Yläkoulun opettaja oli laittanut lapset pelaamaan jääkiekkoa ulkojäällä -14 asteen pakkasessa
Poika lähetti kuvan punertavista varpaistaan liikuntatunnin jälkeen. Eikö noilla talipäillä ole yhtään pelisilmää. 😡
Kommentit (32)
Mun mielestä tuossa ratkaisee enemmän tuulennopeus kuin se, minkä verran on pakkasta. Tuuli lisää pakkasenpurevuutta todella paljon.
Itse laitan luistellessa hiihtosukat jalkaan. Ohuemmat kuin perinteiset villasukat ja lämmittää varpaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat. Problem solved.
Erittäin huono vaihtoehto luistimissa.
Miten nii. Mä pelasin aikoinaa kiekkoa villasukissa, ei mitää ongelmaa.
Minä ymmärrän sua. Mutta myönnän avoimesti että olen ylihuolehtiva. Tapa josta yritän oppia pois mutta on hemmetin vaikeeta.
Aika lähellä tuo on omien kouluaikojeni luistelun pakkasrajaa, mikä oli siis -15. Ei se kyllä mitään suurta herkkua ollut mennä edes niissä 10-12 asteen pakkasissa luistelemaan, vaikka olikin talvivaatteet (toppahousut ja villasukat) päällä. Varpaille tuli aina kylmä tuollaisilla asteilla. Joskus päästiin välillä onneksi lämmittelemään luistintenvaihtokoppiin.
Punaiset varpaat ei ole yhtään huono juttu. Valkoiset olisi huonompi. Mutta kyllä jo kultaisella 80-luvulla pk-seudulla pakkasraja ulkoliikunnalle oli -15 astetta. Tosin en tiedä, oliko se oppilaiden vai opettajien suojaksi...
Vierailija kirjoitti:
Juurikin kävin vapaaehtoisesti vielä vähän kylmemmässä hiihtämässä eikä tullu kylmä, jos monot olis ollu pienet niin olis saattanu varpaat paleltua. Onko pojalla liian pienet luistimet?
Kävin myös hiihtämässä, muuten ei tullut kylmä, mutta kyllä tuo pakkanen ottaa hengitysteihin vaikka kuinka yritin menä rauhallisesti.
Mun lapsen opettaja vei tokaluokkalaiset -27 asteessa luistelemaan. Se oli jo älytöntä. En antanut omalle lapselleni luistimia mukaan, sai olla sisällä.
Sinne vaan. Luistellessa tulee muka kylmä mutta kaupungilla voidaan hengailla pitkissä kalsareissa/revityissä farkuissa, nilkat paljaana ja tennarit jalassa. Nyt olisi äitykällä paikka puhua pukeutumisesta ja muistuttaa että jos luistellessa tulee kylmä, ei ulos muutenkaan ole asiaa pakkasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat. Problem solved.
Erittäin huono vaihtoehto luistimissa.
Miten nii. Mä pelasin aikoinaa kiekkoa villasukissa, ei mitää ongelmaa.
Oleellista on, ettei siellä ainakaan puuvillasukkia ole ihoa vasten. Puuvilla imee kosteuden itseensä ja sitten palelelee. Villasukka on paras. Cotton kills! Se pätee muuhunkin talvipukeutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kirjoittanut pojalle lupalapun että ei tarvitse osallistua ulkoliikuntaan jos on pakkasta.
Vanhemmat eivät anna lapselle lupaa olla osallistumatta opetukseen. Vanhemmat voivat anoa koululta, että lapsen ei tarvitsisi perustellusta syystä osallistua johonkin toimintaan. Jos syytä on, koulu voi antaa lapselle luvan olla osallistumatta ulkoliikuntaan tai mihin milloinkin. Perusteltu syy on esimerkiksi toipilasaika kovan kuumeen jälkeen tai puolikuntoisuus räkäyskän takia.
Meillä oli ekaluokkalaisetkin 16 asteen pakkasessa luistelemassa enkä sitä kovin pahana pitänyt pukeutumiskysymys. Tänään piti olla hiihtoa mutta onneksi se oli peruttu kun mittari näytti 18.6. Eikä hiihto niinkään mutta on 3h reissu kävelyineen.
Minä olen kirjoittanut pojalle lupalapun että ei tarvitse osallistua ulkoliikuntaan jos on pakkasta.