Maa-artisokkakeitto - turmiollisen hyvää...
Meidän kaupasta saa nyt maa-artisokkaa ja olen muutaman kerran laittanut niistä keittoa. Keitto on taivaallista, mutta voi hemmetti näitä ilmavaivoja! Ajattelin taktikoida ja laittaa sitä iltaruuaksi, jotta piereskely siirtyisi yölle, mutta edelleen pierettää...
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut täsmälleen saman. Mistä syystä sitä ei voi tarjoilla vieraille alkukeittona. Tulee kaikille hankala ilta. Asia pitäisi mainita jo reseptissä.
Maa-artisokka on kulkenut kansan suussa myös nimellä "pierujuuri". Ei syyttä :D Meillä kutsutaan tätä ruokalajia pierukeitoksi.
Ap
Aivan upeaa keittoa saa myös mustajuuresta, eikä samoja ongelmia:-)
Minäkin tein siitä keiton, mutta ei se maistunut miltään. En tosin laittanut kermaa, sillä kun saa kaiken maistumaan. Eipä tullut ilmavaivojakaan, kun yli puolet jäi syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tein siitä keiton, mutta ei se maistunut miltään. En tosin laittanut kermaa, sillä kun saa kaiken maistumaan. Eipä tullut ilmavaivojakaan, kun yli puolet jäi syömättä.
Se on tosi miedon makuista, eikä siitä automaattisesti saa hyvää. Mä sanoisin, että avainsanat ovat oikea kypsyysaste (liian kypsä on mauton), ei liikaa perunaa (jos sitä laittaa, useimmissa ohjeissa on perunaa), ei liikaa kermaa ja sopiva maustaminen (vähän valkosipulia, vähän kasvislientä, vähän pippuria eikä muuta). Mutta ihmisten makuaisteissakin on eroja, toisilla on herkempi ja toisilla vähemmän herkkä makuaisti.
Mä käytän kaurakermaa tähän keittoon, koska mieheni ei tykkää maitotuotteista.
Ap
Sama ongelma, mutta silti ostin juuri maa-artisokkia, kun keitosta tulee niin herkullista. Täytyy vaan katsoa, ettei syö sitä ennen kylään tai harrastuksin lähtöä, ettei tule noloja tilanteita :D
Mä teen maa-artisokkakeiton maitoon, eikä mitään sipulai tai valkosipulia. Tilkka kermaa, ei muuta kuin pippuria ja suolaa. Ja surautan sen soseeksi sauvasekottimella. Päälle voi ripotella kuivaksi paistettuja pekoninmuruja.
Minä pesen maa-artisokat huolellisesti, en kuori. Sitten siivilöin valmiin keiton. Mausta tulee paljon täyteläisempi kun kuoret on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen maa-artisokat huolellisesti, en kuori. Sitten siivilöin valmiin keiton. Mausta tulee paljon täyteläisempi kun kuoret on mukana.
Pitääpä kokeilla tätä, kiitos vinkistä :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aivan upeaa keittoa saa myös mustajuuresta, eikä samoja ongelmia:-)
Oon joskus tehnyt, mutta täältä ei saa mustajuurta. Ehkä kesällä laitan kasvamaan, kun kuopus ei ole enää niin pieni, että kaikki aika menee hänen vahtimiseensa...
Ap
Minä keitän kuoritut ja paloitellut maa-artisokat viinin ja vesi+kasvisliemisekoituksessa parin jauhoisen paloitellut perunan kanssa pehmeiksi, jonka jälkeen soseutan ne.
Lisään ison lorauksen kermaa ja mustapippuria ja lämmitän uudestaan.
Tarjoan keiton ripottelemalla sen päälle joko muikunmätiä, lämminsavulohta tai pari paistettua kampasimpukkaa.
11 oli siis ruotsalainen ohje, arvatenkin eleganttien kala- tai äyriäislisukkeiden perusteella :)
Vierailija kirjoitti:
Tulee KITKERÄN makuista kun kuoret on mukana. En suosittele.
Pitääkö se soppa keittää hymiöiden?
Vierailija kirjoitti:
Minä keitän kuoritut ja paloitellut maa-artisokat viinin ja vesi+kasvisliemisekoituksessa parin jauhoisen paloitellut perunan kanssa pehmeiksi, jonka jälkeen soseutan ne.
Lisään ison lorauksen kermaa ja mustapippuria ja lämmitän uudestaan.
Tarjoan keiton ripottelemalla sen päälle joko muikunmätiä, lämminsavulohta tai pari paistettua kampasimpukkaa.
Unohdin tuosta 2 salottisipulia eli ne paloitellaan ja laitetaan mukaan sen jälkeen kun maa-artisokat ja perunat ovat kiehuneet hetken vesi-kasvisliemi ja viinisekoituksessa. Viiniä tulee 60% ja vesi-kasvislientä 40%.
Tästä versiosta ei silti tule mitään ilmavaivoja :)
Viini pehmentää ne maa-artisokan säikeet kun keittää, ne aiheuttaa ilmavaivoja muuten.
Teen tätä versiota itse
https://img.koket.se/media/rokig-jordartskockssoppa-med-salt-froknacke…
Osaako joku kertoa sen keiton ohjeen jota oli Picnicissä joskus eli jotain mausteista keittoa johon tuli cashewpähkinöitä päälle ja jotain ranskankermaa tai jogurttia? En ole varma oliko keitossa myös kanaa. Sellainen intialaistyylinen.
Olen huomannut täsmälleen saman. Mistä syystä sitä ei voi tarjoilla vieraille alkukeittona. Tulee kaikille hankala ilta. Asia pitäisi mainita jo reseptissä.