Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan lukenut Raamattua?

Suuri Raamattu keskustelu
23.02.2018 |

Käsitellään siis Raamattua tavallisena kirjallisuutena, ilman uskonnollista latausta.

Kuinka usei olet lukenut? Piditkö lukemastasi? Mitä et ymmärtänyt? Mistä olisit halunnut tietää lisää? Jäikö jokin kohta kaivertamaan? Onko Raamattu yksi kirja vai kirja kokoelma?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällimmäisenä jäi mieleen jumalan murhahimo ja jatkuvat käskyut tappaa kaikki. 

Vierailija
2/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut edetä ensimmäistä osaa pidemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärettömän mielenkiintoinen kirja. Jännä miettiä mistä saanut alkunsa ja miten länsimainen sivistys on tämän päälle rakennettu.

Vierailija
4/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut monta kertaa.

Jos tavallisena kirjallisuutena tuota ruoditaan, niin sisältäähän tuo historiankirjoitusta, runoutta, kirjeitä, ilmestyskirjallisuutta jne. eli kyse on monien eri kirjoittajien kokoelmasta vuosisatojen saatossa. Hengellistä puolta on vaikea täysin irottaa edes tästä "tavallisen kirjallisuuden" pohdinnasta, koska onhan kirjoittaja väkisinkin saanut taivaallisia ilmestyksiä kirjoittaessaan muistiin näkyjä esim. luomisesta tai ajasta jota ei vielä ole eletty (Ilmestyskirja).

Tottakai luettu teksti on osittain ärsyttävää. Historiahan on täynnä sotia ja murhia, kusettamista ja silmänkääntötemppuja. Otteita syntisen ihmiskunnan historiasta. En ole koskaan oikein tykästynyt historiaan. Joukossa on myös lohduttavaa tekstiä. Ja sille lukijalle, joka vilpittömästi lukee, avautuu kyllä se hengellinenkin puoli ja sanoma, sitä ei voi välttää. Mutta moni lukee Raamatun läpi siinä missä muitakin kirjakokoelmia.

Olisin halunnut tietää enemmän siitä, mitä uskovat tekevät tuonpuoleisessa kuoleman jälkeen. Toimettomuutta ei ole luvattu, vaan mielekästä elämää ja mielekästä tekemistä. Mutta mitä?

N42

Vierailija
5/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut enkä usko että luen. Ei kiinnosta.

Vierailija
6/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jolle kommentoit, mutta olen kyllä lukenut loppuun asti. Pari kilttiä kohtaa, loput kertoo miten kostonhimoinen, murhanhimoinen ja pikkumainen jumala kyseisessä opuksessa kuvataan.

Oletko itse lukenut Ilmestyskirjan? Yhtä pahaa tekstiä kun alun kivittäkää ja tappakaa vääränlaiset -paasaus.

Vierailija
7/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen hieman päivittäin. Haluan lährstyä Luojaamme : )

Vierailija
8/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut laulujen laulu osion. Siitä kannattaa aloittaa...

Haluaisin lukea osiot jotka on jätetty pois nykyisestä raamatusta.

Lisäksi olisi mahtavaa jos joku vertailisi eri käännöksiä. Nykyinen käännös on yhden puljun päätöksestä korjattu virheellisesti, koska se sopii paremmin heidän arvoihin.

Vierailija
9/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaalleen olen lukenut alusta loppuun, lisäksi usein mm. sananlaskuja, psalmeja ja evankeliumeja. Nuorena luin, koska kovasti halusin tulla uskoon, mutta en vain tullut. Myöhemmin, koska olen yrittänyt löytää Raamatusta jotain esoteerisempaa sanomaa ja kyllä jotain olen löytänytkin. Mielenkiintoista on ollut verrata ilmeisesti vanhinta evankeliumia, eli Tuomaan evankeliumia UT:n evankeliumeihin. On "hiukan" erilainen, todellakin täynnä esoterismia.

Minusta VT on juutalaisen kansan historiankirjoitusta, jota on aika paljon väritetty, tottakai, että on saatu mahtavia sankareita yms. UT:ssä aikansa henkinen opettaja, hyvin paljon buddhalaisuuden oppeja levittävä Jeesus on valjastettu vallan välikappaleeksi. Kristinuskosta tuli uusi tapa orjuuttaa ihmisiä, vaikka Jeesuksen oppihan oli juuri päinvastainen, vapauden oppi. Uskon, että suurin osa UT:n kirjoituksista on kirjoitettu Rooman käskystä ja roomalaisten kirjoittajien toimesta, täysin tuulesta temmattua satuiluilua siis. Tänäkin päivänä ihmiset ovat tuon orjuuttamisuskonnon alaisia, eivätkä näin koskaan elämänsä aikana kasva omaksi jumalalliseksi itsekseen, vaan jäävät pelkästään fyysisiksi ihmisiksi. 

Raamatun Jumalan ovat ihmiset itse luoneet, eikä toisinpäin. Niin paljon Jumala muistuttaa ihmistä. Minulle Jumala on täydellisyys, vailla ihmisen negatiivisia piirteitä. Raamatussahan Jumala kuvataan ihmistäkin julmemmaksi.

Vierailija
10/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olen lukenut muutamaan otteeseen nuorena. Uskomattoman kuiva ja kirjallsilta arvoiltaan laimea teos, joka on ristiriidassa itsensä ja materiaalisen todellisuuden kanssa. Julmuuttaa glorifioidaan jumalallisena hyvyytenä, uskotellqaan ihmisille että asioiden hyväksyminen ilman perusteita onhyveellistä ja kyseenalaistaminen pahasta. Ihan käsittämättömän laiha pläjäys kaikilla mittareilla.

Vierailija
11/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen hieman päivittäin. Haluan lährstyä Luojaamme : )

Kerrotko vielä, miksi haluat lähestyä moraalitonta sadistia?

Vierailija
12/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut ja ihan mielenkiintoinen kirja, kun sitä vertaa historian kehitykseen ja muihin uskonnollisin kirjoituksiin yms.

Ihan puhtaasti kirjanahan se on rankasti ristiriitainen kokoelma irrallisia löyhästi toisiinsa sidoksissa olevia kertomuksia.

On hyvin mielenkiintoista lukea tuota, jos samalla on ottanut selvää ja lukenut muista aikaisemmista tai samoihin aikoihin vallinneista paikallisista uskonnoista.

Silloin on helppo hahmottaa, miten Raamatun kertomuksia on johdettu aiemmista alueella vallinneista uskonnosta ja yleisistä uskomuksista. Antaa mukavasti perspektiiviä siihen, miten tosissaan tuo kirja pitäisi ottaa...

Vierailija
13/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jolle kommentoit, mutta olen kyllä lukenut loppuun asti. Pari kilttiä kohtaa, loput kertoo miten kostonhimoinen, murhanhimoinen ja pikkumainen jumala kyseisessä opuksessa kuvataan.

Oletko itse lukenut Ilmestyskirjan? Yhtä pahaa tekstiä kun alun kivittäkää ja tappakaa vääränlaiset -paasaus.

Olen lukenut kyllä ja en siis ole mikään fanaatikko uskon suhteen, jokaisella lienee oma tulkintansa luetustaan ja hyvä niin. Ilmestyskirjasta pidän erityisesti, en sen raakuuden vuoksi vaan juuri siksi, että mielestäni se kertoo hyvin tästä ajasta ja siitä mitä ihmiset tekevät toisilleen, antikristus on läsnä. Minun ajatuksissa Jumala ei siis ole se mies pilvien päällä vaan me murhanhimoiset ja pikkumaiset ihmiset yhteydessä toisiimme, kaikki mitä on. Ilmestyskirjassa lohduttaa, että pian tämä kaikki on ohi. Ihmisillä oli mahdollisuus maan päällä, mutta pistimme kaiken paskaksi ja hyvä vain että tällainen laji häviää. Samaa mieltä lienee vielä useampi ei-uskova.

Vierailija
14/14 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uskotellqaan ihmisille että asioiden hyväksyminen ilman perusteita onhyveellistä ja kyseenalaistaminen pahasta

Itse olen käsittänyt tuon niin että Raamattu kehittaa hyväksymään ja kestämään sinnikkäästi kaikki meille tapahtuvat pahat asiat (esim läheisen kuolema), sillä ne vain tapahtuvat emmekä voi niille tai niiden olemassa ololle mitää. Raamatun mukaan kärsimys antaa kestävyyttää, vastoinkäymiset kääntyvät onnistumisiksi ja jos jaksamme kestää niin meidät palkitaan. Siis periaatteessa samaa kuraa kuin mitä hyvinvointivalmentajat ja -oppaat hokevat.