Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetin alkoholin juonnin - ei mitään muutosta

Vierailija
24.02.2018 |

Join kolmekymmentä vuotta raskausaikoja ja imetyksiä lukuunottamatta. Viiniä, olutta. Joka viikko, viime vuodet joka päivä. Lopetin jouluna. Ei pisaaraakaan enää. Ei vieroitusoireita, ulkonäkö ei muuttunut miksikään. Hieman pettynyt.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ihan freesin oloinen aina ( ainakin omasta mielestäni) ja siks harmittaa, että luulin muuttuvani vielä paremmaksi kun juominen lakkaa. Aina kaikkialla hoetaan, että näin käy. Samoin se, että on alkoholisti, jos juo joka päivä ja sen jälkeen on vaikeaa luopua. Ei todella ollut. En ole sekuntiakaan kaivannut alkoholia tai taistellut asiasta. On tullut hyviäkin muutoksia, että homma palkitsee ( parempi jaksaminen, uni, ei huono omatunto, rahaa säästyy jne). Enkä todella aio palata vanhaan. Se on ohi nyt. Mutta pohdin asiaa, koska olen elävä todiste, että voit lopettaa juomisen kuin seinään, vaikka olisit juonut vuosikausia ilman pienintäkään ongelmaa.

Ap.

Taidat olla enemmänkin tilastollinen poikkeus. Hyvin harva pystyy lopettamaan noin pitkään kestäneen säännöllisen juomisen tuosta vaan.

Mutta hienoa, että sinä onnistuit.

Ei taida olla poikkeus. Tunnen useita, jotka ovat tosiaan lopettaneet ja myös pysyneet ilman ilman suuria ponnisteluita. Itse join reilusti, vähensin juomisen kolmannekseen entisestä, enkä kokenut sitä vaikeaksi. 

Vierailija
22/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin ryyppäämisen niin hävisivät kaveritkin, no ennemmin täysin yksin kuin kännissä,silti tuntuu elämä paljon paremmalta vaikka ei ole "kavereita"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olet juonut 30 vuotta, miksi odotat muutosta alle 3 kuukaudessa? Toisaalta 30 vuotta on jo niin pitkä aika, että on muutoksia kudoksissa, ihossa, joihin alkoholi on jo vaikuttanut, joten niitä ei voi muuttaa lopettamalla juominen.

Mutta jos vaikka nukut paremmin, niin kyllähän se alkaa pelkästään näkyä monessa asiassa. Lisäksi alkoholi vaikuttaa hyvin paljon kehon sisäisesti, joten jos siellä tapahtuu parannusta, et näe sitä omin silmin.

Koska raittius on noin lyhytaikaista, keskity vaan pysymään raittiina päivä kerrallaan.  Olet nauttinut siis 39 annosta viikossa, mikä on reilusti yli riskirajan (miehillä 24/naisilla 16). Koska käyttö on ollut noin pitkäaikaista ja runsasta, kannattaa myös seurata terveyttään, että mahdollisiin jo aiheutuneisiin vaurioihin voidaan puuttua ajoissa.

Jos kaipaat positiivista kannustusta, käy 12 kk päästä tarkistuttamassa veriarvot ja verenpaine, otata maksa-arvot yms. Vertailet sitten entisiin arvoihin, ehkä parannusta näkyy konkreettisesti siellä.

Voisit kokeilla myös sellaista, että hankit säästöpossun. Laitat sinne joka päivä tai viikko sen summan rahaa, joka sulta olisi mennyt viinaan. Avaat sitten säästöpossun vaikkapa 3 kk kuluttua jos olet vielä raitis ja sulla on kiva pesämuna jolla vaikka käydä kosmetologilla saamassa parannusta ulkonäköön tai muuta.

Juuri tuota tarkoitan. Millä taustalla sinä vastaat? Hieman sormi pystyssä - tyylisesti. Ei tarvitse edes keskittyä olemaan raitis, koska en mieti koko asiaa pääsääntöisesti lainkaan. Ei tarvitse. Alkoholi ei ole elämäni asia enää mitenkään. Kun viimeksi kävin työterveystarkastuksessa, arvoni olivat kaikki kunnossa, ei viitteitä mistään ongelmista. Meille tyrkytetään kuvaa alkoholisteja tietynlaisina, mutta kuva ei ole sellainen. Meitä on monta, jotka ovat juoneet vaikka kuinka paljon fiksusti, ongelmitta, käyneet töissä, hoitaneet lapsemme, eikä kukaan ole tiennyt mitään. Eikä juomattomuutemmekaan näy missään. Alkoholismia on monenlaista.

Ap.

Vierailija
24/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermot ovat ilmeisesti ainakin kireällä.

Vierailija
25/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hermot ovat ilmeisesti ainakin kireällä.

Ei todella, mutta en ymmärrä alkoholivalistusta, koska se ei tunnista minun kaltaisiani alkoholisteja.

Ap.

Vierailija
26/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tupakan kanssa. Poltin paljon ja nyt olen ollut 5kk polttamatta. Ei mitään muutoksia. Ei mitään.

Huoh. Muutos on jo se, että olet lakannut tietoisesti tuhoamasta kehoasi tupakalla. Ajattele siis niin, että jos olisit jatkanut tupakointia, olisit ehkä saanut keuhkosyövän 3 vuoden kuluttua. Nyt et ehkä saa sitä.

Toisaalta, tupakka vaikuttaa aika selkeästi ulkonäköön. Varsinkin ihoon. Et ehkä itse näe muutosta, mutta luultavasti muut näkevät.

Mun sukulainen lopetti tupakanpolton ja huomasin melko nopeasti että kavojen iho alkoi näyttää paljon paremmalta siinä puolen vuoden jälkeen, hän ei itse ollut kiinnittänyt asiaan huomiota. Toki hänellä oli vuosikymmenten sauhuttelun jälkeen myös tupakan aiheuttamia vaurioita ihossa, jolle ei enää voi mitään, kuten kalkkunankaula. Tupakka löysyttää kollageenia ihossa ja aiheuttaa myös solukuolemaa, mistä roikkuva kaulanalus on yksi tyypillinen esimerkki. Kun sen on saanut, ei sille enää voi mitään, varsinkin kun ikää tulee koko ajan lisää ja ihon kollageeni löystyy jo ihan normaalistikin.

Kestävyyskuntokin alkaa parantua, kun henki kulkee pihisemättä, joten kannattaa käydä happihyppelyillä joka päivä. Myös ihoon kulkeutuu nyt enemmän happea kuin tupakoidessa, joten tämäkin parantaa ihon kuntoa. Toki mikään ei tapahdu viikoissa, koska pitää odottaa että alueille joilla on kuolleita soluja, tulee uusia terveitä soluja.

Vierailija
27/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on sairaus, v÷ttu p#ska elämä se vasta sairasta onkin.

Vierailija
28/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuukäyttö ei ole terveydelle vaarallisia joten tokkopa siitä suurempaa eroa on jos et olet täysin ilman.

Vierailija
29/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on kausia kun en juo vaikka puoleen vuoteen yhtään. En ole huomannut mitään eroa itsessäni, mutta toisaalta silloin kun juon, se ei ole jokaviikkoista tai ei välttämättä edes jokakuista.

Vierailija
30/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa juotiin joka ilta. Minä join illan mittaan puolikkaan pullon punaviiniä ja mies kaksi-kolme olutta, viikonloppuna myös B-olutta. Juominen turrutti ja minä nukuin huonosti. Päätimme lopettaa ja tänään tuli 649 päivää täyteen juomisesta vapaata elämää. Mitä sitten tapahtui?

No, minä en muuttunut kaunottareksi, mikä oli ikävää, joskaan ei yllättävää. Painokaan ei saman tien pudonnut, mutta putoaa pikkuhiljaa koko ajan. Moni muukin asia muuttui ajan kanssa: ruokailutavat muuttuivat järkevimmiksi,  suklaa tosin tuli jossain määrin korvaamaan puuttuvaa alkoholia, mutta sen kulutus pysyy järkevissä rajoissa. Minä nukun keskeytymättä 6 - 8 tuntia joka yö ja perhe-elämä on muuttunut mukavammaksi.  Rahaa on säästynyt yli kahdeksan tonnia, osittain myös pienentyneen roskaruoan ostelun takia. Ikinä en olisi uskonut, että rahaa säästyy niinkin paljon. Niillä rahoilla ostimme käytetyn pikkuauton, jolla huristelen töihin.

Ei huono vaihtokauppa minusta!

Vierailija
31/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ikää tulee, elimistö sietää alkoholia koko ajan huonommin. Kun huomasin, että helkkarin moinen päänsärky ja huono olo alkoi olla jo vähästäkin alkoholin nauttimisesta aamuisin, niin lopetin kokonaan. 

Hämmästyin itse asiassa, miten helppoa se oli. Parin täysin raittiin viikonlopun jälkeen ei muistanut koko juttua.

Tosin aikaisemmin oltiin jo vähennetty selvästi niitä nuoruuden aikaisia juomissessioita.

Vierailija
32/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sun juomat määrät millaisia?

Arkisin puoli pulloa viiniä illassa, viikonloppuisin kaksi pulloa/ ilta.

Ap.

Mikä ihme sai sinut motivoitumaan lopettamiseen?  Oliko joku lääke tukena lopettamisessa?T. suurin piirten saman verran jos ei enemmänkin viiniä juova työssäkäyvä naisihminen. 

Vierailija
33/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Mikä ihme sai sinut motivoitumaan lopettamiseen?  Oliko joku lääke tukena lopettamisessa?T. suurin piirten saman verran jos ei enemmänkin viiniä juova työssäkäyvä naisihminen. 

Kysyin itseltäni, että mitä ajattelisin ihmisestä, joka juo näin paljon kuin minä, jos se en olisi minä. Vastaukseksi sain, että se on ihminen, joka käyttää elämäänsä turhaan asiaan. Että maailmassa menee paljon ohi viiniä lipitellessä. Että saman ajan voisi käyttää lukiessa, jutellessa viisaita lasten kanssa, nauttiessa maailmasta. Se oli siinä. Muuta ei tarvittu. Kun käyn kaupassa, en enää sekuntiakaan mieti, että mennäkö Alkoon vai ei.

Ap.

Vierailija
34/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin lopettaja. Ei minustakaan ole päälle päin näkynyt muuta kuin paino. Joka päivä 5 0,5l olutta tai pullo viiniä, viikonloppuna koko päivän tissuttelua.

Kun join, en syönyt kuin iltapalan. Paitsi arkena tietty vähän töissä.

Alkoholista tuli yli 800 kcal per päivä.

Mut kun juominen loppuu niin syöminen alkaa. Ihan mahdoton syöminen.

Aion alkaa harrastaa vegeilyä, joogaa ja meditointia. Kaikkea terveellistä.

Hyvät puolet: ei hävetä käydä kaupassa kun ei tarvi lastata niitä juomia. Pääsee viikollakin muuallekin kuin vessaan illalla. Kunto paranee ajan kanssa. Itsetunto paranee heti.

Yritetään pysyä vapaana alkoholista. Kevät on paljon kivempi.

Vierailija
35/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon lasin punaviiniä joka ilta, viikonloppusin joskus enemmän. En huomaa että tämä vaikuttaisi mitenkään negatiivisesti elämääni, en juo itseäni humalaan eikä minulle tule krapulaa vielä tuosta määrästä.

Olen kyllä miettinyt mahdollisia terveyshaittoja ja välillä pitänyt taukoa juomisesta, mutta ilman juomista olen vain hiton pitkästynyt.

Vierailija
36/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos olet juonut 30 vuotta, miksi odotat muutosta alle 3 kuukaudessa? Toisaalta 30 vuotta on jo niin pitkä aika, että on muutoksia kudoksissa, ihossa, joihin alkoholi on jo vaikuttanut, joten niitä ei voi muuttaa lopettamalla juominen.

Mutta jos vaikka nukut paremmin, niin kyllähän se alkaa pelkästään näkyä monessa asiassa. Lisäksi alkoholi vaikuttaa hyvin paljon kehon sisäisesti, joten jos siellä tapahtuu parannusta, et näe sitä omin silmin.

Koska raittius on noin lyhytaikaista, keskity vaan pysymään raittiina päivä kerrallaan.  Olet nauttinut siis 39 annosta viikossa, mikä on reilusti yli riskirajan (miehillä 24/naisilla 16). Koska käyttö on ollut noin pitkäaikaista ja runsasta, kannattaa myös seurata terveyttään, että mahdollisiin jo aiheutuneisiin vaurioihin voidaan puuttua ajoissa.

Jos kaipaat positiivista kannustusta, käy 12 kk päästä tarkistuttamassa veriarvot ja verenpaine, otata maksa-arvot yms. Vertailet sitten entisiin arvoihin, ehkä parannusta näkyy konkreettisesti siellä.

Voisit kokeilla myös sellaista, että hankit säästöpossun. Laitat sinne joka päivä tai viikko sen summan rahaa, joka sulta olisi mennyt viinaan. Avaat sitten säästöpossun vaikkapa 3 kk kuluttua jos olet vielä raitis ja sulla on kiva pesämuna jolla vaikka käydä kosmetologilla saamassa parannusta ulkonäköön tai muuta.

Juuri tuota tarkoitan. Millä taustalla sinä vastaat? Hieman sormi pystyssä - tyylisesti. Ei tarvitse edes keskittyä olemaan raitis, koska en mieti koko asiaa pääsääntöisesti lainkaan. Ei tarvitse. Alkoholi ei ole elämäni asia enää mitenkään. Kun viimeksi kävin työterveystarkastuksessa, arvoni olivat kaikki kunnossa, ei viitteitä mistään ongelmista. Meille tyrkytetään kuvaa alkoholisteja tietynlaisina, mutta kuva ei ole sellainen. Meitä on monta, jotka ovat juoneet vaikka kuinka paljon fiksusti, ongelmitta, käyneet töissä, hoitaneet lapsemme, eikä kukaan ole tiennyt mitään. Eikä juomattomuutemmekaan näy missään. Alkoholismia on monenlaista.

Ap.

Monesta lääketieteellisten faktojen kertominen kuulostaa ikävä kyllä "sormi pystyssä saarnaamiselta". Selvästi huono omatunto pompahti heti esiin sinulla, koska vastauksesi oli aika defensiivinen.

Tosiasiassa on aika harvinaista, ettei vuosikymmenten alkoholin käyttö vaikuttaisi mitenkään. On pään laittamista pensaaseen, jos noin ajattelee. Tiedän, se on itsepuolustusreaktio, mutta se suojaa vain psyykeä, ei kehoa.

En tiedä mitä työterveystarkastuksessa on käyty läpi, mutta todennäköisesti ei ole otettu maksakokeita. Ja jos kartoitettiin alkoholinkäyttöä, kerroitko totuudenmukaisesti miten paljon sulla meni viikossa? Mitä työterveyshoitaja sanoi siihen?

Sori, mulla on sellainen mutu, että kuvittelet olevasi jotenkin erityinen tapaus, että kukaan ei ole huomannut alkoholismiasi ja että olet juonut "fiksusti". Mutta ei. Läheisesi eivät ole ehkä tienneet, että juot niin paljon, mutta jos uskallat keskustella aiheesta avoimesti, on mahdollista, että vaikkapa lapsesi tuovat esiin tilanteita, joissa et ole ollut läsnä heille tai muuta vastavaa. Alkoholi jättää aina jälkiä ympäristöön, vaikkei alkoholisti sitä itse huomaisi tai haluaisi tunnustaa. Ja sitten on tuo lahjomaton kumppanimme, keho, se kyllä muistaa joka lasillisen jonka juomme. Alkoholi kun on myrkky, joten ei ole todennäköistä että joku voisi juoda sitä 30 vuotta ilman mitään haittavaikutuksia. Se ei vaan ole realistista.

Sun tilanne on aika jännä siinä, että olet pystynyt lopettamaan alkoholin käytön, mutta et ole vielä henkisesti päässyt sinuiksi alkoholismisi kanssa. Aivan kuten ennen peittelit juomistasi konkreettisesti, nyt peittelet sitä vähättelemällä sitä. Sinulle voisi olla apua ryhmäterapiasta. Ja suosittelen kyllä olemaan realisti ja seuraamaan omaa terveyttäsi.

Vierailija
37/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen juo yleiseen v*tutkseen, työmäärään kotona, yksinäisyyteen ja packaan elämään.

Raitistuminen on vaikeeta jos se kaikki sonta ei elämästä vähene.

Itse oon tehnyt paljon muutoksia ja helpottanut elämääni jotta tuore raittius säilyy.

Ja raittita ystäviäkin on alkanut löytyä.

Miestä en ota kyllä harmikseni, liian suuri riski tässä vaiheessa.

Vierailija
38/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Monesta lääketieteellisten faktojen kertominen kuulostaa ikävä kyllä "sormi pystyssä saarnaamiselta". Selvästi huono omatunto pompahti heti esiin sinulla, koska vastauksesi oli aika defensiivinen.

Tosiasiassa on aika harvinaista, ettei vuosikymmenten alkoholin käyttö vaikuttaisi mitenkään. On pään laittamista pensaaseen, jos noin ajattelee. Tiedän, se on itsepuolustusreaktio, mutta se suojaa vain psyykeä, ei kehoa.

En tiedä mitä työterveystarkastuksessa on käyty läpi, mutta todennäköisesti ei ole otettu maksakokeita. Ja jos kartoitettiin alkoholinkäyttöä, kerroitko totuudenmukaisesti miten paljon sulla meni viikossa? Mitä työterveyshoitaja sanoi siihen?

Sori, mulla on sellainen mutu, että kuvittelet olevasi jotenkin erityinen tapaus, että kukaan ei ole huomannut alkoholismiasi ja että olet juonut "fiksusti". Mutta ei. Läheisesi eivät ole ehkä tienneet, että juot niin paljon, mutta jos uskallat keskustella aiheesta avoimesti, on mahdollista, että vaikkapa lapsesi tuovat esiin tilanteita, joissa et ole ollut läsnä heille tai muuta vastavaa. Alkoholi jättää aina jälkiä ympäristöön, vaikkei alkoholisti sitä itse huomaisi tai haluaisi tunnustaa. Ja sitten on tuo lahjomaton kumppanimme, keho, se kyllä muistaa joka lasillisen jonka juomme. Alkoholi kun on myrkky, joten ei ole todennäköistä että joku voisi juoda sitä 30 vuotta ilman mitään haittavaikutuksia. Se ei vaan ole realistista.

Sun tilanne on aika jännä siinä, että olet pystynyt lopettamaan alkoholin käytön, mutta et ole vielä henkisesti päässyt sinuiksi alkoholismisi kanssa. Aivan kuten ennen peittelit juomistasi konkreettisesti, nyt peittelet sitä vähättelemällä sitä. Sinulle voisi olla apua ryhmäterapiasta. Ja suosittelen kyllä olemaan realisti ja seuraamaan omaa terveyttäsi.

Niin miltä pohjalta siis kirjoitat? Et vieläkään vastannut. Otettiin maksaarvot, kunnossa. Keskusteltiin, mutta valehtelemalla ja hyvillä veriarvoilla asiaan ei puututtu.

En todella tiedä alkoholismista yhtä paljon kuin sinä, mutta minua suuresti häiritsee asian käsittelyn yksipuolisuus kaikkialla. Ikäänkuin kaikki alkoholistit olisivat rapajuoppoja, jotka eivät itse näe tilaansa ja kuinka vaikeaa kaikille lopettaminen on ja kuinka paljon pahaa juomalla saa aikaan. Sillä taktiikalla ei tavoiteta minunlaisiani juoppoja.

Ap.

Vierailija
39/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

En ole ap, mutta kaikki maksa, haima, gti ym arvot olivat hyvät vaikka 4v 5 isoa kaljaa tai viinipullo iltaisin.

Olen mielestäni alkkis, mutta suurkuluttaja voi lopettaa tosta vaan. Suklaansyönnin, tupakanpolton, alkoholinkäytön, mässäilyn ja muille valittamisen.

Vierailija
40/60 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Kysyin itseltäni, että mitä ajattelisin ihmisestä, joka juo näin paljon kuin minä, jos se en olisi minä. Vastaukseksi sain, että se on ihminen, joka käyttää elämäänsä turhaan asiaan. Että maailmassa menee paljon ohi viiniä lipitellessä. Että saman ajan voisi käyttää lukiessa, jutellessa viisaita lasten kanssa, nauttiessa maailmasta. Se oli siinä. Muuta ei tarvittu. Kun käyn kaupassa, en enää sekuntiakaan mieti, että mennäkö Alkoon vai ei.

Ap.

Hienosti olet onnistunut. Olen tuo, jolle vastasit. Muutimme uudelle paikkakunnalle työn perässä toistakymmentä vuotta sitten, enkä saanut täältä ystäviä. Työkaverit on, mutta en tee heidän kanssaan mitään vapaa-aikana. En saa lähdetyksi harrastuksiin, joita nyt jonkin verran täällä pikkukaupungissa olisi, koska töiden jälkeen pitää päästä ottamaan se päivän ensimmäinen ja sitä seuraavat lasilliset viiniä. Elämässä ei päivätyön lisäksi ole oikeastaan muuta kuin viini ja nettailu / tv, ja välttämättömät kotityöt.