Yövuoro päiväkodissa, saako hoitaja nukkua?
Saako yövuorolainen nukkua sen yön, kun lapset nukkuu? Jos lapset vaikka nukkuu 21-07, niin kai se työntekijäkin saa nukkua siinä samalla samassa huoneessa?
Kommentit (25)
Ei saa. Eikä hän ole samassa huoneessa vaan viereisessä. Mun lapsen päiväkodista tulee usein sähköposteja joissa on lähetysaika klo 3 tai jotain että tällaisia hiljaisia asioita ilmeisesti hoitelevat.
Ei hoitaja ole samassa huoneessa koko yötä. Yöllä on aikaa pestä pyykkiä, valmistella seuraavan päivän askarteluja, täyttää varastoja eli tehdä tilauksia, siivota, korjailla jne. Meillä saa lisäksi neuloa sukkia ja tumppuja päiväkodin tarpeisiin tai vaikka ommella pehmoja.
Mielestäni pitäisi saada, kunhan on samassa tilassa ja herää, jos jotain ääntä kuuluu. Ainakin kehitysvammaisten palvelukodissa sai nukkua työntekijöiden taukotilassa, johon tuli hälytykset huoneista. Osa pystyi itsekin tulemaan herättämään, jos oli asiaa. Oli muuten kiva kesätyö, kun teki melkein pelkkää yövuoroa vain nukkumalla. Suurin osa öistä ihan rauhallisia 00-06.
Eri juttu jossain vanhusten palveluasumisessa, jossa riittää öisinkin hoidettavia.
Aika hullua, ettei saa mennä samaan huoneeseen nukkumaan. Nukkuuhan ne vanhemmatkin kotona yhtä aikaa kuin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Aika hullua, ettei saa mennä samaan huoneeseen nukkumaan. Nukkuuhan ne vanhemmatkin kotona yhtä aikaa kuin lapset.
No ei ole hullua. Vuoropäiväkodissa yövuoroa tekevä hoitaja on vastuussa useammasta vieraasta lapsesta - se on ihan eri asia kuin olla kotona omien lasten kanssa. Hoitaja on töissä, ja hänen työtehtäviinsä kuuluu lapsista huolehtiminen - sitä ei toteuteta nukkuen. Työajalla ei nukuta.
Olin aiemmin töissä vuoropäikyssä, jossa sai hoitaja nukkua. Tai ei siitä mitään virallista keskustelua oltu käyty, mutta nukkarissa oli lukunurkkauksessa sohva, jossa hoitajat yöllä viltin alla torkkuivat yövuoroissa. En nähnyt mitään syytä, miksi näin ei olisi saanut tehdä.
Sen sijaan kehitysvammaisten ryhmäkodissa ei todellakaan nukuttu öitä, vaan se oli varmaan kiireisin ja tympein työvuoro, kun yökön tehtäviin kuului seuraavan päivän ruokien valmistaminen ja pyykkien peseminen sekä siivoilu, välillä toki joku asiakkaistakin kaipasi hoitoa ja huomiota. Asukkaita talossa oli 15, joten kyllä siinä tiesi perunoita kuorineensa ja pyykkiä viikanneensa.
Mä teen äkkii hommat ja vetelen sit unia.
Muutenhan seuraava päivä menisi nukkuessa ihan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole hullua. Vuoropäiväkodissa yövuoroa tekevä hoitaja on vastuussa useammasta vieraasta lapsesta - se on ihan eri asia kuin olla kotona omien lasten kanssa. Hoitaja on töissä, ja hänen työtehtäviinsä kuuluu lapsista huolehtiminen - sitä ei toteuteta nukkuen. Työajalla ei nukuta.
Älähän nyt tärkeile siinä, nukut itsekin.;)
Ei todellakaan saa.Tehdään paperihommia ym.Siitä ne yölisät tulee.
Meillä saa torkkua ihan päiväuniaikaankin jos kaikki lapset nukkuvat.
Meillä juurikin vuoropäiväkodissa öisin pestään pyykkiä,hoidetaan tilauksia,paperihommia,siivotaan askartelukaappeja jne...Saa toki olla esimerkiksi somessa jos kaikki hommat on tehty.
Aamuvuoro saapuu 05:30 paikalle.
Muistan kun opiskelin lähihoitajaksi niin silloin kulki huhuja että sairaalassa saisi nukkua yövuorossa ja päiväkodissa saisi nukkua päiväunien aikana, molemmat huhut oli vääriä.
Muistan kun ekan yövuoron aikana kysyin toiselta työntekijältä että saako täällä nukkua ja seuraavana päivänä sain ohjaajaltani palautetta siitä että olin kysynyt tuollaista :D
Perhekodissa esimerkiksi kuulemma yövuorolainen saa nukkua.
Ei kai nyt sentään, hänhän on töissä. Mitäs jos ei heräisikään kun joku lapsi herää?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt sentään, hänhän on töissä. Mitäs jos ei heräisikään kun joku lapsi herää?
Senkus nukkuu vaan, lapset voi tulla töniin hereille tarvittaessa.
Kyllä siellä yövuorossa mun mielestä kuuluu valvoa. Siksihän siellä ollaan ja valvotaan, että on valmiudessa, jos joku tarvitsee jotain. En oo ite ollu yövuorossa muualla ku sairaalassa. Siellä laitetaan aamun lääkkeitä valmiiksi aamuvuorolaisille, tulostetaan lääkelistat. Annetaan lääkkeitä potilaille.. mitataan verenpaineet, sokerit, saturaatiot. Aamuyöstä pistetää insuliinit diabeetikoille. Käytetään vessassa ja vastaillaan kelloihin ja autetaan. Kierretään säännöllisest katsomassa, että kaikki on ok. Uusia potilaitakin saattaa kesken yön tulla. Eipä sitä yövuorossa tuu nukuttua. Kyllä se yövuoro vaan olis valvottava ja mentävä sit aamulla kotiin nukkumaan.
Mitä se nukkuva hoitaja vastaa aamulla, jos pari lasta on kadonnut? "Olin nukkumassa, mistä minä tiedän, missä lapset ovat".
Yövuorossa ei saa nukkua, mutta aika kova sissi saa olla jos koko yön oikeasti tekee vain töitä esim. Kirjallisia töitä tai siivousta. Itse hoidan klo. 02-05.30 vain pakolliset tsekkaukset ja autan jos joku asiakas tarvii jotain. Muuten katson elokuvia tai hömppäsarjoja tuon ajan. Meillä yövuro kestää 10h joten alkuyöstä ja aamusta ehtii tehdä kaikki sovitut työt.
No ei saa.