Nyt on tutkittu: työelämä suosii sosiaalisesti lahjakkaita
Ekstroverteille tämä on hyvä uutinen, introverteille hieman huonompi. Mitä mieltä sinä olet tästä uutisesta?
Kommentit (57)
Ilmankos en ole pärjännyt. Olen omissa oloissa viihtyvä ja stressaannun ja väsyn ihmisten seurassa nopeasti.
Tuohon uutiseen lisäisin vielä, että työyhteisöissä pärjäävät nimenomaan manipuloinnin tavalla tai toisella hyvin hallitsevat ihmiset. Ja sellaiset jotka jaksavat aina haastaa toiset ts tapella omien näkemysten puolesta.
Mikä uutinen tämä muka on???... kaikkihan tuon ovat tienneet
Tarvitseeko tästäkin tutkimus tehdä, sehän on itsestään selvää varmaan kaikille että sosiaalisesti lahjakkaat pääsevät pidemmälle helpommin kuin hiljaiset hiirulaiset? Mitäs ihmeellistä siinä on.
Miksi hiljaisempi olisi huono työntekijä?
Usein ne hiljaiset ovat niitä vastuuntuntoisia suorittaja-tyyppejä, jotka sinnikkäästi jaksavat näpertää pikkutarkoissa hommissa tai hoitavat homman loppuun saakka.
Ekstrovertti keskittyy seurusteluun ja asioiden käynnistämiseen, muttei jaksa pitkällisen kaavan mukaista suorittamista.
Ihmiset on erilaisia ja hyvä niin. Sopiva kombo tekee loistotulosta!
Lisäksi ajavat omia juttujaan, ja kun eivät saa enää haastetta, liitävät seuraavaan työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos en ole pärjännyt. Olen omissa oloissa viihtyvä ja stressaannun ja väsyn ihmisten seurassa nopeasti.
Tuohon uutiseen lisäisin vielä, että työyhteisöissä pärjäävät nimenomaan manipuloinnin tavalla tai toisella hyvin hallitsevat ihmiset. Ja sellaiset jotka jaksavat aina haastaa toiset ts tapella omien näkemysten puolesta.
Psykopaatit ja narsistit ovat tämän päivän voittajia, koska ovat erityisen taitavia sosiaalisesti.
Ekstrovertti ei ole synonyymi sosiaalisesti lahjakkaalle.
Itse olen sosiaalisesti lahjakas ja hyvin menestynyt työelämässä. Lisäksi olen niin introvertti, että vapaa-ajalla olen lähes erakko.
Suurin osa tuntemistani työelämän menestyjistä ovat juurikin sosiaalisesti lahjakkaita introverttejä.
Vierailija kirjoitti:
Usein ne hiljaiset ovat niitä vastuuntuntoisia suorittaja-tyyppejä, jotka sinnikkäästi jaksavat näpertää pikkutarkoissa hommissa tai hoitavat homman loppuun saakka.
Ekstrovertti keskittyy seurusteluun ja asioiden käynnistämiseen, muttei jaksa pitkällisen kaavan mukaista suorittamista.
Eihän tämä tutkimus verrannut sitä, kumpi on parempi työntekijä... Tilanne on juuri noin kun kirjoitit: "Usein ne hiljaiset ovat niitä vastuuntuntoisia suorittaja-tyyppejä, jotka sinnikkäästi jaksavat näpertää pikkutarkoissa hommissa tai hoitavat homman loppuun saakka", kun taasen nämä "suosikit" osaavat vaan puhua ja puhua, ja kehua itseään, varsinkin silloin kun pomo on paikalla... nauraa pomon vitseille ja lyttäytyä pomon "seuraan" aina kun mahdollista ja haukkua samalla muita työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Ekstrovertti ei ole synonyymi sosiaalisesti lahjakkaalle.
Itse olen sosiaalisesti lahjakas ja hyvin menestynyt työelämässä. Lisäksi olen niin introvertti, että vapaa-ajalla olen lähes erakko.
Suurin osa tuntemistani työelämän menestyjistä ovat juurikin sosiaalisesti lahjakkaita introverttejä.
No se sosiaalinen lahjakkuus on sulla vahvana. Ehkä olet jollain asiantuntija-alalla, mutta tuskin näissä on mitään veteen piirrettyjä viivoja. Pointti taitaa olla se, että sosiaalisesti epävarmat ja taitamattomat eivät pärjää, vaikka tietämystä ja muuta taitoa olisi. He saattavat tulla ihmisten kanssa toimeen, olla sopeutuvia ja tosi mukavia tyyppejä, mutta eivät taida sitä kyynärpäätaktiikkaa, mitä uralla etenemiseksi tarvitaan. Yhä useammin voi jäädä ensimmäinen työpaikkakin saamatta. Surullista.
Sosiaalisesti lahjakas ja ekstrovertti eivät ole täysin synonyymejä. Sosiaalisesti lahjakaskin voi olla monella eri tavalla. Joku voi olla hyvin empaattinen ja "mukava" tyyppi, mikä on sekin sosiaalista lahjakkuutta. Joku narsistinen henkilö saattaa olla hyvä pelaamaan sosiaalisia pelejä mutta ei välttämättä ole lainkaan empaattinen.
Mutta kyllä oman työkokemuksen pohjalta täytyy sanoa, että sosiaaliset henkilöt joilla on lisäksi vahva substanssikompetenssi (ja kognitiiviset taidot) ovat niitä nykyajan työelämän menestyjiä. Heitä on nimenomaan erilaisissa johtotehtävissä.
