Työhönottotarkastuksessa valehtelu
Sain juuri unelmieni työpaikan, jota en halua riskeerata mistään hinnasta. Tämä on minulle ainutkertainen mahdollisuus. Nyt stressaa se, että ensi viikolla on työhönottotarkastus. Minulla on diagnosoitu vakava masennus, jota ei ole hoidettu, koska en jaksanut. Näkeekö lääkäri (tai kuka ikinä tarkastuksen tekeekin) tämän tiedoistani? Voinko menettää työpaikan masennuksen takia? Joudunko pulaan, jos valehtelen asiasta? Olen aika epätoivoinen, ajatuskin tuon työn menettämisestä saa ajattelemaan taas itsemurhaa.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Onnea työpaikasta! Eikö ajan mittaan kuitenkin käy melko raskaaksi, jos pitää piilotella jotain itsestään ja valehdella? Kannattaa itse ottaa asia puheeksi tarkastuksessa.
Eikö kaikkein raskaammaksi käy työpaikan menettäminen terveydentilan takia? En ole ap, mutta samassa raastavassa tilanteessa
Et helvetissä kerro. Mulla ainakin on kielto antaa mitään terveystietojani eteenpäin, eli mistään ne eivät sitä näe. Tiedän tunteesi, mut myös työpaikka auttoi ylös siitä mustasta sumusta missä makasin useamman vuoden. Pokkana vaan valehtelet. Kukaan mun työkavereista ei edes uskoisi mun olleen joskus masentunut.
Oletettavasti näkee, riippuu oletko joskus antanut suostumuksen sun terveystiedoista. Voit joutua pulaan, jos jäät kiinni. Ei kaikkia masennuksia hoideta, osa hoituu parempaan suuntaan ihan omin olemisin.
Oletko edelleen masentunut? Et ilmeisesti ainakaan pahasti.
Riippuu missä diagnoosi tehty ja käyttääkö työnantajan tarkastuksen tekevä lääkäri samoja tietokantoja. Et varmaan ole kovin vakavasti masentunut jos olet jaksanut töitä hakea. Jos lääkäri kysyy niin voit sanoa attä tilanne on parantunut ja ei aiheuta sulle ongelmaa. Usein masennukset menevät itsestään ohi ilman lääkkeitä. Lähinnä keskittyvät normaaleihin verenpaine, kuulo ja näköjuttuihin noissa tarkastuksissa.
Riippuu mitä työtä teet. Jos olet perustoimistohommissa, niin masennus ei ole syy kirjoittaa hylsyä tarkastuksessa. Jossain muussa tehtävässä ehkä, en tiedä kaikkia käytäntöjä.
Mutta jos et kerro masennuksesta ja menet myöhemmin työterveyteen asioimaan tuon vuoksi, niin olet vaikeuttanut elämääsi pahasti. Miten luulet siellä työterveydessä suhtauduttavan suhun jos olet kuukauden päästä masentunut, haet sairaslomaa ja kerrot, että onhan sulla ollut tämä vaiva jo pitkään? Ehkä sinua ei uskota siellä ja et saa hoitoa/sairalomaa.
Älä ihmeessä kerro. Jos masennus myöhemmin vaikeuttaa työntekoasi, niin se on sitten sen ajan murhe - ei tämän hetken.
Masennus on sen verran yleinen oire tai sairaus, että en ihan heti lähtisi siitä puhumaan työssäni, varsinkin jos se ei suoraan vaikuta työntekoon. Kannattaa kuitenkin pitää itsensä kunnossa ja hoitaa mieltään, jotta alttius masentua sressitilanteissa on mahdollisimman pieni.
Älä kerro. Mutta jos se tulee puheeksi, nii sittenhän sun on pakko sanoa jotain. Sanot, että on jo parempi fiilis.
Mulla oli itellä selkä ihan rikki, kun vaihdoin työpaikkaa. Kipulaastarin avulla tein töitä. Tietysti tämä tuli ilmi tarkastuksessa, mutta sain paperit : työkykyinen. Teen istumatyötä.
Et ole velvollinen kertomaan asiasta jos se on diagnosoitu ennen työsuhteen alkua, ja jos siitä ei ole haittaa työtehtävän suorittamiseen. Lääkäri on voinut merkata "potentiaalisesti itselleen ja muille vaarallinen" raksia potilastietoihisi jolloin se välittyy automaattisesti poliisille mutta ei työnantajalle. Älä kanna asiasta murhetta vaan anna nyt uuden työn tervehdyttää sinut. Vaikka kertoisitkin työnantajalle ei se ole peruste irtisanomiseen ellei voida osoittaa sen selkeästi haittaavan työn suorittamista. Käytännössä työantajia ei edes kiinnosta kaikki työntekijöiden asiat, kunhan hoitavat hommansa mihin heidät on palkattu. Eihän työnantajatkaan kerro omista terveystiedoistaan mitään alaisilleen.
Ei tietenkään hoitamaton masennus voi tiedoissa näkyä.
Onnea työpaikasta! Eikö ajan mittaan kuitenkin käy melko raskaaksi, jos pitää piilotella jotain itsestään ja valehdella? Kannattaa itse ottaa asia puheeksi tarkastuksessa.