Onko outoa, että käytän talvella samoja kenkiä joka päivä?
Yleensä mulla on aina ollut myös talvella (kesästä puhumattakaan) muutamat eri kengät, joita käytän vaihdellen eri päivinä. Tänä talvena olen kuitenkin pitänyt vain yksiä kenkiä lähes joka ikinen päivä jostain lokakuusta lähtien...
Musta olisi hieman outoa, jos mulla olla olisi esim. vain yhdet farkut ja käyttäisin niitä samoja joka päivä. Kiinnostaisi kuulla, kuinka yleistä tällainen samoilla kengillä päivästä toiseen meneminen on vai onko ihmisillä yleensä muutamat kengät, kuten on farkut ja takkikin?
Kommentit (15)
Minulla on muutamat talvikengät:
Yhdet ns. kevyet nahkanilkkurit (alku- ja lopputalveen kun on ei ole niin kylmä)
Maiharityyppiset joissa lämmin vuori, nämä talvella käytössä lähes koko ajan, villasukan kanssa kovimmilla pakkasilla
Nahkasaapikkaat mekkojen kanssa, ja muutenkin kun pitää pukeutua siistimmin
Lisäksi lämpimät lenkkikengät, ja parit muut kengät, joita en juuri käytä, melkein kiertoon voisi laittaa (esim. vähän liian korkeat korot tm. "pikkuvikaa")
Ei. Kengille kai olisi periaatteessa parempi että niitä vaihtaisi jotta "saisivat levätä", mutta itse kyllä käytän samoja kenkiä pitkiäkin aikoja päivittäin. Minulla on esim. kahdet talvikengät, yhdet kunnon pakkasiin ja yhdet kevyemmille keleille, joten saatan käyttää niitä leudomman kelin talvikenkiä monta kuukautta putkeen säästä riippuen. Sama kesällä, käytännössä elän yhdessä sandaaliparissa kun lämpötila nousee yli +15 (paitsi jos sataa). Nuorena tuli hommattua turhan paljon kenkiä, kunnes tajusin että vähemmälläkin pärjään ilman mitään ongelmia.
Mulla on kahdet mustat ja kolmet ruskeat talvikengätjoita käytän sen mukaan minkä väriset vaatteet ja laukku
Talvikelit ovat niin vaihtelevia, että tuntuu vähän oudolta.
Mulla on kevyet nilkkurit, kun pakkanen ei vielä pure, mutta syytä siirtyä talvisempaan.
Sitten tanakammat "kaupunkinilkkurit" myös. Lisäksi on pitkiä saappaita kahdet ns. työkäyttöön. Ulkoiluun sitten erikseen kenkiä.
Huopatossutkin löytyy pikkulapsiajoilta, kun joutui puistoissa päivystämään. Ovat muuten täysin ylivoimaiset lämmön suhteen.
Mutta, jos noin pärjäilet, niin mitä sitä ihmettelemään.
Ne yhdet kengät, joita käytän, on mustat chelsea boots -nilkkurit (siis sellaiset joissa on venyke nilkan kohdalla), joissa on ohut karvavuori.
Ne vain tuntuu käyvän parhaiten kaiken kanssa, enkä ole käyttänyt korollisia nilkkureita (aika liukkaat) tai saappaita koko talvena, vaikka sellaisetkin omistan. Ja ne chelseat tuntuu käyvän myös joka säähän sateesta ja loskasta paukkupakkasiin (ohut villasukka mahtuu). Mulla on leikki-ikäinen lapsi, ja samat kengät on ollut myös lumisessa metsässä ja puistoillessa... 😳
Aiempina vuosina olisin pitänyt itseäni ihan pöpinä, mutta ehkä oon vaan löytänyt nyt niin hyvät kengät, että täytyy muuttaa omia käsityksiään ja todeta, että yhdetkin kengät voi riittää. 😅 Tietenkin vaihdan pohjallisia ja nostan ne ulos kengästä kun tulen kotiin.
Kiitos vastanneille! Olisi kiva kuulla vielä muidenkin talvikenkäreportaaseja 😄
Ihan normaalia ja nykyisin suositeltavaakin. Ennen oli walk-in vaatehuoneet ja isot kenkävarastot hieno statusjuttu, nykyisin noloa. Minimalismi on in.
No mulla ei ole kuin yhdet farkut (ja käytän niitä ehkä kerran kuussa, tsm), mutta kenkiä on kyllä useampia, enkä koskaan kulje koko päivää samoilla.
No ei. Toki olisi hyvä olla kahdet että saisi kuivua rauhassa aina käytön jälkeen. Mutta esim. jotkut vaelluskengät tai nilkkurit, joissa on tarvittaessa tilaa villasukalle, on about parhaimmat mahdolliset syksystä kevääseen.
Mulla on ainakin vain yhdet talvikengät, pitkävartiset nahkaiset jotka käy liukkailla ja pakkasilla ja myös märässä loskassa. Ainakin paremmin kuin muut kenkäni.
Oikeastaan omistan vain 4 paria kenkiä. Talvikengät, tennarit, sisäpelikengät ja converset. Se on varmaan outoa?
Oho, tarkistusnumeroksikin tuli 666. Taidan olla antikristus.
Kannattaa hankkia kahdet kengät joka vuodenajalle, ja laittaa joka päivä eri kengät jalkaan. Kosteus ei ehdi haihtua kengistä illan ja yön aikana, ja kenkä kuluu, liimaukset menee ynnä muuta. Säästää rahaa pidemmän päälle, ja olemus pysyy huolitellumpana. Mulla esimerkiksi neljä vuotta vanhat talvisaappaat kuin uudet, kun on vaihdellut ja hoitanut.
Mulla on viime vuonna ostetut talvikengät, joita olen käyttänyt nyt oikeastaan koko talven. Ostin kyllä uudet, mutta osoittautuivat käytössä epämukaviksi, joten ovat jääneet käyttämättä. Ulkona tulee oltua talvisin yleensä vaan tunti tai pari kerrallaan, eikä välttämättä edes päivittäin, joten ei kengät ei hirveesti edes pääse kulumaan.
Mulla on käytännössä yhdet talvikengät päivittäisessä käytössä. Nahkaiset vuorelliset maiharityyliset. Ihan kylmimmillä säillä varpaat kylmettyy, kun kuvittelee laittavansa lämpöisen paksun sukan, joka taitaakin olla liian paksu kengän sisään. Peruspuuvillasukalla pärjäisi ehkä paremmin. Muuten oikein mainiot.
Ihan loskasäillä saatan käyttää vaelluskenkiäkin, mutta kyllä nuo talvikengät rasvattuina vähän kosteuttakin sietävät.
Juhliin menen korollisilla nilkkureilla, jotka muuten ovat osoittautuneet turhan epämukaviksi arkikäytössä.
Töissä mulla on sisäkengät tai työkengät, joten saavat nuo peruskengätkin lepoa päivän aikana.
omelia kirjoitti:
Yleensä mulla on aina ollut myös talvella (kesästä puhumattakaan) muutamat eri kengät, joita käytän vaihdellen eri päivinä. Tänä talvena olen kuitenkin pitänyt vain yksiä kenkiä lähes joka ikinen päivä jostain lokakuusta lähtien...
Musta olisi hieman outoa, jos mulla olla olisi esim. vain yhdet farkut ja käyttäisin niitä samoja joka päivä. Kiinnostaisi kuulla, kuinka yleistä tällainen samoilla kengillä päivästä toiseen meneminen on vai onko ihmisillä yleensä muutamat kengät, kuten on farkut ja takkikin?
Onko ihmisillä yleensä useampi talvitakki? Siis kevät- tai syystakit poislukien?
Ei ole outoa, mutta on siinä semmoinen juttu, että kengät kestävät huonommin, jos eivät saa yhtään levätä. Sen takia olisi hyvä olla kengät, joita voi vaihdella.
Kyllä yleensä on useammat kengät kuin vain yhdet, tosin itsekin olen kulkenut näillä omilla kengilläni syyskuusta asti, kesällä sitten tennareilla. Jos saan rahaam eli töitä, ostan uudet kengät kesäksi ja oikeat talvikengät ensi talveksi.