Työtön opiskelija ja yh, neuvoja kaivataan!
Opiskelen työllistävää hoitoalaa amk:ssa ja olen yhden 3 vuotiaan lapsen yh. Isänsä maksaa kyllä elarit muttei tapaa kuin satunnaisesti lasta. Opinnoista jäljellä nyt n 1,5 v- 2 v, ja opintotukietuudet on käytetty (meni myös edelliseen tutkintoon 20 vuotta sitten). Elin toimeentulotuella muutaman kuukauden kun odotin omaehtoisen tuen päätöstä. Se evättiin tetoimistosta. Nyt tt- tuen perusosaani leikattiin 20% sillä Kelan mukaan olen kieltäytynyt itseni elättämisestä kun opiskelen enkä ole työmarkkinoiden käytössä. Minua vaadittiin ilmoittautumaan te- toimistoon ja tein sen vaikka olen päätoiminen opiskelija.
Tuen leikkaamista jatketaan silti sillä Kelan mukaan minun pitäisi erota koulusta ja siirtyä peruspäivärahan saajaksi. Tiedän jo etten tule saamaan töitä ilman uutta tutkintoa. Olen hakenut vaikka mitä ja mistä. Toisaalta en pysty elämään tämän leikkauksen jälkeen, talous on todella tiukalla kun toimeentuen leikkauksen jälkeen. Bussilippuun ei ole rahaa jne. En saanut kunnan sosiaalitoimesta apua. Kela uhkaa myös 40% leikkauksella ja sillojn tiedän ettei ole varaa edes omaan ruokaan.
Mitä te tekisitte jos olisitte tässä tilanteessa? Tukiverkkoja on mutta ei kukaan suostu ilmaiseksi hoitamaan lasta säännöllisesti iltaisin ja viikonloppuisin jos pääsisin esim. kaupan kassalle töihin. Vaikka tekisin osapäivätyötä, joudun silti hakemaan myös tt- tukea.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvääTE-toimistosta mahdollisuuksistasi kouluopiskelusta siirtymiseksi oppisopimuskoulutukseen, mikä on palkallista ja tapahtuu työpaikoilla (työnantajalla mahdollisuus saada palkkatukea joissain tapauksissa). Opiskelija käy sitten muutaman kerran lähiopetuksissa ja käsittääkseni nämä koulupäivät myös ovat palkallisia.
Kun soitat TE-keskukseen, tee heti selväksi että haluat tukea ja neuvoja koska et halua jättää opintojasi kesken, ja sitten kysyt apua oppisopimuskoulutusasiassa. Ovat auttaneet hyvin noissa asioissa.
Voiko amk-opintoja suorittaa muka oppisopimuksena?
Ap:lle sanoisin, että jos tutkinto tulee työllistämään, niin älä missään nimessä jätä kesken enää tossa vaiheessa.Ei voi suorittaa .
Ai niinpä onkin , voi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt monta kohtaa, jotka eivät päde. Eli tää on provo tai kieroutuneesti sekä tahallisesti väärin ymmärretty.
Jos et osaa tai halua mitenkään auttaa ap:tä, niin mene ulos.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt monta kohtaa, jotka eivät päde. Eli tää on provo tai kieroutuneesti sekä tahallisesti väärin ymmärretty.
No kyllä tämä nyt on ihan faktaa. En uskonut tuohon tt- leikkaukseen itsekään ennenkuin se tehtiin, ajattelin että kun en ole toimettomana vaan opiskelen niin sitä ei leikata. Vähän ristiriitaista kun 40 % leikkaus voidaan tehdä jos henkilö ei opiskele tai kieltäytyy työpaikasta.
Olen soittanut jo te toimistoon sekä kunnan sosiaalineuvojalle.
Ikävintä on se että kun opinnot kestävät vielä n 2 vuotta, joudun koko sen ajan anomaan tt- tukea ja pelkäämään sen leikkaamista. Eri juttu jos kyse olisi kuukausista. Kelasta ja te- tstosta neuvottiin eroamaan koulusta. Yksinelävänä voisin selvitä mutta kun on lapsi... ja vaikka leikkaus on vain minun perusosastani, niin kyllä tämä koko meidän talouteemme vaikuttaa.
T: ap
Muita opiskelevia yh-äitejä kuulolla?
Työpaikka vaikka sieltä kaupasta, varastosta niin alkaa tulla enemän rahaa ja koulun kanssa opintojen neuvottelu nin että voiko tehdä omassa tahdissa, kevennettynö niin että oikeasti jaksat monimuoto-opintoina, kurssi kerrallaan? Kunnes tehty a pääset oman alan työhön?
Tai vaihto aikuisopistoon ja aikuiskoulutustuella? Tiedän ainaki joitain jotka näin tekee ja lapsi on. Siinä voisi mietitä alaakin ,hoitoala on rankka ja pienipalkkainen. Aikuisopisto kestää ainakin täälläpäin 2v.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka vaikka sieltä kaupasta, varastosta niin alkaa tulla enemän rahaa ja koulun kanssa opintojen neuvottelu nin että voiko tehdä omassa tahdissa, kevennettynö niin että oikeasti jaksat monimuoto-opintoina, kurssi kerrallaan? Kunnes tehty a pääset oman alan työhön?
Millaista opinnon ohjausta koulussa on saatavilla?
Opinnon ohjaaja voi auttaa?
Ja mahdollista tehdä oppisopimuksellakin (aikuisopisto) että kanattaako toisaalta mennä sinne kassalle vai opiskella kuitenkin uutta taitoa itselleen? en tiedä
Kelan päätös osittain oikein, osittain väärin. Et voi olla kokoaikatyönhakijana TE-toimistossa, koska olet päätoiminen opiskelija. Sitä ei voida vaatia. Perusosaasi ei voi leikata sillä perusteella, että et ole ilmoittautunut työnhakijaksi. Toimeentulotukea ei kuitenkasn ole tarkoitettu opintojen rahoittamiseen ja mikäli oikeutta opintoetuuksiin ei ole, täytyy etsiä työtä. Opiskelijan perusosaa voidaan leikata, mikäli hän ei osoita aktiivisuutta osa-aikatyön etsimiseksi.
Eli mitä sinun tulee tehdä. Laita toimeentulotuen tarkistushakemus. Ilmoita, että opiskelet koko ajan ja laita esimerkiksi toiste siitä, että opinnot on edennyt. Ilmoita, että olet hakenut aktiivisesti työtä ja laita tosite työhakemuksista. Perusosaasi ei noiden selvitysten jälkeen voida laskea.
T. Kelan työntekijä
Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu opintojen rahoittamiseen, joten perusosaa voidaan valitettavasti alentaa. Olisiko mitenkään mahdollista saada jotain aikuiskoulutustukea tai onko vielä jotain muita vaihtoehtoja?
No on ihan eri juttu opiskella amiksessa lähäriksi, kuin vaikka kätilöksi AMK. Mun mielestä ei ole mitään järkeä näissä, hae aikuisopistoon/amikseen jutuissa. Ap, et jätä koulua kesken. Jos sulla on tarpeeksi opintopisteitä kasassa, ala tehdä pieniä sijaisuuksia. Äkkiä saat kasaan sen leikatun osuuden + kokemusta ja cv:hen näyttöä tehdystä työstä kunhan valmistut. Älä lannistu! Koulu varmasti auttaa sua järjestelemään kurssit niin että onnistuu.
Terv. Sh opiskelija ja totaali yh
Hyvällä tuurilla saat oman alan työpaikkoihin jalan väliin nyt jo ennen valmistumista.
Oppilaitoksen kanssa asia puheeksi ehdottomasti. Muuten jo suorittamasi kurssit ovat olleet turhia.
Jos saat jostain töitä, olisiko mahdollista esim. ilmoittautua poissaolevaksi opinnoista vuodeksi että pääsee tienaamaan ja selvittelemään miten tästä eteenpäin?
Onpa hankala tilanne! Opiskelen itse ansiosidonnaisella joten en ole joutunut noihin ongelmiin. Älä missään nimessä keskeytä opintojasi, jos ne parantavat työllisyyttäsi jatkossa.
Mikä kaupunki? Jos voisi edes olla avuksi lapsen hoidossa.
Aikuikoulutus rahastostakin on mahdollista hakea raha opintoihin 15kk ajalle, ole sinne yhteydessä!
Ilmoittaudu vuodeksi poissaolevaksi, tee töitä ja säästä rahaa. Tai sitten teet vaan paljon sh keikkaa opiskelun ohessa.
Haet tietysti tarkistusta Kelan päätökseen. Opiskelijan perusoaa ei voida leikata, jos hän yrittää aktiivisesti etsiä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuikoulutus rahastostakin on mahdollista hakea raha opintoihin 15kk ajalle, ole sinne yhteydessä!
Paitsi että työvuosia pitää olla alla riittävän monta vuotta, olikohan 10 vuotta. Sekä samalla työnantajalla vähintään vuosi opiskelua edeltävästi. Eli ei onnistu tässä tapauksessa.
Toivon rikastumista sekä ap:lle että itselleni. Tsemppiä meille.
Haet töitä monesta paikkaa ja niistä kopiot sitten, niin näytät aktiiviselta
Amk ja hoitoala, sen ap jo kertoikin.