Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli tästä BC-tapauksesta mitä mieltä tahansa, oma sydän ei lämpene amerikkalaistyyppiselle show-hyväntekeväisyydelle - muita?

Vierailija
26.02.2018 |

Annan jatkossakin mieluummin 10 euroa sanotaan nyt vaikka 50 poliorokotuksen hankintaan, tai 30 e yhden tytön kouluvuoden kuluihin, tai 15 e Hope ry:lle tai vastaavalle kotimaan köyhiä lapsiperheitä avustaville tahoille, kuin 20 e leukemiaa sairastavan lapsen Disneyland-matkaan.

Avuntarvitsijoita on niin paljon, että ohjaan mieluummin vähäiset varani apuun, joka tuottaa mahdollisimman paljon iloa tai hyötyä mahdollisimman monelle (esim. tyttöjen kouluttaminen on tutkitusti avain väestönkasvun hillitsemiseen).

Muita, joita tällainen Disneyland-hyväntekeväisyys vähän häiritsee? Monesti näissä pitää vielä olla valmis tuomaan oma tarina julkisuuteen ja sitten ilman mitään sirkushuveja ja avustuksia jää lukuisat ihmiset, jotka kärsii hiljaa.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyssä määrin julkisuuden hakeminen hyväntekeväisyystempauksille on kyllä mielestäni vaan hyvä asia. Saa vähän positiivisiakin uutisia uutisvirtaan ja "uskoa ihmiskuntaan" palautettua. Mutta pitemmän päälle kun motiivina on vain bisneksen tekeminen niin menee vähän maku.

Olen ihan samaa mieltä, tässä juuri pointtina se, että eniten tykkään nähdä niitä spontaaneja hyväntekijöitä, jotka eivät itse nosta itseään jalustalle. Ei sellaisia kuin BC joka joka käänteessä muistaa korostaa omaa erinomaisuuttaan sopivan "nöyrin" sanankääntein. "Olen vain tavallinen mies, joka päätti tehdä asioille jotain puhumisen sijaan".

Laskelmoidulta show'lta haiskahtaa.

Vierailija
22/38 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kansalla ei ole leipää? No syökööt tonnin talvirenkaat!

Johon keräsin rahat, vaikka sainkin ne lahjoituksena. Renkaat sulle, rahat mulle. Win-win. Ja nauran partaani matkalla pankkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa hyväntekeväisyys on rikkaitten suosiossa siksi että se voidaan vähentää verotuksessa. Eli rikkaat voivat kohdentaa veronsa johonkin, mihin itse haluavat ja pääsevät vielä saamaan orgasmeja omasta hyvyydestään ja positiivisesta julkisuudesta.

Hyvä huomio! Suomessa ihmisten ihan aito auttamishalu on noussut hyvinvointivaltion perustan murentuessa jalkojemme alla, joten tilanne on sillä tavalla erilainen. Harmillista, että järjestöjen toimintaa ei voida oikein valvoa ja erilaisia huijauksia tulee silloin tällöin esille.

Vierailija
24/38 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyssä määrin julkisuuden hakeminen hyväntekeväisyystempauksille on kyllä mielestäni vaan hyvä asia. Saa vähän positiivisiakin uutisia uutisvirtaan ja "uskoa ihmiskuntaan" palautettua. Mutta pitemmän päälle kun motiivina on vain bisneksen tekeminen niin menee vähän maku.

Esimerkiksi Nenäpäivä on ihan kiva edelleen, mutta jos sen lisäksi olisi myös Käsipäivä, Pääpäivä, Silmäpäivä, Korvapäivä, Pernapäivä...

Vierailija
25/38 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että vihdoin suomessakin tajutaan että köyhiä ja sairaita ei kannata auttaa mitenkään.

Aina tulee joku joka penkoo kaikki paskat sinusta. Parempi vaan kun jäävät ilman apua.

On se kumma, kun esimerkiksi Hursteista ei ole koskaan vastaavia juttuja tarvinnut kertoa.

Eipä heitä ole juuri kehuttukkaan. Jotain ihmisiä ärsyttää se jos joku saa liikaa huomiota tekemisillään.

Vierailija
26/38 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin niin perinöyrä suomalainen, että mielestäni paras hyväntekeväisyys ja apu on sitä kun se tehdään vähän pitäen sitä kynttilää vakan alla. Aina jos joku huutaa livenä tai somessa kovaan ääneen sitä kuinka hyvää on nyt tehnyt (oli se sitten lahjoituksen antaminen tai nämä nykyajan "puutuin bussissa törkeään kohteluun toista ihmistä kohtaan hästäg sanoeikiusaamiselle") niin nousee heti jotenkin karvat pystyyn. Koska jos ihminen oikeasti haluaa tehdä hyvää, hän tekee sen hiljaisesti ja huomaamatta ja nykyisin kun kaikki "avautuvat" jatkuvasti julkisesti omista traumoistaan tai muista, niin ei se enää mielestäni palvele sitä "levitetään tietoutta"-ajatusta vaan kyse on kohtuu narsistisesta oman egon pönkittämisestä ja säälipisteiden keruusta. Ehkä eniten tämä on alkanut ärsyttää näissä tv:n kyky- ja laulukilpailuissa joita haluaisin katsoa viihtyäkseni, mutta joissa jokaisella osallistujalla on oma nyyhkytarinansa ja minua ne ovat alkaneet vain inhottamaan ja ärsyttämään koska iso osa tuntuu oikein väkisin väännetyiltä. Olenkohan liian skeptinen ja kyyninen vai vaan realisti.

Juuri tätä olen minäkin ajatellut usein. Jotenkin aivan kamalaa on tämä narsistinen aika, kun toisten auttamisestakin täytyy tehdä jonkinlainen oman egon pönkitys- ja esilletuomisrituaali. Ja todellakin nämä "tarinan" etsijät ja esittäjät saisivat pitää ne tarinansa ihan siellä minne päivä ei paista. Nykyään saa ajatella heti, jos joku kertoo julkisuudessa "omaa tarinaa", että mitähän se myy.

Vierailija
27/38 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että vihdoin suomessakin tajutaan että köyhiä ja sairaita ei kannata auttaa mitenkään.

Aina tulee joku joka penkoo kaikki paskat sinusta. Parempi vaan kun jäävät ilman apua.

On se kumma, kun esimerkiksi Hursteista ei ole koskaan vastaavia juttuja tarvinnut kertoa.

Eipä heitä ole juuri kehuttukkaan. Jotain ihmisiä ärsyttää se jos joku saa liikaa huomiota tekemisillään.

Jaa ei ole kehuttu? Missähän ihmeen kuplassa oikein asut. Juuri ihmiset lahjoitti tuhansia euroja rahaa, että toiminta voisi jatkua ja tästä uutisoitiin kyllä ihan joka puolella.

Vierailija
28/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan mieluiten veroja, niin ettei kenenkään tarvitsisi olla hyväntekeväisyyden kohde, eikä kukaan saisi hyväntekijän mainetta vain siksi että pieni lapsi sairastaa tai hänellä on nälkä.

Vierailija
30/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan mieluiten veroja, niin ettei kenenkään tarvitsisi olla hyväntekeväisyyden kohde, eikä kukaan saisi hyväntekijän mainetta vain siksi että pieni lapsi sairastaa tai hänellä on nälkä.

Word!

Vierailija
31/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös ärsyttää jotenkin sellainen avuntarvitsijoiden tilanteella mässäily, ja toki myös se itsensä ylentäminen auttamalla. En erityisemmin itse välitä sellaisesta että jos perheellä on muutenkin rankka tilanne syöpäsairaan lapsen tai vammautuneen perheenjäsenen kanssa niin siitä pitää vielä nousta julkisuuteen sympaattisilla valokuvilla, jotta saataisin rahaa mihin milloinkin, oli ne sitten elämysreissuja tai hautajaisia. Ihmisillä on kriisissäkin oikeus yksityisyyteen. Itsensä ylentämisellä ihmettelen sitä, että kuka aidosti uskoo että joku pukinpartaan piiloutuva tyyppi olisi keksinyt avustamisen ruudin paremmin kuin järjestöt, jotka ovat hommaan vuosikymmeniä perehtyneet?! Surullisen moni tuntui uskovan. Minusta todella paljon hämärämpää se että yksityinen henkilö käynnistelee isoja varainhankintakampanjoja. Nämä kaikki lienevät lieveilmiöitä sille että meilläkään ei enää yhteiskunta auta niin suurissa määrin, ja tällaiset sitten pääsevät vetämään välistä. 

Vierailija
32/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisten auttamista tule jättää yksittäisten toimijoiden armon varaan, vaan rahoitus on hoidettava jämptisti verotuksen kautta. Niin kuin sivistysvaltioissa kuuluukin. 

Vierailija
33/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisten auttamista tule jättää yksittäisten toimijoiden armon varaan, vaan rahoitus on hoidettava jämptisti verotuksen kautta. Niin kuin sivistysvaltioissa kuuluukin. 

Juuri näin.

Vierailija
34/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vetää pukkia parrasta.

Vierailija
35/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liityn tämän ketjun skeptisiin ja ihmettelen näitä show"hyväntekijöitä". Minulla on suuri vastenmielisyys näitä kohtaan. Kaikkein tärkeintä näille tuntuu olevan oman nimen ja brändin nosto otsikoihin, köyhät ja sairaat tulevat sitten jälkijunassa. Ei jatkoon.

Vierailija
36/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä liityn tämän ketjun skeptisiin ja ihmettelen näitä show"hyväntekijöitä". Minulla on suuri vastenmielisyys näitä kohtaan. Kaikkein tärkeintä näille tuntuu olevan oman nimen ja brändin nosto otsikoihin, köyhät ja sairaat tulevat sitten jälkijunassa. Ei jatkoon.

Niinpä, meinasi laatta lentää kun kaveri jakoi BC:n puolustuspuheen Facessa tänään ja ensimmäisenä tekstissä hehkutettiin BC:n konseptin menestystä ja kerättyä rahasummaa. Mites ne avustuskohteet?

Vierailija
37/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voisihan sitä olla joku hahmo/ maskotti, mutta se pitäisi olla niin, että siihen maskottipukuun voisi pukeutua kuka tahansa eikä niin, että se on tietty tyyppi. 

Vierailija
38/38 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja naurettavinta on, että facessa sitten mainostetaan että "lahjoitettu". Hyvää voi tosiaan tehdä ilman että sitä pitää mainostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi