Onko ketään yli 55-vuotiaita, jolla ei ole sairauksia?
Tuntuu, että pitäisi olla, sillä aina kysytään lääkärissä tai hammaslääkärissä, mitä sairauksia ja lääkityksiä on?
No kun ei ole sokeritautia, ei verenpainetta, ei tiedossa sydänvaivoja ym. kansantauteja.
Ei ole toistaiseksi luutkaan murtuneet.
Sitä on sitten outo tapaus. Onko muita outoja tapauksia?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä siksi kysytä, että niitä pitäisi olla vaan koska niiden olemassaolo (+ mahdolliset lääkitykset) voivat vaikuttaa hoitoon.
Et ole outo etkä mitenkään uniikki.
Kiitos vastauksesta. Nuorempana ei nIin paljon kysytty, että on tullut olo, että pitäisi olla jo jotain sairauksia.
Elämme medikalisaatioa aikaa eli suomeksi sanottuna aikaa, jolloin uskotaan, että jokainen on sairas, kunhan vain tarpeeksi tutkitaan ja selvitetään. Ja jollei ole, niin kekstitään tai tekaistaan sopiva sairaus. Terveys ja sairaus eivät ole, niinkään vastakkaiset vaan kyse on enempi aste erosta.
Työterveyshoitaja totesi 45-vuotistarkastuksessa et harvinaista nähdä tämän ikäinen terve.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshoitaja totesi 45-vuotistarkastuksessa et harvinaista nähdä tämän ikäinen terve.
Tätä juuri tarkoitan, kun tulee milttarIin 40 niin ihmettely kovasti kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitan, kun tulee milttarIin 40 niin ihmettely kovasti kiihtyy.
Oisko vaikka siksi, että elintapasairaukset jyllää? Ihmiset ei pidä huolta itsestään ja keski-iän ylittäneillä ne seuraukset alkavat väistämättä näkymään.
Meillä oli työpaikalla yhtenä päivänä kaikenlaisia terveys- ja liikuntatestejä. Olin kymmenen porukasta (35-55 vuotiaita) ainoa joka jaksoi kävellä 1,5km reippaasti hengästymättä. Ja olen itse 54vuotias. Ihan naurettavaa ja pelottavaa kuinka rapakuntoista sakkia on.
Ikää 48v ja ainut sairaus migreeni.
60+ ja ainakin fyysisesti terve. Toivottavasti saakin olla.
No varmasti ja paljon. Itse kuulun perheeseen, jossa ei juurikaan sairastella. Itseäni ihmetyttää enemmän se, jos jollakin kaikki mahdolliset sairaudet on, ennen 80 ikävuotta.
Kyllä kai olen täysin terve, olen 56-vuotias. Tosin en ole ollut missään tarkastuksessa vuosikausiin.
Verenpaine ainakin normaali, sen katsoin tuttavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mielistellyt jostain syystä.
Iästä johtuvia kroonisia sairauksia ei kovin usein ole tuonikäisellä. Totta kai, jos ikänsä on jotain sairastanut, niin mihin se neljävitosena häipyisi.
Mulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta 27-vuotiaasta saakka, yli 30 vuotta. Muuta ei ole. Siihen on lääkitys loppuiän.
Käyn työterveydessä kolmen vuoden välein isossa lääkärintarkastuksessa, kaikki arvot on tosi hyviä vaikka ylipainoakin on. Ei ole sokeria, kolesterolia, verenpainetta.
Kyllä alle 70-vuotiaan pitää olla terve, sitähän ollaan töissäkin melkein siihen asti. Yli 80 v saa tulla jo jotain kremppaa.
Ei niitä siksi kysytä, että niitä pitäisi olla vaan koska niiden olemassaolo (+ mahdolliset lääkitykset) voivat vaikuttaa hoitoon.
Et ole outo etkä mitenkään uniikki.