Lapsiperheen kotipalvelu, pelkkää siivousta!
Valmistuin lähihoitajaksi (lanu) ja menin onnellisena uuteen työpaikkaan(yksityinen) , jossa luvattiin että työskentelen vain lapsiperheissä. No lapsiperheisiin pääsinkin, mutta työ on pelkkää siivousta. Tänään katkesi kamelin selkä, kun perheen vanhemmat lähtivät shoppailemaan ja minä jäin 7 lapsen kanssa siivoamaan sikolättiä, oli oikein lista tehty mitä pitää tehdä ta:n mielestä tämä oli ihan normaalia. Tämä orjana oleminen jäi kyllä työnantajalta kertomatta haastattelussa, kertoivat vain että autellaan lastenhoidossa ja tehdään jotain pikku hommia eikä missään vaiheessa mainittu, että normaali työpaivään kuuluu ison talon puunaaminen lattiasta kattoon, ruuanlaitto, pyykkihuolto ja kaikki tämä 7 lapsen pyöriessä jaloissa. Onko nämä kotipalvelu hommat aina tälläisiä vai onko ta luvannut perheille liikoja?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Huono provo!
Kotipalvelu ei ole tuollaista.
Kun ei ole provo. Itsekin ihmettelen, että miten tämä on tälläistä. Pomo vaan sanoi, että vanhemmat määräävät mitä apua tarvitsevat.
Ap
Jos vanhemmat ostavat palvelun omalla rahallaan, niin toki he määräävät itse, millaisesta avusta he haluavat maksaa.
Aika paljon on siivousta. Monesti myös ollaan vain lasten kanssa, kun vanhemmat käyvät asioimassa tai lepäävät. Suurperheissä on lähes aina isossa roolissa kotitöissä auttaminen. Ainakin meidän kuntamme on määritellyt päätöksissään vain "välttämättömissä kotitöissä auttaminen mahdollisimman paljon vanhemman kanssa yhdessä tehden". Eli ei suursiivouksia, ikkunanpesuja yms, tämä tehdään perheille selväksi ensimmäisellä käynnillä. Joskus odotukset ovat liiallisia ja silloin totean, että aika ei riittänyt ja pitää jatkaa seuraavaan paikkaan. Lastenhoito tulee aina priorisoida kotitöiden edelle, ja monesti niitä ei ehdi etenkään monilapsisessa perheessä tekemään paljoakaan, jos vanhemmat eivät ole paikalla. Muista pitää ruokatauot, vaikka olisit perheessä. Se auttaa jaksamisessa.
7 valvontaa vaativaa lasta tarvitsee kaksi lähihoitajaa. Vain äiti hoitaa kaiken yksin!
provo
Eivät maksa itse palveluaan. Pomon mukaan kaupungin työntekijät eivät suostu tekemään kaikkea, mutta "me" suostutaan että saadaan asiakkaita.
Olen nyt ollut perheessä jossa äiti lähti lasten kanssa kauppaan ja minä siivosin sillä aikaa koko kämpän, toisessa paikassa äiti oli vaatteet päällä ovella vastassa ja huikkasi vain, että laita pyykit, imuroi ja anna lapsille jotain ruokaa. No jääkaapissa oli vain valot eli ruokin kaikki 4 lasta makaronilla ja ketsupilla. Yleisesti touhu on ollut juuri tuota, että hoida lapset, tee ruoka ja siivoa. Näistä kahdeksasta perheestä missä olen käynyt vain yhdessä olen päässyt tekemään sellaista mitä perhetyö mielestäni on eli kävin vauvan kanssa kävelyllä, että äiti sai levätä, opastin ruoka rytmejä, neuvoin vauvan hoidossa yms.
Minulla on ollut käsitys, että ollaan perheille tukena ja apuna muttei olla siivoojia eikä orjia, mutta näköjään yksityisellä tehdään sitten mitä vaan että saadaan asiakkaita. Työkavereilta kyselin niin kesäaikaan myös ikkunoiden ja maton pesua on vielä lisäksi. En ole koulua käynyt 3 vuotta jotta pääsen siivoamaan.
Ap
No vaihda työpaikkaa jos tuo on huono! Siivoamisesta on kyllä perheille usein eniten apua arjessa! Toki pitää voida sanoa ääneen, jos aivan epärealistisia määriä vaaditaan rajatussa ajassa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Eivät maksa itse palveluaan. Pomon mukaan kaupungin työntekijät eivät suostu tekemään kaikkea, mutta "me" suostutaan että saadaan asiakkaita.
Olen nyt ollut perheessä jossa äiti lähti lasten kanssa kauppaan ja minä siivosin sillä aikaa koko kämpän, toisessa paikassa äiti oli vaatteet päällä ovella vastassa ja huikkasi vain, että laita pyykit, imuroi ja anna lapsille jotain ruokaa. No jääkaapissa oli vain valot eli ruokin kaikki 4 lasta makaronilla ja ketsupilla. Yleisesti touhu on ollut juuri tuota, että hoida lapset, tee ruoka ja siivoa. Näistä kahdeksasta perheestä missä olen käynyt vain yhdessä olen päässyt tekemään sellaista mitä perhetyö mielestäni on eli kävin vauvan kanssa kävelyllä, että äiti sai levätä, opastin ruoka rytmejä, neuvoin vauvan hoidossa yms.
