Onks se synnytys niin paha?
Haluisin vauvan mut se synnytys jänskättää.. selviiköhän siitä :D
Noin yleisesti mulla on kyllä hyvä kipukynnys, ei oikeen mitkään kivut oo pahoja ollu mun mielestä esim. Kierukan asennus, hampaiden poraaminen ilman puudutusta, menkat jne. :)
Kommentit (48)
Se riippuu niin paljon synnytyksen kulusta että oikeastaan ei edes ihan hirveästi kannata kysellä kokemuksia. Yleensä innokkaimmin kokemuksensa kertovat ne jotka ovat kovasti kärsineet, niin synnytyksen aikana, kun sen jälkeenkin. Itsekin menin lukemaan jotain iltalehden juttua ennen synnytystä siitä mitä kaikkea hirveää sen jälkeen kokee ja aloin stressaamaan siitä hirveästi. Oikeasti niistä mahdollisuus vaivoista ei tullut juuri mitään.
Itse synnytin yli 4 kiloisen vauvan, joka lopulta otettiin imukupilla ulos. Väliliha leikattiin, mutta en revennyt. Epiduraali toimi minulla oikein hyvin, vei kivun, mutta tunsin silti täysin koska pitää ponnistaa. Kaiken kaikkiaan synnytys kesti 26h, mutta silti en koe että olisi ollut mitenkään kamalaa, turhauttavaa vaan kun ei alkanut tapahtua jatkuvista supistuksista huolimatta.
Ja niinhän se on että jos käynnistämään joudutaan niin luultavasti on kivuliaampaa koska keho ei ehdi täysin hoitamaan omaa osuuttaan kivunlievityksestä. Sektio on hivenen vaarallisempi ja siitä toipuminen usein kestää kauemmin. En suostuisi kumpaakaan ellei vauvan ja minun terveys sitä vaatisi.
Nyt seuraavan laskettuaika parin päivän päästä ja odotan vaan innolla että pääsisi jo synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa synnyttäneenä voin sanoa, että ei satu, eikä ole kamalaa. Inhottavampaa on hampaiden paikkaus ilman puudutusta, tai jos sormi jää oven väliin. Sen kuitenkin voi tietää vasta synnytyksen jälkeen, ehkä sinulla se on erilaista, kuin esim. minulla. Ei sitä todellakaan voi etukäteen tietää.
Voit vain sanoa ettei se sattunut SINULLA.
Siksi hän varmaan kirjoitti että voi tietää vasta synnytyksen jälkeen ja ap:lla saattaa hyvinkin mennä eri lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa synnyttäneenä voin sanoa, että ei satu, eikä ole kamalaa. Inhottavampaa on hampaiden paikkaus ilman puudutusta, tai jos sormi jää oven väliin. Sen kuitenkin voi tietää vasta synnytyksen jälkeen, ehkä sinulla se on erilaista, kuin esim. minulla. Ei sitä todellakaan voi etukäteen tietää.
Siksi hän varmaan kirjoitti että voi tietää vasta synnytyksen jälkeen ja ap:lla saattaa hyvinkin mennä eri lailla.
Niin, onneksi sentään vähän yritti oikoa laukomaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onneksi sentään vähän yritti oikoa laukomaansa.
Sekin on viisautta, vink vink.
Epiduraalilla toimii kuin unelma :)
Urbaanilegenda vaan on. Sattuu yhtä paljon kuin aivastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden täysin kivuttoman elektiivisen sektion läpikäyneenä voin sanoa, että ainakin sektio on superhelppo. Jos alatiesynnytys pelottaa liiaksi, vaadi sektio. Äläkä kuuntele alatiesankarien marinaa aiheesta, heille usein se alatiesynnytys on köyhän elämän ainoa "saavutus" ja voivat olla kateellisia muiden helpommasta sektiosynnytyksestä :)
Yhden aivan järkyttävän ja kamalan sektion läpikäyneenä voin sanoa, että sektio on kamala. Verensiirrot, uudelleen haavan avaukset, monta viikkoa sairaalassa ennenkuin parannuin, voisin sanoa, että älä missään nimessä vaadi sektiota.
Älä oikeasti jauha paskaa ja tule tuota omaa sontaasi tänne jauhamaan. Itselläsi taitaa olla köyhä elämä kun pitää parjata alatiesynnytyksiä ja sen kokeneita. Ja kyllä, molemmat voi mennä sekä hyvin, huonosti että hyvin huonosti. Sitä ei ikinä etukäteen tiedä.
Huono tai kokematon leikkaava lääkäri. Hoitovirhe.
Sektioleikkausten teknologia on ihan huippua nykyään, toipuminen on helppoa.