Voisitko veneillä?
Havaintojeni mukaan veneillä seilaaminen Järvi-Suomessa ja saaristossa tuntuu olevan miesvoittoinen harrastus. Naisiakin näkyy, mutta vain miesten matkassa. Palsta-galluppi selvittämään eroaako veneilyinto sukupuolten välillä.
Kommentit (16)
Ei kiinnosta veneily pätkääkään. Firmalla on vene, jota saisi käyttää bensakuluilla, mutta en ole kertaakaan käyttänyt sitä.
t. Mies
Bensakäyttöiset menevät enimmäkseen ilmaan ja diesel raskaampana hiukkasena ja palamattomana mereen. Soutaminen on myös vaihtoehtona tai sähkömoottori.
En veneile, mutta se ei johdu sukupuolestani, vaan siitä, että tulen äärimmäisen helposti merisairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Bensakäyttöiset menevät enimmäkseen ilmaan ja diesel raskaampana hiukkasena ja palamattomana mereen. Soutaminen on myös vaihtoehtona tai sähkömoottori.
Soutaminen/sähkömoottori ja useamman päivän veneretki kuulostavat haastavalta yhdistelmältä...
Merellä olen veneillyt moottoriveneellä. Ihan haka köysityttö, poiju ja laituri onnistuu, kalliolle en ole noussut vielä. Ohjaamaan en päässyt, mutta eiköhän sekin onnistuisi. Yksin en lähtisi. Ja muutaman päivän retkiä olen tehnyt, veneessä on kiva nukkua kun on tilaa ja sähköä. Ja sisävessa satamassa. Ja baari. Läppäristä leffat ja musat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soutaminen/sähkömoottori ja useamman päivän veneretki kuulostavat haastavalta yhdistelmältä...
Ennen soudettiin viroonkin. Toki mukavuudenhalu miiami viikke tyyliin on monen valinta. Itse saatan landella soutaa muutamien kilsojen matkat merellä, mutta otan toki moottorin mukaan. On helposti soudettava ja mukavan tilava linder. Tosin käyn kalassa enkä siten veneile pelkästään vain veneilyn vuoksi.
Kyl oikke! Mut mnää olenki Raumlaine.
Teineinähän me mentii flikkakavereitte kans kesäsi keskenämme isin pulpettiveneel saareen yöks, kalastetti ahvenii ja haukii ja tehti kalasoppaa. Oli meil makkarakki föleis ku ei ollu varmaa saadaak kalaa. Oi niit aikoi!
Ny mä ole kolmikymppine äitihmine ja tasan tule viemä mu lapse kesäsi merel. Isomp järviki kelppa paremma puuttees. Miest, laste isää siis, ei juur ulkoilmaelämä kiinnost ja hän jää mieluummi kottihi pelama tietokoneellas. Iha ite mä ole ostan vene ja ite mä sen trailerin kans kuska ja huolla. Olik jottai muulai ihmettelemist viel?
Uppia. Lisää vastauksia kyselyyn!
Uppia taas.
Ja ei ole outo kysely. Veneilystä tykkäävien kannalta järviseutu ja saaristo ovat hienoja paikkoja, harvasta maasta löytyy vastaavaa. Upeita vesistöjämme ei ole osattu matkailumarkkinoinnissa juurikaan hyödyntää.
Haluaisin sellaisen uuden luksusveneen. Kiva katsella kesällä Aurajoen rannalla, kun tuovat niitä kaupunkiin näytille... en kuitenkaan laittaisi veneeseen esim. 100 000 €. Mistä edes sellaiset summat saisin?
t. M28
Ikäni asunut meren rannalla ja merellä koko ajan myös. Nyt on mökki saaressa keskellä järveä. Se veneily jotenkin rauhoittaa.
Firman toimarilla on on yksi suurimpia yksityisomistuksessa olevia veneitä suomessa. Hooligan
Olemme veneilleet perheen kanssa viikkoja ja en lähtisi mukaan, jos en siitä hommasta pitäisi. Olemme veneilleet niin Saimaalla kuin saaristomerelläkin, moottoriveneillä ja purjeveneillä. Veneet ovat vuokralla meillä viikon pari kerrallaan ja lapset olivat ihan pieniä, kun ensimmäisen reissun teimme. Nyt lapset ovat jo teinejä ja veneily on heidän kanssaan mukavaa. Omaa venettä emme kuitenkaan hanki, sillä haluamme tehdä muutakin. N43
Veneillään miehen kanssa Suomenlahdella, myrskyssä haluan ajaa itse ja mies saa olla pelkääjän paikalla.
Meneekö/liukeneeko veneen pakokaasut veteen vai pääseekö ne ilmaan.