Mies ja 9- vuotias tytär ovat asuneet laittomasti koko talven siirtolapuutarhamökissä. Mökissä ei ole suihkua, putket on jäässä ja lämpöä sisällä kovalla pakkasella 7 astetta. Mitä ajatuksia tästä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä tytöllä äitikin joka on hyväksynyt tuon systeemin, eli ihan hyvää elämää -kenties jopa parempaa kuin moni kiintiölämpimässä vesivessoineen elävä lapsi elää- jutun tyttö viettää.
Ihan kauheata kun on läheiset ja lämpimät välit isään jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä ja joka ei opeta materialismin, kerskakulutuksen ja ylihelpon elämän mallia.
Ei meillä ainakaan ole mitenkään ylihelppo elämä ja kerskakulutusta ole ollut, vaikka ollaan asuttu kerrostalossa.
Lapsena asuin itse maalla talvella kylmässä talossa, ja kyllä se palelu oli ikävää, vaikka nukkumahuoneisiin hankittiinkin pattereita pakkasaikoina. Välillä sisä-wc meni epäkuntoon ja käytiin ulkohuussissa sen aikaa, en huomannut että olisi mitenkään lähentänyt välejä, stressasi vaan kun piti suunnitella pissalla käyntiä (ei viitsi illalla juoda paljon vettä ettei joudu yöllä pimeään pakkaseen). Täällä nyt vaan romantisoidaan ja halutaan hyväksyä kaikki mikä kuulostaa hauskalta tai jännittävältä. - 70
Todella siisti isä. Viitseliäs. Huolestujista tulee mieleen Peppi Pitkätossu ja se yksi täti.
Alapeukuttajat eivät ottaneet nyt kantaa, pitäisikö lapsella olla koti, jossa kaverit viihtyvät. 77/70
Entäs tytön mahdolliset kaverit? Eivätkö ile käyneet tai ihmetelleet????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä tytöllä äitikin joka on hyväksynyt tuon systeemin, eli ihan hyvää elämää -kenties jopa parempaa kuin moni kiintiölämpimässä vesivessoineen elävä lapsi elää- jutun tyttö viettää.
Ihan kauheata kun on läheiset ja lämpimät välit isään jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä ja joka ei opeta materialismin, kerskakulutuksen ja ylihelpon elämän mallia.
Ei meillä ainakaan ole mitenkään ylihelppo elämä ja kerskakulutusta ole ollut, vaikka ollaan asuttu kerrostalossa.
Lapsena asuin itse maalla talvella kylmässä talossa, ja kyllä se palelu oli ikävää, vaikka nukkumahuoneisiin hankittiinkin pattereita pakkasaikoina. Välillä sisä-wc meni epäkuntoon ja käytiin ulkohuussissa sen aikaa, en huomannut että olisi mitenkään lähentänyt välejä, stressasi vaan kun piti suunnitella pissalla käyntiä (ei viitsi illalla juoda paljon vettä ettei joudu yöllä pimeään pakkaseen). Täällä nyt vaan romantisoidaan ja halutaan hyväksyä kaikki mikä kuulostaa hauskalta tai jännittävältä. - 70
Sinun kokemus on sinun kokemus. Tuon perheen on heidän ja se voi olla hyvin erilainen kuin omasi.
Itse asun perheeni kanssa 30-luvun mökissä ulkohuusseineen, ei suihkua, kantovesi eikä talvella yli kahtakymmentä astetta.
Jo viides talvi menossa ja kaikki olemme tyytyväisiä, kukaan ei halua palata kaupunkiin kaukolämpötaloon mukavuuksineen. Äläkä sano että lapset ovat eri mieltä, eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Lasun paikka, mutta vain kylmän sisälämpötilan takia, ei siksi ettei siirtolamökissä saisi jonkun urposäännön mukaan asua. Vastustan holhous- ja kieltomentaliteettia.
Heillä on 20 astetta sisällä lämmintä, siitä lasu? Meillä on ollut sisällä alimmillaan 17 astetta ja ei voida itse vaikuttaa kun vuokralla asutaan kerrostalossa. Kovilla pakkasilla oli umpijäässä jopa ne räppänät ikkunan yllä vaikka kiinni olivat.. Meiltä tulisi huostaanottaa siis lapset?
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat eivät ottaneet nyt kantaa, pitäisikö lapsella olla koti, jossa kaverit viihtyvät. 77/70
Eivätkö?
Luepa ketju uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kun miettii, että sala-asuessa ei voi kavereitakaan tuoda kotiin, ja sekin olisi lapselle terveellistä että voisi kutsua. Ja jos vaihtoehtoina on matala huone tai kylmä huone, niin voiko siinä itsekseenkään harrastaa paljon muuta kuin lukemista? - 70
Vaikka siellä alakerran huoneessa ei olisi jatkuvasti yli 20 astetta lämmintä ei se tarkoita että se olisi kylmä huone. Täällä on totuttu liian korkeisiin sisälämpötiloihin ja kylmänä pidetään jo 18-19 astetta.
Minun kokemuksen mukaan 15 asteessa on vähän epämiellyttävän kylmä, jos ei ole liikkeessä. 12-asteisessa kodissa oli jo ikävä olla. 17-22 astetta on ihan hyvä lämpötila, eikä se nyt haittaa jos se välillä putoaa viiteentoistakin. 7 astetta on selvästi liian kylmä. Mutta se lämpötila nyt ei ole mikään huolestuttavin asia, se, mikä tuossa ei ole laitaa, niin se ulkowc:ssä käyminen todella kylmällä säällä - en nyt tiedä kuinka pitkä matka sinne on, ehkä jos lyhyt, niin ei niin kauheaa - ja sitten se sala-asuminen! Eikö se kenenkään mielestä ole outoa? Mun mielestä vanhemman kuuluu opettaa, että lakeja kannattaa noudattaa, ellei ole erityisen hyvää syytä olla noudattamatta. Siis silloin myös, jos itse on eri mieltä. Mielestäni ei kovin vastuullista kokeilla lapsen kanssa, että tulisiko tuosta jotain sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasun paikka, mutta vain kylmän sisälämpötilan takia, ei siksi ettei siirtolamökissä saisi jonkun urposäännön mukaan asua. Vastustan holhous- ja kieltomentaliteettia.
Luitko sinäkään juttua? Lapsen huoneessa on yli 20 astetta lämmintä.
Eli lapsen olisi siis asuttava matalassa huoneessaan koko talven?
No ei. Sehän viettää joka toisen viikon äidillään ja sitä paitsi ei siellä mökissäkään alakerrassa joka puolella tai aina ole vain seitsemää astetta.
Ohis, mutta ihmettelen tuota lukki-juttua. En ikinä ole kenenkään kuullut puhuvan lukeista arkielämässä. Hämähäkkeistä kyllä. Enkä tiedä, miten eroavat toisistaan. Ilmeisesti teistä suurin osa tietää. Olen hämmästynyt!
Ainoa mikä tuossa ällötti oli peseytymismahdollisuuksien puute ja ulkovessa, varsinkin kun tyttö lähestyy ikää jolloin menkat alkaa ja pesulla sekä sisävessassa käynti alkaa olla miellyttämpää kuin ulkohyyskä ja "peseminen harrastusten yhteydessä".
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta ihmettelen tuota lukki-juttua. En ikinä ole kenenkään kuullut puhuvan lukeista arkielämässä. Hämähäkkeistä kyllä. Enkä tiedä, miten eroavat toisistaan. Ilmeisesti teistä suurin osa tietää. Olen hämmästynyt!
Itse taas en ole ikinä tavannut ihmistä joka ei tiedä mikä on lukki ja puhuisi niistä hämähäkkeinä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakohan kaveria tytöllä on käynyt tänä talvena?
Pointti? Itse kasvoin "tavallisessa" omakotitalossa ja minulla kävi kavereita kotona peruskouluaikana yhteensä alle 20 kertaa, eikä kukaan koskaan sanonut, että siinä olisi ollut joku ongelma, mutta ongelmako on, jos asumismuodossa on jotain massasta poikkeavaa? Ei lapset välttämättä edes kiinnitä huomiota tällaisiin seikkoihin, ne on aikuisten päässä lähinnä.
Meistä joskus huolestuivat sossut, kun oli lapsiperheiden kotipalvelu perheessäni sairauden takia, ja kävi ilmi että meillä ei ollut sohvaa, kun en ollut vielä jaksanut hankkia uutta/löytänyt sopivaa. Sanoivat että kodin pitäisi kuitenkin olla sellainen, mihin kaverit tulisi mielellään. Että kyllä se nykysäädösten mukaan kuuluu asiaan, että koti olisi melko tavallinen, riippumatta kuinka sosiaalinen lapsi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä murteessa puhutaan lukeista?
Millä nimellä sinä kutsut niitä? Itse olen Hämeestä ja asun Helsingissä ja lukkeja ne on joka paikassa olleet :0
Hämähäkeiksi kutsumme kaikkia tuollaisia elukoita. Tiedän kyllä ristilukin, mutta en ole koskaan käyttänyt lukki-sanaa yleisesti.
Et esim tiedä, mikä on seinälukki? Kyse on nyt varmaan sun vähäisestä biologian harrastuksesta, ei murteista.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Nehän oli muuttamassa pois sieltä. Aika kurja paikka lapselle joka ei mahdu seisomaan huoneessaan.
Hyvin ainakin tossa kuvassa mahtui seisomaan. En minäkään yläkerrassani mahdu seisomaan suorassa, kuin huoneen keskellä. Aina joskushan pää vähän kopsahtaa katon kaltevaan osaan, mutta onko se niin vaarallista. Tytön kommenteista sai kuitenkin sen käsityksen, että kyseisessä kämpässä on enemmän positiivisia, kuin negatiivisia puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän oli muuttamassa pois sieltä. Aika kurja paikka lapselle joka ei mahdu seisomaan huoneessaan.
Hyvin ainakin tossa kuvassa mahtui seisomaan. En minäkään yläkerrassani mahdu seisomaan suorassa, kuin huoneen keskellä. Aina joskushan pää vähän kopsahtaa katon kaltevaan osaan, mutta onko se niin vaarallista. Tytön kommenteista sai kuitenkin sen käsityksen, että kyseisessä kämpässä on enemmän positiivisia, kuin negatiivisia puolia.
Niin saa, mutta se riippuu siitä, kuka kysyy ja miten. En usko että monikaan lapsi kertoo perheen ongelmia jos joku vieras tulee kyselemään, millaista täällä on olla.
Palovaarallinen paikka. Noihin mökkeihin on Hesassa moni kuollut.
Eihän tuo asumiskielto mihinkään lakiin perustu vaan siirtolapuutarhan sääntöihin.
Käsittääkseni se on ekologinen tapa puhdistaa hirsiä/peltiä ja mies ihastui siihen, miellytti silmää.