Minut on torjuttu kun hain puhelimyyjäksi, ilmaislehdenjakajaksi, kaupankassaksi ja siivoojaksi
Enkö oikeasti kelpaa mihinkään työhön kun edes paskaduuneihin ei huolita?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupankassalle ei oikeastaan pääse ilman uskomatonta tuuria, kokemusta tai suhteita. Hylkäykset siivoojan paikoistakin uskon, kilpailu on kovaa. Mutta puhelinmyynti ja ilmaislehtien jakelija?
Molemmista palkka jää noin 3 e/h (tai puhelinmyynnissä nollaan), joten työntekijöistä on aina pulaa. CV:tä tai hakemusta yleensä edes vaadita, joten et ole sitäkään voinut mokata. Jakajan ei tarvitse edes tavata pomoaan tai muita työntekijöitä! Nämä ovat niitä ainoita "hommia saa, jos vain ilmoittaa tulevansa töihin" -paikkoja nykyaikana eli joko jätät jotain todella oleellista kertomatta tai sitten vain provoat.
Mä oon jakanu lehtiä nuorena 1e tunti. Revi siitä.
Sinkkumies
Saahan palkaksi vaikka 30 snt tunti, kun laiskasti tekee. Nuorena ei myöskään tarvitse itse palkallaan ostaa ruokia ja maksaa vuokraa/vastiketta (luulisi aikuisen ihmisen tämän jo tietävän). Sinkkumiehellä on kyllä uskomaton huomion tarve, koko ajan pakko kommentoida turhuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siivousfirmassa töissä ja useampi tuttuni on pyytänyt multa yhteystiedot rekrytointipuolelle hakeakseen töitä koska ovat omien sanojensa mukaan olleet valmiita epätoivossaan jopa siihen työhön. Ketään heistä ei ole palkattu. Miksi työnantaja antaisi työtä sitä halveksivalle, varsinkaan kun meillä on vaatimuksena alan koulutus tai oppisopimus..
Ei nämä tajua sitä mitä mä kutsun "asenteeksi". Sinä ymmärrät.
Sinkkumies
No jos siivous ei sovi?! Minulla ainakin on astma ja käsi-ihottumaa, jotka eivät siivouksesta paremmiksi muutu. Miksi aina se siivous on joku vaihtoehto epätoivoiselle?
Btw. Menisitkö Sinkkumies itse johonkin lehdenjakeluhommaan, jota olet tehnyt viimeksi 14-vuotiaana, jos olet siinä välissä tehnyt asiantuntijatyötä 15 vuotta? Ei siihen golf-kentän ruohonleikkajan tai jätskikiskan myyjän pestiin silloin edes oteta.
Kuulostaa varmaan oudolle, mutta menin.
Sain sitten lehtijuttujen kautta myös alani hommia vielä 55-vuotiaana ja hyvä näin.
En halveksu mitään työtä ja en koe nöyryytystä siitä, että olen vaikka jätskimyyjänä tai siivoojana.
Ehkä olen vähän erikoinen? Minusta kaikki rehellinen työ on arvostettavaa ja niin kauan kuin siihen pystyn, niin teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siivousfirmassa töissä ja useampi tuttuni on pyytänyt multa yhteystiedot rekrytointipuolelle hakeakseen töitä koska ovat omien sanojensa mukaan olleet valmiita epätoivossaan jopa siihen työhön. Ketään heistä ei ole palkattu. Miksi työnantaja antaisi työtä sitä halveksivalle, varsinkaan kun meillä on vaatimuksena alan koulutus tai oppisopimus..
Sinkkumies
No jos siivous ei sovi?! Minulla ainakin on astma ja käsi-ihottumaa, jotka eivät siivouksesta paremmiksi muutu. Miksi aina se siivous on joku vaihtoehto epätoivoiselle?
Btw. Menisitkö Sinkkumies itse johonkin lehdenjakeluhommaan, jota olet tehnyt viimeksi 14-vuotiaana, jos olet siinä välissä tehnyt asiantuntijatyötä 15 vuotta? Ei siihen golf-kentän ruohonleikkajan tai jätskikiskan myyjän pestiin silloin edes oteta.
Sain sitten lehtijuttujen kautta myös alani hommia vielä 55-vuotiaana ja hyvä näin.
En halveksu mitään työtä ja en koe nöyryytystä siitä, että olen vaikka jätskimyyjänä tai siivoojana.
Ehkä olen vähän erikoinen? Minusta kaikki rehellinen työ on arvostettavaa ja niin kauan kuin siihen pystyn, niin teen.
Jäi mainitsematta: en siis sinkkumies
Siivous on ehkä sinun mielestäsi paskaduunia, mutta vaatimukset siivoukseenkin on nousseet. Toki on olemassa yrityksiä jotka varmaan ottaa kenet vaan, mutta esim meillä on vaatimukset myös siivoustyöntekijälle. Meillä on asiakkaina terveysasemia, elintarviketuotantolaitoksia, valtion kohteita ym, ja hygieniaosaaminen ja ihan oikeasti taito tehdä ei vain siistiä vaan PUHDASTA on vaatimus. On meillä niitäkin jotka on opetettu työhön, mutta myös niitä joiden työsuhde on purettu koska heidän mielestään työllä ja jäljellä ei ollut merkitystä. On paikkoja joissa bakteerit ja virukset ja niiden leviäminen on ihan oikeasti todellinen uhka, ellei siivooja osaa työtään. Esimerkiksi sillä, missä järjestyksessä siivoat terv.aseman vessan eri pinnat, on väliä jottei bakteerit leviä enempää. Ja ihan sama vaikka mennään suuresti valvotuilta alueilta pois, ei asiakkaatkaan enää hyväksy mitä tahansa jälkeä, jos ovat ikinä hyväksyneetkään, oli sitten kyseessä vaikka ”vain” kerrostalo.
Siivous ei työnä ole paskaa, paskaa on vain asenne. Ja palkka, mutta siivoojan kannattaa kouluttautua työnantajan kautta esimerkiksi palveluohjaajaksi jolloin palkka on useamman satasen kuussa suurempi, ja pääsee tekemään montaa muutakin asiaa kuin siivous.
Luin vaan ton ekan sivun ja siellä otti silmään tuo "tee CVstä parempi".
Miten CVstä tehdään parempi? - laitetaan kouluja ja töitä joissa ei ole ollutkaan. Eihän CVssä pitäisi olla totuutta kummempaa.
Se itse hakemushan näissä yleensä mättää, kun jengi ei osaa kertoa itsestään mitään. Edes hyviä puolia. Ja pirun vaikea se onkin jatkuvan torjutuksi tulemisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Jäi mainitsematta: en siis sinkkumies
Huomasi heti järkevästä kirjoituksesta sekä muiden haukkumisen ja omakehun puutteesta :D
-ei myöskään Sinkkumies
Muakin kiinnostais miten "fiksataan" cv jos siellä lukee jo kaikki se mitä olen tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupankassalle ei oikeastaan pääse ilman uskomatonta tuuria, kokemusta tai suhteita. Hylkäykset siivoojan paikoistakin uskon, kilpailu on kovaa. Mutta puhelinmyynti ja ilmaislehtien jakelija?
Molemmista palkka jää noin 3 e/h (tai puhelinmyynnissä nollaan), joten työntekijöistä on aina pulaa. CV:tä tai hakemusta yleensä edes vaadita, joten et ole sitäkään voinut mokata. Jakajan ei tarvitse edes tavata pomoaan tai muita työntekijöitä! Nämä ovat niitä ainoita "hommia saa, jos vain ilmoittaa tulevansa töihin" -paikkoja nykyaikana eli joko jätät jotain todella oleellista kertomatta tai sitten vain provoat.
Mä oon jakanu lehtiä nuorena 1e tunti. Revi siitä.
Sinkkumies
Saahan palkaksi vaikka 30 snt tunti, kun laiskasti tekee. Nuorena ei myöskään tarvitse itse palkallaan ostaa ruokia ja maksaa vuokraa/vastiketta (luulisi aikuisen ihmisen tämän jo tietävän). Sinkkumiehellä on kyllä uskomaton huomion tarve, koko ajan pakko kommentoida turhuuksiaan.
Ikävä asenne sinulla. Kommentoinko minä sinun ulkonäköäsi tai mitä sinä olet?
Etkö osaa poro keskustella?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostais miten "fiksataan" cv jos siellä lukee jo kaikki se mitä olen tehnyt
No sen wc:n pitäisi herättää sen työnantajan mielenkiinto. Tietty liika omaperäisyys lasketaan jo hulluudeksi.
Sinkkumies
Puhelinmyyjäksi ja mainostenjakajaksi luulisi pääsevän kenen tahansa... Mutta kaupan kassaksi tai siivojaksi ei kyllä pääse kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen wc:n pitäisi herättää sen työnantajan mielenkiinto. Tietty liika omaperäisyys lasketaan jo hulluudeksi.
Sinkkumies
Niin miten? Ei nää ympäripyöreet neuvot auta ketään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Niin miten? Ei nää ympäripyöreet neuvot auta ketään
Vähän joutuu kehumaan itseään olevansa ripeä, nopea ym.. siis näin ainakin naiset ovat minulle sängyssä sanoneet.
Sinkkumies
Töihin mennään, ei haeta! Kerrotte, että tulette sinne töihin koska haluatte juuri teille töihin.
Sinkkumies
Röyhkeä asenne pitää olla, mutta nöyrä.
Sinkkumies
Siihen päälle tietenkin kerrottu mitä hyvää tuotte työpaikalle.
Olette palkattu.
Sinkkumies
Painu nyt sohvan pohjalle, sinkkumies.
Siellä tietysi olet jo, mutta vielä syvemmälle... Pelaa vaikka jotain peliä ja nuku kohta.
Ulkonäkö vaikuttaa myös paljon. Lihavia ei palkata, jos on hoikempia tarjolla.
Haastattelija kirjoitti:
Laita cv kuntoon ja asenne kuntoon. Tässä jo jonkun aikaa erinnäisiä haastatteluja tehneenä voin kertoa haastattelijan näkökulmasta, että yleisimmät syyt miksi ei oteta haastatteluun on huonosti tehty cv ja miksi ei palkata haastattelun jälkeen on asenne.
Takavuosina erinäisiä hakemuksia tehneenä totesin, että hakemukseni ovat hyviä. Sen sijaan moniin ammatteihin olin ilmeisesti itse liian hyvä, kun kutsuja haastatteluihin tuli netticv:n perusteella sellaisiinkin paikkoihin, mihin ei ollut omasta mielestäni osaamistani. Esimerkkinä vaikkapa tuotantopäällikön ja vientisihteerin paikat, hyvin erilaisia paikkoja, mutta minulla on kahden alan koulutus. Nykyään olen suunnitelijana insinööritoimistossa, enkä usko, että CV:ni kovin huono oli, koska oman alan haastattelukutsuja alkoi suorastaan sataa saatuani ensimmäisen paikkani uudelleenkouluttautumisen jälkeen. Mutta vaikkapa siivoojan paikkoihin en päässyt haastatteluun, en ennen enkä jälkeen uusimman valmistumisen.
Muutenkin välillä huvittaa, kuinka duunariammatteihin "ammatti"rekrytoijat aina antavat vastaukseksi, että paikkaa ei tule siksi, kun cv ei ole kunnossa. Kyllä helkutissa se osaaminen on noissa miljoona kertaa tärkeämpää, kuin pilkun paikka ansioluettelossa. Joo, ansioluettelon tekemiseen voi hakea apua. Mitä sitten, eihän se sitten enää ole oma CV, jos sen on joku muu tehnyt! Näin kohtalaisen paljon duunareiden kanssa tekemisissä olevana kerron, että se on ihan yks hailee onko se CV täydellinen vai ei, jos ei tiedä, miten päin vasaraa tai pihtejä pidetään kädessä. On kyllä ainakin nettipalstojen perusteella tullut ammattirekrytoijista se kuva, etteivät he osaa rekrytoida ketään muita kuin toimistotyöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt kauheesti kommenteistani.
Olen siis itse ja lapsenikin saanut aina töitä täällä pääkaupunkiseudulla. Ei aina niin hohdokkaita, mutta töitä kuitenkin.
Oli tarkoitus olla jopa kannustava, mutta pieleen meni.
Ja on totta, että jotkut työpaikat ns. suhteilla. Mutta sosiaalinen ja normaali niitäkin kerää matkan varrella. Miten jollain viisikymppisellä ei olisi suhteita sen vertaa, että jonkun työpaikan saa?
Syrjäytyneellä?
Täh? Minä olen 50-kymppinen ja sosiaalinen, enkä kyllä keksi kenelle ystävälleni/tutulleen voisin mennä sanomaan ”palkkaathan minut, kyllä sun töissä varmaan jotain sellaista työtä on mitä tällainen kieltenopettaja voisi tehdä...”
Ymmärrän kyllä suhteiden merkityksen kun nuori hakee kesätöitä (vaikkei se nyt mikään mahdottomuus ole niitä töitä ilman suhteisiin saada kun menee oman mulavuusalueensa ulkopuolelle - täällä päin esim olisi paljon työpaikkoja kurkkuviljelmillä yms mutta ei sinne hae kuin korkeastikoulutetut ukrainalaiset ja bulgarialaiset (ja ihan mol:lin kautta).
Totta, pärställä on väliä. Ja työnantajalla on yleensä varaa valita. Hyvistä hakijoista valitaan se, joka miellyttää pomoa ja toisaalta on edustava myös koko yritykselle.