Nyt on tutkittu: työelämä suosii sosiaalisesti lahjakkaita
Ekstroverteille tämä on hyvä uutinen, introverteille hieman huonompi. Mitä mieltä sinä olet tästä uutisesta?
Kommentit (57)
Kovin on stereotyyppisiä käsityksiä ekstroverteistä.
Olen pitkäjänteinen ja suoritan asiat loppuun keskittyen olennaiseen. En ole turhan hölöttäjä missään ja vähiten työpaikalla.
Olen vain avoin ja osaan keskustella luontevasti aiheesta kuin aiheesta.
Yhtä lailla introvertti ei ole sisäänpäin täysin kääntynyt mörökölli muuta kuin palstan ekstroverttien mielissä.
Ja kuten täällä on huomautettu, ei sosiaalinen lahjakkuus mene yksi yhteen tämän jaottelun kanssa ollenkaan. Sosiaalisesti lahjakas lukee taitavasti toisten tunnetiloja ja intresseitä, oli sitten persoonaltaan kumpaa tahansa tai siltä väliltä.
Kyllä se näin on. Jos minä (introvertti) saan joskus äneni kuuluviin ja sanon jotain, niin sen painoarvo on lähellä nollaa. Sanomiseni ymmärretään herkästi väärin ja minun täytyy tehdä todella töitä, että asiani otetaan tosissaan. Usein huomaan, että minua aletaan myös herkästi juurta jajsain neuvoa ja opetetaan niinkuin jotain noviisia. Yleensä vain hymyilen ja sanon joo näinhän se on, vaikka tuntuu kuinka typerältä ja ärsyttää. Olen kuitenkin ihan hyvä työssäni.
Se on ihan luonnollista ihmisten käytöstä, että tehdään oletuksia ihmisistä jonkun tietyn kaavan mukaan. Introvertin on ehkä vielä vaikeampi murtautua ulos sieltä muotista, mihin toiset hänet luokittelevat. Moni vain tyytyy osaansa, eikä halua tehdä itsestään sen enempää numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos en ole pärjännyt. Olen omissa oloissa viihtyvä ja stressaannun ja väsyn ihmisten seurassa nopeasti.
Tuohon uutiseen lisäisin vielä, että työyhteisöissä pärjäävät nimenomaan manipuloinnin tavalla tai toisella hyvin hallitsevat ihmiset. Ja sellaiset jotka jaksavat aina haastaa toiset ts tapella omien näkemysten puolesta.
Tämähän juuri on työelämän ongelma. Suositaan vääriä ja vääränlaisia ihmisiä. Toisaalta, onko se mikään ihme, kun koko elämästä on tullut feikkiä. Tärkeämpää on, millaisen vaikutelman annat kuin se, millainen olet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näin on. Jos minä (introvertti) saan joskus äneni kuuluviin ja sanon jotain, niin sen painoarvo on lähellä nollaa. Sanomiseni ymmärretään herkästi väärin ja minun täytyy tehdä todella töitä, että asiani otetaan tosissaan. Usein huomaan, että minua aletaan myös herkästi juurta jajsain neuvoa ja opetetaan niinkuin jotain noviisia. Yleensä vain hymyilen ja sanon joo näinhän se on, vaikka tuntuu kuinka typerältä ja ärsyttää. Olen kuitenkin ihan hyvä työssäni.
Se on ihan luonnollista ihmisten käytöstä, että tehdään oletuksia ihmisistä jonkun tietyn kaavan mukaan. Introvertin on ehkä vielä vaikeampi murtautua ulos sieltä muotista, mihin toiset hänet luokittelevat. Moni vain tyytyy osaansa, eikä halua tehdä itsestään sen enempää numeroa.
Huono itsetunto sinulla on.
Miten tämä vedettiin introvertti-ekstrovertti -akselille koko keskustelu.
Siitähän ei ole kysymys vaan sosiaalisesta lahjakkuudesta. Sinänsä täysi nollatutkimus. Onhan itsestäänselvää, että sosiaalisesti lahjakas pärjää sosiaalisissa ympyröissä paremmin.
Vähän kuin tutkittaisiin, että matemaattisesti lahjakkaat pärjäävät paremmin matematiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto sinulla on.
Miten tämä vedettiin introvertti-ekstrovertti -akselille koko keskustelu.
Siitähän ei ole kysymys vaan sosiaalisesta lahjakkuudesta. Sinänsä täysi nollatutkimus. Onhan itsestäänselvää, että sosiaalisesti lahjakas pärjää sosiaalisissa ympyröissä paremmin.
Vähän kuin tutkittaisiin, että matemaattisesti lahjakkaat pärjäävät paremmin matematiikassa.
Joo on myös hupno itsetunto varmasti tietyissä asioissa. Tiedän että en ole niin hyvä ihmisten kanssa, enkä luota itseeni ja osaamiseeni siinä. Mutta työssäni olen kyllä hyvä ja siinä voin luottaa itseeni. Osaan kyllä, tiedän ja pystyn tekemään. Olen nopea ja osaan ratkaista ongelmia. Kaikki työ ei ole sosiaalista säätämistä. Siksi on sääli, että sosiaalinen lahjakkuus on niin yliarvostettua työelämässä. Sun vertaus siis ontuu.
Ihmisen kohtalo on päätetty tuolta osalta jo ennen syntymää. Epäsosiaalisempi ihminen ei enää pääse mukaan minnekään vaikka miten olisi motivoitunut ja jatkuva lyttääminen heikentää uskoa kaikkeen. Milloinkohan meille tulee oma pride-tapahtuma ja työnantajat vedetään vastuuseen synnynnäisiin ominaisuuksiin perustuvasta syrjinnästä?
Joka haastattelussa samat haukut: tyhmä, epäsosiaalinen, ujo, outo, hidas ym. Kohta olen 30-vuotias enkä tiedä miksi pitäisi enää edes yrittää. Jotkut ehkä samassa tilanteessa tekisi lapsia saadakseen sisältöä elämäänsä, mutta itse en niitä halua. Jostain syystä pidän kuitenkin itsestäni vaikka muu maailma pitääkin varmasti roskana. Toki mulla on hyviä harrastuksia, joihin ei mene rahaakaan paljoa. :)
Mutta. Mä en oikeasti ihmettele miksi nykyaikana niin monet syrjäytyvät. Jo nuorena oppii, että ihmisellä pitää olla tietynlaiset geenitkin että kelpaa elättämään itsensä ja olemaan osa yhteiskuntaa. Mulla itselläni meni osittain toivo jo yläasteen aikana, kun kaikki pyöri vaan sosiaalisuuden ja suhteiden ympärillä. Ahkeruus, uuden oppiminen ja käytöstavat, mitä sellaisilla työpaikoilla enää tekee? Kivikautisten mummojen juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hiljaisempi olisi huono työntekijä?
Usein ne hiljaiset ovat niitä vastuuntuntoisia suorittaja-tyyppejä, jotka sinnikkäästi jaksavat näpertää pikkutarkoissa hommissa tai hoitavat homman loppuun saakka.
Ekstrovertti keskittyy seurusteluun ja asioiden käynnistämiseen, muttei jaksa pitkällisen kaavan mukaista suorittamista.
Ihmiset on erilaisia ja hyvä niin. Sopiva kombo tekee loistotulosta!
Tämä. Introvertit ovat usein myös hyviä johtajia. On paljon työtehtäviä, joissa introverttiys on suuri etu. Kyllä ekstrovertti heittäisi hanskat tiskiin patologina tai postinjakelijana.
Jos mielii johtajaksi, kannattaa olla narsisti. Narsistit pääsevät todennäköisemmin johtajiksi kuin muut persoonallisuus tyypin omaavat ihmiset.
USA ja kansalaiset kiittää, kun saivat Trumpin, tuon sosiaalisesti lahjakkaan kuplivan persoonan :D
No näin se nykyään menee. Jo peruskoulussa ajetaan tätä ajatusmaailmaa lasten päähän. Ei väliä vaikka olisi kuinka lahjakas ja älykäs kunhan osaa vaan tyhmänä hymyillä kaikille, kuin puutarhatonttu. Kaikenmaailman Lisa Simpsonit olis nykyajan Suomen kouluissa huonoja oppilaita.
Tarkkuustyötä vaativassa, analysointityyppisessä, työssä ekstroverttius ei ole mikään etu, ainakaan ennen kuin kaikki tylsä ja todella aikaa ja älyä vaativa työ on tehty loppuun, raportointeineen päivineen. Työn tuloksen myymisessä tietysti ekstroverttiudesta on hyötyä, mutta tuppaa olemaan aika pinnallisia nuo ekstrovertit, kun pitää puhua pölöttää sekin aika , joka pitäisi vain olla hiljaa ja ajatella. Oikein ekstrovertti ei edes tehdä mitään analyysiä, vaan hän tietää kaiken tutkimatta mitään. On näitä nähty :D
Hohhoijjaa kirjoitti:
Mikä uutinen tämä muka on???... kaikkihan tuon ovat tienneet
Ja tälle tässä vaiheessa 39 yläpeukkua. Minä itse ainoastaan alapeukutin. Ei uutisessa eikä täälläkään ole määritelty, mikä se sosiaalisesti lahjakas on. Haistan pahasti kehäpäätelmän. Mut joo. Eläkää mielikuvitusmaailmassanne!
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos en ole pärjännyt. Olen omissa oloissa viihtyvä ja stressaannun ja väsyn ihmisten seurassa nopeasti.
Tuohon uutiseen lisäisin vielä, että työyhteisöissä pärjäävät nimenomaan manipuloinnin tavalla tai toisella hyvin hallitsevat ihmiset. Ja sellaiset jotka jaksavat aina haastaa toiset ts tapella omien näkemysten puolesta.
1. Mielistele pomoa
2. Puukota epämieluisia työkavereita selkään (eli pelaa mielenvikaisella / kusipä#isellä teolla ne työntekijät ulos työyhteisöstä, jotka koet itsellesi pahimpana uhkan. Olet kusipäi#syytesi lisäksi vainoharhainen nilkki)
3. Lopputuloksena aivan päin hel#vettiä menevä työyhteisö, jossa ei viihdy kukaan, missä mikään ei toimi.
Tätä on aivan liikaa suomalaisessa "työelämässä". Saa#tana mitä pas#kaa.
Vierailija kirjoitti:
No näin se nykyään menee. Jo peruskoulussa ajetaan tätä ajatusmaailmaa lasten päähän. Ei väliä vaikka olisi kuinka lahjakas ja älykäs kunhan osaa vaan tyhmänä hymyillä kaikille, kuin puutarhatonttu. Kaikenmaailman Lisa Simpsonit olis nykyajan Suomen kouluissa huonoja oppilaita.
Samaa mieltä. Todella järjetöntä ja luonnotonta että vain sosiaalinen persoonallisuustyyppi kelpaa, kun ihmiskunnasta huomattava osa on introverttejä. Olen monesti huomannut, että rauhallisia, empaattisia, fiksuja ja luovia ihmisiä yhdistää monesti työttömyys. Ne kuluttavat sitten aikaansa jossain työkokeiluissa ja askartelupajoissa kun eivät muutakaan saa luonteensa takia. Ei suinkaan haittaa yhteiskuntaa yhtään, että heitetään hukkaan lahjakkuutta ja potentiaalia jonkun hiton sosiaalisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Mielistele pomoa
2. Puukota epämieluisia työkavereita selkään (eli pelaa mielenvikaisella / kusipä#isellä teolla ne työntekijät ulos työyhteisöstä, jotka koet itsellesi pahimpana uhkan. Olet kusipäi#syytesi lisäksi vainoharhainen nilkki)
3. Lopputuloksena aivan päin hel#vettiä menevä työyhteisö, jossa ei viihdy kukaan, missä mikään ei toimi.
Tätä on aivan liikaa suomalaisessa "työelämässä". Saa#tana mitä pas#kaa.
Ja tämä ei ole sosiaalisen ihmisen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Usein ne hiljaiset ovat niitä vastuuntuntoisia suorittaja-tyyppejä, jotka sinnikkäästi jaksavat näpertää pikkutarkoissa hommissa tai hoitavat homman loppuun saakka.
Ekstrovertti keskittyy seurusteluun ja asioiden käynnistämiseen, muttei jaksa pitkällisen kaavan mukaista suorittamista.
Hiljainen puurtaja vaan ei saa mitään aikaiseksi, juu toki hommat pyörii mutta mikään ei kehity, parannu, muutu tai menee eteenpäin. Se on se vissi ero
N28 kirjoitti:
Ihmisen kohtalo on päätetty tuolta osalta jo ennen syntymää. Epäsosiaalisempi ihminen ei enää pääse mukaan minnekään vaikka miten olisi motivoitunut ja jatkuva lyttääminen heikentää uskoa kaikkeen. Milloinkohan meille tulee oma pride-tapahtuma ja työnantajat vedetään vastuuseen synnynnäisiin ominaisuuksiin perustuvasta syrjinnästä?
Joka haastattelussa samat haukut: tyhmä, epäsosiaalinen, ujo, outo, hidas ym. Kohta olen 30-vuotias enkä tiedä miksi pitäisi enää edes yrittää. Jotkut ehkä samassa tilanteessa tekisi lapsia saadakseen sisältöä elämäänsä, mutta itse en niitä halua. Jostain syystä pidän kuitenkin itsestäni vaikka muu maailma pitääkin varmasti roskana. Toki mulla on hyviä harrastuksia, joihin ei mene rahaakaan paljoa. :)
Mutta. Mä en oikeasti ihmettele miksi nykyaikana niin monet syrjäytyvät. Jo nuorena oppii, että ihmisellä pitää olla tietynlaiset geenitkin että kelpaa elättämään itsensä ja olemaan osa yhteiskuntaa. Mulla itselläni meni osittain toivo jo yläasteen aikana, kun kaikki pyöri vaan sosiaalisuuden ja suhteiden ympärillä. Ahkeruus, uuden oppiminen ja käytöstavat, mitä sellaisilla työpaikoilla enää tekee? Kivikautisten mummojen juttuja.
Mukava tietää että muillakin on samanlaisia ajatuksia kuin minulla.
M30
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on pari tällaista puurtajaa. Kumpikaan eivät pysty kertomaan, mitä tekevät, ja perustelemaan miksi, eivätkä hahmota mitä johto tai asiakkaat haluavat. He tekevät jääräpäisesti, mitä kuvittelevat oikeaksi, eivätkä ota vastaan mitään kommentia tai ohjausta. Tekee työnteon todella vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljainen puurtaja vaan ei saa mitään aikaiseksi, juu toki hommat pyörii mutta mikään ei kehity, parannu, muutu tai menee eteenpäin. Se on se vissi ero
Mihin perustat tämän näkemyksen?
Tämä ketjun alkuperäislinkki on sisällöltään ihan vanhaa kamaa. Olen tehnyt gradun aiheesta jo useampi vuosi sitten, ja se oli jo silloin tutkittu moneen kertaan.
Ongelmana tosin tuossa jutussa on se, että toimittaja sotkee koko ajan sosiaaliset taidot ja sosiaalisuuden. Loppujen lopuksi jää hieman epäselväksi, kumpaa hän oikeastaan tarkoittaa. Kaksi täysin eri asiaa, sillä myös tällä hänen viehättävästi nimikoimallaan "tuppisuulla" voi olla hyvät sosiaaliset taidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat tämän näkemyksen?
Tämä ketjun alkuperäislinkki on sisällöltään ihan vanhaa kamaa. Olen tehnyt gradun aiheesta jo useampi vuosi sitten, ja se oli jo silloin tutkittu moneen kertaan.
Kehittäminen ja kehittyminen tapahtuu, kun yhteisössä tai tiimissä ruoditaan toistensa tekemisiä ja sen tuloksia, kysellään ja perustellaan. Puurtajat eivät kiinnitä huomiota muihin, eivät keskustele, eivät kestä kritiikkiä,, pyrkivät liian täydelliseen, ja haluavat elämään rutiineja.
Eri
Jos mielii johtajaksi, kannattaa olla narsisti. Narsistit pääsevät todennäköisemmin johtajiksi kuin muut persoonallisuus tyypin omaavat ihmiset.