Minkälaisessa ajotilanteessa (autolla) on soveliasta tööttäillä muille?
Loukkaantuuko ihmiset herkästi jos heille soittaa auton torvea? Missä tilanteissa itse soitat torvea?
Minä tööttäilen kun esim.
-joku liittyy/kääntyy eteeni vaarallisesti ja joudun tekemään äkkijarrutuksen
-edessä ajava seisoo liikennevaloissa vaikka ovat jo tovi sitten vaihtuneet vihreiksi
-edessä ajava ajaa huomattavaa alinopeutta esimerkiksi. 50km/h alueella jossa rajoitus 80km/h (tosin tämnöiselle tööttäily ei varmaan kyllä auta mitään, tuskin tajuavat miksi tööttäilen)
-moottoritiellä vasenta kaistaa ajaessa, jos edessä ajava tukkii vasemman kaistan, ajamalla huomattavaa alinopeutta rajoitukseen nähden, sillä tavalla että hänen takanaan on joku 20 auton letka
Mua myös naurattaa toi sana "tööttäily" ja "auton torvi" :D
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Eteen kiilaaminen
Jos hidastelee liikennevaloissa
Jos pitää saada toisen kuljettakan huomio (esim. takakontti auki (kyllä, on tapahtunut) tai tyhjä rengas yms.)
Matelee vasenta kaistaa (tosin valojen väläyttäminen on parempi)Tuossa noita on pari
Joo, itse asiassa käytän jonkin verran tuota valojen väläyttelyä näille jotka matelee vasenta kaistaa. Usein tämä riittää merkiksi, mutta joskus vaaditaan sitä äänimerkkiä.
t.ap
Joka maassa tööttäilyllä on vähän oma kulttuurinsa. Suomessa tööttäys tarkoittaa jotain seuraavista:
- Idiootti!
- Herätys!
- Pois edestä!
- Olen täällä, ala tulla!
Eli lähinnä hoputtamista ja perään huutelua.
Joissakin maissa se voi merkitä myös:
- Varokaa, täältä tulee auto. (esim. kapea tie)
- Kaunis nainen!
- Ne meni naimisiin!
- Me voitettiin jalkapallossa!
Itse en käytä äänimerkkiä juuri koskaan, koska sitä on vaikea kohdentaa juuri sille, kenelle se on kulloinkin tarkoitettu ja se ymmärretään usein väärin. Tööttäily aiheuttaa yleensä enemmän hämmennystä kuin järjestystä liikenteeseen. Mielen osoittaminen toisen tekemästä mokasta jälkikäteen on turhaa, eikä muuta mitään.
Eteen kiilaaminen
Jos hidastelee liikennevaloissa
Jos pitää saada toisen kuljettakan huomio (esim. takakontti auki (kyllä, on tapahtunut) tai tyhjä rengas yms.)
Matelee vasenta kaistaa (tosin valojen väläyttäminen on parempi)
Tuossa noita on pari