Mihin erilaiin älyttömyyksiin tai uskomattomiin suorituksiin/tekohin alkoholisti on juomanhimoissaan yltänyt. Minä aloitan:
Nämä on sattuneet eri henkilöille, mutta tosiaankin taudin kuva on prikulleen samanlainen.
Ystävälläni oli hankittuna ja varovaista käyttöä varten omia juomia, kuten Camparia (2 litran pulloa,) jotain liköörejä (se vaniljalikööri, joka oli muotia) ja jotain muuta. Perheessä oli elefantti olohuoneessa, eli miehen juominen josta ei kuitenkaan suoraan puhuttu.
Sen verran oli asia pinnassa kumminkin, että ystäväni omat juomat oli lukollisessa kirjahyllyn alakaapissa.
Ja mitä tekee juomanhimoissaan mies kun vaimo on pari yötä poissa kotona? - Ruuvaa sen kirjahyllyn takalevyn irti, hivuttaa sen sivuun ja saa sitä kautta kalasteltua muutaman pullon itelleen. Vaimo huomaa asian vasta viikkojen kuluttua, kun ajattelee nauttivansa campari-tuoremehun.
Toisessa perheessä pakastimessa oli joku erikois -snapsi jouluateriaa varten jostain tax-freestä ostettu ja sitten laitettu odottamaan käyttöä. Liian kova kiusaus juopolle. Kun käytön aika tuli, oli pullossa enemmän vettä kuin viinaa ja senhän kyllä heti huomaa kun pullon ottaa pakkasesta, Ehkä 1% jäljellä alkoholia.
Itse katselin vierestä , kun koulutettu, fiksun perheen nuori perheenisä valehetematta eksytti ja huijasi muut perheenjäsenet pois eteisestä ja ulko-oven edestä ja kun näytti siltä että reitti oli vapaa, niin katsoin kun se juoksuaskelin, kotitossut jalassa pyyhälsi ulko-ovelle ja siitä juosten lähibaariin juomaan. Jokin tekosyy oli miksi pitä lähteä , mutta päivänselvää minne oli menossa. Ja hätä oli kova, että näinkö tässä jää pääsemättä kun vanhemmatki oli tulleet kylään (eli vahtimaan) ettei vaan lähde baariin. Niinpä lähti kuitenkin.
Yksi juoppo ystäväni tietää ja haistaa aina, kun minulla on alkoholia kotona, se vaan jotenkin tietää sen. Sitten tuleekin puheluja sunnuntaina aamusta, sekä muihin kummallisiin aikoihin ja selitykset ihan ihmeellisiä: Esim. kun meillä töissä on semmoinen viiniarpajainen ja nyt on mun vuoro tuoda se pullo töihin ja mä unohdin koko homman enkä käynyt alkossa, niin oisko sulla...
Kertokaa lisää, mäki kerron kun taas ehdin.
Kommentit (22)
Ei mene läpi että juoppo joisi snapsia pakkasesta ja jatkaisi vedellä; kyllä he alkoholin ominaisuuksien suhteen ovat sen sortin asiantuntijoita! Onko perheen teineiltä kysytty asiasta?
Alkoholismi on sairaus. Tosi hienoa pilkata sairaita ihmisiä.
En tiedä muuta kuin että meidän edesmennyt mökkinaapurimme piilotti pullojaan saunansa takana olevaan klapipinoon. Siis sinne pinon sisälle.
Heillä kävi lapset perheineen aina kesällä viikon pari kylässä. Lapsenlapset polttivat tupakkaa heidän varastorakennuksensa takana piilossa. Eli salailukulttuuri oli edennyt perheessä jo lapsenlapsillle. Luulen, että molemmat asiat kaikki huomasivat, mutta ääneen ei mitään sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ovat ottaneet sen ensimmäisen annoksen. Se on ollut oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tähän alapeukut?
Ei alkoholin ottaminen ole pakollista silloin ekana kertana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sinulla typerän yksinkertainen kuva riippuvuuksista.
Ei mitään ihmeellistä,mutta joskus aikoinaan venäjältä sai pirtua kaupasta mikä oli rc-cola tölkeissä
Ja niitä tuotiin niin kauan kuin saivat rajalla tietää ja tölkit alettiin ottamaan pois.
Faija on juoppo ja aika kauan sain piiloteltua yhtä tuollaista tölkkiä ennen kuin löysi ja oli juonut sen.
Pirtua ja viinaa saa helposti tuotua venäjältä,mutta ei oikein viinat maistu.
