Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko aikuisena oppia soittamaan pianoa?

Vierailija
20.02.2018 |

Vähän osaan alkeita, vasen käsi olisi opeteltava jne.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En alkaisi aikuisena opettelemaan. Ei voi kunnolla ainakaan. 

Vierailija
2/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki. Itse aloitin nelikymppisenä, nyt olen soittanut 1,5 vuotta. Soitan Aaronin ja Suzukin pianokouluja opettajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toki. Itse aloitin nelikymppisenä, nyt olen soittanut 1,5 vuotta. Soitan Aaronin ja Suzukin pianokouluja opettajan kanssa.

joo, just meinasin sanoa että olen kohta nelikymppinen.

ap

Vierailija
4/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tarkoitat oppimisella. Voit ihan hyvin oppia soittamaan omaksi ja perheesi tai kavereittesi iloksi. Voit nauttia soittamisesta ja ilahduttaa kuulijoitasi. Jos sulla on muusikkotausta, vit oppia hyvän kakkos/kolmos/nelossoittimen.

Mutta ei susta konserttipianistia enää tule. Tosin tuskin tulisi muutenkaan, niille on aika vähän työpaikkoja.

Vierailija
5/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tottakai oppia. Ei sinusta ammattipianistia enää tule mutta sitä tuskin suunnittelitkaan.

Vierailija
6/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä tarkoitat oppimisella. Voit ihan hyvin oppia soittamaan omaksi ja perheesi tai kavereittesi iloksi. Voit nauttia soittamisesta ja ilahduttaa kuulijoitasi. Jos sulla on muusikkotausta, vit oppia hyvän kakkos/kolmos/nelossoittimen.

Mutta ei susta konserttipianistia enää tule. Tosin tuskin tulisi muutenkaan, niille on aika vähän työpaikkoja.

Jonkun tasoisten kappaleiden soittaminen suoraan nuoteista. Ei siis harjoittelun kautta. Nyt siis osaan sointuja, mutta en soittaa suoraan vasenta f-avaimen nuoteista.

ap

Vierailija
7/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi oppia, tottakai!

Mene pianotunneille, yksityiselle tai joissakin kansalaisopistoissakin on opetusta. Kysele hintoja - musiikinopiskelija saattaa olla halvempi kuin ammattilainen.

Ellet konserttipianistin urasta haaveile, niin omaksi  - ja miksei muidenkin - iloksi opit kyllä soittamaan. Pianonsoitto on kivaa! Tsemppiä harjoituksiin!

(Eikä mikään tai kukaan estä sinua opettelemasta itseksesi pianoaapisten kanssa alkeita, youtubestakin löytyy jotain oppitunteja.)

Vierailija
8/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvasta pianoasoittavasta lapsestakaan tulee konserttipianistia...

Aloita vaan, mutta hanki itsellesi opettaja.

Vierailija
9/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/20217/jamk_1223633005_6.p…

Aika masentava ajatus olisi, ettei aikuisena mitään kannata aloittaa kun ei kuitenkaan kehity huipuksi :D Ei kaikki lapsenakaan aloittaneet tule huipuiksi, ja miksi pitäisikään. Mutta kuten tuossa opinnäytetyössä tulee ilmi, aikuinen on yleensä itse oman oppimisensa esteenä. Ja sen huomaa jo tässäkin topicissa, miksi näin on.

Vierailija
10/12 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soittelen pop biisejä niin että oikealla kädellä laulumelodiaa ja vasemmalla bassoa, tai sointuja. Just hienoa...

Vierailija
11/12 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opetellut pianonsoittoa kolmikymppisenä. Siihen asti osasin Ukkonooan yhdellä sormella.

Yhtenä päivänä ajattelin, että olisipa kiva osata soittaa lempibiisi. Youtubesta löytyi ohjeet ja en koskaan päässyt oikein alkua pidemmälle.

Kuitekin taas iski motivaatio, ja ajattelin, että haluan oppia jonkun biisin. Alkuun vasuri soitti yhdellä sormella, mutta ajan mittaan alkoi oppimaan useampaa vasurin sormea yhtäaikaisesti ja oikea soitti sävelmää.

Nykyään youtubesta saatan katsoa, että "tää olis kiva osata, mutta tosi vaikea" sitte päätän, että opettelen ja yhtäkkiä osaan sen. Tai ehkä sanoisin "muistamisesta". Muistaminen helpottuu koko ajan ja vanhat biisit osaa lihasmuisti.

Jokusilla pianotunneilla olen käynyt. Nuotit ovat itselle edelleen hankalampia. Olisi hyvä ne osata, ehkä joku hahmotushäiriö, kun aina saa katsoa, että onkos tuo pallukka nyt g vai a ja mikäs tuo molli/duuri olikaan.

Vierailija
12/12 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voi =)

pianonsoitonope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän