Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kaikki aikuiset ei osaa nukkua päiväunia?!

Vierailija
24.02.2018 |

Just ystävä kertoi kuinka väsynyt on pienen vauvan kanssa, joka nukkuu hyvin (3-4h) päiväunia. Tähän minä tietenkin ehdotin, että miksei kaveri voi nukkua päiväunia vauvan kanssa. Ei kuulemma osaa nukahtaa päivällä. Vaikka on todella väsynyt.

Onko tämä yleistäkin ja mistä tämmöinen voi johtua?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ystäväni on ainut?

Vierailija
2/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa. Hyvä kun hädin tuskin saan yöllä nukuttua. Ei mitään toivoakaan että saisin unen päästä kiinni keskellä päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Minä taas en "osaa" väsyneenä herätä ja välttelen päiväunia siksi. :D

Joku 15 - 30 minuutin minitorkkuhetki olisi ehkä myös vaikea säätää herätyskelloon, kun nukahtamisessa menee väsyneenäkin ennustamaton aika. Ehkä makoilen pari tuntia tai 20 min ennen nukahtamista, ei voi tietää.

Vierailija
4/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri minäkään saa unta päivisin normaalistikaan. Mutta vielä mahdottomampaa se oli pikkuvauva-aikaan, varmaan hormonit vaikuttivat niin että oli niin valmiustilassa koko ajan, en tiedä...

Vierailija
5/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita muitakin. Yllättävän moni aikuinen pitää päikkäreitä jotenkin lapsellisina, joten ovat tottuneet sitten valvomaan päivällä eikä uni välttämättä tule vaikka olis miten väsynyt. Kyllä päiväuniin tottuu jos opettelee ja pienen vauvan kanssa päiväunet olivat itselleni ainakin elinehto.

Vierailija
6/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään osaa nukkua päivällä vaikka kuinka väsyttäis ja ois univelkaa. Mun mielestä taas päikkäreitä nukkuvat aikuiset ovat jotenkin outoja :D.

Iltasinkin nukahdan väsymyksestä ja sänkyynmenoajasta riippumatta yleensä samaan aikaan mutta aamuisin taas voisin jatkaa uniani vaikka puolipäivään. Nykyisellään herään lastentahtiin kuudelta ja nukahdan joskus 00-01 välillä vaikka menisin nukkumaan samaan aikaan kuin lapsetkin (19.30).

Vierailija
7/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa olisi uskonut, että tässäkin kohtaa ihmiset ovat yksilöllisiä.

Itse en nuku koskaan päiväunia ja herään joka aamu viimeistään viideltä. Veljeni on puolestaan nukkunut koko ikänsä päiväunet ja kykenee helposti nukkumaan yli puolen päivän.

Vierailija
8/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

en juuri koskaan pysty nukkumaan päivällä vaikka yö olisi mennyt valvoessa. Vuorotyö ei sopisi minulle. Yöllä saattaisin nukahtaa istualleen, ja olen nukahtanutkin.

Vierailija
9/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunet on kamalia. Niiden jälkeen on ihan hirveä olo, vielä pahempi kuin niitä ennen.

Vierailija
10/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukahdan melko hyvinkin päivällä, kun vaan asettaudun vaakatasoon katsomaan esim. telkkaa, mutta en osaa sitten herätä niiltä päikkäreiltä vaikka laittaisikin herätyksen. Kun siitä unenpäästä saa kiinni niin eihän sitä herätä halua kun ei minnekään edes tarvitse lähteä kuten aamulla töihin. Siksipä en osaa nukkua päikkäreitä ja vältän telkan katsomista makuultaan.

Vierailija
11/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on taito, jonka hallitsen suvereenisti. Saatan nukahtaa jopa istualtaan sohvalle. Pitkälleni jos käyn sohvalle lueskelemaan, niin kirja tai lehti putoaa aika sukkelasti joko mahan päälle tai lattialle.

Vierailija
12/33 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nuku ikinä päivällä. En pystynyt nukkumaan edes silloin, kun lapset oli pieniä, kauheat univelat ja yöt katkonaisia vuosikausia.

Omalla kohdallani se johtuu siitä, että olen ihan liian hermostunut ja suorittaja. Päivällä en osaa relata ollenkaan, kun on ”jotain tärkeää”tekemistä.

Vierailija
13/33 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kausittain. Välillä on aikoja jolloin pystyn ottamaan päivällä torkut, välillä en mitenkään vaikka kuinka väsynyt olisi ja tarvitsisi pienen lepohetken. Oletan, että tämä liittyy jotenkin stressiin. Olen liian virittyneessä tilassa vaikka kroppa huutaa lepoa. Jos kärsii pahoista uniongelmista, tämä ilmiö voi tapahtua myös yöaikaan.

Vierailija
14/33 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväunet on kamalia. Niiden jälkeen on ihan hirveä olo, vielä pahempi kuin niitä ennen.

Edellinen jatkaa vielä, että tämä johtuu siitä että on nukkunut liian pitkään tai herännyt väärässä kohdassa univaihetta. Optimaalista olisi käydä nopeasti unenpuolella ja sitten herätä. Toinen vaihtoehto on käydä yksi kokonainen unisykli. Siitä toipumisessa kestää toki hetki. Jos herää väärässä kohtaa, siitä on vaikea toipua koko loppupäivänä.

Vierailija
15/33 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamiseen tarvitaan niin paljon muutakin kuin pelkkä väsymys. Tämän opin itse jo lapsena ja minua puolestaan hämmentää se, ettei moni aikuinen sitä joko ymmärrä tai ymmärtää vasta, kun ikää on kertynyt esim. kolmekymmentä vuotta tai enemmän.

Vierailija
16/33 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi nukkua päivällä vaikka kuinka väsyttäisi. Siis voisin kyllä nukahtaa mutta en herätä. Olen joskus tehnyt sen virheen, että olen muka mennyt päiväunille ja heräänkin sitten seitsemän tunnin päästä joskus iltasella. Sitten onkin päivärytmi aivan sekaisin pitkän aikaa.

Vierailija
17/33 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä syystä vältän päikkäreitä. Joskus olen ollut niin totaalisen väsynyt, että olen nukahtanut kun on ollut tarkoitus vain levätä sängyllä hetken. Olo on sen jälkeen tokkurainen ja tukkoinen ainakin pari tuntia, päässä raskas olo, melkein kuin olisi jonkinlainen krapula.

Voisi olla tietysti eri, jos nukkuisi vaikka vain sen 15-20 min., mutta multa tuskin onnistuisi niin lyhyet päikkärit, jos tosi väsy on. Ja jos ei ole tosi väsy, niin en kyllä saa unen päästä ollenkaan kiinni.

Vierailija
18/33 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole myäskään koskaan onnistunut nukkumaan päiväunia, paitsi krapulassa. Ärsyttää sellaiset ihmiset jotka sanovat että nuku vain tai jotain vastaavaa.

Lapsia en varmaan uskalla ikinä tehdä sillä kuolisin univelkaan.

Vierailija
19/33 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joskus päivällä horroksessa ja kuulen koko ajan mitä ympärillä tapahtuu. Uneen en pääse.

Vierailija
20/33 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en pysty nukkumaan päivällä. En vaan pysty rauhoittumaan vaan pitää olla jollain tavalla aktiivinen koko ajan. Sit ku  nukkumaanmenoaika tulee niin on vaikea valvoa ilta yhdeksään etten heräisi jo klo.5: 00 aamulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi