Ennen oli lottovoitto voitto syntyä suomeen nyt kaikki haluaa täältä pois
Kommentit (96)
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haikailee Suomesta pois, niin uskon kyllä, että jotakin on vialla ihan omassa elämässä, eikä se tilanne siitä muualle menemällä muuttuisi. Täällä pidetään kaikista huolta, on turvallista. Tietysti joku rahanahne suuryrittäjä voikin nähdä muualla hienoja mahdollisuuksia, mutta näin arjen tasolla ei parempaa maata voisi tavalliselle ihmiselle olla. No, jos joku on oikein vilukissa tai kärsii vaikkapa ihosairaudesta, jonka kanssa voisi paremmin aurinkoisemmassa paikassa, niin silloin voisi olla parempi jossakin muualla.
Juuei. Muuten on hieno maa, mutta poliittinen ja sen myötä populäärinen ilmapiiri alkaa täällä olla ns. muunsuomalaiselle aika tukahduttavaa. Jos esim. kuljen mieheni kanssa kaupungilla, saan "m*tuh*ora" - huuteluita. Että ei ole kovin turvallinen olo ei, valitettavasti. Rakastan Suomea yli kaiken, mutta tietyissä ihmisissä on liikaa vikaa.
Joten lähtekää! Olette siellä miehesi kotimaassa todennäköisesti vielä tämän päivän aikana kun nyt hyppäätte ensimmäiselle lennolle.
Mitä hemmettiä pysyä jossain paikassa jossa ei viihdy.
Eli sun mielestä on minun syy, että minulle huudellaan, kun kerran ehdotat että "viihtyvyys" ratkeaa sillä, että lähden? :) Tässäpä se nätisti kiteytyikin, mikä Suomessa on nykyään vikana.
Ja joo, kyllä me lähdetäänkin heti kun mies saa ilmaiset korkeakouluopintonsa loppuun ensin :D
Just. Eli heti kun olette varastaneet toisten rahat niin lähdette. Älä nyt viitsi satuja kertoa.
"Varastaneet toisten rahat" :D Ihan kuule veroja maksetaan Suomeen ja oikeus ilmaiseen koulutukseen on niitten myötä saatu. Ei ole meidän vika että nykypolitiikka ja verotus (ulkomaalaisvastaisesta asenteesta puhumattakaan) ei tue aivokapasiteetin pysymistä rajojen sisäpuolella.
LOL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haikailee Suomesta pois, niin uskon kyllä, että jotakin on vialla ihan omassa elämässä, eikä se tilanne siitä muualle menemällä muuttuisi. Täällä pidetään kaikista huolta, on turvallista. Tietysti joku rahanahne suuryrittäjä voikin nähdä muualla hienoja mahdollisuuksia, mutta näin arjen tasolla ei parempaa maata voisi tavalliselle ihmiselle olla. No, jos joku on oikein vilukissa tai kärsii vaikkapa ihosairaudesta, jonka kanssa voisi paremmin aurinkoisemmassa paikassa, niin silloin voisi olla parempi jossakin muualla.
Juuei. Muuten on hieno maa, mutta poliittinen ja sen myötä populäärinen ilmapiiri alkaa täällä olla ns. muunsuomalaiselle aika tukahduttavaa. Jos esim. kuljen mieheni kanssa kaupungilla, saan "m*tuh*ora" - huuteluita. Että ei ole kovin turvallinen olo ei, valitettavasti. Rakastan Suomea yli kaiken, mutta tietyissä ihmisissä on liikaa vikaa.
Joten lähtekää! Olette siellä miehesi kotimaassa todennäköisesti vielä tämän päivän aikana kun nyt hyppäätte ensimmäiselle lennolle.
Mitä hemmettiä pysyä jossain paikassa jossa ei viihdy.
Sinä todistat oikeaksi, sen mitä edellinen puhui, riittää, että puhut englantia vaihto-opiskeljan kanssa illalla kaupungilla, niin kuulet huutelua. Pitääkö siis muuttaa? En kyllä ole ajatellut, mutta...
Missähän ihmeen kaupungissa tuollaista tapahtuu? Itse käytän englantia sekä muita kieliä suomen lisäksi joka päivä, eikä kukaan ole koskaan kommentoinut. Työpäiviini, työmatkoihin sekä vapaa-aikaan kuuluu aivan normaalisti täällä Helsingissä keskimäärin kuutta eri kieltä. Ja se on täysin normaalia, en voisi edes kuvitella että kukaan kiinnittäisi siihen mitään huomiota. Ja kyllä, itsekin olen kaksoiskansalainen.
Ihmetyttää missä todellisuudessa elävät ihmiset, jotka saavat huutelua osakseen. Jos nyt edes saavat. Nämä tarinat täällä kun ovat niin usein täysin keksittyjä.
Kurvissa mulle viimeksi huudettiin tuo m*tuh*ora viime viikolla (ei ollut edes ns. rantojen mies tai muukaan känniläinen vaan minun ikäiseni (40+) nainen), Kampissa mieheni sai kuulla olevansa terroristi ja kysyttiin onko puukko mukana. Näitä käy meille aika usein (=useamman kerran kuussa), ei hirveästi olla pidetty kirjaa ettei masenna entisestään.
Mä olen huomannut, että mua on alkanut pelottaa kulkea miehen kanssa kaupungilla, eikä se kovasti edistä mun omaa hyvinvointia. Ja toisaalta en halua, että mun pitää joko sitten olla kulkematta mieheni kanssa, tai hyväksyä tuo potentiaalisten h*orittelujen uhka vaan siksi, että mies sattuu olemaan vähän toffeen värinen.
Ja siis me_puhutaan_suomea.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei viitsi edes jakaa aloitustaan virkkeisiin. Sama meno jatkuu muutenkin, suomi pienellä ja kommenttiosiossa sama meno.
AP on tunnettu (ei-kantis) provoilija :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä valittajat aina vain haaveilevat muutosta muualle? Ja miksi sitä ei koskaan toteuteta, vaikka varmasti moni toivoisi näitten nillittäjien poislähtemistä, varsinkin kun ovat yleensä sitä porukkaa joka vain kuluttaa toisten maksamia verorahoja eivätkä tuo yhtään mitään hyötyä yhteiskuntaan. Uskokaa nyt, kukaan ei halua teidän olevan täällä. Joten miksi ette ole jo poissa?
No, vastauksenhan tietävät kaikki: Juuri missään muualla ei pysty elämään ja tekemään niin paljon asioita muitten ihmisten kustannuksella. Ja kun omat rahkeet eivät riitä pärjäämiseen missään maailmassa omillaan, niin sitten on pakko roikkua täällä sosiaaliturvan varassa. Ja valittaa. Lähtisitte jo pois!
Ongelma on siinä, että osa suomalaisista kykenee vallan hyvin pärjäämään esim. USA:ssa - itse asiassa kyvykkäimmille suomalaisille maksetaan siellä ihan huomattavasti parempaa palkkaa, kulutustuotteet ovat usein halvempia, sääolot lempeämpiä, ihmiset vähemmän kateellisia jne. Tälle parhaiten pärjäävälle kansanosalle moni muu maa on ihan aidosti Suomea houkuttelevampi paikka elää. Siksi suuri osa heistä on jo muuttanut ulkomaille, ja kehitys ei ole mitenkään pysähtymässä.
Lopputuloksena ne, jotka noita hyvin pärjääviä ja eniten veroja maksavia suomalaisia täällä solvaavat itsekkäiksi porhoiksi (kun eivät maksa vieläkin suurempaa osuutta tuloistaan veroina muille, vaan valtio kehtaa leikata esim. jostain tuesta), katoavat maasta kokonaan. Sama koskee osaksi myös hyvin pärjääviä yrityksiä; niitäkin voi siirtää ja siirretään ulkomaille, jos Suomessa verotusta ja sääntelyä kiristetään niin paljon että yrittämisestä tulee liian vaikeaa. No, sitten ei ole enää suurituloisia, joiden varoilla oli tarkoitus elättää suunnilleen koko muu Suomi. Tämä "ei teitä täällä kukaan kaipaa" -messuaminen saa siinä vaiheessa ihan uudenlaisen, hämmentävän sivumaun.
t. Suomalainen, joka ei kuulu kumpaankaan yllä mainittuun porukkaan
Nyt sinulla meni kyllä argumentti tosi pieleen. Jokainen tässä ketjussa ulkomaille muutosta haaveileva valittaja on itse ilmoittanut, että elää toisten rahoilla - joko opiskelijana, työttömänä tai työkyvyttömänä. Tähän ketjuun ei ole kirjoittanut yksikään kuvaamasi kaltainen ihminen joka haikailisi pois Suomesta.
Syykin tähän on itsestäänselvä: Menestyjät vain yksinkertaisesti lähtevät jos haluavat. Eivät he jää valittamaan sitä, että haluaisivat lähteä vaan toimivat. Ja kyllä, menestyjiä lähtee, osa pakolla koska Suomi on ollut taantumassa niin pitkään. Mutta tiedätkö mitä? Suuri osa heistä haluaa palata tänne takaisin, oli se toinen kotimaa sitten Kanada, Yhdysvallat, UK, Ranska, Italia, Itävalta, Saksa, Australia, Norja, Ruotsi tai jokin muu. Näin ainakin omassa tuttavapiirissäni. Menestyjät tekevät ja toimivat, lähtevät ja tulevat. Ei yksikään heistä jää tänne kököttämään ja valittamaan. Vaan joko he viihtyvät täällä tai sitten yksinkertaisesti lähtevät - pelkkä nillittäminen ilman toimintaa on luusereiden hommaa.
En ole tuo jolle vastaat - enkä tiedä oletko sama joka sivulla 3 ystävällisesti pyysi minua lähtemään maasta nillittämästä mainitsemaani Ranskaan tai Saksaan. Mutta sen verran voin kommentoida viestisi sisältöön, että kyllä, suomalaiset firmat ja sijoitukset on jo myyty sekä uudelleensijoitettu ulkomaille. Tämän kevään aikana edessä perheen kanssa muutto ulkomaille, yhteen mainitsemistasi maista.
Mitä tulee lainaamasi ihmisen kommenttiin, olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä: monessa länsimaassa hiemankaan täysjärkisempi suomalainen pärjää merkittävästi paremmin kuin Suomessa. Juuri mainituista syistä: paremmat tulot, halvemmat hinnat, säät suotuisampia ja ihmiset kannustavampia.
Ja jos nyt Suomen ja tulevaisuuden suomalaisten kannalta asiaa katsoo, kehitys on huolestuttava.
Tämä on henkilökohtaisesti ironista koska tavallaan asia ei enää kiinnosta minua eikä perhettäni. Lapset osaavat jo kohdemaan kieliä (niitä on useampi) eikä Suomeen jää mitään. Aviopuoliso on ulkomaalainen joten häntä ei kiinnosta. Miksi minä siis jaksan välittää?
Ehkä tässä patamustassa sydämessä on vielä jäljellä pieni hiven suomalaista, joka on siitä vanhasta äidin/isänmaasta sekä sen tilasta huolestunut. Toisaalta, kun täällä lukee näitä "*tana ala painua äläkä nillitä" -purkauksia, noita kv. muuttojärjestelyjä tekee ihan hyvillä mielin. Kyllä maailmankirjat saa aika sekaisin olla että takaisin palaisi.
Omassa alkuperäisessä kommentissani huomautin että on monia tapoja järjestää esim. palvelutuotanto eikä Suomi ole tässä suhteessa mikään luokan priimus. Varmasti tähän vaikuttaa myös maan ja populaation koko, kulttuuri jne. Ei maailma tietenkään ole mustavalkoinen.
Mutta se, että vastaukseksi saa tuota "et sä luuseri ikinä ulkomaille pääse" -nillitystä... No jaa, ei oikein ruoki halua jatkaa keskustelua. Ikään kuin Suomi ja sen tapa järjestää asiat olisi ikuinen, muuttumaton ja maailman paras. Suomi ja palvelutuotanto kun ei ole yhtään muuttunut 1920-luvulta 60-luvulle eikä 60-luvulta nykypäivään. Eikä tule muuttumaan. Aina on ollut samaa.
Mutta mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava. Siksi en tule palaamaan tähän ketjuun.
Tuolle, jota sinä lainasit, nostan edelleen peukkua: mainitut asiat ovat huolestuttavia ja olen niiden suhteen yhtä mieltä.
En ole tuo jolle vastasit, mutta sivusta kun lukee näitä kommentteja niin ei voi kuin ihmetellä miten tässä kukaan loukkaantui. Tuohan on aivan normaali ja järkevä toteamus, että jos ei pidä jostain tilanteesta niin se kannattaa muuttaa. Oli kyse sitten asuinmaasta, työpaikasta, parisuhteesta tai mistä tahansa. Jos ei pidä tilanteesta jossa on, niin joko tilanteeseen hankkii muutosta tai lopettaa valittamisen.
Vinkkinä voin myös sanoa, että suurimmassa osassa maailmaa ihmiset eivät viitsi kuunnella niin paljon valitusta kuin Suomessa. Muualla ei olla ihan yhtä kilttejä. Joten ihan näin tsempin toivotuksiksi uudessa kotimaassa - et todennäköisesti saa kovin suurta suosiota jos alat heti ensimmäiseksi valittaa kaikesta.
Asun jossain päin etelä-amerikkaa ja sanoisin että elämänlaatuni on täällä miljoona kertaa parempi kuin suomessa. Sosiaalinen elämä on ihan toista luokkaa. Helposti pystyy tutustumaan uusiin ihmisiin. Ihmiset ovat ylipäätänsä positiivisempia, käytöstapoihin kuuluu moikata naapureita ja olla muutenkin sosiaalinen ja kohtelias. Ei mitään keppi perseessä meinikiä kuten suomessa.
Olen myös hyvin menestynyt (monimiljonääri, hyvä koulutus usasta) ja moni entinen suomiystävä on kateellisuudessaan laittanut välit poikki. Täällä ihmisillä ei ole tuollaista kateutta vaan rikkaillakin voi olla paljon ystäviä. On hienoa että voi näyttää menestyneeltä eikä tarvitse aina kätkeä varallisuuttaan. Tosin rajansa tuollakin ettei herätä kartellien huomiota. Mutta iso penthouse, kokki ja siivoja ovat ok. Autoa en aja vaan käytän takseja ja uberia. Punttiksella minulla on aina pt kun menen. Terveydenhuolto täällä yksityisellä ei paljoa maksa ja palvelu on paljon parempi kuin suomen yksityisellä. Useasti matkustelen maan sisällä, asun hienoimmissa hoteleissa ja biletän vippitiloissa. Vastaavanlainen elintaso vaatisi suomessa 300-400t/v tulot.
Naiset ovat myös kauniimpia täällä. Tai siis ovat täällä useasti kauniita ja suomessa harvoin. Niille on myös mielekästä jutella kun taas suomalaisten naisten kanssa mielummin en ole missään tekemisissä. Jos vähän tätä palstaa selailee niin ymmärtää syyn. Tuossa toisessa suomijulkkis ketjussa mammat tosissaan väittävät ettei suomessa ole ainottakaan hyvännäköistä miestä. Juu, ei kiitos tuollaisille naisille.
Tiedän että nyt joku molopää haluaa tulla urputtamaan että mitä minä sitten vauva palstalla teen. Kato kun täällä on vielä varhainen aamu joten ei vielä ole paljon tekemistä.
Jos taas joku tulee mussuttamaan etten olisi yhtä onnellisessa asemassa jos olisin täällä syntynyt. Se voi hyvinkin olla totta mutta minunlaiselle suomalaiselle tämä on paljon parempi paikka kun suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mihin muualle ihmiset sitten haluaisivat? Missä muualla oikeasti on asiat paremmin esimerkiksi julkisten palveluiden osalta?
Melko suomalainen ajattelutapa: asioiden paremmuus = julkisten palveluiden taso.
Voisi tietysti myös kysyä, missä maissa kansalaisten annetaan kerryttää varallisuuttaan, jotta olisi varaa hankkia samat palvelut yksityiseltä ELI maksaa vain siitä mitä käyttää (vs. verot joissa maksat jokaisen muunkin käyttämistä palveluista, käytit itse tai et).No, edeltävä on arvokysymys / poliittinen katsantokanta, joten ei siitä enempää.
Mutta edes julkisten palveluiden osalta Suomi ei todellakaan ole mikään paratiisi, vaikka sitä usein rummutetaan. Olen käyttänyt julkista terveydenhuoltoa Ranskassa ja oli erinomaista. Enkä pitänyt Saksaakaan huonona. Toki joka maassa on omat huonot ja hyvät puolensa, mutta ajatus siitä että Suomi olisi jotain maailman parasta priimaa on vähän... 90-lukulainen.
Kyllä julkisten palveluiden taso aika pitkälti korreloi asioiden paremmuuden kanssa. En sanoisi 90-lukulaiseksi esimerkiksi nykyisen koulutusjärjestemän arvostamista. Meillä on tasa-arvoinen peruskoulujärjestelmä, ilmainen toisen asteen koulutus ja vieläpä ilmainen ja erittäin korkeatasoinen korkeakoulutus. En keksi kovinkaan montaa muuta maata, jossa saisin opiskella unelma-alaani yliopistossa ilmaiseksi, ja vieläpä niin, että minulle maksetaan joka kuukausi opiskeluista. Italialainen tuttuni alkoi nauraa, että ei tuo voi olla totta. Kyllä vain on, ja olen siitä erittäin onnellinen!
Samaan aikaan: saat Suomessa tonnin palkankorotuksen, käteen jää 200 euroa progression vuoksi.
Useimmat keskituloiset lapsiperheet sinnittelevät tiukoilla budjeteilla kuukaudesta toiseen.
Perhe-elämän ruuhkavaiheessa tuo "ilmainen" korkeakoulutus alkaa näyttäytyä vähän toisella tavalla.
Korkeakoulutuksen *korkeatasoisuus* on kaksipiippuinen juttu. Lähtökohtaisesti Suomessa on kaksi yliopistoa (Aalto ja HY) sekä kasa metsäyliopistoja. Näistä yksikään ei pärjää kv. rankkauksissa eivätkä juuri saa headhuntereita soittelemaan perääsi. Mutta toki suomalaiset paperit ovat OK, paremmat kuin vaikka puolalaiset. Ulkomailla on taas paljon huonoa maksullista koulutusta, mutta myös erittäin laadukasta sellaista.
Asioilla on todella monta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Asun jossain päin etelä-amerikkaa ja sanoisin että elämänlaatuni on täällä miljoona kertaa parempi kuin suomessa. Sosiaalinen elämä on ihan toista luokkaa. Helposti pystyy tutustumaan uusiin ihmisiin. Ihmiset ovat ylipäätänsä positiivisempia, käytöstapoihin kuuluu moikata naapureita ja olla muutenkin sosiaalinen ja kohtelias. Ei mitään keppi perseessä meinikiä kuten suomessa.
Olen myös hyvin menestynyt (monimiljonääri, hyvä koulutus usasta) ja moni entinen suomiystävä on kateellisuudessaan laittanut välit poikki. Täällä ihmisillä ei ole tuollaista kateutta vaan rikkaillakin voi olla paljon ystäviä. On hienoa että voi näyttää menestyneeltä eikä tarvitse aina kätkeä varallisuuttaan. Tosin rajansa tuollakin ettei herätä kartellien huomiota. Mutta iso penthouse, kokki ja siivoja ovat ok. Autoa en aja vaan käytän takseja ja uberia. Punttiksella minulla on aina pt kun menen. Terveydenhuolto täällä yksityisellä ei paljoa maksa ja palvelu on paljon parempi kuin suomen yksityisellä. Useasti matkustelen maan sisällä, asun hienoimmissa hoteleissa ja biletän vippitiloissa. Vastaavanlainen elintaso vaatisi suomessa 300-400t/v tulot.
Naiset ovat myös kauniimpia täällä. Tai siis ovat täällä useasti kauniita ja suomessa harvoin. Niille on myös mielekästä jutella kun taas suomalaisten naisten kanssa mielummin en ole missään tekemisissä. Jos vähän tätä palstaa selailee niin ymmärtää syyn. Tuossa toisessa suomijulkkis ketjussa mammat tosissaan väittävät ettei suomessa ole ainottakaan hyvännäköistä miestä. Juu, ei kiitos tuollaisille naisille.
Tiedän että nyt joku molopää haluaa tulla urputtamaan että mitä minä sitten vauva palstalla teen. Kato kun täällä on vielä varhainen aamu joten ei vielä ole paljon tekemistä.
Jos taas joku tulee mussuttamaan etten olisi yhtä onnellisessa asemassa jos olisin täällä syntynyt. Se voi hyvinkin olla totta mutta minunlaiselle suomalaiselle tämä on paljon parempi paikka kun suomi.
Että suomalaiset naiset valittavat, että Suomessa ei ole yhtään hyvännäköistä miesjulkkista. Yhtä mulkulta sinäkin vaikutat, kun sanot, että kaikki suomalaiset naiset ovat rumia ja ikäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Just. Tosi uskottava fantasia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mainitsemasi yhteisöllisyys (ja tietysti ilmasto) houkuttaa myös minua (oma kohteeni Pohjois-Afrikka tosin). Mulle kylläkin riittäisi ihan ns. peruselämä mutta tietyillä "luksuksilla" kuten lämmityksellä ja ilmastoinnilla talossa, kunnollisen kokoinen lämminvesivaraaja ettei tarvi suihkussa kitsastella, ja pesukone pyykinpesua varten. (Miehen suvulla ei ole mitään noista ja lomat menee näinkin, pysyvämpään asumiseen näitä ehkä kaipaisin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mihin muualle ihmiset sitten haluaisivat? Missä muualla oikeasti on asiat paremmin esimerkiksi julkisten palveluiden osalta?
Kuka niitä julkisia haluaa, jos kykenee itsensä elättämään ja ostamaan parempia palveluita?
Ai niin parasiitit jotka elävät toisten ihmisten lompakoilla, korkeat verot ja sitä rataa. Kateus, laiskuus, tyhmyys.
Ihanaa asua ulkomailla ja nauttia oikeasti elämästä.
Onneksi olet kouluttautumut omalla rahalla ulkomailla ja maksat käyvän hinnan vanhempiesi hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mainitsemasi yhteisöllisyys (ja tietysti ilmasto) houkuttaa myös minua (oma kohteeni Pohjois-Afrikka tosin). Mulle kylläkin riittäisi ihan ns. peruselämä mutta tietyillä "luksuksilla" kuten lämmityksellä ja ilmastoinnilla talossa, kunnollisen kokoinen lämminvesivaraaja ettei tarvi suihkussa kitsastella, ja pesukone pyykinpesua varten. (Miehen suvulla ei ole mitään noista ja lomat menee näinkin, pysyvämpään asumiseen näitä ehkä kaipaisin.)
Yäk!!! P-Afrikka. Yäk. Eihän siellä kukaan täysijärkinen halua asua. Hyi yäk.
Minä en koskaan ymmärtänyt kyseistä lausetta siltä kantilta, että olisi onni syntyä Suomeen.
Minä olen sen aina käsittänyt sen niin, että todennäköisyys syntyä Suomeen on niin alhainen (kuin lotossa voittaminen).
Voisin listata ainakin 5-10 maata, joihin olisin ennemmin halunnut syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäk!!! P-Afrikka. Yäk. Eihän siellä kukaan täysijärkinen halua asua. Hyi yäk.
Monestiko olet käynyt, kun noin hyvin tunnut tietävän? :) Mitään Tunisian Soussea tai Marokon Agadiria tai muutakaan turistirysää ei lasketa.
Omia huomioitani koko ketjusta:
Miksi suomalainen ei muuta helposti ulkomaille vaan "valittaa". No, ei ne muuta muistakaan maista ulkomaille helposti, koska ystävät, sukulaiset, tutut asuinpaikat, oma kieli. Kuka helvetti kotoaan pois muuttaa jonkin muutaman valittamisen aiheen vuoksi.
"Rasistinen" huuteleminen Suomessa. Muuttakaa ihmeessä esim. Helsingistä ja sieltä pain pois niin koette paljon vähemmän rasismia. Esim. maalla otetaan harvalukuiset muuttajat yleensä hyvin vastaan, koska jokainen asukas on tullut sinne tositarkoituksella mm. avioliiton tmv. kautta ja yleensä tuo verorahaa työn mukana kunnille.
Suomen sosiaaliturva ja julkiset palvelut. Tällaiset ihmiset, jotka kuvittelee, että ne ovat Suomessa jotenkin erikoista, eivät taida olla koskaan asuneet ulkomailla? Siltä se ainakin näyttää; on niin junttimaista luuleskelua. Useimmissa Euroopan maissa pääsee erittäin nopeasti lääkäriin ja sairaskassamaksut verojen päälle ovat yleensä selkeästi edullisempi paketti kuin Suomen verotus esim. Saksan perheverotus. Lääkärin saa kotiin aina esim. Virossa, kun Suomessa jonotetaan arvauskeskuksessa buranakuuria joka sairauteen eikä viitsitä tutkia mitään ellei ole kuoleman kielissä. Lapsilisät Suomessa ovat Länsi-Euroopan pohjasakkaa esim. Saksassa ne ovat lähes 50% paremmat.
Olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla ja palannut Suomeen, mutta muuttoon ei kyllä vaikuttanut mitenkään Suomen yhteiskunnan paremmuus; päinvastoi tiesin sen etukäteen olevan aika nuutunut ja niin se onkin.
Suomeen takaisin muuttoon, kuten muihinkin ihmisten kotimaihin, vaikuttaa hyvin pitkälti tunteet ja siteet kotimaahan. Suomi ei ole yhteiskunnallisesti oikeasti mikään hyvinvointivaltio enää.
Vierailija kirjoitti:
Omia huomioitani koko ketjusta:
Miksi suomalainen ei muuta helposti ulkomaille vaan "valittaa". No, ei ne muuta muistakaan maista ulkomaille helposti, koska ystävät, sukulaiset, tutut asuinpaikat, oma kieli. Kuka helvetti kotoaan pois muuttaa jonkin muutaman valittamisen aiheen vuoksi.
"Rasistinen" huuteleminen Suomessa. Muuttakaa ihmeessä esim. Helsingistä ja sieltä pain pois niin koette paljon vähemmän rasismia. Esim. maalla otetaan harvalukuiset muuttajat yleensä hyvin vastaan, koska jokainen asukas on tullut sinne tositarkoituksella mm. avioliiton tmv. kautta ja yleensä tuo verorahaa työn mukana kunnille.
Suomen sosiaaliturva ja julkiset palvelut. Tällaiset ihmiset, jotka kuvittelee, että ne ovat Suomessa jotenkin erikoista, eivät taida olla koskaan asuneet ulkomailla? Siltä se ainakin näyttää; on niin junttimaista luuleskelua. Useimmissa Euroopan maissa pääsee erittäin nopeasti lääkäriin ja sairaskassamaksut verojen päälle ovat yleensä selkeästi edullisempi paketti kuin Suomen verotus esim. Saksan perheverotus. Lääkärin saa kotiin aina esim. Virossa, kun Suomessa jonotetaan arvauskeskuksessa buranakuuria joka sairauteen eikä viitsitä tutkia mitään ellei ole kuoleman kielissä. Lapsilisät Suomessa ovat Länsi-Euroopan pohjasakkaa esim. Saksassa ne ovat lähes 50% paremmat.
Olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla ja palannut Suomeen, mutta muuttoon ei kyllä vaikuttanut mitenkään Suomen yhteiskunnan paremmuus; päinvastoi tiesin sen etukäteen olevan aika nuutunut ja niin se onkin.
Suomeen takaisin muuttoon, kuten muihinkin ihmisten kotimaihin, vaikuttaa hyvin pitkälti tunteet ja siteet kotimaahan. Suomi ei ole yhteiskunnallisesti oikeasti mikään hyvinvointivaltio enää.
Juuri näin. Kun asuu ulkomailla jonkin aikaa niin alkaa avautumaan se Suomen "hyvyys" ja sitä pitää analysoida ilman noita tunneasioita.
Nimenomaan näin.