Masennuksesta parantuneet: Minkälainen määrä unta on hyvä?
Jotkut sanovat että liika uni on pahaksi, joillain on taas auttanut. Miten on? Mistä voin tietää, kun olen aina väsynyt.... Nukun 7-8h.
Kommentit (13)
Itse tarvitsen yhdeksän tuntia vuorokaudessa. Jos olen viikonkin esim vain 7h unilla, alkaa toimintakyky heiketä.
Käyn nykyisin töissä, mutta en suostu _ikinä_ tinkimään ruuasta ja unesta. Syön töissä lounaan ja myös välipalan, enkä ota ylitöitä, jos se uhkaa unensaantiani.
Vierailija kirjoitti:
Itse tarvitsen yhdeksän tuntia vuorokaudessa. Jos olen viikonkin esim vain 7h unilla, alkaa toimintakyky heiketä.
Käyn nykyisin töissä, mutta en suostu _ikinä_ tinkimään ruuasta ja unesta. Syön töissä lounaan ja myös välipalan, enkä ota ylitöitä, jos se uhkaa unensaantiani.
Ok!
- ap
7h on sellainen jolla pärjää ok ja jonka useimmiten saan arjessa nukuttua. Jos 6h nukkuu useampana yönä(viikkoja),alkaa toimintakyky heiketä merkittävästi. 8-9h ideaali joka tosin harvemmin toteutuu, 9-10h jo ihan liikaa.
Järkevä unimäärä on edistänyt toipumista. Olen siis vielä saikulla, töihin paluu pian edessä. Minulle sopiva unen määrä on noin 8-9 tuntia. Säännöllinen vuorokausirytmi edistää myös toipumista ja kun herää joka aamu suunnilleen samaan aikaan, tulee lääkityskin otettua täsmällisesti. Välillä meni niin, että nukuin jopa 14 tuntia vuorokaudessa ja se vain pahensi väsymystä. Tietysti se oli alkuun tarpeenkin, kun viimeiset ajat töissä meni ehkä 5-6 tunnin yöunilla ja sekin katkonaisesti.
Unentarve on ihan yksilöstä kiinni. Itse nukun mielelläni 10-11 tuntia, mutta moni pärjää vähemmällä. Kun söin Seroquelia, nukutti koko ajan, se oli kamalaa. Lopetin sen syömisen, koska viikonloppuna nukuin 15 tuntia klo 16-17 asti iltapäivällä!
Kiitos vastauksista. :) Olenkin yrittänyt luoda rutiinin heräämisten suhteen nyt kun on lukuloma ja ylppärit edessä. Nyt olen siitä viikon verran lipsunut ja huomaa, että toimintakyky alkaa taas heiketä. Eli nyt pitää olla itsekuria mennä aikaisin nukkumaan....
- ap
Vointini on parhaimmillaan, kun nukun 8-9 h vuorokaudessa. Vähemmällä unella olen tokkurainen. Heti masennusoireiden pahennuttua unentarve lisääntyy. Pahimmillaan nukuin 22 tuntia vuorokaudessa.
Olin muuten pitkään sitä mieltä, että unentarveeni on normaalia runsaampi: 10-11 h vuorokaudessa. Ei ole. Se oli masennusta sekin. Vaikka alkuun oli hankalaa pärjätä 8 h unilla, keho tottui aika nopeasti ja vireystasoni on nykyään parempi. Illalla väsyttää aidosti. Herääminen on aina tuskaa, nukkui sitten 2 tai 22 h.
6,5-7 on minulle paras. Jos laitan herätyskellon soimaan 8 tunnin kuluttua en jaksakkaan aamulla nousta vaan sammutan sen ja jatkan unia vielä 3-4 tuntia jonka jälkeen päätä särkee, väsyttää ja vituttaa kun meni taas yksi päivä hukkaan.
8-9 tuntia on minullekin sopivin. Pärjään vähemmälläkin, mutta elämänlaatu laskee ja masennusoireet nostavat päätään jos univelkaa kertyy liikaa.
Up