Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö mun mielestänne laitattaa kuparikierukka?

Vierailija
26.02.2018 |

Haluaisin jonkin ehkäisyn joka ei ole kortsut eikä e-pillerit. Oon miettiny kuparikierukkaa, mutta haluan ehkä 2 vuoden kuluttua vauvan, joten se kierukka ois sisällä ehkä puolitoista vuotta max. Onko tyhmää ottaa noin lyhyeksi ajaksi ja voiko siitä olla jotain haittaa raskautumiselle, siis sitten kun on otettu pois? Voiko siitä tulla kipuja, vuotoa tms. ja sattaako sen laitto/pois otto? Mielipiteitä kenelläkään? Olisin kiitollinen, jos voisitte kertoa kokemuksia tai perustellun mielipiteen

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*sattuuko sen laitto

ap

Vierailija
2/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla sattuu toisilla ei. Mulla ollut 2 kertaa ja kummallakin kertaa laitto nipisti pikkasen. Toisen poisto ei sattunut, mutta toisen sattui niin helvetisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sattu laitto ihan kamalasti , en olis laittanut jos oisin tienny.... ehkäisy teho 5v / 100% ja pois otto ei kyllä sattunut yhtään! =)

Vierailija
4/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sulla oli se sisällä ennen kuin postettiin noina kahtena kertana? Anteeksi henkilökohtainen kysymys, mutta voisitko vielä kertoa? Onko siinä mielestäsi joku minimi aika, joksi kannattaa ottaa?

ap

Vierailija
5/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sulla oli se sisällä ennen kuin postettiin noina kahtena kertana? Anteeksi henkilökohtainen kysymys, mutta voisitko vielä kertoa? Onko siinä mielestäsi joku minimi aika, joksi kannattaa ottaa?

ap

tai siis teillä molemmilla, joilla oli ollut kierukka

Vierailija
6/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka usein lisää vuodon määrää, kipuja ja vuotopäiviä.

Mulla on ollut kuparikierukka nyt vuoden, ja nyt vuotomäärä on hiukan normalisoitunut. Vuoden ajan oli todella todella runsasta vuotoa ja jatkuvaa kipuilua. Menkat olivat myös välillä epäsäännölliset ja tuli tiputteluvuotoa menkkojen välissä. Menkat kestävät pitkään, joskus jopa 9-10 päivää. Ennen kierukkaa menkat kesti 4-5 päivää.

Vierailija
7/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anybody else? Kysyin jo mieheltäni, mutta siitä ei ollut apua. Kuulemma ei kannata ottaa, kun siitä voi tulla jotain ongemia (totuus on, että mies ei edes kunnolla tiedä,mikä kierukka on eikä ikinä itse laitattaisi jotain metallihäkkyrää sisäänsä). Mies on aiemmin kertomansa mukaan myös heti valmis tekemään vauvan, joskin 2 v. päästä on myös ok.

ap

Vierailija
8/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehkäisyn tarve vain tilapäinen miksei kumit käy? Bonuksena ei sivuoireita ja ehkäisyn voi lopettaa heti kun huvittaa.

Vierailija
9/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anybody else? Kysyin jo mieheltäni, mutta siitä ei ollut apua. Kuulemma ei kannata ottaa, kun siitä voi tulla jotain ongemia (totuus on, että mies ei edes kunnolla tiedä,mikä kierukka on eikä ikinä itse laitattaisi jotain metallihäkkyrää sisäänsä). Mies on aiemmin kertomansa mukaan myös heti valmis tekemään vauvan, joskin 2 v. päästä on myös ok.

ap

Onko aikaisempia lapsia?

jos sinullekaan tuo 2 vuotta ei ole mikään ehdoton aika, niin suosittelen kumia ja vaikka kierron laskemista tai jopa keskeytettyä, joka oillakin oikeasti toimii. Nythän sen teho tulisi testattua.

Vierailija
10/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka oli minulla n 1.5v sisällä sitte haluttiin yrittää lasta ja 2kk sitä niin onnistui. Nyt taas kierukka vaikka vuotoa tulee kuukautisissa enemmän niin ei niin paljoa että haittaisi. Laitto ei sattunut nipisti vähän näin minulla

Vierailija
11/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ehkäisyn tarve vain tilapäinen miksei kumit käy? Bonuksena ei sivuoireita ja ehkäisyn voi lopettaa heti kun huvittaa.

No käyhän ne paremman puutteessa, mutta ne 

a)on semmoista ylimääräistä räpläämistä ja latistaa tunnelman (meillä ei ole paljon seksiä tai muutenkaan aikaa ja energia tehdä mitään yhdessä, niin ois kiva, jos vois ees joskus rennosti mitään miettimättä harrastaa seksiä)

b)ehkä puolena kerroista käy niin, että miehellä ei seiso kunnolla (voi toki olla ongelma välillä muutenkin, mutta kortsut vielä pahentaa sitä)

ap

12/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittele vaikka kuule etu ja takaperin kuperkeikkja jos uskot niiden toimivan ehkäisynä. 

Vierailija
13/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Onko aikaisempia lapsia?

jos sinullekaan tuo 2 vuotta ei ole mikään ehdoton aika, niin suosittelen kumia ja vaikka kierron laskemista tai jopa keskeytettyä, joka oillakin oikeasti toimii. Nythän sen teho tulisi testattua.

Joo oon käyttäny varmoja päiviä ja keskeyttyä joskus, mutta en kovin montaa kertaa. Jos en ota kierukkaa, niin varmaan alan sitten kirjottamaan kalenteriin "suojaamatonta seksiä" menkkojen jälkeisiksi päiviksi, etten unohda :D Mulla on säännöllinen, pitkä (1.5kk pituinen) kierto, joten luulis ekojen viiden päivän olevan suht varmoja. Keskeytetty yhdyntä on musta melkein yhtä paha tunnelman latistaja kuin kortsut.

ap

Vierailija
14/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on joo yksi lapsi meillä

ap

Vierailija
15/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni kuparikierukasta oli aivan kauhea - jumalattoman runsaat ja kivuliaat menkat, jotka tulivat suurin piirtein kolmen viikon välein ja muutenkin se oli aivan kauhea kokemus. En muista, kuinka kauan pidin sitä - en kovin kauaa, koska lääkäri suositteli sen poistamista sen hirvittävän vuodon vuoksi, anemia uhkasi jo. En suosittelisi kenellekään, mutta toisaalta on niistä kai hyviäkin kokemuksia. 

Vierailija
16/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut nyt 1,5 vuotta. Laitto sattui jonkun verran, mutta ei pahasti. Vuoto lisääntyi aluksi, mutta puolen vuoden jälkeen tasoittui ja on nyt normaalilla tasolla. Vuotopäiviä oli aluksi muutama enemmän, mutta nyt kestokin on lyhentynyt normaaliksi 3-5 päiväksi ja kuukautiset tulevat säännöllisesti, ilman mitään välivuotoja. Laiton jälkeen muutaman päivän ajan alavatsa oli hellä ja kramppaili vähän, mutta sen jälkeen kipuja ei ole ollut. Ei edes huomaa arjessa ja langat kun on leikattu lyhyiksi, ei huomaa mieskään kuulemma mitään.  En enää luopuisi - lähinnä harmittelen, kun en tajunnut aikaisemmin ottaa.

Vierailija
17/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Ap,

En neuvoisi laittamaan hormoni-tai kuparikierukkaa. Mulle laitettiin ja se kipu oli jotain aivan järkyttävää.

(en ole koskaan synnyttänyt) En ole koskaan tuntenut mitään sellaista, vaikka kipukynnys on itsellä aika korkea. Lääkäri oli positiivisesti yllättynyt etten pyörtynyt, kun kuulemma monella lähtee taju prosessin aikana. Laitto ei siis kestä kauan, mutta ne muutama sekunti tuntuu ikuisuudelta.

Lisäksi kumppani tunsi kierukan pistävät langat. Lääkäri ehdotti että napsaistaan ne lyhyeksi, mutta varoitti että silloin poisto on toki hieman epämiellyttävämpi, kuin normaalisti. Silloin päätin, että otan pois koko häkkyrän. Ps. poisto sattuu myös aivan kamalasti.

Sitten mulle laitettiin ehkäisykapseli käsivarteen. Olen tähän mennessä ihan tyytyväinen, jos alkukuukausien kamalaa aknea ei lasketa :)

Vierailija
18/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kuparikierukka kaksi vuotta. Ei ongelmia. Vuoto on lisääntynyt yhdellä päivällä ja sekin on lähinnä tiputtelua, kipuja on ekana päivänä ja pärjää tarvittaessa helposti ilman särkylääkettäkin. Laitto tuntui epämukavalta, muttei varsinaisesti sattunut eikä ollut mitään paria supistusta kummempaa loppupäivänä. Omassa kierukassa on vain yksi lanka, joka on taipuisa ja melko lyhyt, niin ei ole sekään haitannut.

Itsellä ei siis mitään negatiivista sanottavaa, voittaa hormoniehkäisyn, jota aiemmin käytin, sata-nolla. Meillä toisaalta on tarve pitkäaikaiselle ehkäisylle, niin tällainen viiden vuoden keikka sopi hyvin. En tiedä viitsisinkö laittaa rahaa/vaivaa jonkun maksimissaan kahden vuoden vuoksi, varsinkin jos käykin niin ettei kierukka sovi.

Vierailija
19/19 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuparikierukka oli minulla n 1.5v sisällä sitte haluttiin yrittää lasta ja 2kk sitä niin onnistui. Nyt taas kierukka vaikka vuotoa tulee kuukautisissa enemmän niin ei niin paljoa että haittaisi. Laitto ei sattunut nipisti vähän näin minulla

Kiva kuulla :) Jos voisinkin tietää, että mullekin käy noin, niin ottaisin heti kierukan. Tiedän, että kaksi vuotta sinne tai tänne ei ole iso ero, mutta on voi sille mitään, että nyt ei just yhtään huvita tulla raskaaksi...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi