äiti sai levätä, opastin ruoka rytmejä, neuvoin vauvan hoidossa yms.
Minulla on ollut käsitys, että ollaan perheille tukena ja apuna muttei olla siivoojia eikä orjia, mutta näköjään yksityisellä tehdään sitten mitä vaan että saadaan asiakkaita. Työkavereilta kyselin niin kesäaikaan myös ikkunoiden ja maton pesua on vielä lisäksi. En ole koulua käynyt 3 vuotta jotta pääsen siivoamaan.
ApKävit vauvan kanssa kävelyllä ja opastit ruokarytmejä?? Mitä ihmettä!
Suurperheen äiti tarvitsee nimenomaan apua jaksamiseensa sillä ettå joku keventää kodinhoidon taakkaa jotta äiti itse jaksaisi olla lasten kanssa. Ei sinne mitään tyhjän puhujaa vaivoiksi halua.
Silloin pitää hankkia siivooja. Perhetyön tarkoitus on tukea vanhempia niin, että he oppivat selviytymään ilman apua. Se, että kaikki tehdään valmiiksi ei opeta kenellekään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo!
Kotipalvelu ei ole tuollaista.Kun ei ole provo. Itsekin ihmettelen, että miten tämä on tälläistä. Pomo vaan sanoi, että vanhemmat määräävät mitä apua tarvitsevat.
Ap
Olisikin noin. Kyllä se kotipalvelu vastaava katsoo mitä palvelua perhe tarvitsee. Ja välttämättä perheen tarve ja kotipalvelun tarjonta ei kohtaa.
Tuota varten on sosiaalityö, kotipalvelutyöntekijä ei ole mikään kasvatuksen asiantuntija.