Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lakko ja palkanmaksu - liittoon kuulumaton kyselee!

Vierailija
27.02.2018 |

Jaahas, se olis niinku lakkopäivä tulossa. Olen siis yliopistolla töissä ja huomenna on laaja lakko. En kuitenkaan kuulu liittoon, joten miten minun tulisi toimia? Katkeaako minulta automaattisesti palkanmaksu lakkopäivänä? Pitääkö minun erikseen ilmoittaa työnantajalle, etten osallistu lakkoon, jos haluan palkkaa huomenna? Teen normaalistikin paljon etätöitä kotoa, joten työnantaja ei tiedä että olenko huomenna töissä vai en, jos (ja kun) en kuitenkaan mene työpaikalle.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raukkamaista olla osallistumatta lakkoon, jonka tarkoituksena on ajaa myös sinun - liittoon kuulumattoman - etuja. Ja jättää osallistumatta lakkoon vain siksi, että saisi palkkaa????

Muuten hyvä, mutta yliopistolla ei tuo laikkoilu ole se oikea työkalu keskusteluihin. Jossain isossa tehtaassa tai esimerkiksi sairaalassa se hieman näkyykin. Jos minä olen päivän lakossa, niin se tarkoittaa, että joudun tekemään työt joku toinen päivä/päivien aikana. No pidän sitten etäpäivän jos meille lakko tulee ensi viikolla.

Myös tämä! Se että en tee huomenna töitä eli valmistele ensi viikon luentoa ja perkaa aineistoa seuraavaa artikkelia varten ei tarkoita sitä, että noi hommat voisi jättää kokonaan tekemättä. Itsehän minä siitä kärsin jos marssin luentosaliin 60 hengen eteen ilman kalvoja. Tuleva julkaisukaan ei etene, jos en itse etsi niitä esimerkkejä aineistostani, joita artikkelissa aion käsitellä. ap

Vierailija
22/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli henkilöstöhallinnosta kysely sähköpostitse, olenko lakossa huomenna. Ne jotka vastaavat olevansa töissä, saavat normaalin palkan. Työskentelen valtiotieteellisessä tiedekunnassa. Minulla olisi opetusta huomenna ja ajattelin yrittää mennä paikalle, mutta siellä saattaa olla lakkovahti ovella. En kuulu mihinkään liittoon enkä hyväksy lakkoa samoista syistä kuin ap, siitä on haittaa lähinnä meille itsellemme (työt tehtävä kuitenkin joskus) ja opiskelijoille. Minusta vakituiset työntekijät eivät todellakaan tarvitse palkankorotuksia, he ovat jo lottovoittajia verrattuna meihin pätkätyöläisiin ja akateemisiin työttömiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli henkilöstöhallinnosta kysely sähköpostitse, olenko lakossa huomenna. Ne jotka vastaavat olevansa töissä, saavat normaalin palkan. Työskentelen valtiotieteellisessä tiedekunnassa. Minulla olisi opetusta huomenna ja ajattelin yrittää mennä paikalle, mutta siellä saattaa olla lakkovahti ovella. En kuulu mihinkään liittoon enkä hyväksy lakkoa samoista syistä kuin ap, siitä on haittaa lähinnä meille itsellemme (työt tehtävä kuitenkin joskus) ja opiskelijoille. Minusta vakituiset työntekijät eivät todellakaan tarvitse palkankorotuksia, he ovat jo lottovoittajia verrattuna meihin pätkätyöläisiin ja akateemisiin työttömiin.

Lakkovahdilla ei ole mitään oikeutta estää liittoon kuulumattoman työntekijän töihin menoa.

Vierailija
24/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raukkamaista olla osallistumatta lakkoon, jonka tarkoituksena on ajaa myös sinun - liittoon kuulumattoman - etuja. Ja jättää osallistumatta lakkoon vain siksi, että saisi palkkaa????

Muuten hyvä, mutta yliopistolla ei tuo laikkoilu ole se oikea työkalu keskusteluihin. Jossain isossa tehtaassa tai esimerkiksi sairaalassa se hieman näkyykin. Jos minä olen päivän lakossa, niin se tarkoittaa, että joudun tekemään työt joku toinen päivä/päivien aikana. No pidän sitten etäpäivän jos meille lakko tulee ensi viikolla.

Myös tämä! Se että en tee huomenna töitä eli valmistele ensi viikon luentoa ja perkaa aineistoa seuraavaa artikkelia varten ei tarkoita sitä, että noi hommat voisi jättää kokonaan tekemättä. Itsehän minä siitä kärsin jos marssin luentosaliin 60 hengen eteen ilman kalvoja. Tuleva julkaisukaan ei etene, jos en itse etsi niitä esimerkkejä aineistostani, joita artikkelissa aion käsitellä. ap

Olen töissä toisessa yliopistossa (jossa on mahdollisesti lakko vasta ensi viikolla) ja olen täsmälleen samaa mieltä. Jos menen lakkoon, menetän päivän palkan, mutta käytännössä joudun kuitenkin tekemään työt. En minä voi mennä pitämään luentoa sadalle opiskelijalle ja sanoa, sorry en nyt tiedä, mitä puhuisin, kun olin lakossa juuri silloin, kun tätä luentoa piti valmistella. Tai jättää kurssini harjoitustehtäviä laatimatta sillä perusteella, että en ehtinyt, kun olin lakossa. Lisäksi tässä lakossa tapellaan minusta täysin vääristä asioista. Minulle ja suurimmalle osalle työkavereistani on täysin sama, onko palkankorotus prosentin tai kaksi. Sen sijaan todellinen ongelma yliopistoissa on määräaikaisten suuri määrä ja asema, mutta se näyttää ammattiliitoille olevan ajettavissa asioissa viimeisellä prioriteetillä.

Tosin epäilen kyllä, että lakko meidän osalta peruuntuu. Suuri osa meidän yliopiston opettajista kuuluu TEKkiin, ja kyllä siellä TEKissäkin todennäköisesti tajutaan, että sen jäsenistä merkittävä osa eroaa ennemmin liitosta kuin rupeaa lakkoon prosentin palkankorotuksen takia.

Vierailija
25/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkovahdilla ei ole mitään oikeutta estää liittoon kuulumattoman työntekijän töihin menoa.

Hyvä tietää! Perustuuko tämä johonkin lakiin?

Vierailija
26/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää! Perustuuko tämä johonkin lakiin?

Oikeus työhön on Suomessa perustuslakiin kirjattu oikeus.

Ja toiseksi, jos et liittoon kuulu, niin et myöskään ole velvollinen noudattamaan liiton päätöksiä/määräyksiä.

Vierailija
27/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yliopidtolla palkkaa saavat tutkijat joutuvst täyttämään soletm-työajanseurannan. Tätä käytetään siihen, että tehdyt tunnit voi laskuttaa oikeasta taholta, siis työajan rahoittajalta ja sairasuapäivät ja lomat yliopistolta. En usko, että yksiköön palkkaa saava tutkija on enää kymmeneen vuoteen voinut olla täyttämättä näitä. Ap on varmaan apurahatutkija. Näidnhän ei tarvi mitään tuntejaan ilmoittaa, kun eivät mitään palkkaakaan saa.

Se on sitten eri asia, miksi ap ei halua osallistua lakkoon. Sulleko saa vastedes määrätä opetustunteja ilman mitään kattoa?

Vierailija
28/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna ilmoittaisin etukäteen nimenomaan siksi, ettei kukaan jälkikäteen kyseenalaista jos merkkast ne itsellesi tunneiksi. Tai jos teet kuukausipalkalla, niin ettei esimies vahingossa ilmoita sinua poissaolleeksi (varsinkin jos olet etäpäivällä). Voi olla jälkeenpäin kiusallista alkaa vaatia siitä päivästä palkkaa, jos kukaan en ns.tiedä mitä teit silloin.

Ei meillä ainakaan merkattu mitään minnekään kun olin yliopistolla tutkijana D:

Siis oikeestiko yliopistolla saa normaalin palkan vaikka olisi lakossa?

No ei tietenkään saa, ja siitähän tämä ketju lähtikin. Työnantaja ei maksa lakkopäivältä palkkaa, mutta mistä työnantaja tietää olenko töissä vai en, kun tuntikirjausta ei ole ja teen etätöitä anyways. ap

Siitä kun ilmoitat heille että et oo lakossa

Vierailija
29/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä nyt parin prosentin palkankorotuksista yksin lakkoilla, vaikka hesari niin ehkä (moraalia rapauttaakseen ja yllä kirjotitelevan kaltaisia huijataksern) kirjoittaakin. Todelliset tavoitteet ja vastustuksen kohteet ovat

Tavoitteet:

Tutkimustyön edellytysten parantaminen sekä mahdollisuudet henkilöstölle turvattuun opetuksesta ja hallintotyöstä vapaaseen tutkimusjaksoon.

Tuntiopetuskattojen säilyttäminen ja kontaktiopetuksen määritelmän tarkempi selkiyttäminen.

Määräaikaisten työsuhteiden suhteellisen osuuden vähentäminen säännöllisen työryhmissä toteutetun tarkastelun kautta ja luottamusmiesten tiedonsaantioikeutta parantamalla. Luottamusmiesten aseman vahvistaminen.

Palkkausjärjestelmän henkilökohtaisen palkanosan muuttaminen nykyistä kannustavammaksi.

Näitä heikennyksiä työtaistelulla vastustetaan:

Työaikajoustojen lisääminen ja tuntiopetuskattojen mahdollinen purku, joka kuormittaisi opetus- ja tutkimushenkilökuntaa entisestään.

Työnantajan miltei yksipuolinen saneluvalta palkan suoriutumisosaan.

Palkkojen joustaminen etenkin alemmissa palkkaluokissa, joka iskisi rajuimmin uransa alkuvaiheessa oleviin tutkijoihin.

Luottamusmiesten aseman rapauttaminen.

Työnantajan yleinen haluttomuus tunnustaa määräaikaisia työsuhteita ja niiden jatkuvaa ketjuttamista ongelmaksi.

Vierailija
30/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna ilmoittaisin etukäteen nimenomaan siksi, ettei kukaan jälkikäteen kyseenalaista jos merkkast ne itsellesi tunneiksi. Tai jos teet kuukausipalkalla, niin ettei esimies vahingossa ilmoita sinua poissaolleeksi (varsinkin jos olet etäpäivällä). Voi olla jälkeenpäin kiusallista alkaa vaatia siitä päivästä palkkaa, jos kukaan en ns.tiedä mitä teit silloin.

Ei meillä ainakaan merkattu mitään minnekään kun olin yliopistolla tutkijana D:

Siis oikeestiko yliopistolla saa normaalin palkan vaikka olisi lakossa?

No ei tietenkään saa, ja siitähän tämä ketju lähtikin. Työnantaja ei maksa lakkopäivältä palkkaa, mutta mistä työnantaja tietää olenko töissä vai en, kun tuntikirjausta ei ole ja teen etätöitä anyways. ap

Työnantaja ottaa sitten sen kannan, että kaikki on lakossa, jotka on tuon sopimuksen piirissä.

No eikä ota, se olisi laitonta. Eikö ap:llä muka ole mitään leimaussysteemiä? Ilmoita esimiehelle, että teet töitä tai olet lakossa, ei se meitä kiinnosta. Esimies sitten ilmoittaa palkanlaskentaan.

Leimaussysteemiä 😊 Aika paljon on töitä, jossa tähdellistä on työn tulokset eikä tosiaankaan se, miten monta tuntia töitä tekee. Onneksi voi tehdä töitä, jossa ei tarvitse mitään tunteja merkkailla tai esimieheltä lupia pyydellä; säästyy aikaa siihen oleelliseen.

Vierailija
31/31 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yliopidtolla palkkaa saavat tutkijat joutuvst täyttämään soletm-työajanseurannan. Tätä käytetään siihen, että tehdyt tunnit voi laskuttaa oikeasta taholta, siis työajan rahoittajalta ja sairasuapäivät ja lomat yliopistolta. En usko, että yksiköön palkkaa saava tutkija on enää kymmeneen vuoteen voinut olla täyttämättä näitä. Ap on varmaan apurahatutkija. Näidnhän ei tarvi mitään tuntejaan ilmoittaa, kun eivät mitään palkkaakaan saa.

Se on sitten eri asia, miksi ap ei halua osallistua lakkoon. Sulleko saa vastedes määrätä opetustunteja ilman mitään kattoa?

Missä tiedekunnassa seurataan työsuunnitelman toteutumista tällä tarkkuudella? Meillä ei ainakaan. Riittää, että kerran vuodessa tekee työsuunnitelman SoleTM:ään. Toki jos esimerkiksi opetettavissa kursseissa tulee muutoksia, niin niitä sitten päivitetään vastaamaan todellista tilannetta. Muuten ei todellakaan kirjata yksittäisiä tunteja päivän päätteeksi mihinkään. ap