Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ja 9- vuotias tytär ovat asuneet laittomasti koko talven siirtolapuutarhamökissä. Mökissä ei ole suihkua, putket on jäässä ja lämpöä sisällä kovalla pakkasella 7 astetta. Mitä ajatuksia tästä?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Mä asuin noin 90 luvulla. Mummon kanssa. Pyykit pestiin nostamalla vesi kaivosta käsin, lämmitettiin muuripadassa vesi ja sitten täytettiin pulsaattori ja töihin. Jopa vanha pyykkilauta tuli tutuksi. Halot hakattiin..

Huussi oli ja eteisen komerossa yöämpäri, joka mettään viskattiin. Meillä oli myös kaksi kamiinaa, leivinuuni ja Porin matti.

Pesulla kävin joko vanhassa vauvan vannassa seisten tai uimahallilla.

Semmoista se Pohjois-Karjalassa...

Itse olen sittemmin modernisoinut mummolaa, kun se mulle perinnöksi tuli. On mökkinä. Sähköpolttokakkalan laitoin ja tiskivedet ja saunalle vedet, mutta mallia kesä. Nyt talvella pitää kantaa ja kaivo on monesti jäässä, eli ensin hakkaan jään rikki. Mummun kirveellä hakkaan halkoja..

Ei ollut minun silmääni lasun paikka!

Ps. Terveisiä mökiltä..

Vierailija
62/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakohan kaveria tytöllä on käynyt tänä talvena?

Pointti? Itse kasvoin "tavallisessa" omakotitalossa ja minulla kävi kavereita kotona peruskouluaikana yhteensä alle 20 kertaa, eikä kukaan koskaan sanonut, että siinä olisi ollut joku ongelma, mutta ongelmako on, jos asumismuodossa on jotain massasta poikkeavaa? Ei lapset välttämättä edes kiinnitä huomiota tällaisiin seikkoihin, ne on aikuisten päässä lähinnä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä murteessa puhutaan lukeista?

Ehkä tuo tyttö voisi lainata sinulle peruskoulun biologian kirjoja, niin selviäisi mikä on lukki.

Vierailija
64/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää rahaa tuolle perheelle ettei tarvitse olla kylmissään ja lasuja piilossa.

Miksi meillä jatkuvasti vaan leikataan tukia ja holhotaan ihmisiä siirtolapuutarhoihin pakoon?

Mies on ostanut mökin, maksanut 40 000€ siitä, jutusta tuli käsitys että hänellä on myös kesämökki muualla.

Mies käy joka toinen viikko reissuhommissa ja tulee palkallaan ilmeisen hyvin toimeen, tässähän ei ollut kyse siitä ettei olisi rahaa asua muualla.

Vierailija
65/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montakohan kaveria tytöllä on käynyt tänä talvena?

Pointti? Itse kasvoin "tavallisessa" omakotitalossa ja minulla kävi kavereita kotona peruskouluaikana yhteensä alle 20 kertaa, eikä kukaan koskaan sanonut, että siinä olisi ollut joku ongelma, mutta ongelmako on, jos asumismuodossa on jotain massasta poikkeavaa? Ei lapset välttämättä edes kiinnitä huomiota tällaisiin seikkoihin, ne on aikuisten päässä lähinnä. 

Pointti lienee siinä, että iskä on sanonut, että ehkä ei ole hyvä että lapsia juoksee pitkin pihoja, kun ei kerran asuta ihan laillisesti.

Iskä tietää myös, että muiden lapset alkaisi sitten puhumaan kotonaan, että miten se yks tyttö asuu siellä puutarhamökissä...

Vierailija
66/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun iskän mielestä on niin siistii, kun seinälaudat ovat alakerrassa näkyvissä ja katto on soodapuhallettu. Pakkohan siellä on sit asua. Ja sit siel on niin siistii juoda itse kasvatettua mustaseljateetä.

Tyttärellä yläkerrassa 20 astetta lämmintä, alakerrassa lattianrajassa 7 astetta. Useissa rintamamiestaloissa on sama juttu, lattianraja on kylmä.

Siitä selviää villasukilla tai sisäkengillä.

Isä kertoo säästäneensä monta tonnia, eikä tytär vaikuta olevan pahoillaan. Kenties se isä käyttää säästyneet rahat johonkin yhteiseen kivaan lapsen kanssa. Pian ovat muuttamassa isän uuden naisystävän asuntoon, jossa lapsella edelleen on oma huone. Isä työtön, kertoo juuri hakeneensa tyttörensä koulusta, eli ovat kävelleet yhdessä senkin matkan. Kuulostaa kivalta iskältä.

Isä kuvailee, miksi ihastui juuri tähän mökkiin.

Mikä on sun ongelma?

Isä joka toinen viikko reissutöissä, ja tulevat hyvin toimeen puolella palkalla. Niin jutussa sanottiin.

Isä hakee nyt uutta työtä, haluaa vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
67/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuo tyttö voisi lainata sinulle peruskoulun biologian kirjoja, niin selviäisi mikä on lukki.

No hitto vie, meillä puhuttiin kotona vain hämähäkeistä!

Vierailija
68/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämän ketjun kauhistelijoilla aito (mutta turha) huoli (lapsen) turvallisuudesta vai keittääkö kiinni kun joku poikkeaa valtavirrasta vapaaehtoisesti?

Vierailija
69/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasun paikka, mutta vain kylmän sisälämpötilan takia, ei siksi ettei siirtolamökissä saisi jonkun urposäännön mukaan asua. Vastustan holhous- ja kieltomentaliteettia.

Ethän vastusta. Lopeta valehtelu.

Vierailija
70/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, aika monessa perheessä lapsella on huonot olot, vaikka kulissit olisi kunnossa, joten jos on rakastava isä ja tuollainen mökki, niin mikä siinä olisi niin kovin väärin? Isähän vielä piti huolen siitä, että lapsen huoneessa on 20 astetta ja itse värjötteli kylmässä huoneessa! :)

Höpö höpö, jos muillakin on huonot olot niin ei se tarkoita, että noillakin saa olla. Jos vain yhessä huoneessa on riittävän lämmin, niin ei hirveän hyvin mene ja vaikka vähän hippi ja luomu voikin olla, niin lapsen pitäisi saada olla osa tämänhetkistä yhteiskuntaa, ei jotain 40-lukua.

Vierailija
71/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasun paikka, mutta vain kylmän sisälämpötilan takia, ei siksi ettei siirtolamökissä saisi jonkun urposäännön mukaan asua. Vastustan holhous- ja kieltomentaliteettia.

Huom! Vain kovalla pakkasella lämpötila ollut 7 astetta alakerrassa, mutta tytön huoneessa, yläkerrassa aina +20 astetta.

Mullakin on vanha asunto ja kovalla pakkasella osassa asuntoa on aika kylmä, kun on vanhat ikkunat ja ovet joista vetää. Ei sentään koko asunnossa ole niin kylmä, mut jossain kohtaa on.

Vierailija
72/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tyttö joka toinen viikko äidillään ja mies ne viikot muualla töissä, eli ei ne periaatteessa edes asu tuolla jatkuvasti.

Ja tuollainen ullakkohuone on varmaan monen lapsen mielestä kiva.

Mutta nyt kun mies on muuttamassa naisystävänsä kanssa yhteen, he tulevat jatkossa asumaan ihan "tavallisessa" asunnossa, jossa tytöllä on oma huone, ja jossa katto on korkealla joka kohdasta.

Vierailija
73/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mun mielestä vähän väärin uteliaisuuttaan kokeilla, onnistuuko tuollainen vaatimattomasti eläminen. Eikö Suomen lain mukaista ole taata lapselle hyvät kasvuolot eikä kokeilla omia ihanteita? Vaikka kai heillä olisi ollut mahdollisuus muuttaa tilannetta, jos se olisi kovin huonosti mennyt.

Vierailija
74/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tyttö joka toinen viikko äidillään ja mies ne viikot muualla töissä, eli ei ne periaatteessa edes asu tuolla jatkuvasti.

Ja tuollainen ullakkohuone on varmaan monen lapsen mielestä kiva.

Mutta nyt kun mies on muuttamassa naisystävänsä kanssa yhteen, he tulevat jatkossa asumaan ihan "tavallisessa" asunnossa, jossa tytöllä on oma huone, ja jossa katto on korkealla joka kohdasta.

Siinä jo paljon stressiä, kun on viikko-viikko asuminen, toisessa paikassa vielä mökkiolot. Pärjää varmaan, mutta lapselle olisi tärkeää saada keskittyä siihen kouluun ja kavereihin, eikä selviämiseen mahdollisimman hankalasti.

Vierailija
75/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mun mielestä vähän väärin uteliaisuuttaan kokeilla, onnistuuko tuollainen vaatimattomasti eläminen. Eikö Suomen lain mukaista ole taata lapselle hyvät kasvuolot eikä kokeilla omia ihanteita? Vaikka kai heillä olisi ollut mahdollisuus muuttaa tilannetta, jos se olisi kovin huonosti mennyt.

Ovatko nuo oikeasti huonot kasvuolot? Eivät ole.

Vierailija
76/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hitto vie, meillä puhuttiin kotona vain hämähäkeistä!

Lukki ja hämähäkki ovat eri elukoita.

Vierailija
77/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin kun miettii, että sala-asuessa ei voi kavereitakaan tuoda kotiin, ja sekin olisi lapselle terveellistä että voisi kutsua. Ja jos vaihtoehtoina on matala huone tai kylmä huone, niin voiko siinä itsekseenkään harrastaa paljon muuta kuin lukemista? - 70

Vierailija
78/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sillä tytöllä äitikin joka on hyväksynyt tuon systeemin, eli ihan hyvää elämää -kenties jopa parempaa kuin moni kiintiölämpimässä vesivessoineen elävä lapsi elää- jutun tyttö viettää.

Ihan kauheata kun on läheiset ja lämpimät välit isään jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä ja joka ei opeta materialismin, kerskakulutuksen ja ylihelpon elämän mallia.

Vierailija
79/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin kun miettii, että sala-asuessa ei voi kavereitakaan tuoda kotiin, ja sekin olisi lapselle terveellistä että voisi kutsua. Ja jos vaihtoehtoina on matala huone tai kylmä huone, niin voiko siinä itsekseenkään harrastaa paljon muuta kuin lukemista? - 70

Vaikka siellä alakerran huoneessa ei olisi jatkuvasti yli 20 astetta lämmintä ei se tarkoita että se olisi kylmä huone. Täällä on totuttu liian korkeisiin sisälämpötiloihin ja kylmänä pidetään jo 18-19 astetta.

Vierailija
80/107 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta mikä on soodapuhallettu katto ja miksi sellainen on jotain erityistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä