Teenjuontirutiinisi?
Mitä, missä, miten, milloin?
Kommentit (18)
Siis pussi veteen ja maitoa päälle. Seisaaltaan voi hörppiä. Mitä ihmeellistä siinä on?
Aamulla English Breakfast tai Assam -teetä maidolla, myöhemmin päivällä yleensä jotain chaimausteista (esim. vanilla chai tai chai masala lisättynä mustaan teehen).
Juon monia eri teelajeja ja makuja. Mutta koskaan en maitoa siihen sotke. Vähän hunajaa ja siemailen sohvalla sarjoja katsellen. Yleensä iltaisin.
Mä juon aamuisin aina earl grey -teetä. Käytän irtoteetä, useimmiten mulla on Pirkan reilun kaupan teetä. Laitan pallon avulla kupissa, mutta viime aikoina oon taas innostunut laittamaan kannussa. Juon kauramaidon tai maidon kanssa. En yleensä juo mustaa teetä muuten kuin aamulla, koska se liuottaa rautaa ja mulla on muutenkin alhainen hb. Päivän mittaan saatan juoda vihreää teetä, yrttiteetä tai rooibosia. Marokkolainen minttutee on yksi suosikki. Lounaalla juon kahvia.
En osta yleensä teepusseja, joskus saan niitä lahjaksi ja joskus ostan reissua varten. Syynä sekä jätteen määrä että heikompi makuelämys.
Juon paljon teetä ympäri vuorokauden. Isoon mukiin jotain hyvää vihreää tai mustaa irtoteetä, istahdan sohvalle tai tuolille jotain puuhastelemaan ja lämmittelen siinä välillä käsiäni, hörpin rauhassa <3 Välillä laitan hunajaa sekaan. Aamu- ja iltatee ehdottomimmat <3
Mä tykkään venäläisestä teestä. Juon sitä irtoteenä vkl aamuina maidon kanssa. Viikolla juon aamulla english breakfestiä pussiteenä ja illalla valkoista/vihreää teetä. Päivällä juon kahvia.
Aina iltapalalla voileivän kanssa. Keitän haudutettua teetä, vaihdan usein makuja ja merkkiä.
Pussiteetä juon todella harvoin. Makeutan teen hunajalla. Ihanan makuista, ja rentouttaa sopivasti ennen unia :)
Minulla teekannu on normaalisti hellan vieressä . Sen alla on kaksi aluslautasta, isompi ja pienempi Avoimen teekannun päällä on vielä pienempi lautanen ja sen päällä sellainen kiinalainen sinivalkea korvaton pyöreä,kulhomainen kuppi, jossa kiinalainen posliinilusikka.
Kun on teeaika, otan kaapista esille haluamaani teetä peltirasiasta sillä posliinilusikalla.(juuri oikea annos) sen laitan sitten siihen kuppiin (kuivana) valmiiksi.
Sitten laitan vedenkeittimeen tarvittavan määrän vettä.
Kun se on kiehunut, kaadan sen avoimeen termoskannuun.
Sieltä kaadan sen teekannuun, että se lämpenisi ja siksi ajaksi laitan sen päälle ne, pienimmän niistä kolmesta lautasesta (ne kaksi muutahan ovat aina kannun alla). Annan kannun lämmetä n. 3 min.
Sitten kaadan esilämmitysveden pois kannusta ja teet sinne lusikalla siitä päälliskulhosta ja loput vedestä teen päälle.
Voivat hautua sen kulhon ja pikkulautasen alla.
Kun on hautunut n. 5 min. nostan pikkulautasen kulhoineen pois kannun päältä ja vien teepöytään jossa kansi odottaa siellä pikkulautasella.
Käytän aina irtoteetä ja pöydässä on kuppiin kaatamista varten muovinen teesihti.
Kuulostaa monimutkaiselta näin kerrottuna, mutta nimenomaan harjoiteltuna tarkkana rutiinina ja kun kaikki tarvittava on valmiiksi aina esillä koko prosessi ei vie kuin n. kymmenisen minuuttia ( jos olen esim. vieraita odotellessa) keittänyt veden termariin jo valmiiksi, niin sitten n. 6 minuuttia.
Earl Grayta, sitruunaa ja venäjäläistä vodkaa. Paljoisesti sokeriinia!
Vierailija kirjoitti:
Siis pussi veteen ja maitoa päälle. Seisaaltaan voi hörppiä. Mitä ihmeellistä siinä on?
Siinähän se menee.
Ei ikinä pussiteetä. Haudutettua. Meillä on Stollar, tulee hyvää. Erilaisia teelaatuja vaihdellen. Juon usein hunajan kanssa, ei kaikkia lajeja. Kupista siemauksin teetä ja ”ahhh”. Se on rutiinini :)
Kuorin ja pilkon inkiväärin, kiehutan 5min kanelin kanssa, lisään teen ja annan hautua 5min. Sitten maitoa ja hunajaa sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina iltapalalla voileivän kanssa. Keitän haudutettua teetä, vaihdan usein makuja ja merkkiä.
Pussiteetä juon todella harvoin. Makeutan teen hunajalla. Ihanan makuista, ja rentouttaa sopivasti ennen unia :)
Tee illalla on pahempi valvottaja kuin kahvi, ja teelaaduista vihreä pahin. Työkaveri väitti näin, enkä uskonut ennen kuin kokeilin vahingossa. Tulin siihen tulokseen, että ei enää ikinä illalla teetä klo 18 jälkeen, jos aikoo nukkua kunnolla seuraavan yön.
Aamuisin English Breakfastia, nyt olen tykästynyt Clipperin luomuun. Iltapäivisin juon jotain muuta, Darjeelingia esimerkiksi. Nyt kevään tullen iltapäiviin sopii mielestäni hyvin sitruunainen vihreä tee tai piparminttutee. Iltaisin juon yleensä Russian Earl Greytä. Laitan maitoa ja joskus ruokosokeripalan. Juon paljon pussiteetä, koska juon suurimman osan teestä töissä tauoilla. Kotona on kyllä kiva kannu, pitäisikin taas hauduttaa siinä teetä. Kannutee on toisaalta sellainen kiva ekstra, kun pääasiassa juo pussiteetä :)
Juon silloin tälläin kotona päivisin liptonin perus pussiteetä. Nyt on mennyt harvakseen. Tänään ajattelin tehdä liptonia nähtyäni tämän ketjun.
Töihin kiehautan veden pikkutermokseen ja heitän pussin perään - tai mies heittää. Useimmiten vihreää teetä, Clipperin. Välillä juon mausteisempia teesekoituksia, mm. YogiTean. Hedelmäisistä en pidä ollenkaan.
Töissä minulla on myös macha-teejauhetta josta saatan kesken päivän tehdä teetä. Se on kätevää, kun voi vain sekoittaa kiehautettuun veteen kuin sokerin, eikä tarvitse siivilöidä pois.
Enimmäkseen tee on tunnelmantuoja. En ensisijaisesti niinkään nauti sen mausta, kuin höyrystä ja sen lämmöstä kun pitelen kuppia. Töissä se tuo kotoisuutta. Teen kanssa en yleensä syö mitään enkä lisää siihen mitään. Joskus harvoin korvaan teellä iltapalan, ja silloin lisään siihen maitoa + otan leipää.
Teekuppi itsessään on vaihteleva rutiini. Kotona otan mielialan mukaan joko tietynlaisen muumimukin tai Arabian mukin. Kupin kuva on tärkeä osa hetken tunnelmaa. Töissä on vakikuppi.
Onko sunnuntaisin enemmän teeharrastajia paikalla?