Olkaa jesuiitat hiljaa! Aloitus oli tosi hauska, jatketaan. Mistä sen kruunun saa, vai modeko sen päättää?
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sinulla typerän yksinkertainen kuva riippuvuuksista.
Itse olet v*tun tyhmä etkä tajua miten perseestä juo-pot on,mun mielestä kaikki alkoholistit voitaisiin hävittää.
Tämä vielä vahvisti sinun yksinkertaisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt heti tarvi kiskoa hernettä nenään. Varmaankin suurin osa ymmärtää, että alkoholismi on sairaus, mutta mielestäni aihe on silti ihan hyvä. Eikä tässä edes ole mitään pilkkaamista, kunhan kerrotaan tarinoita.
Omani: Isäni varasti useampaan kertaan meidän videot ja "ostatti" ne takaisin isovanhemmillani, jotka kiltisti maksoivat jotta lapsenlapset voivat katsoa piirrettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa kenenkään ei pidä koskaan käyttää päihteitä, pelata, harrastaa seksiä tai syödä, koska kuka tahansa voi jäädä koukkuun eikä sitä voi etukäteen tietää.
Tämä on ot, mutta en viitsi muiden aineiden käyttäjistä aloittaa. Huumeita käyttävä kaverini tuli käymään luokseni kaljaa juomaan ja istumaan, ennen kuin ovesta oli sisään päässyt niin kysyi, olisko mulla särkylääkkeitä kun hampaita vihloo niin kovasti. Ihan kuin en olisi arvannut, että se tarvitsee mitä vaan opiaatteja vieroitusoireiden poissapitoon. Pokkana kävin hakemaan jonkun buranan ja sanoin että muuta ei ole. Kun kävin vessassa, oli sillä aikaa kaveri siirtynyt keittiöön sen kaapin läheisyyteen, mistä oli nähnyt mun kaivavan buranan.
Eräs kaveri meni työpaikkansa luottamusmieheksi, koska silloin saa dokata työpaikalla eikä voi saada kenkää. Lisäksi luottamusmieskoulutuksissa ryypätään jäsenien maksamien rahojen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa kenenkään ei pidä koskaan käyttää päihteitä, pelata, harrastaa seksiä tai syödä, koska kuka tahansa voi jäädä koukkuun eikä sitä voi etukäteen tietää.
Niin, ja voi riippuvuuden lisäksi hävitä tai saada taudin. Soo soo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset annokset otetaan yleensä teini-iässä. Aika tylyä syyttää teiniä alkoholin kokeilusta ja siitä, että alkoholismi on muka oma vika, kun alkoholin kokeileminen on ihan normaalia jossain vaiheessa elämää. Myös alkoholin liika kuluttaminen kuuluu monen nuoren elämään, ennen kuin sitä opitaan juomaan kohtuullisesti. Miten nuori ihminen voi muka ymmärtää, että on itse luisumassa alkoholismiin, kun ympärillä toiset nuoret juovat ihan samalla tahdilla.
Sen huomaa vasta liian myöhään kenelle kävi aineen kanssa huonosti ja kenelle ei. Ei kukaan voi tietää etukäteen, että itse sattuu olemaan juuri niitä, joita viina vetää puoleensa alusta lähtien enemmän kuin muita. Muut sitten ovat olevinaan parempia kuin alkoholistit, vaikka toiset vain kehittävät addiktioita muita helpommin.
Aika outoja nämä ovat. Jos aikuinen ihminen alkoholia haluaa niin kyllä juoppo vaikka ostaa kunnolla viinaa kerralla ja kaivaa ne vaikka metsään. Teinit ehkä asialla?
Isä oli säästänyt käteisenä rahaa, että veisi koko perheen yhteiselle kesälomareissulle. Äiti pölli nämä rahat, että sai ostettua itselleen alkoholia. Oli meille lapsille aika iso isku, kun äiti mieluummin ryyppäsi nämä rahat.
Olen alkoholisti, ja olen mm. käynyt hakemassa roskiksesta vailinnaisen punkkulaatikon, jonka olen sinne vienyt päätettyäni lopettaa.
Nyt riippuvuus on aika hyvin hallinnassa, mutta tarkkailen itseäni kyllä koko ajan.
Yleisin on kai riidan haastaminen, että saa tekosyyn lähteä juomaan. Saunan lämmitys, että saa saunakaljaa ja jostain askareesta itsensä palkitseminen.
Tämä aloitus on palkittava!