Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt se tutkittu (vaikka jokainen jo tietää sen jo): mikä tappaa liikunnan ilon!

Vierailija
20.02.2018 |

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/02/20/tutkimus-liika-kilpailu-koulul…

Näin se on, josko koulujen liikkaopet uskoisivat kun on oikein asiaa tutkittu...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen sai mut lopettamaan liikkumisen. Inhoan sitä tunnetta kun pitää hilata kehoa ympäriinsä, tunnetta jälkeenpäin, hikeä ja hengästymistä

Vierailija
2/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan, vihasin pitkään kaikkea liikuntaa koululiikunnan vuoksi. Tunnit olivat epäreiluja ja nöyryyttäviä. Nykyään olen löytänyt itselleni sopivat lajit, mutta toivon että pari entistä liikunnanopettajaa tajuaisivat mitä ovat tehneet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on.

Nyt sitten jotkut natsimaiset liikunnaopettajat tulevat saamaan tästä uutisesta jotain katkeria itkupotkuraivareita, ja yrittävät selitellä omia tekemisiään.

Vierailija
4/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on.

Nyt sitten jotkut natsimaiset liikunnaopettajat tulevat saamaan tästä uutisesta jotain katkeria itkupotkuraivareita, ja yrittävät selitellä omia tekemisiään.

Enpä usko. Ei näiden ihmisten mielestä liikunnasta ole tarpeen tai tarkoitus nauttia tai iloita. Se pitää vaan suorittaa, maksimaalisesti.

Vierailija
5/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli jokin aika sitten ketju "miksi lapsesi lopetti urheiluharrastuksen" tjms. Siellä tulikin hyvin ilmi tämä asia, eli useimmat mainitsivat syyksi kilpailupakon, valmentajien liian kovat odotukset, liiat harjoitusmäärät jne. Samoja syitä oli itsellänikin, kun lopetin urheilun yläasteella. Erityisen inhottavaa oli, kun ei saanut enää peliaikaa kuin ehkä 5 minuuttia per peli, koska oli "liian huono" joukkueeseen, eivätkä reilun pelin säännöt koske enää yläasteikäisiä (niiden mukaan kaikkien pitää saada vähintään puolikas peli peliaikaa). Masentavaa lähteä matsiin, kun joutuu lähes koko ajan istumaan kentän laidalla, kun kaverit pelaavat. Hävettää olla huonompi kuin muut, hävettää omien vanhempien puolesta (jotka tietysti ovat katsomassa peliä), hävettää olla valmentajan silmissä huono.

Liikkaopet ovat tietysti toinen juttu. Yläasteopettaja haukkui minua monesti koko ryhmän edessä, koska minulla oli hänen mielestään "huono asenne". En halunnut mennä koulu-uintiin, koska en halunnut olla alasti muiden ryhmäläisten edessä. En olisi monesti halunnut myöskään luistella, ulkona oli 15 astetta pakkasta ja olin hoikka lapsi, minulle tuli herkästi todella kylmä. Lämmittelemään ei tietenkään saanut mennä. Muutenkin ihan epäinhimillistä touhua, jos oli päätetty että on ulkoliikuntaa, sitä sitten oli vaikka pakkasta olisi ollut 25 astetta. Joukkueet valittiin ryhmän kesken, aina samat naamat (=huonoimmat) viimeisenä valinnassa. Kaikessa kilpailtiin, kympin saivat ne jotka olivat parhaita urheilussa, juoksivat nopeiten jne, koska heillä oli opettajan mielestä hyvä asenne liikunnan suhteen. Itse sain aina kasin, en ollut paras mutten huonoinkaan. Ja sitten vielä väitetään, ettei liikunnassa numeroa anneta taitojen perusteella. Meillä ainakin oli täsmälleen niin. 

Vierailija
7/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät ihmiset salilla saavat lopettamaan liikkumisen.

Vierailija
8/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tutkimuksissa sanotaan aina että liika kilpilu pilaa koululiikunnan.

