Mitä tein väärin? Vaihdoin viidelle kukalle mullat ja ne kaikki kuoli?
Kommentit (101)
Se oli se lannoitus, tai yhdistelmä, jos juuret kärsivät ja laitoit ne aurinkoon. Mutta siis tapoit kasvisi janoon: kun multa on väkevämpää kuin neste juurten sisällä, osmoosi vaikuttaa väärään suuntaan. Vesi imeytyy juurista multaan. Tulos on nirripoisjee.
Jos jotain eloa vielä kasveissa piilee, niin voit koittaa ottaa uudet mullat pois ja laittaa kasvit kosteaan huppuun jossa kuitenkin jonkinlainen ilmastointi pelaa, eikä sitten suoraa aurinkoa. Saattavat ehtiä kasvattamaan uudet juuret ennen kuin luovuttavat.
Jokaiseen kasviin kannattaa perehtyä jonkin alan sivun kautta ja laittaa vaikka jääkaapin oveen muistilappu ja kastelukerrat. Talvella kevyempi kastelu, ei juurien tukehduttamista. Lannoitus tarpeen mukaan, oikea multa-hiekkaseos ja oikea sijainti huoneessa. Mikään kasvi ei tykkää vetoisuudesta tai lannoituksesta väärään aikaan.
Ovatko kokonaan kuolleet? Jos ei, istuta vesilasiin ja uudestaan multaan vasta, kun piristyy.
Mulla kävi samoin mun aloe veralle ja mehikasville. Luulin vielä, että nuo on helppohoitoisia, mutta kyllä mä näköjään nuokin osasin tappaa :(
Miksi monessa viestissä sanotaan ettei saa vaihtaa ulkona. Siis yleisesti vai nyt kun on vielä kylmää / viileää.
I
Yksi mahdollisuus on että multa otettu radioaktiivisesti saastuneesta kerroksesta tai alueelta. Heitä heti mullat pois mutta ota joka purkista uutta multaa minigrip pussiin ja toimita säteilyturvakeskukselle varmuudeksi!
Multa ei normaalisti tapa kukkia!
Vitsit en ole tiennyt että multien vaihto on tämmöistä salatiedettä. Itse vaihdoin kahteen valtavaan fiikukseen ja yhteen todella isoon traakkipuuhun ulkona viime keväänä. Oli pakko kun olisi ruukut pitänyt vaihtaa isompiin muutenkin ja edellisestä kerrasta yli 5v aikaa. Otin kasvit varovasti irti ruukuista, irtomultaa oli enää vähän ja pikkasen myöhin sitä paakkua ja nipsin pois kuolleita juuria. Sit uusiin altakasteluruukkuihin ja biolan mustaa multaa. Ja vaikka altakasteluruukkuihin ei tartte niin laitoin silti vähän soraa pohjalle, soraa jonka otin pihalta läheisestä jonkin sortin kaivannosta. Multakin loppui kesken mutta koska siinä kaivannon vieressä oli multaakin niin nostelin sitä useamman kupillisen ruukkuun.
Sen jälkeen vein sisälle, kastelin kaikki ruukut läpi eli kaadoin kauttaaltaan vettä suoraan multaan, en siitä kastelukolosta. Sit en tehnyt kahteen viikkoon mitään. Sit laitoin vettä kastelukolosta kunnolla täyteen ja taas annoin olla. Katselutahti on mulla hyvin hidas kun isot kasvit on altakasteluruukuussa. Hyvin voivat kaikki kasvit, tänä keväänä en tee mitään kuin lisään vähän mustaamultaa.
Luultavasti joko / tai liian tuhtia multaa tai liikaa vettä. Juuret joko palaneet, tai mädänneet.
Vierailija kirjoitti:
Vitsit en ole tiennyt että multien vaihto on tämmöistä salatiedettä. Itse vaihdoin kahteen valtavaan fiikukseen ja yhteen todella isoon traakkipuuhun ulkona viime keväänä. Oli pakko kun olisi ruukut pitänyt vaihtaa isompiin muutenkin ja edellisestä kerrasta yli 5v aikaa. Otin kasvit varovasti irti ruukuista, irtomultaa oli enää vähän ja pikkasen myöhin sitä paakkua ja nipsin pois kuolleita juuria. Sit uusiin altakasteluruukkuihin ja biolan mustaa multaa. Ja vaikka altakasteluruukkuihin ei tartte niin laitoin silti vähän soraa pohjalle, soraa jonka otin pihalta läheisestä jonkin sortin kaivannosta. Multakin loppui kesken mutta koska siinä kaivannon vieressä oli multaakin niin nostelin sitä useamman kupillisen ruukkuun.
Sen jälkeen vein sisälle, kastelin kaikki ruukut läpi eli kaadoin kauttaaltaan vettä suoraan multaan, en siitä kastelukolosta. Sit en tehnyt kahteen viikkoon mitään. Sit laitoin vettä kastelukolosta kunnolla täyteen ja taas annoin olla. Katselutahti on mulla hyvin hidas kun isot kasvit on altakasteluruukuussa. Hyvin voivat kaikki kasvit, tänä keväänä en tee mitään kuin lisään vähän mustaamultaa.
Ulkona vaihdettu ja vielä luonnonmultaa ja soraa?!! Ihme kun ovat hengissä. Ulkoa tulee kasvitauteja ja varsinkin siitä mullasta voi tulla mitä vaan. Siellä voi olla vaikka mitä itiöitä ja bakteereja jotka eivät ainoastaan tapa kasveja myös vaikuttavat epäsuotuisasti huoneilmaan. Soran kanssa sama juttu. Jos se on jotain teollisuussoraa niin se voi olla ihan mitä vaan, vaarallista. Tästä syystä mullat tulee vaihtaa sisätiloissa ja vain kasveille tarkoitettuja tuotteita.
T. Taimitarhurin tytär
Jokin, muistaakseni ainakin kultaköynnös voi kuolla jos vaihtaa vähänkin liian suureen ruukkuun. Vähän isompi vielä menettelee. Muuten sitten onkin helppohoitoinen. Tässä ei tainnut olla siitä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsit eon ole tiennyt että multien vaihto on tämmöistä salatiedettä. Itse vaihdoin kahteen valtavaan fiikukseen ja yhteen todella isoon traakkipuuhun ulkona viime keväänä. Oli pakko kun olisi ruukut pitänyt vaihtaa isompiin muutenkin ja edellisestä kerrasta yli 5v aikaa. Otin kasvit varovasti irti ruukuista, irtomultaa oli enää vähän ja pikkasen myöhin sitä paakkua ja nipsin pois kuolleita juuria. Sit uusiin altakasteluruukkuihin ja biolan mustaa multaa. Ja vaikka altakasteluruukkuihin ei tartte niin laitoin silti vähän soraa pohjalle, soraa jonka otin pihalta läheisestä jonkin sortin kaivannosta. Multakin loppui kesken mutta koska siinä kaivannon vieressä oli multaakin niin nostelin sitä useamman kupillisen ruukkuun.
Ulkona vaihdettu ja vielä luonnonmultaa ja soraa?!! Ihme kun ovat hengissä. Ulkoa tulee kasvitauteja ja varsinkin siitä mullasta voi tulla mitä vaan. Siellä voi olla vaikka mitä itiöitä ja bakteereja jotka eivät ainoastaan tapa kasveja myös vaikuttavat epäsuotuisasti huoneilmaan. Soran kanssa sama juttu. Jos se on jotain teollisuussoraa niin se voi olla ihan mitä vaan, vaarallista. Tästä syystä mullat tulee vaihtaa sisätiloissa ja vain kasveille tarkoitettuja tuotteita.
T. Taimitarhurin tytär
Ulkona on oikein hyvä vaihtaa mullat, viherkasvit voi ihan pitääkin kesän ulkona. Tuodaan sisälle ennen syksyä, pestään lehdet ja tarkkaillaan mahdollisten tuholaisten varalta.
Luonnon mullasta on kyllä varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa siellä pussimullan seassa, siinä tulee mukana juuri niitä hyviä luonnollisia maaperän mikrobeja ym. Suurin haitta voi olla rikkakasvien siemenet eikä iso haitta sekään ole. Toki pelkkä luonnonmulta on liian tiivistä ruukussa, eikä ole suositeltavaa sellaisenaan, mutta jos sitä on vähän sekaan heitellyt, niin eipä mitään haittaa ole.
Ja mitä ne epäsuotuisasti sisäilmaan vaikuttavat mikrobit ovat? Jos mietit jotain homeita, niin ne on kyllä ihan eri homeet kuin rakennuksia pilaavat homeet ovat. Ja jos joku on herkkä mullan sisältämille luonnollisille asioille esim. homeille, niin on sitä silloin myös pussimultien sisältämille. (Olen muuten istunut aika monet mullan valmistajien koulutukset!)
Teollisuussora? Tästä en ikinä ole kuullutkaan! Avaa vähän mitä tarkoitat? Itse olen tilannut pihaan kasalle seulottua soraa soramontulta, joka on siis ihan käyttämätöntä ja puhdasta luonnonsoraa, ja käyttänyt sitä salaojituksena (lähinnä ulko-) ruukuissa vuosikausia. En ole ikinä kuullut mistään teollisuussorasta. 🤔
T. Puutarhuri
Minusta koko mullanvaihto on turhaa puuhastelua. Itse vaihdan vähän pintamultaa ehkä kerran 5 vuodessa ja mainiosti kukoistavat kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niillä nyt melko varmasti on ollut Korona. Pesitkö varmasti huolellisesti kädet ennen mullanvaihtoa? Ja laitoitko käsidesiä juuriin?
Itse myös epäilin koronaa. Korona on kukille tosi paha. Pienet koronapartikkelit laskeutuvat laskuvarjoilla kukkien päälle pienen pienillä laskuvarjoilla ja heti kun ne ovat perillä ne alkavat jäystää kukkia pienen pienillä koronavirushampailla niin, että hyvin korkeataajuuksisilla laitteilla voi havainnoida ääntä joka kuulostaa iloiselta mussutukselta tyyliin NJÄYSKIS MAISKIS.
Yleensä korona viihtyy parhaiten valtavissa saniaisissa jossa se rakentaa sivistyneitä yhteiskuntia, kirjastoja ja muita fasiliteetteja viruseläimistön käyttöön, mutta tavallisen kyläyhteisön luontiin kelpaa pienikin pihakukkanen. Jos haluat koronavapaita kukkasia soita AC/DC Hells Bells, virukset eivät pidä siitä.
Hyvä keino rikastuttaa multaa on kaspia vähän pinnalta pois ja käyttää tilalle kaupan juuripaukkuosa kasviksista otat vaan varret pois. Se turve lannoittaa! Banaaninkuoren paloja ja kukka saa kaliumia ja kananmunan kuoret tuovat kalkkia. Tolu tappaa kaikki pieneliöt!
Hanki perseilevä peikonlehti! Kruunun saaneen keskustelun mukaan sitä ei käytännössä voi tappaa, tosin se perseilee vaikka mitä tekisi!
https://www.vauva.fi/keskustelu/3694703/perseileva-peikonlehti-neuvoja-…
Käytitkö jotain prismamultaa? Kyllä sen nyt Kekkilää olla pitää!
Mullekin on joskus käynyt noin. En keksinyt syytä.
Opin, että mullat on laitettava varovaisesti eikä sitä juuripaakkua kannata rikkoa jos ei ole sellainen jaettava kasvi.