Minulla on ollut käsitys, että ollaan perheille tukena ja apuna muttei olla siivoojia eikä orjia, mutta näköjään yksityisellä tehdään sitten mitä vaan että saadaan asiakkaita. Työkavereilta kyselin niin kesäaikaan myös ikkunoiden ja maton pesua on vielä lisäksi. En ole koulua käynyt 3 vuotta jotta pääsen siivoamaan.
Ap
Kävit vauvan kanssa kävelyllä ja opastit ruokarytmejä?? Mitä ihmettä!
Suurperheen äiti tarvitsee nimenomaan apua jaksamiseensa sillä ettå joku keventää kodinhoidon taakkaa jotta äiti itse jaksaisi olla lasten kanssa. Ei sinne mitään tyhjän puhujaa vaivoiksi halua.
Siis kuka tuon yksityisen palvelun maksaa? Jos kunta ostaa sen firmalta perhetyönä niin kyseessä ei voi olla pelkkä siivousduuni, ja voit itsekin viedä asian eteenpäin ellei pomosi sitä tee.
Olet sekoittanut nimikkeet perhetyöntekijä (neuvoo) ja kodinhoitaja (siivoaa). Kuulostaa kyllä aika raskaalta:(.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKävit vauvan kanssa kävelyllä ja opastit ruokarytmejä?? Mitä ihmettä!
Suurperheen äiti tarvitsee nimenomaan apua jaksamiseensa sillä ettå joku keventää kodinhoidon taakkaa jotta äiti itse jaksaisi olla lasten kanssa. Ei sinne mitään tyhjän puhujaa vaivoiksi halua.
Sisälukutaito, kyseessä eri perheet.
Kunta ei tarjoa siivouspalvelua ainakaan kotihoidon nimellä, sen joutuu suurin osa ihmisistä ostamaan erikseen. Ja suurperheiden lapset ovat 90% päivähoidossa eli kyllä sitä äidin jaksamista tuetaan jo sillä.
Kodinhoitajia ei enää ole eikä kouluteta.
Kuulostaa joltain sosiaalitapauksilta, joilla vaihtuu työntekijä tiheään tahtiin. En tiedä kannattaako parempien tehtävien toivossa vähän aikaa roikkua siellä, mutta parempaa on varmasti tarjolla joko saman firman tai toisen firman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luulet että sille 7 lapsen äidille on kovinkin hyötyä kun joku tulee opastamaan ruokarytmejä ja neuvomaan vauvan hoidossa?? :,D
Oon väsynyt äiti ja sain just jotain kotihoitoseteleitä kaupungilta et voisin pyytää pari tuntii kerrallaan jotain apua itelleni kotihoitopalvelusta. En oo vielä kehdannu sinne väsymykseltäni ees soittaa ku tuntuu et yritän pärjää itse ja jotenkin noloo et vieras tulis auttaa mua mun lasten kanssa ja nyt kun luin ton sun tekstin niin en kyllä pyydäkkään apua. Että joku tulis mulle kertomaan ruokarytmeistä. Wtf.
Vierailija kirjoitti:
Oon väsynyt äiti ja sain just jotain kotihoitoseteleitä kaupungilta et voisin pyytää pari tuntii kerrallaan jotain apua itelleni kotihoitopalvelusta. En oo vielä kehdannu sinne väsymykseltäni ees soittaa ku tuntuu et yritän pärjää itse ja jotenkin noloo et vieras tulis auttaa mua mun lasten kanssa ja nyt kun luin ton sun tekstin niin en kyllä pyydäkkään apua. Että joku tulis mulle kertomaan ruokarytmeistä. Wtf.
Hae lapsille päiväkotipaikkaa, miksi ihmeessä kikkailla jonkun setelien ja vaihtuvien kotihoidon työntekijöiden kanssa? He voivat esim. viedä lapsia ulos, auttaa sinua siivoamisessa tai muissa arjen haasteissa, mutta aloittajan esimerkin tapaan (läpystä ovella vaihto ja duunilista käteen) ei toimita kyllä varmaan missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat ostavat palvelun omalla rahallaan, niin toki he määräävät itse, millaisesta avusta he haluavat maksaa.
Totta, mutta eikö tällöin ole haettu apua vääristä kohteista.. Jos kerran siivousapuaa.
Lapsiperheen kotipalvelu on nimike ja kunta maksaa.
Olen nyt vasta toista viikkoa tuolla, mutta en aio jäädä, vaihdan heti kun löydän uuden paikan.
Pettynyt ja huijattu olo, koska ei tälläisestä mitään puhuttu haastattelussa.
Ap
Kyllä monilla myös vanhemmuus hukassa, ja tarvitsevat neuvoja ja opastusta lastenhoidossa ja -kasvatuksessa. Onhan siitä pidemmän päälle enemmän apua, jos esim lapsi alkaa nukkua paremmin, että äiti jaksaa ihan itsekin siivota, ja hoitaa lasta hyvin, kuin että kerran joku on hetken siivousapuna.
Mulla on ollut lapsiperheiden kotipalvelua ja ollaan yhdessä siivottu, laitettu ruokaa, käyty kaupassa, koottu huonekaluja tai siirretty järjestystä ym. jne. Mutta ei kp-työntekijää yksin kuulu jättää siivoamaan. Yksi kotipalvelutyöntekijä sanoi, että hän on lasten kanssa paljon, vie vauvan vaunulenkille ja sellaista, niin vanhemmat lepää, mulla on vaan yksi vähän isompi lapsi niin ei tarvitse sillä tavalla sitä hoitaa. Valita pomollesi eikä täällä jos oikeesti on tuollaista.
Huono provo!
Kotipalvelu ei ole tuollaista.