Omalla kohdallani oli enemmänkin kyse siitä että piti kilpailla vaillinaisin taidoin. Joka juttuun, vaikka koripalloon, lähdettiin ilman kunnon opastusta. Ei sovi teoreettiselle luonteelleeni yhtään. Muistan vieläkin miltä tuntui yrittää heilua siellä muiden joukossa ihan pihalla, kun joukossa oli seurassa pelaavia vaikka kuinka.

Liikunnanopettaja oli vielä tyyppiä, joka ei meitä ei-kilpaurheilijoita pitänyt minään, vaikka itsekin liikuin todella paljon vapaa-ajalla. Väärin liikuttu. Ei ollut seuraverkkareita.

Aikuisena liikunta on ollut kuitenkin osana elämääni, vaikka opettaja olisi varmasti merkinnyt minut liikkumattomaksi lapseksi.

Vierailija
9/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty vielä aikuisenakaan liikkumaan koska tunnen yksinkertaisesti olevani huono jos lähtisin kuntopolulle vaikkapa kävelemään reipasta vauhtia. Se huonous on vertauskuvallisesti laitettu kouluaikana polttomerkkinä otsaani. En todellakaan nauti liikunnasta koska musertava häpeä painaa päälle aina.

Vierailija
10/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeeja miehillä. Vapaus olla liikkumatta on ihmisen perusoikeus.

Vierailija
11/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti 30 vuotta päästä yli koululiikunnasta ja löytää liikunnan ilo juoksusta, nelikymppisenä. Parempi myöhään kuin ei silloinkaan.

Vierailija
12/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli jokin aika sitten ketju "miksi lapsesi lopetti urheiluharrastuksen" tjms. Siellä tulikin hyvin ilmi tämä asia, eli useimmat mainitsivat syyksi kilpailupakon, valmentajien liian kovat odotukset, liiat harjoitusmäärät jne. Samoja syitä oli itsellänikin, kun lopetin urheilun yläasteella. Erityisen inhottavaa oli, kun ei saanut enää peliaikaa kuin ehkä 5 minuuttia per peli, koska oli "liian huono" joukkueeseen, eivätkä reilun pelin säännöt koske enää yläasteikäisiä (niiden mukaan kaikkien pitää saada vähintään puolikas peli peliaikaa). Masentavaa lähteä matsiin, kun joutuu lähes koko ajan istumaan kentän laidalla, kun kaverit pelaavat. Hävettää olla huonompi kuin muut, hävettää omien vanhempien puolesta (jotka tietysti ovat katsomassa peliä), hävettää olla valmentajan silmissä huono.

Liikkaopet ovat tietysti toinen juttu. Yläasteopettaja haukkui minua monesti koko ryhmän edessä, koska minulla oli hänen mielestään "huono asenne". En halunnut mennä koulu-uintiin, koska en halunnut olla alasti muiden ryhmäläisten edessä. En olisi monesti halunnut myöskään luistella, ulkona oli 15 astetta pakkasta ja olin hoikka lapsi, minulle tuli herkästi todella kylmä. Lämmittelemään ei tietenkään saanut mennä. Muutenkin ihan epäinhimillistä touhua, jos oli päätetty että on ulkoliikuntaa, sitä sitten oli vaikka pakkasta olisi ollut 25 astetta. Joukkueet valittiin ryhmän kesken, aina samat naamat (=huonoimmat) viimeisenä valinnassa. Kaikessa kilpailtiin, kympin saivat ne jotka olivat parhaita urheilussa, juoksivat nopeiten jne, koska heillä oli opettajan mielestä hyvä asenne liikunnan suhteen. Itse sain aina kasin, en ollut paras mutten huonoinkaan. Ja sitten vielä väitetään, ettei liikunnassa numeroa anneta taitojen perusteella. Meillä ainakin oli täsmälleen niin. 

Siitäkään ei ole kauan, kun muisteltiin liikuntatuntien ikävimpiä kokemuksia. 

Vierailija
13/22 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki mitä muistuu liikuntatunneilta on koripallo, pesäpallo, jalkapallo, lentopallo, jääkiekko ja kiusaaminen.

Vierailija
14/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo seuraurheilijoiden massalopettaminen teini-iässä kannattaisi myös ottaa vakavasti, ja panostaa myös epäammattimaisen urheilun mahdollistamiseen. Kerta kaksi viikossa pelaamiselle olisi tilausta.

Vierailija
15/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun joskus sanoin liikunnanopelle etten tykkää kilpailusta, ja ope sanoi "mikset muka". Oli kyllä kaikin puolin melkoinen liikunnan ilon joukkomurhaaja, pisti hiihtämään vesisateessa, monia lajeja (esim sählyä) ei edes kokeiltu koska"ne eivät ole tyttöjen lajeja" jne.

Vierailija
16/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätee varmasti niiden ei niin liikunnallisesti lahjakkaiden kohdalla. En yhtään epäile. Liikunnallisesti lahjakkaalle ja kilpailuhenkiselle, vapaa-ajallakin aktiivisesti liikuntaa harrastavalle, nuo koulun liikuntatunnit olivat tuskaa juuri päinvastaisesta syystä. Kun piti aina mennä niiden heikoimpien ehdoilla. Ei saanut syöttää kunnolla, ei saanut lyödä liian kovaa, ei voinut oikeasti pelata täysillä, kun muut vain nyhjäsivät jossain nurkassa ja väistivät, kun yritit syöttää niille palloa vaikka kuinka varovasti. Luojalle kiitos urheilulukiosta ja tyttöjen ja poikien yhteisistä liikuntatunneista - kolme viimeistä vuotta koululiikuntaa oli oikeasti kivaa.

Olen sitä mieltä, että koululiikunnassakin olisi hyvä olla tasoryhmiä - eli niille, jotka haluvat kilpailla ja mennä täysillä, olisi se mahdollisuus, mutta toisessa ryhmässä voitaisiin sitten mennä leppoisissa tunnelmissa. Onneksi nykyään pikkuhiljaa osalla seuroista alkaa jo tällaista toimintaa olla. Mutta noita ihan harrastepohjaisia ryhmiä kyllä tarvittaisiin sinnekin varmasti vielä liää niille, joista ei ole tarkoitus tulla sitä seuraavaa Messiä.

Vierailija
17/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin pari vuotta sitten nähdä liikunnanopettajia kouluttavan haastattelun, jossa hän korosti liikunnan ilon tärkeyttä. Ajattelin silloin, että älä huijaa, ja eipä taida käytännön työssä näkyä liikunnan ilo vieläkään.

Olen leikkinyt ajatuksella, että tulevat liikunnanopettajat pitäisi joukkuepelin sääntöjen opettelun sijaan laittaa kokemaan, miltä tuntuu olla lihava ja pahimmillaan kömpelö. Päälle muhketttava sumopainipuku ja mahdollisesti vielä lisäpainoina 10-20 kg. Sen jälkeen voisi kokeilla, miltä osasta meistä liikunta tuntuu.

Vierailija
18/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailun takia en lenkkeile "kaverin" kanssa. Yksi entinen ystäväni oli esim. 30 senttiä pidempi kuin minä ja oletti, että alan kilpailemaan hänen kanssaan jostain kävelyvauhdista... Miksi ei voi kävellä rinta rinnan ja jutella jos lähtee lenkille kaverin kanssa? Käy sitten yksin ne omaan vauhtiin sopivat lenkit. Niin minäkin teen itseni huomattavasti lyhyempien ihmisten kanssa.

Vierailija
19/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululiikunta saisi yläkoulussa muuttua valinnaiseksi aineeksi. Luulen, että etenkin yläkouluiässä siitä alkaa olla enemmän harmia kuin hyötyä.

Vierailija
20/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juuri olen tunnilla. Kömpelölle ja huononäköiselle jalkapallo on yhtä tuskaa. :(