Onko totta että voin joutua synnyttämään ilman kivuievitystä
Kommentit (26)
Semmoista skenaariota, että olisit puudutettuna synnytyksen alusta loppuun, ei ole. Olet kuitenkin ensin kotona supistusten kanssa ennen kuin lähdet sairaalaan. Kannattaa siis tutustua siihen, millaisilla keinoilla lievitetään kipua lääkkeettömästi. Tässä avainasemassa ovat hengitys ja liike.
Joskus voi käydä niin, ettei kivunlievitystä ehdi saada, vaikka haluaisikin. Se tarkoittaa kuitenkin yleensä sitä, että synnytys on nopeasti ohi.
Joo on totta. Eikä ne puudutteetkaan aina autuaaksi tee.
On totta. Jos puudutusta ei ehditä antaa. Olet siis avautunut jo niin paljon ettei siinä ole järkeä. Mutta silloinhan oletkin jo niin loppusuoralla ja kestänyt kaikkein pahimmat kivut ilman, ei se epiduraali siinä ponnistusvaiheessa enää hyödytä vaan haittaa ponnistustehoa.
Puudutus on hyvä jos synnytys on pitkä, se avautuminen on kivuliasta ja väsyttävää jos kestää ja kestää vaan.
Ilokaasulla pärjää myös ihan hyvin. Hengitystekniikkakin toimii vaikka tuntuu hölynpölyltä, siihen kun keskittyy niin supistus on nopeesti ohi.
Joo. Ihan kätilökin voi päättää, ettei sua satu "tarpeeksi" ja jättää anestesialääkärin kutsumatta vaikka anelisit. Niillä on kamalan iso valta :(. Nimimerkillä 2015 tuon kokenut ja traumatisoitunut.
Voit joutua synnyttämään ilman kivunlievitystä. Minulle kävi niin, kun toinen lapsi syntyi. Oli sen verran nopea synnytys. Kesti kaiken kaikkiaan neljä tuntia. Anestesialääkäri tuli melkein samantien, kun olin päässyt synnytyssaliin, mutta silloin oli jo liian myöhäistä. Meni se niinkin kun oli pakko.
Kyllä, jos synnytys etenee niin nopeasti, ettei ole aikaa antaa lääkkeellistä kivunlievitystä. Sen takia suosittelen lämpimästi tutustumaan myös kivuttomiin vaihtoehtoihin ja käymään synnytystä mielessä läpi.
https://www.terveyskyla.fi/naistalo
Tuosta linkistä saa paljon tietoa ja apua. Mitä enemmän tiedät, sen paremmin voi henkisesti valmistautua. Ja mitä valmistautuneempi henkisesti olet, sitä paremmin synnytys todennäköisemmin menee. Muista, että lääkkeettömät kivunlievitysmenetelmät eivät ole koskaan pois lääkkeellisistä vaihtoehdoista. Ne täydentävät toisiaan todella hyvin. Eikä aina tarvitakkaan lääkkeitä. Kannattaa myös tutustua haittapuoliin, yleensä lääkkeitä käytettäessä synnytyksen etenemiseen joudutaan sitten jatkossakin puuttumaan, eikä homma mene suunnitellusti. Esim. Imukupin käyttö, epparin leikkaus, josta suurin osa repämistäkin aika usein johtuu, jne.
No mä olen kaksi synnyttänyt ilman kivunlievitystä. Kolmannesta ehdin saada pudendaalin. Olihan se yhtä helvettiä mutta hengissä ollaan ilman traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy olla tästä samaa mieltä. Mulla oli ekassa synnytyksessä epiduraali (jota en pyytänyt) ja joka puuditti osaksi, mutta jätti osan kivuista. En halunnut lisäannosta, jotta pääsin takaisin jalkojen päälle.
Synnytyksessä pitää vain mennä sen mukaan, mitä kulloinkin tarvitsee. Joskus se voi olla epiduraali, joskus jotain muuta. Vaikka päättää jo etukäteen, että ottaa kaikki mahdolliset puudutteet, suosittelen ihan jokaiselle liikkeellä ja hengityksellä tapahtuvan kivunlievityksen opettelua. Mitään siinä ei menetä, mutta on vähemmän avuton.
Nro 2
Sellaisesta yksinkertaisesta niksistä kannattaa aloittaa, että rentouttaa leukaperät. Se auttaa myös kohdun rentouttamiseen.
Kyllä ja kaikkein todennäköisintä.
Kolme synnyttänyt ilman minkään valtakunnan kivunlievitystä, ilokaasua tms. Kun en vaan tarvinnut. Edes aspiriini ei käynyt mielessä. Helppoja ja nopeita synnytyksiä á 2-4 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy olla tästä samaa mieltä. Mulla oli ekassa synnytyksessä epiduraali (jota en pyytänyt) ja joka puuditti osaksi, mutta jätti osan kivuista. En halunnut lisäannosta, jotta pääsin takaisin jalkojen päälle.
Synnytyksessä pitää vain mennä sen mukaan, mitä kulloinkin tarvitsee. Joskus se voi olla epiduraali, joskus jotain muuta. Vaikka päättää jo etukäteen, että ottaa kaikki mahdolliset puudutteet, suosittelen ihan jokaiselle liikkeellä ja hengityksellä tapahtuvan kivunlievityksen opettelua. Mitään siinä ei menetä, mutta on vähemmän avuton.
Nro 2
Sellaisesta yksinkertaisesta niksistä kannattaa aloittaa, että rentouttaa leukaperät. Se auttaa myös kohdun rentouttamiseen.
Annathan tuon saman neuvon myös esim hampaan juurihoitoon menevälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 2
Millä tavalla mielestäsi hampaan juurihoito ja synnytys ovat samanlaisia keskenään?
Sekin on mahdollista. Riippuu niin monesta asiasta miten käy. Synnytys ei ole suoritus eikä sellainen tapahtuma jota voisi kauheasti suunnitella, lähinnä asiat vain tapahtuvat. Suosittelen myös tutustumaan erilaisiin rentoutustekniikoihin ja ottamaan hyvin selvää synnytyksen eri vaiheista, etukäteen voi valmistaa itseään henkisesti - myös siihen ettei kaikki ole hallittavissa.
Itse lähden muutaman viikon sisään synnyttämään viidettäni. Tsemppiä sulle ap ja toivottavasti saat tarvitsemasi ja ennen kaikkea maailman ihanimman lopputuloksen hyvinvoivana itsekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 2
Tää on niin ontuva vertaus, kyseessä kaksi täysin eri prosessia ja kivun syytä. Molemmissa kivulla on syynsä, mutta vain synnytyksessä se kipu on "hyvä asia", kun taas tulehtunut hammas vaan tulehtuu pahemmin, jos sitä ei hoida.
Ja siksihän lääkeet on keksitty, että niille on paikkansa. Niiden ei kuitenkaan tarvitse olla itsestäänselvyyksiä. Olen onnellinen, että asun maassa, jossa on alhainen synnytyskuolematilasto. Se johtuu lääketieteestä ja nopeista reagoinneista niin äidin, kuin sikiönkin hyvinvoinnin seuraamisen takia. Silti kannustan kuitenkin ensisijaisesti lääkkeettömiin vaihtoehtoihin, ne ei kuitenkaan sulje pois lääkkeitä. Onneksi tähän on siirrytty myös kätilöiden puolesta.
Se kyllä harmittaa, että itse joutuu etsimään todella paljon tietoa. Missään nimessä ei kannata jäädä vain neuvoloiden ja kunnan tarjoaman synnytysvalmennuksen varaan. Ne riipaisee vain pintaa kaikista mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista. Myös synnytyspelot ovat lisääntyneet, vaikka elämme ajassa, jossa kuolleisuus on niin kovin matalalla. Väitän sen johtuvan säästöistä.
Kätilö näytti käyrää ja sanoi, että kipuja ei ole tarpeeksi, ei lääkettä. Seuraavan kerran heräsin teholla. Kroppa ei kestänyt kipua ja menin shokkiin. Käytännössä elimistöni romahti kokonaan,sydän petti.
Kaikkeen naiset suostuvat kun tarpeeksi aivopestään. On väärin, että synnyttäjät ovat kätilöiden armoilla. Yhdessä sairaalassa saa sitä toisessa tätä ja kolmannessa ei mitään. On sairasta että,tuollaiseen kipuun tarjoillaan jotain kaurapusseja. Tai että joku sadistikätilö päättää että sinulla ei ole tarpeeksi kipuja. Sitten on joissakin paikoissa niin, että kivunlievitys osuu nappiin. Saa lievitystä myös ponnistusvaiheessa. Silloin siihen paneudutaan, kiitos siitä. Suuri osa tuntuu olevan ihan sekopäitä luomuharhoineen. Hyvä kipu, kaikkea paskaa sitä kuuleekin.
Tämän keskustelun luettuani päätin, että en tee lapsia koskaan. Kivunlievitys on tärkeää missä tilanteessa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 2
Millä tavalla mielestäsi hampaan juurihoito ja synnytys ovat samanlaisia keskenään?
Molemmissa kova tai sietämätön kipu on tavallista jos ei anneta mitään kivunlievitystä. Molempiin on tarjolla kivunlievitystä. Jos joku kokee saavansa kirkkaamman kruunun kun kärvistelee ilman niin siitä vaan, mutta ei niitä masokistioppejaan tarvitse muille tuputtaa.
Eri
Kyllä, jos vauva päättää tulla niin vauhdilla ja ennalta ilmoittamatta, ettei ehdi laittamaan mitään.