Mies ei tee lasten kanssa juuri mitään
Puuh. Kun lapset olivat pienempiä, mies vielä puuhasi heidän kanssaan jotain kotosalla, ainakin joskus. Mutta minua on alkanut rassata se, että olen perheen ainoa aikuinen, joka lasten kanssa tekee yhtään mitään. Ja kun mulla olisi työ ja opiskelut hoidettavana ja mies on työtön tällä hetkellä, niin onko liian paljon pyydetty, että tekisi edes jotain, joskus? Sitten se kehtaa marista, kun lapset ei kuuntele sitä, ei halua kertoa sille mitään eikä halua siltä apua läksyihin ja sillä on niin "turha olo". Kellään muulla samaa epätoivoista fiilistä kotona?
Jos minä olen töissä tai koulussa tai koitan kotona lukea koulujuttuja, kun lasten pk- ja koulupäivät on ohi, niin lapset joko leikkivät keskenään tai tapittavat lastenohjelmia tai pelaavat pädillä.... Mies ei koskaan käy niiden kanssa esim. pulkkamäessä, leikkipuistossa, luistelemassa, hiihtämässä, pyöräilemässä, uimahallissa, elokuvissa, hoplopissa, metsäretkillä tai ylipäätään missään. Ehkä pari kertaa kuussa isänsä luona, joka asuu samassa kaupungissa. Se ei koskaan askartele lasten kanssa, ei lue niiille, ei piirrä, ei pelaa lautapelejä, ei leiki eikä tee mitään muutakaan. Valittaa vaan ja komentaa, eikä muka "keksi mitään mitä tehdä lasten kanssa".
Miten te muut olette selvinneet tällaisesta? Miten jaksaa? Ärsyttää ja väsyttää ja ahdistaa olla se ainoa aikuinen, jonka kontolle jää lasten liikuttaminen, ulkoilut ja uimaan, luistelemaan, hiihtämään opettamiset. Ja ärsyttää olla se, joka ei ikinä saa olla kotona yksin ja esim. opiskella tehokkaasti.
Kommentit (3)
Ehkä kannattaa hakeutua perheneuvolaan. Siellä on puolueeton ihminen neuvomassa teille miten kannattaa toimia.
Perheneuvola voisi olla hyvä idea, mutta olen melko varma ettei puoliso suostu lähtemään sinne :(
Sillä on myös - minun mielestäni - alkoholiongelma, koska se ei voi olla lipittämättä viiniä ja kaljaa useampana iltana viikossa. Ei siis juo itseään törkyhumalaan, ei ole väkivaltainen tms. mutta silti tämäkin ärsyttää, koska en haluaisi lasten oppivan epänormaalia normaaliksi. Saattaa olla masentunut tai ahdistunut, mutta minä en pysty auttamaan aikuista, joka ei halua apua.
Eroa olen harkinnut, mutta sekin tuntuu työläältä. Nyt voin edes jättää lapset kattomaan telkkaria kun mies on kotona, eron jälkeen minulla ei olisi sitäkään mahdollisuutta, koska meillä ei juuri ole turvaverkkoja. Itseäkin ahdistaa, koska vauva-aikana en olisi kuvitellut elämän päätyvän tällaiseksi :/
Ei meilläkään lasten isä tehnyt mitään kivoja juttuja lasten kanssa, kun asuimme perheenä. Nyt kun olemme eronnwet niin ei ota luokseenkaan. Kyllä sen näkee jo alusta asti kuka on hyvä isä ja kuka ei.