Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, minut kutsuttiin siskon lapsen läheisneuvotteluun, mitä siellä tehdään ja onko pakko mennä?

Vierailija
27.02.2018 |

Sisko yh jolla on kaksi lasta, näistä vanhempi todella hankala tapaus yksityiskohtiin menemättä eikä sisko itsekään mikään unelmavanhempi mt-ongelmineen ja talousvaikeuksineen. On ollut ihan tiedossa, että ovat lastensuojelun asiakkaita.

Nyt tuli kutsu johonkin läheisneuvotteluun, että sisko on nimennyt minut hänen/lapsensa läheiseksi ihmiseksi ja pitäisi mennä keskustelemaan siitä, mikä voisi olla minun rooli jotta tämän lapsen/perheen elämä helpottuisi. Ongelma on se, että olen yrittänyt auttaa ihan hirveästi oma elämäntilanteeni kuitenkin huomioiden, mutta loppukesästä onnistuin nostamaan hanskat pystyyn ja sanomaan, että tämän isomman lapsen asioissa en enää auta enkä häntä ota luokseni, vauvan voin ottaa ja olen ottanutkin. Minulla ei yksinkertaisesti taidot eikä voimavarat riitä sen lapsen kanssa, enkä omaan elämääni halua stressitekijäksi kenenkään muun lasta, en edes oman siskon.

Tiedän, että tietenkään ei mitenkään aseella uhaten tuonne pakoteta, mutta joutuuko sisko ongelmiin jos en mene? Sinänsä ei olisi ongelma mennä, mutta katsotaanko siellä sitten pahalla, jos sanon sen, että panokseni on se että voin tervettä/normaalia vauvaa hoitaa ja sillä tavalla auttaa omien voimavarojeni puitteissa? Ymmärsin että neuvottelussa olisi lapsikin paikalla, enkä viitsi hänen kuullen sanoa, etten halua sitä kotiini rikkomaan paikkoja ja huutamaan ja raapimaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi pyytää hetkeksi mahdollisuutta keskustella aikuisten kesken.

Vierailija
2/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuon ne juuri haluavat kuulla. että voitko tukea vai et, jos et, sitten lastensuojelu miettii tukitoimet sille isommalle lapselle. Tietenkin sanot ensin, että haluat keskustella asiat vain aikuisten kesken, ei lasten kuullen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sanot, että tietyt asiat puhutaan aikuisten kesken tai sitten et puhu niistä tai ylipäänsä mistään. Pidät puolesi, herranjestas, ei se sen kummempaa ole. Kerrot rehellisesti oman tilanteesi ja ajatuksesi, et sinä siinä mitään väärää tee. Periaatteessa ei ole sinun vastuullasi ottaa vastuu siskosi asioista. Hän on aikuinen ihminen ja vastuussa niistä ihan itse. Jos haluat auttaa, se on tietenkin hieno juttu, mutta et ole lainkaan ihmisenä huonompi, jos et auta, koska sinä vastaat omasta elämästäsi ensisijaisesti. Ja jos tuntuu, eihän sinun ole pakko mennä neuvotteluihin lainkaan. Siinä tapauksessa viranomaiset tekevät tietynlaisia toimenpiteitä. Ei siinä sen kummempaa. Toki sille lapselle ei ole ihan sama, miten asiat päättyvät, mutta lapsen elämä on tällä hetkellä jo selvästi sekaisin, että kaikista huonoista vaihtoehdoista viranomaiset yrittävät valita sen parhaimmain lapselle, tilanteen mukaan. Mutta muista, sinä huolehdit ensin itsestäsi ja jaksamisestasi, sitten vasta muista.

Vierailija
4/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tuon mitä tässäkin eli voimavarat ei riitä isompaan mutta vauvaa voit hoitaa toisinaan.

Vierailija
5/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen isompi lapsi on?

Vierailija
6/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin jakertoisin rehellisesti ettei sinulla ole voimavaroja auttaa.

On hienoa että pystyt vauvan kanssa olemaan.

Vierailija
7/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyty on. Siskon lapsi myös.

Itsellä kaksi lasta ja tilanne sellainen, että omieni kustannuksella ja kaikki huomioon ottaen minulla ei voimavarat olisi tälle lapselle riittäneet.

Hän oli nähnyt sellaista arkea ja jutukin olivat sitä tasoa. En halunnut omien lasteni altistuvan millekään sellaiselle.

Meni sellaiseen paikkaan, jossa oli 24/7 mahdollista alkuun auttaa ja tukea. Oli oikea paikka lapselle ja tulee varmasti kuntoon henkisestikin ajallaan.

Vierailija
8/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyty on. Siskon lapsi myös.

Itsellä kaksi lasta ja tilanne sellainen, että omieni kustannuksella ja kaikki huomioon ottaen minulla ei voimavarat olisi tälle lapselle riittäneet.

Hän oli nähnyt sellaista arkea ja jutukin olivat sitä tasoa. En halunnut omien lasteni altistuvan millekään sellaiselle.

Meni sellaiseen paikkaan, jossa oli 24/7 mahdollista alkuun auttaa ja tukea. Oli oikea paikka lapselle ja tulee varmasti kuntoon henkisestikin ajallaan.

Jos lapsi on kotona kohdannut sairastuttavaa arkea, toivottavasti myös vauva pääsi sijaiskotiin.

Vierailija
9/9 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista kuultavaa. Tietenkin läheinen ihan itse päättää kuinka paljon haluaa olla mukana elämässä auttamassa. Jos et jaksa tai halua niin eihän sille voi mitään. Onneksi itselläni on niin että läheinen haluaa ja jaksaa olla tukena vaikka täälläkin toinen lapsista erityislapsi ja aika vauhdikas. Mutta ihmisissä on eroja esim. eräs sukulainen ei kestä muita kun superkilttejä äänettömiä lapsia. Tosin hänen tukeaan en todellakaan edes kaipaa. On muutenkin todella ärsyttävä persoona ja varsinainen ihmisten hyväksikäyttäjä ja voisi sanoa ”ei se penaalin terävä kynä”.

Mutta onneksi on eräs todella ihana lämmin sukulainen joka jaksaa ja välittää! En nyt tiedä siskosi tarinaa varmaan paljon värikkäämpi kuin omani. Lapsella ihan normaalin hyvä koti ja vanhemmat vaikka erityislapsi onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä