Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi haluaa lukioon mitä maksaa?

äiti
27.02.2018 |

Moi!! Tyttö haluaisi lukioon, keski arvo pitäisi riittää ihan hyvään kouluun. olen miettinyt että paljon lukiossa oppikirjat maksaa ja onko pakko hankkia joku läppäri. Olen ite töissä mutta tulot vaihtelee.Onko kirjoja mahdollista myydä eteenpäin ja paljonko niiden hinnasta voi saada takaisin?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lukio oo ilmanen

Vierailija
2/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskustannus on Suomen lukiolaisten liiton mukaan 2 371,70 euroa. Eli ei paha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri pakollinen. Ja pitää olla sellainen jolla pärjää kirjoituksissa. Kirjoja voi myydä ja ostaa käytettyinä. Vuodessa on 5 jaksoa. Jaksossa voi olla 7 eri ainetta. Eli voi joutua ostamaan yhden vuoden aikana 5×7 kirjaa. Digikirjat yleensä halvempia mutta niitä ei voi myydä eteenpäin. Myös ylioppilaskirjoitukset maksaa nykyään!

Vierailija
4/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat voi ostaa jo valmiiksi käytettyinä, hintaa koko kolmen vuoden ajalta kertyy muutama satanen. Läppäri yleensä tarpeellinen, mutta saahan noita halvimmillaan parillasadalla. Lukioonhan riittää ihan läppäri jolla nää kevyetohjelmat ja tekstinkäsittelyt ym. pyörii.

Jos kirjat on valmiiksi käytettynä hankittu ja niiden kunto ei omassa käytössä kärsi niin voi saada suurimman osan hinnasta takaisin kun myy edelleen eteenpäin.

Vierailija
5/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskustannus on Suomen lukiolaisten liiton mukaan 2 371,70 euroa. Eli ei paha.

Ja tämä ei todellakaan pidä paikkaansa, ellei satu saamaan kaikkia kirjoja käytettyinä. Nyt uuden ops:in astuttua voimaan se on melko haastavaa...

Vierailija
6/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jatko-opiskelu maksaa nykyään, se ilmaisuus loppui peruskouluun. Jos lapsella on intoa, niin ilman muuta lukio kannattaa käydä. Kyllä niistä maksuista selviää, kun ei osta kaikkea uutena.

Vierailija
7/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri pitää olla, koska yokirjoitukset alkavat olla sähköiset ja opiskelussa käytetään paljon erilaisia palvelimia. On liikkeitä, joista ammattikäytöstä poistetun läppärin saa muutamalla sadalla. Jotkut lukiot jakavat läppärit koulun puolesta. Näin on monessa paikkaa esim. Satakunnassa. Itse olen ostanut sekä e-kirja että perinteisen ja arviolta rahaa on mennyt 200- 350 per jakso riippuen kursseista. Meillä fysiikan ja kemian matsku ladataan koulussa läppärille sanoinkin laskin ja tarvittavat ohjelmat. Riippuu varmaan koulusta ja siitä mitä kursseja ottaa niin kirjat lienee sen 1500-2000 e.

Vierailija
8/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läppäri pakollinen. Ja pitää olla sellainen jolla pärjää kirjoituksissa. Kirjoja voi myydä ja ostaa käytettyinä. Vuodessa on 5 jaksoa. Jaksossa voi olla 7 eri ainetta. Eli voi joutua ostamaan yhden vuoden aikana 5×7 kirjaa. Digikirjat yleensä halvempia mutta niitä ei voi myydä eteenpäin. Myös ylioppilaskirjoitukset maksaa nykyään!

Ylioppilaskirjoitukset maksoivat jo vuonna 1984.

Vierailija
9/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä unohda että lapsi tarvitsee ruokaa, vaatteita ja asuinpaikan myös silloinkin kun on lukiossa. Ilman ei pärjää. Vaikka läppäri, koulukirjat ja matkakortti löytyykin.

Vierailija
10/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne rahat kirjoihin ja muuhun saa vaikka sossusta. 

Vierailija
11/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-kirjoituksista on aina peritty jonkinlainen toimitus- tai kirjausmaksu. Kirjatkin aina maksaneet, joten läppäri taitaa olla uusi menoerä.

Vierailija
12/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Suomen lukiolaisten liiton arvio tuntuu olevan tosi paljon alakanttiin. Kyllä tuohon projektiin on hyvä muutama tonni varata ja se läppäri pitää tosiaan ostaa heti ensimmäiseksi, joten nuo kustannukset ei jakaudu mitenkään tasaisesti kolmelle vuodelle.

Sitten on tietty vanhojentanssit, jos niihin haluaa, potentiaalinen iso rahareikä. Ja kaikenmaailman ulkomaan leirikouluja ja mitä näitä on. Jos haluaa osallistua monipuolisesti, niin rahaa menee.

Vierailija
13/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat voi ostaa jo valmiiksi käytettyinä, hintaa koko kolmen vuoden ajalta kertyy muutama satanen. Läppäri yleensä tarpeellinen, mutta saahan noita halvimmillaan parillasadalla. Lukioonhan riittää ihan läppäri jolla nää kevyetohjelmat ja tekstinkäsittelyt ym. pyörii.

Jos kirjat on valmiiksi käytettynä hankittu ja niiden kunto ei omassa käytössä kärsi niin voi saada suurimman osan hinnasta takaisin kun myy edelleen eteenpäin.

Höpö höpö. Ei riitä mikään halpisläppäri. Ja kirjoja ei todellakaan saa muutamalla satasella. Miltä vuosisadalta nää sun tiedot on?

Vierailija
14/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yo- kirjoitukset ovat aina maksaneet. Ainakin maksoivat 90- luvun alussa, jolloin itse kirjoitin.

Luin jostain, että kirjat tulisivat maksamaan n 3000e. Tähän päälle läppäri, vanhojentanssikustannukset, yo-juhlakustannukset pukuineen kaikkineen. Ei ole halpaa ei. Siksipä säästän jo nyt lasteni koulutusta varten, vaikka siihen on vielä aikaa. Ei jää ainakaan rahasta kiinni!

Vierailija
15/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen ja läppärin lisäksi myös matkat ainakin täällä pitää kustantaa itse, peruskoulussa ei tarvinnut vaan sai koululta bussikortin. Muista myös vanhojen tanssit, niihinkin menee rahaa jos aikoo osallistua!

Vierailija
16/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosen tonnia. Hinta on noussut.

Vierailija
17/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilaskirjoitukset maksoivat jo vuonna 1984.

Itse kirjoitin 1989 enkä muista mitään maksua. Mutta en muista enää kovin montaa muutakaan asiaa. 😀

Vierailija
18/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös joillekkin kuviksen kursseille mentäessä pitää maksaa tarvikemaksu 10e, mutta ei varmasti ole joka koulussa.

Vierailija
19/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion "hinta" täällä mainittiinkin niin en siitä enempää sano. Läppäri nykyisin on pakko ja osalle kursseista saattaa olla pakollista osta digitaalinen kirja, riippuu opettajasta ja koulusta. Digitaalisia kirjoja ei saa myytyä eteenpäin, mutta jos ottaa sen lyhyemmän 6kk lisenssin niin kirja ei paljoa maksa.

Normaaleja kirjoja voi myydä esimerkiksi Suomalaiselle kirjakaupalle tai Jameralle. Itselläni on kokemusta vain Jameralle kirjojen myynnistä, ja sieltä usein saa hieman alle puolet kirjan ostohinnasta takaisin riippuen kirjan kunnosta ja siitä paljonko heillä on varastossa kyseistä painosta.

Jos haluaa hieman enemmän rahaa lukiokirjoista niin niitä voi myydä itse eteenpäin vaikka kavereille tai laittaa netissä ilmoitus. Usein lukioissa on mahdollista ilmoittaa oma kirjansa myyntiin jonnekkin, kuten Facebook ryhmään tai käytävän ilmoitustaululle. Eli jos itse kirjoja myy eteenpäin niin niistä voi saada muutamia euroja enemmän kuin vaikka Suomalaiselle myymisestä.

Kirjoja saa myös ostettua käytettynä, mutta se on eri asia löytyykö niitä. Tytön kannattaa ns verkostoitua muihin oppilaisiin ja sitä kautta löytää kirjoja käytettynäkin.

Vierailija
20/55 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti kirjoitti:

Moi!! Tyttö haluaisi lukioon, keski arvo pitäisi riittää ihan hyvään kouluun. olen miettinyt että paljon lukiossa oppikirjat maksaa ja onko pakko hankkia joku läppäri. Olen ite töissä mutta tulot vaihtelee.Onko kirjoja mahdollista myydä eteenpäin ja paljonko niiden hinnasta voi saada takaisin?

Useat lukiot on jo siirtyneet digikirjoihin, niitä ei voi myydä eteenpäin eivätkä ne ole painettuja opuksia halvempia! koko digikirjahomma on pelkkää rahastusta. 

Meillä lukion ykköstä käyvän pojan kulut tähän mennessä, läppäri 600 € ja kirjat noin 400 €. Kirjoihin kun laskee 80-100 €/kk niin on aika lähellä