Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tein väärin? Vaihdoin viidelle kukalle mullat ja ne kaikki kuoli?

Vierailija
27.02.2018 |

:(

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo juttu. Olisiko mullassa ollut jotain vikaa? Jos lannoitit, niin onko mahdollista, että lannoite oli liian väkevää?

Multa voi olla kasville sopimaton, mutta se ei ikinä tapa kasveja. Liika kastelu on todennäköisin syy.

Vasta istutettuja ei lannoiteta, eikä multaakaan pidä mennä rassaamaan jos kasvi voi hyvin. Ja sama koskee verhoja: älkää saatanassa vaihtako niitä 2 x vuodessa vain siksi että mummokin teki niin.

Anna vaihtaa vaan ne verhot. Minä harasin vastaan verhojen vaihtoa ja koko kämppä meni vaihtoon. Anna vaan vaimon vaihtaa ne verhot. Arvaa kumpi tulee halvemmaksi?

Vierailija
62/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistit siis symbioosin, eli ne juurissa kasvavat pallurat, joita kutsutaan mykorritsoiksi.

Apua, onko nää niitä valkoisia tai kellertäviä möykkyjä joita kasvaa ruukun pinnalla? Ohis, mulla on yksi kasvi jonka ruukun pinnalla kookoskuidussa kasvaa näitä. Olen luullut kalkiksi tai homeeksi ja suunnitellut itsekin mullanvaihtoa, että pääsis niistä eroon.

Tuskin ovat. Harvat kasvit elävät näkyvässä symbioosissa bakteerien kanssa. Typensitojabakteerit tekevät nystyröitä juuriin, eivät mullan pinnalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullanvaihto vuosittain on turhaa duunia, itse teen vaan ruukunvaihdon yhteydessä jos pitää vaihtaa isompaan, enkä silloinkaan riko nykyistä juurakkoa, muten vaan uutta multaa pinnalle jos mahtuu. Ja kasvit voivat oikeen hyvin, lannoitus ajaa saman asian kuin uusi multa

Vierailija
64/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syitä voi olla tosi monia miksi kukkasi kuoli mullanvaihtoon ja syynä voi yhtälailla olla kastelu tai lannoitus tai muut seikat.

Kasvi monesti voi kyllä hiukan kärsiä siitä kun mullat vaihdetaan vaikka se oikeaoppisesti tehtäisiinkin, mutta ei se monesti kuole.  Jotkut kasvit tarvii erilaisia multia. Osa esim. kaktusmultaa joka pysyy paremmin kuivana. Toiset viihtyy paremmin kosteassa, toiset kuivemmassa kasvupaikassa. Jotkut voi tappaa jo yksittäinen liikakastelu, toiset taas  kestää heikosti kuivuutta. Jokaisella kasvilla on myös omanlaiset tarpeensa lannoitukselle ja valolle. Osa kestää paremmin vetoa kuin toiset ja osa kupsahtaa jo siihen että hetkeksi pääsevät kylmettymään tai siirrät ne eri paikkaan kuin missä ne on normaalisti olleet.

Sitten yksi asia mikä kannattaa huomioida on se että pitää mullanvaihtovälineet puhtaina koska aina voi käydä niin että jos vaihtelet useiden kukkien multia kerralla, niin jos yhdessä on tuholaisia (esim. kirvoja jne) niin ne leviää useisiin kasveihin. Erityisesti nyt talvisin kun on kuiva huoneilma, kasvit on alttiimpia tuholaisille. Niitä voi ehkäistä pitämällä kasvi hyvässä kunnossa hyvällä hoidolla, pyyhkimällä lehdet pölystä ja osa kasveista tykkää siitä kun niiden lehtiä suihkuttelee, joko sumutinpullolla tai suojaamalla ruukun niin että se ei kastu ja kevyesti suihkuttelee sitä suihkussa. Kasvituholaisia voi olla joskus hankala nähdä, mutta kasvin kunnosta voi päätellä onko sillä kaikki ok.

Vierailija
65/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkien korona

Vierailija
66/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vaihtaa ruukkuruusu isompaan ruukkuun, haittaako jos käyttää kylvömultaa vai pitäisikö olla kukkamultaa? Mitäköhän eroa noilla edes on?

Vierailija
67/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda pelargonioihin.

Vierailija
68/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää laittaa kanankakkaa lannoitteeksi

t.puutarhuri

Vierailija
69/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi monessa viestissä sanotaan ettei saa vaihtaa ulkona. Siis yleisesti vai nyt kun on vielä kylmää / viileää.

I

Nyt kun on vielä viileää. Ne kasvit jos haluaa viedä kesäksi ulos niin silloinkin ne kannattaa totuttaa vähän kerrallaan. Juuret paljaaksi suoraan kylmässä ulkoilmassa voi helposti palelluttaa sisäilmaan tottuneen kasvin kuoliaaksi jo muutamassa minuutissa. 

Vierailija
70/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi samoin mun aloe veralle ja mehikasville. Luulin vielä, että nuo on helppohoitoisia, mutta kyllä mä näköjään nuokin osasin tappaa :(

Mehikasvit (joihin tuo aloekin kuuluu) tapetaan useimmiten liikakasteluun. Pitäisi antaa kuivahtaa ihan kunnolla kasteluiden välillä. Kastele vasta kun oikeasti tuntuvat siltä että alkavat tarvita vettä. Näyttävät janonsa esim lehdet alkavat pehmetä. Mullaksi mehikasvi- tai kaktusmultaa tai muuta hiekkapitoista multaa (voi sekoittaa itsekin), tavallinen kukkamulta pitää liikaa kosteutta. Ei saa lannoittaa liiaksi. 

Toisin sanoen, tykkäävät kun ne hylätään välillä kokonaan. Liika hoito tappaa. :) 

Vierailija
71/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole vielä kysynyt mitä kasveja ne oli?! Esim. kaktukselle voisi olla erilainen diagnoosi kuin vaikkapa saniaiselle.

Vierailija
72/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen kun minut oli pestattu käymässä kastelemassa eräällä fysioterapiavastaanotolla kukat nuorena.

Etsin suihkepulloa ja kas, se löytyikin nopeasti ja vettäkin oli sisällä.

Sitä siinä suihkuttelin runsaasti ja tehokkaasti kukkasille, kunnes laitoin merkille ilmassa leijuvan väkevän Neo Amiseptin hajun.

En tiedä vieläkään mitä niille kukille kävi......

Vierailija
73/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollisuus on että multa otettu radioaktiivisesti saastuneesta kerroksesta tai alueelta. Heitä heti mullat pois mutta ota joka purkista uutta multaa minigrip pussiin ja toimita säteilyturvakeskukselle varmuudeksi!

Multa ei normaalisti tapa kukkia!

Oletko ostanut multaa Tsernobilistä tai Fukushimasta?

Ja kysyjälle foliohattu pään suojaksi

Vierailija
74/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole vielä kysynyt mitä kasveja ne oli?! Esim. kaktukselle voisi olla erilainen diagnoosi kuin vaikkapa saniaiselle.

Auttaneeko tuo enää kysyä, kyllä ne on varmaan jo näin kahden vuoden jälkeen mennyttä kasvia.

Vierailija
75/101 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on varmaan korona.

Korona tapp aa talossa ja puutarhassa.

Vierailija
76/101 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
77/101 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska juttu joskus ala-asteella meillä kokeessa kysyttiin milloin kukkiin vaihdetaan mullat. Mulla ei ollut yhtään mitään hajua niin sitten järkeiltyäni laitoin vastaukseksi että "aamulla". Ja luulin että se voi hyvinkin olla oikein.

No, kun kokeita palautettiin, niin opettaja oikeen erikseen mainitsi kuinka joku IDIOOTTI oli vastannut että kukkiin vaihdetaan mullat aamuisin. Että voisi vähän edes ajatella. Oikeen retosteli sillä ja koko luokka nauroi. Itse nauroin mukana, heh heh, ja laitoin kokeen äkkiä piiloon kun sain sen.

Vaihdetaanko ne siis keväällä vai miten?

Vierailija
78/101 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyet mulla niille.

Vierailija
79/101 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyet mulla niille.

Kevyet MULLAT niille.

Vierailija
80/101 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritit korjata sellaista mikä ei ollut rikki. Vähän kuten tämä hallitus hetun kanssa.