Sosiaaliset ihmiset ovat yleensä ihmisiä jotka aidosti viihtyvät sosiaalisissa tilanteissa. Henkilöt jotka eivät aidosti viihdy jatkuvissa sosiaalisissa tilanteissa taa saattavat herkästi stressaantua. Siinä mielessä nykyajan työelämä on usein epäreilua. Kukaan tuskin voi muuttaa itseään ihan toisenlaiseksi ihmiseksi noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista, tuppisuu vetäytyjän kanssa vaikea saada mitään aikaiseksi.
En mä nyt noinkaan sanoisi. Tosin kokemusta vain yhdestä hiljaisemmasta työkaverista mutta hänen kanssaan työt sujuvat kun ei tule keskeytyksiä tyylin "arvaa mitä mulle tapahtui eilen". Rauhoittavaa itsellekin.
Ehkä enemmän on kyse onnistuneesta rekrystä, siitä ettei samalla työpaikalla jokainen ole pulisija vaan työtekijät osaavat ottaa ja antaa omaa tilaa ja työrauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti lahjakas ja ekstrovertti eivät ole täysin synonyymejä. Sosiaalisesti lahjakaskin voi olla monella eri tavalla. Joku voi olla hyvin empaattinen ja "mukava" tyyppi, mikä on sekin sosiaalista lahjakkuutta. Joku narsistinen henkilö saattaa olla hyvä pelaamaan sosiaalisia pelejä mutta ei välttämättä ole lainkaan empaattinen.
Mutta kyllä oman työkokemuksen pohjalta täytyy sanoa, että sosiaaliset henkilöt joilla on lisäksi vahva substanssikompetenssi (ja kognitiiviset taidot) ovat niitä nykyajan työelämän menestyjiä. Heitä on nimenomaan erilaisissa johtotehtävissä.
Sosiaaliset ihmiset ovat yleensä ihmisiä jotka aidosti viihtyvät sosiaalisissa tilanteissa. Henkilöt jotka eivät aidosti viihdy jatkuvissa sosiaalisissa tilanteissa taa saattavat herkästi stressaantua. Siinä mielessä nykyajan työelämä on usein epäreilua. Kukaan tuskin voi muuttaa itseään ihan toisenlaiseksi ihmiseksi noin vain.
Substanssikompetenssi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt noinkaan sanoisi. Tosin kokemusta vain yhdestä hiljaisemmasta työkaverista mutta hänen kanssaan työt sujuvat kun ei tule keskeytyksiä tyylin "arvaa mitä mulle tapahtui eilen". Rauhoittavaa itsellekin.
Ehkä enemmän on kyse onnistuneesta rekrystä, siitä ettei samalla työpaikalla jokainen ole pulisija vaan työtekijät osaavat ottaa ja antaa omaa tilaa ja työrauhaa.
Ei taida olla kovin paljoa hiljaisia työelämässä tai sitten sinulla on kokemusta jostain toodella hissukasta. No mutta tuokin selittää jotain, jos hiljaisia ei näy työelämässä.
Miksi moni yhdistää sosiaalisten taitojen puutteen hiljaisuuteen ja sosiaalisen taitavuuden puheliaisuuteen? Ne eivät tarkoita samoja asioita.
Kukapa opettaisi lapsille, että koulumenestys on yhtä tyhjän kanssa jos ei ole sosiaalisesti lahjakas.
Se luokan takapenkin pahatapainen kovis jolla on iso kaveripiiri ja aktiivinen sosiaalinen elämä mutta vain seiskan keskiarvo menestyy todennäköisesti paremmin elämässään kuin etupenkin hiljainen hissukka jolla on ysin keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Introvertit ovat usein myös hyviä johtajia. On paljon työtehtäviä, joissa introverttiys on suuri etu. Kyllä ekstrovertti heittäisi hanskat tiskiin patologina tai postinjakelijana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni yhdistää sosiaalisten taitojen puutteen hiljaisuuteen ja sosiaalisen taitavuuden puheliaisuuteen? Ne eivät tarkoita samoja asioita.
Mitä eroa niillä on noin "niinku" sinun mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa niillä on noin "niinku" sinun mielestä?
No puheliaskin voi olla sosiaalisesti taitamaton, jos hän esim. puhuu jatkuvasti päälle eikä osaa ottaa muita huomioon ja kysellä heidän kuulumisistaan, vaan jauhaa vain omista asioistaan ja kiinnostuksenkohteistaan.
Eikös sekin ole sosiaalista lahjakkuutta, että ymmärtää milloin pitää turpansa kiinni eikä vaan vaahdota suunapäänä koska rakastaa omaa ääntään?
Oma kokemukseni vahvasti extroverteistä on, että heitä ei kiinnosta tippaakaan muiden sisin ja sanat, vaan se oma pälätys on kaikkein tärkeintä, josta saavat energiaa kun kuvittelevat olevansa jotenkin mainioita ihmisiä kun lässyttäävät tunnin asiasta jonka järkevä sanoisi minuutissa.
Sosiaalinen lahjakkuus:
Taitoa kuunnella, keskustella, lukea ilmeitä eleitä äänenpainoja, kykyä manipuloida omia kehonkieliään käyttämällä lopputulosta jne.
Sosiaalisesti lahjaton:
Ei osaa/uskalla puhua, ei ymmärrä merkkejä.
TAI puhuu liikaa, ei välitä muista, ei ymmärrä merkkejä.
Sanoisin että sosiaalisesti lahjakas on helpommin introvertti, joka ajattelee ja kuuntelee.
Eikä extrovertti joka vaan puhuu omaksi ilokseen.
Toki ensivaikutelman puolesta höpöttäjää usein pidetään hyvänä tyyppinä, jos/kun haastattelija ei näe pintaa syvemmälle.
Ja onko se sosiaalista lahjakkuutta jos heti luulee hiljaisempia tyhmiksi tuppisuiksi eikä täten kyse heidän mielipiteitään tai arvosta niitä?