Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olitko sukusi ensimmäinen ylioppilas?

Vierailija
24.02.2018 |

Jos olit niin piditkö saavutusta enemmän mahtavana vai nolona?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut, äitini oli (vuonna 1970).

Vierailija
22/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin. Vuonna 2012...

Jotenkin kummasti olen myös suvun ensimmäinen, jolla ei ole ammatin ammattia opiskeltuna 25v mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin äidin suvun puolella ensimmäinen. Isän puolella yhden tädin 2 lasta ovat ylioppilaita, mutta muuten ei ole aiemmissa sukupolvissa.

Vierailija
24/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan.olen sukuni ensimmäinen joka EI OLE ylioppilas!

Vierailija
25/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kyllä, mutta ei kukaan siitä erityisesti ylpeillyt. Enkä minäkään, pääsiväthän kaikki kolmisenkymmentä luokkakaverianikin samaan aikaan ylioppilaiksi.

Vierailija
26/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pikaisella laskulla olin noin kahdeskymmenes

Vierailija
27/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Sen sijaan meinasin olla lähisuvun ensimmäinen joka tyytyy vain amiksen käymiseen ja jätti lukion kesken. TOsin lopulta pari vuotta kasvettuani kävin lukion loppuun amiksen jälkeen ja menin korkeakouluunkin.

Mun suvussani on jokainen isovanhemmistani ja heiän lapsistaan käyneet lukion ja yliopiston. ja melkein kaikilla heillä joku vaativa ala, erilaisia lääkäreitä ja muita vastaavia ovat. Kaikki serkkunikin ovat käyneet "tottakai" lukion ja sieltä korkeakouluun. Oli vanhemmilleni aikamoinen järkytys kun meinasin amikseen tyytyä, kovaa vastustusta herätti...

Vierailija
28/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut.

Molemmat vanhempani olivat ylioppilaita ja sittemmin maistereita.

Isoisäni äidin puolelta oli ylioppilas, muut eivät.

En pitänyt sitä saavutuksena, vaan normalina. Etappina kohti jotain muuta. Silleen että kiva kun juttu on nyt ohi, nyt sitten kohti yliopistoa.

Vierailija
29/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Se oli isoäitini vuonna 1928.

Samainen isoäiti oli sukumme ensimmäinen stadissa syntynyt. 1909.

Ja taisi myös olla ensimmäinen akateeminenkin.

Vierailija
30/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin.

Tuntui luontevalta kun koulu sujui eikä esim amis kiinnostanut. Ja vanhemmat kaveritkin olivat jo lukiossa.

Ei tehty numeroa eikä tuntunut mitenkään erityiseltä.

Vierailija
31/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen meidän sukuhaaran korkeiten koulutettu kahdella ammattitutkinnollani. Toisessa - siinä paremmassa haarassa on kaikki vähintään maistereita.

Vierailija
32/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut, ja lukio oli ainut vaihtoehto minulle aikoinaan. Lukion jälkeen tietysti yliopistoon. En voinut ajatella muita vaihtoehtoja, enkä edes vieläkään ymmärrä mihin olisin lähtenyt opiskelemaan ellen olisinut valinnut akateemista rataa.

Kaverini isä oli sukunsa ensimmäinen maisteri, kaikki muut olivat tohtoreita. Tämä isä oli ilmeisesti kapinallinen kun ei halunnut tutkijaksi.

Vierailija
33/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta oma sukupolveni oli ensimmäinen, jossa ylioppilaaksi kirjoitettiin.

Nyt kun ajattelen olen kyllä toisen puolen serkuista ainoa ylioppilas. Pikkuserkuista en tiedä heitä en oikeastaan edes tunne.

Vierailija
34/34 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut. En ollut myöskään viimeinen. Mutta mielenkiintoista nähdä, että miten ylioppilaskirjoitukset ja lukio tulevaisuudessa kehittyy. - Viime vuosinahan sen on voinut käydä, melkein kaikki, jotka vain ovat halunneet. Enää tai siis viime vuosina ei ole myöskään edellytetty -Suomessa- sitä, että olisi suorittanut ensin lukion ja ylioppilaskirjoitukset ja olisi näin "lunastanut" ja osoittanut voivansa yliopistossa (/korkeakoulussa).- Kun sama oikeus ja mahdollisuus on myös kaikilla heillä, jotka ovat suorittaneet ammatillisen perustutkinnon. - Vain joillekin kärjistäen, tai yksinkertaistaen  "poikien aloille" on voinut saada paikan jos tai kun on kirjoittanut "tarpeekis hyvät" arvosanat ylppäreissä. Kaikki muut ovat joutuneet osallistumaan pääsykokeisiin. - Tosin ylioppilaiden valintaa on suosittu niin, että he saavat yleisesti melkein jokaiseen haku korkeakoulu /yliopisto paikkaan lisäpisteitä ylppäreistä ja voivat tulla valituksi ns. ylioppilaskiintiöstä kun taas ammattikouluista valmistuneet joutuvat tai voivat tulla valituksi yleisesti "vain" pääsykoekiintiöstä. Tiedä sitte kuinka paljon ammattikoululaisia olisi enemmän tai vähemmänkorkeakouluissa / yliopistoissa, jos kaikki valittaisiin vain pääsykokeissa menestyneimpien joukosta. Tai jos paikat jaettaisiin vain ylppäreiden perusteella,  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi