Miksi rahvas aina puhuu tuntipalkasta?
Ettekö ikinä olleet kuukausipalkkaisissa oikeissa töissä? Aina jossain kellokorttipaikassa.
Kommentit (17)
Aloittaja on ollut siinä suojatyöpaikassaan niin pitkään, ettei ole kuullut työelämän muutoksesta. Aivan normaalia minun piireissäni, että työ koostuu erilaisesta silpusta. Itse olen yrittäjä, laskutan osittain tuntipalkan perusteella, osittain muulla hinnoittelulla.
Jaa, on mullakin tavallaan "tuntiliksa" mutta puhun mun liksasta vuosiansiona...
Tiedätkö mitä rahvas tarkoittaa? Rahvas tarkoittaa tavallisia ihmisiä jotka ovat niin kuukausipalkkaisissa hommissa, yrittäjinä ja duunareinakin.
Raha on monelle ainoa syy elää ja ihmisarvon mittari. Perustulo lopettaisi tämmöisen surullisen ajattelun joka johtaa kerta toisensa jälkeen yksilöiden ja yhteiskuntien romahtamiseen.
Tuntipalkan kohdalla numeroarvot on helposti ymmärrettävän suuruisia. Sellaisia rahasummia mitä arkisin käytää on helppo suhteuttaa todelliseen arvoon. Mitä suuremmista summista puhutaan sitä enemmän hämärtyy rahan todellinen arvo.
Tuntipalkan avulla voi vertailla töitä missä tehty tuntimäärä vaihtelee eri ihmisten kesken. Ei ole mielekästä vertaikka kuukausipalkkaa jos toinen tekee osa-aikaisesti puolikasta viikkoa ja toinen täyspäiväisesti.
Itse teen yrittäjänä ja minulla ei ole mitään vakituista palkkaa. Usein kuitenkin lasken paljonko olisi "tuntipalkka" koska se on hyvä mittari työn kannattavuudelle. Todellisuudessa voin sitten maksaa itselleni palkkaa tai ottaa muuten rahaa ulos jotain ihan muuta.
Rahvas? Ap varmaan itse on joku kuninkaallinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkan kohdalla numeroarvot on helposti ymmärrettävän suuruisia. Sellaisia rahasummia mitä arkisin käytää on helppo suhteuttaa todelliseen arvoon. Mitä suuremmista summista puhutaan sitä enemmän hämärtyy rahan todellinen arvo.
Tuntipalkan avulla voi vertailla töitä missä tehty tuntimäärä vaihtelee eri ihmisten kesken. Ei ole mielekästä vertaikka kuukausipalkkaa jos toinen tekee osa-aikaisesti puolikasta viikkoa ja toinen täyspäiväisesti.
Itse teen yrittäjänä ja minulla ei ole mitään vakituista palkkaa. Usein kuitenkin lasken paljonko olisi "tuntipalkka" koska se on hyvä mittari työn kannattavuudelle. Todellisuudessa voin sitten maksaa itselleni palkkaa tai ottaa muuten rahaa ulos jotain ihan muuta.
Toisaalta monella kk-palkkalaisella työtuntien määrä vaihtelee niin rajusti, että tuntipalkka ei kerro mitään. Monet menotkin on kuukausittain melko lailla kiinteitä, joten tulojakin on hyvä arvioida samalla tasolla.
Lääkärit ja opettajat on rahvas... en tiennyt 0_0
Tietääkseni toimihenkilötasolla on ihan yleisesti käytössä sähköinen "kellokortti", vaikka töitä tehdään kuukausipalkalla. Toisaalta kyllähän sen ymmärtää, ettei tuntipalkkoja tee mieli laskeskella, kun kuukauden brutto on se säälittävä +/-2000e tavallisista opisto- tai amk-tutkintoa vaativista töistä. Kivempi ajatella könttäsummana vuositasolla, lomat mukaan laskettuna.
Tosin tämä ei elämäntapatyöntä ap:ta koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta monella kk-palkkalaisella työtuntien määrä vaihtelee niin rajusti, että tuntipalkka ei kerro mitään. Monet menotkin on kuukausittain melko lailla kiinteitä, joten tulojakin on hyvä arvioida samalla tasolla.
Etenkin silloin täytyy työtuntien määrä ottaa huomioon!
Onhan se nyt ihan eri asia tienata joku summa tekemällä 140 tuntia kuin 180 tuntia.
Rahvas..... no ehkä oon, mutta tienaan enemmän kuin usemapi "korkeakoulutettu" ja "akateeminen".
Kyllä minulle tuntipalkka on tärkeä. Ja näkyyhän se tunneissa, sillä kyllä minä saan ylitöistä korvauksen. Ja se on kahdelta ekalta tunnilta (päivässä) tuntipalkka + 50% korotus, yli 2 h se on tuntipalkka + 100% korotuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle tuntipalkka on tärkeä. Ja näkyyhän se tunneissa, sillä kyllä minä saan ylitöistä korvauksen. Ja se on kahdelta ekalta tunnilta (päivässä) tuntipalkka + 50% korotus, yli 2 h se on tuntipalkka + 100% korotuksella.
Säälittävää laskea tunteja. Toimihenkilö tekee ylityöt palkatta. Ylityökorvausten laskeminen on merkki duunarista.
Kalleimmista asiantuntijatöistä joudutaan maksamaan usein tuntimääräisesti. Ja paljon. Kuukausipalkka on tarkoitettu halvan työn tekemiseen. Paitsi johtajien ja muiden merkkitekijöiden virkatyösuhteissa esim. presidentin
Lasken omat ylityöni.... .(duunari) ,saan 2 vko välein palkan ja tästäkin palkasta meni veroihiin 1700e...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävää laskea tunteja. Toimihenkilö tekee ylityöt palkatta. Ylityökorvausten laskeminen on merkki duunarista.
Tyhmä tekee ilmaista työtä. Järkevä pitää kiinni sopimuksista.
Höpsö