Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön opiskelija ja yh, neuvoja kaivataan!

Vierailija
22.02.2018 |

Opiskelen työllistävää hoitoalaa amk:ssa ja olen yhden 3 vuotiaan lapsen yh. Isänsä maksaa kyllä elarit muttei tapaa kuin satunnaisesti lasta. Opinnoista jäljellä nyt n 1,5 v- 2 v, ja opintotukietuudet on käytetty (meni myös edelliseen tutkintoon 20 vuotta sitten). Elin toimeentulotuella muutaman kuukauden kun odotin omaehtoisen tuen päätöstä. Se evättiin tetoimistosta. Nyt tt- tuen perusosaani leikattiin 20% sillä Kelan mukaan olen kieltäytynyt itseni elättämisestä kun opiskelen enkä ole työmarkkinoiden käytössä. Minua vaadittiin ilmoittautumaan te- toimistoon ja tein sen vaikka olen päätoiminen opiskelija.

Tuen leikkaamista jatketaan silti sillä Kelan mukaan minun pitäisi erota koulusta ja siirtyä peruspäivärahan saajaksi. Tiedän jo etten tule saamaan töitä ilman uutta tutkintoa. Olen hakenut vaikka mitä ja mistä. Toisaalta en pysty elämään tämän leikkauksen jälkeen, talous on todella tiukalla kun toimeentuen leikkauksen jälkeen. Bussilippuun ei ole rahaa jne. En saanut kunnan sosiaalitoimesta apua. Kela uhkaa myös 40% leikkauksella ja sillojn tiedän ettei ole varaa edes omaan ruokaan.

Mitä te tekisitte jos olisitte tässä tilanteessa? Tukiverkkoja on mutta ei kukaan suostu ilmaiseksi hoitamaan lasta säännöllisesti iltaisin ja viikonloppuisin jos pääsisin esim. kaupan kassalle töihin. Vaikka tekisin osapäivätyötä, joudun silti hakemaan myös tt- tukea.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää niin perseestä. Jos joku sossupummi-deeku makaa himassa vuositolkulla niin rahaa sataa (yksikin tällainen otti taxin nenäni edestä kun odotin bussia; ei kuulemma jaksa kävellä puolta kilometriä eikä odottaa bussia - se tuli 5 min myöhemmin). 

Ei sitten yhtään ajatella ap:n ja kaltaistensa työllistymishalukkuutta ja sitä että ala työllistää ja on lapsikin elätettävänä. Tässä maassa tehdään aivan järjettömiä päätöksiä. Irakilaiset saavat tietenkin mannaa taivaalta heti kun vääntävät nyyhkytarinan. 

Jatka ap opintoja tavalla tai toisella, hae lapselle vuorohoitopaikka ja lähde valmistumisen jälkeen Norjaan töihin. Varmaan tuplapalkka ja pienemmät verot ja tuolla koulutuksella saat töitä sieltä heti. 

Tee niin monta valitusta kuin mahdollista ja ota yhteys vaikka Iltalehteen. Johan niitä ideologisesti työttömiä on siellä riittämiin ollutkin, tässä olisi välillä toisenlainen esimerkki köyhyydestä. 

Pyydä seurakunnalta tukea bussikorttiin. 

Vierailija
42/55 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon hölmöjä vinkkejä.

Ensinnäkin oppisopimuksella ei voi opiskella sairaanhoitajaksi.

Eikä opiskelija, jolla on vielä 2 vuotta opintoja jäljellä voi tehdä sairaanhoitajan sijaisuuksia.

Mutta entäs hoitajan sijaisuudet? Itse olen huomannut, että vanhuspuolella on kova pula sijaisista.

Entä jos soittelisit läpi läheisiä palvelutaloja?

Lapsesi on vielä päiväkoti-ikäinen, joten onnistuisiko vaihto vuoropäiväkotiin, jolloin pystyisit työskentelemään iltoja ja viikonloppuja? Jotkut päiväkodit tarjoavat myös yöhoitoa ja yövuoroista saa kohtalaisen hyvää palkkaa. 

Toivon sinun löytävän itsellesi ja perheellesi sopivan ratkaisun.

Terveisin itsekin äiti ja sairaanhoitajaopiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei voi Suomessa opiskella eikä tehdä työtä joten lähtökohtasi on absurdi. Sinulla on jo yksi tutkinto. Yhteiskunta ei rahoita lisätutkintoja. Kokeile seksityötä jos haluat kustantaa omat opiskelusi. Niin muutkin samassa tilanteessa olevat tekevät.

Vierailija
44/55 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä verran sinulle siis noiden leikkauksien jälkeen tulisi tukia ja millaiset menosi ovat? Olisi helpompi hahmottaa tilannetta.

Vierailija
45/55 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene yliopistoon, on vapaampaa

Vierailija
46/55 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tilanne, olen yhden lapsen yh ja elän tällä hetkellä säästöillä. Vielä olisi parisen vuotta jäljellä sh opintoja..hyvin vähällä eletään. Periaatteessa voisin mennä töihinkin,  koska meillä on koulua vain kahtena päivänä viikossa (monimuoto), mutta haluan panostaa nyt täysillä opintoihin. Etkö opiskele monimuotona? kannattaa kysyä jos voit vaihtaa siihen, tai sitten yrität vaan sinnitelllä pienellä rahalla. Opiskelu kannattaa, kyllä sä jotenkin pärjäät :)

Vierailija
47/55 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pk-seudulla asut, niin seureen keikkailemaan pätevyyden mukaan. Päivähoitokeikkaa ainakin löytyy, ja ovat arkisin 8-17 välillä.

Vierailija
48/55 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap, voitko vastata näihin kysymyksiin: voitko vaihtaa monimuotopuolelle? paljonko sinulla jää rahaa leikkauksen jälkeen?

Vierailija
49/55 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tt tuen perusosa on n 487 euroa. Siitä pois 40 % on siis aika vähän. En toki tiedä saako ap enemmän tai vähemmän.

Vierailija
50/55 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa apua brother cristmastilta, se antaa donan tai kaksi jotka on jääneet yli joltain kuolevalta lapselta.

Vierailija
51/55 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hoitoon lapsia sun luo viikonloput/illat

Vierailija
52/55 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, olet varmaan saanut vinkkejä, itse en valitettavasti osaa auttaa.

Se, mikä nosti raivon, on se, että sua kehotetaan lopettaa opiskelut. Älä missään tapauksessa sitä tee. Tässä korkean (vai?) sivistyksen maassa jotkut kehtaavat tällaista ehdottaa, mitähän tähän Grahn-Laasonen sanoisi. Todella ikävää, että huonosti koulutetuilla kela-ihmisillä on valtuuksia edes ehdottaa, puhumattakaan edellyttää opintojen lopettamista. Toivon, että hyvä ratkaisu löytyy sinulle.

Vierailija
53/55 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt monta kohtaa, jotka eivät päde. Eli tää on provo tai kieroutuneesti sekä tahallisesti väärin ymmärretty.

No kyllä tämä nyt on ihan faktaa. En uskonut tuohon tt- leikkaukseen itsekään ennenkuin se tehtiin, ajattelin että kun en ole toimettomana vaan opiskelen niin sitä ei leikata. Vähän ristiriitaista kun 40 % leikkaus voidaan tehdä jos henkilö ei opiskele tai kieltäytyy työpaikasta. 

Olen soittanut jo te toimistoon sekä kunnan sosiaalineuvojalle.

Ikävintä on se että kun opinnot kestävät vielä n 2 vuotta, joudun koko sen ajan anomaan tt- tukea ja pelkäämään sen leikkaamista. Eri juttu jos kyse olisi kuukausista. Kelasta ja te- tstosta neuvottiin eroamaan koulusta. Yksinelävänä voisin selvitä mutta kun on lapsi... ja vaikka leikkaus on vain minun perusosastani, niin kyllä tämä koko meidän talouteemme vaikuttaa.

T: ap

Olepa sitkeästi uudelleen yhteydessä kunnan sos.toimeen ja varaa käyntiaika. Jos vaativat että kerrot asiasi puhelimessa, niin älä kerro vaan vaadi käyntiaika. Tämä neuvo siksi, että sos.toimen henkilö voi oikeasti ottaa kantaa ja antaa lausunnon Kelalle tilanteestasi siinä kohden, että on kohtuutonta aletaa perusosaasi pitkän ajan tai että sitä leikattaisi jopa tuon 40%. Tiedän että on opiskelijalta on ihan mahdollista leikata monen kuukauden ajan tuo 20% mutta sillä on painoarvoa, jos sosiaalitoimen sos.työntekijä tai ohjaaja on ottanut taloudelliseen tilanteeseen kantaa kirjallisesti. Sinulla on vieläpä lapsi elätettävänä. Älä luovuta aikeistasi suorittaa opintojasi loppuun. 40% leikkaus perusosasta on harvinainen ja jatkuvana melkoisen kohtuuton sinun tilanteessasi.

Ylläoleva neuvon pitäisi auttaa ja vaikuttaa, tiedän sen omakohtaisesti oman työni puolesta.

N42

Vierailija
54/55 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiskunnalla ole varaa maksaa jokaiselle useampia koulutuksia. Ihan turha siis syytellä pienipalkkaisia virkailijoita oikeista neuvoista.

Ap sai hyviä neuvoja, kuten tuo monimuotokoulutus, jolloin jää viikossa vapaita päiviä työpäiviksi.

Toivottavasti saat opinnot hoidettua loppuun, vaikka se sisua vaatiikin.

Vierailija
55/55 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa vaiheessa ole aika vähän läsnäoloja amkissa, hae sh tai lh sijaisuuksia, op määrästä riippuen.

En ole koskaan kuullut, että opiskelija voisi olla yhtä aikaa työtön.

Lapsi vuoropäivähoitoon, ei se mitään tule maksamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän