Mistä syistä lapsettomat haluavat olla lapsettomia?
Kommentit (56)
Vihaan lapsia, lapset ovat mielestäni oksettavia, rumia, tyhmiä, sottaisia, äänekkäitä... Olisin maailman surkein äiti. En halua huolehtia kenestäkään (hädin tuskin jaksan huolehtia itsestäni). En halua lasta tähän maailmaan. En halua että sairauteni (masennus+bipo) periytyisivät lapselleni ja hän joutuisi elämään samanlaista h elvettiä kuin minä. Olen köyhä p aska joten lapseni joutuisi tekemään töitä elääkseen, miksi haluaisin rankaista lastani niin? + 1000 muuta syytä.
Olen mukavuudenhaluinen, hedonisti, laiska, tykkään pumpernikkelistäni, introvertti ja epäsosiaalinen, ja munasolutkin loppuu kohta.
Eri ihmisillä on eri syitä.
Minä vain en koskaan lapsia nähdessäni ole tuntenut minkäänlaista halua, että voi kun minullakin olisi tuollainen. Pikemmin vastenmielisyyttä. Ihan erilainen tunne kuin mitä koen vaikka kissoja tai kissakuvia nähdessäni. Ehkä silloin ei kannata lapsia hankkia?
Etenkin lasten ääni on jotain ihan sietämätöntä. En pidä äänekkäistä aikuisistakaan, ja lapsen ääni on paljon kimakampi ja korviaraastavampi.
Tiedostan kyllä että jonkun täytyy lisääntyäkin, ja minulle on ihan ok että minunkin maksamistani veroista kustannetaan lapsilisiä, päivähoitoa, kouluja, harrastusmahdollisuuksia lapsille.
En tiedä mihin tarvitsisin lapsia kun minulla on jo mies ja ystäviä. Jos jostain ilmestyisi hoivaamisen tarve niin voihn sitä ottaa vikka hamsterin.
Perheen suhteen kun ei koskaan voi tietää, millainen persoona sieltä tulee. Mitä jos en pitäisi omasta lapsestani? Siinähän ollaan sitten molemmat jumissa seuraavat 18v, kunnes sen voi laillisesti heittää pihalle.
Mielummin olen sellaisten ihmisten seurassa, jotka olen ihan itse valinnut persoonan takia. Hirveän riskaabelia vain lähteä tuolla tavalla tekemään ihminen omaan elämään seuraksi, toivoen, että siitä kehittyy sitten isona kiva. Ja senkin vielä pitäisi pitää minusta.
En lähtökohtaisesti halunnutkaan olla lapseton. Mutta kun nyt kuitenkin sitä 42-vuotiaana olen, haluan olla sitä vastaisuudessakin sen takia, että mielikuvani hyvästä äidistä ja fiksusta elämänmenosta ei ole esim. 43-vuotias 0-vuotiaan äiti. Ja että eläkkeelle ollaan jäämässä, ellei olla jopa haudassa, kun lapsi on 20. Parempi olla ilman lapsia kuin leikkiä huonolla menestyksellä perhettä.
Vierailija kirjoitti:
No siksi en halua, koska olen luonnoton, mielenvikainen, sairas ja epänormaali epänainen. On varmasti hyvä ettei tällaiset pahat ihmiset lisäännykään, koska sittenhän lapsivihaajien geenit tuhoutuvat ihmiskunnasta lopullisesti.
Joo ja totta kai mieleni muuttuisi jos näkisin iloisen vauvan. Ja muuttuhaan se kun pääsen vaan tästä itsekkyydestäni eroon. Sitten kun aikuistun ja tulen järkiini.
Nythän elämäni on tyhjää, enkä tiedä mitä on rakkaus. Nythän minulla ei ole mitään olemassa olon tarkoitusta.
Eikös se näin palstan mukaan ole?
Jollain on nyt pahoja ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin tarvitsisin lapsia kun minulla on jo mies ja ystäviä. Jos jostain ilmestyisi hoivaamisen tarve niin voihn sitä ottaa vikka hamsterin.
Perheen suhteen kun ei koskaan voi tietää, millainen persoona sieltä tulee. Mitä jos en pitäisi omasta lapsestani? Siinähän ollaan sitten molemmat jumissa seuraavat 18v, kunnes sen voi laillisesti heittää pihalle.
Mielummin olen sellaisten ihmisten seurassa, jotka olen ihan itse valinnut persoonan takia. Hirveän riskaabelia vain lähteä tuolla tavalla tekemään ihminen omaan elämään seuraksi, toivoen, että siitä kehittyy sitten isona kiva. Ja senkin vielä pitäisi pitää minusta.
Todella fiksu näkökulma.
Itse en halua lapsia, koska en koe olevani tarpeeksi hyvä. Ja itse inhosin lapsena olemista koska en pidä auktoriteeteista.
Vierailija kirjoitti:
Vpaaehtoisesti lapsettomat ovat tunnelukossa, heidän sydämensä on epävarmuuden ahtojäissä vankina.
Yleensä vauvan vilpitön hymy on se aurinko joka nämä ahtojäät murtaa. Siksi VeLat alitajuisesti hakeutuvat tilanteisiin jossa näitä kohtaamisia voisi syntyä. Miksi muuten VeLoja pyörii vauvapalstalla?
jos oikeesti luulet että vauva.fi-sivun aihe vapaata käytetään lapsista puhumiseen oot niin pihalla :'DDD tääl on suomen parhaimmat diskurssit! suurempi kysymys olis mitä nää lasten vanhemmat täällä tekee eikä jossain rakentavassa paikassa :'D
Vihaan lasten itkua. Kyseinen ääni saa mut raivon partaalle.
En halua synnyttää enkä imettää.
En halua huolehtia kenenkään takia.
Koko touhu ei vaan nappaa millään tasolla.
Mietin pitkään otanko kissan vai lapsen ja lopulta päädyin kissaan. Aika ärsyttävähä tuo kattimattikin osaa välillä olla, mutta sen sentään voi jättää yksinäänkin kotiin.
Perusteet lasten tekemisen puolesta:
- tekee mieli tehdä lapsia (ei tee mieli)
- helpompaa mukautua porukkaan, koska enemmistö tekee lapsia (ei väliä, tykkään elää omalla tavallani)
Perusteet lasten tekemistä vastaan:
- perhe-elämä joka koostuu menoista, kustaamisesta, hoitamisesta, ym säädöstä. Olisi painajaista minulle
- ei omaa rauhaa, kts. yllä
- elintasokilpailu kun lapsilla pitää olla merkkivaatteet ja uudet kännykät + vaimo haluaa aina vain hienompaa kämppää -> jumissa töiden kanssa, ei varaa vaihtaa alaa tai pitää välivuotta. Vela-sinkkuna mahdollisuus elellä vaatimattomasti ja tehdä töitä vähemmän
- ei mahdollisuuksia harrastaa vaeltamista, perheellisiä kavereita ei saa koskaan lähtemään mihinkään, koska "hallitus"
- nyt saa alapeukuttaa, mutta enemmistö lapsia hankkineista naisista ei sytytä. Ovat antaneet itsensä repsahtaa. Ja samoin vaikuttaisi käyvän miehille, repsahtavat vain 5-10v myöhemmin
Minusta kyse on yksinkertaisimmillaan biologiasta ja evoluutiosta. Ihmisellä on biologinen tarve lisääntyä, mutta koska maapallo ei kestä hallitsematonta lisääntymistä, on ihminen a) keksinyt lääketieteelliset keinot estää lisääntymisen b) osa ihmisistä kehittynyt / syntynyt sellaisiksi, joilta puuttuu tuo biologinen tarve.
Tarpeilleen ihmiset on aina osanneet keksiä sitten sopivat perustelut.
Öö pitääkö siihen olla joku erityinen syykin :D Ihan vain siksi, että en halua lapsia. Ei sen kummempaa.
Pelkään lapsia. Onko se tarpeeksi hyvä syy?
Koska pyrin viettämään aikaa itseäni älykkäämpien ihmisten seurassa. Lapsi voi sellaiseksi kasvaa, mutta parinkymmenen vuoden odotus ei korvaa niitä vuosia kun aivot sulaa yrittäessä selittää, mikä perhonen on tai vastaavaa. Hajottaa koko ajatus.
Huom jotkut lapsettomat eivät voi saada lapsia, mutta sanovat jonkun muun syyn koska eivät ymmärrettävästi halua puhua hedelmättömyydestä. Ei ainakaan livenä kannata keltään tivata syitä lapsettomuuteen.
Harrastan ratsastusta, johon panostan ajallisesti sekä rahallisesti hyvin paljon ja tästä en ole valmis tinkimään. Joten mulla ei ole aikaa/rahaa lapsiin. Lisäksi inhoan lapsia, ne räkänenät ja tahmeat kädet oksettaa mua. En osaa olla niiden seurassa, ei kiinnosta mitkään lapsileikit. Myöskään kotini sisustukseen ei lapset sovi.
En myöskään halua raskaudella tuhota vartaloani.
Monta vuotta olen jo ajatellut, että kyllä mä vielä joskus lapsia haluan. No ikää alkaa olla 30v, joten aika käy vähiin, eikä mieli ole muuttunut.
Voisin haluta lapsia, jos ne olisivat jo syntyessään aikuisia ja kykeneviä muuttamaan pois ja tulemaan toimeen omillaan.
En jaksa passata ja hoivata ja selittää kaikkia yksinkertaisiakin asioita alusta lähtien. En vaan ole sellainen. Ei vaan jotenkin kiinnosta koko touhu.