Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kannattavaa olisi ostaa kelomökki Lapin laskettelukeskuksen läheltä ja alkaa vuokraamaan sitä?

Vierailija
20.02.2018 |

Sesonkiaikaan pyytäävät lähemmäs tonnia viikosta!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin kannattavaa. Ovat kalliita ostaa, huoltaa ja lämmittää. Sesonki on aika lyhyt kuitenkin. Pelkkänä sijoituksena huonohko.

Vierailija
2/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä mökillä ei käy kannattavaksi huoleen ja hommaan nähden. Pitäisi olla useampi. Etenkin jos itse asuu kaukana ja joutuu käyttämään huoltoapuna jotain maksullista firmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, varmaan pyytävät tonnia viikosta, mutta jos et itse halua asua lähellä ja käydä siivoamassa, joudut maksamaan paikalliselle siivousfirmalle tai hallinnoijalle sen hoitamisesta. Se syö vuokratuottoja. Kausi on lyhyt, joten lyhyessä ajassa pitäisi tienata se raha, jolla sitten loppuajan makselet niitä juoksevia kustannuksia. Mökkiä kun on pakko hoitaa myös loput vuodesta, että se pysyy vuokrakuntoisena. Puskaradio puhuu nopeasti, jos mökki on laiminlyöty. Osta sillä rahalla mieluummin yksiö pääkaupunkiseudulta ja ala sitä vuokraamaan.

Vierailija
4/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mökin vuokraajan on syytä käydä tarkistamassa paikat jokaisen vuokralaisen lähdettyä, jotta siivottomuus, varastelut, paikkojen rikkomiset, jne voidaan veloittaa oikealta syylliseltä. Jos asut itse etelässä, niin joudut palkkaamaan jonkun pitämään paikkaa silmällä. Tulee kalliiksi ja kovinta sesonkia on kuitenkin vain muutama viikko vuodessa.

Eli, en usko että on kannattava sijoitus, ellet asu vierellä. Eikä ole mitään takeita siitä että pääset mökistä eroon järkevään hintaan jos ja kun haluat siitä luopua.

Vierailija
5/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratulo on veronalaista tuloa, joten tonnin viikkovuokrasta lähtee noin 30 % veroja päältä (toki vähennykset mahdollisia). Mutta jos et asu itse samoilla kylillä, niin joudut maksamaan jollekin mökkihuolintafirmalle avainpalvelusta, kiinteistöpäivystyksestä (pitää olla paikka minne vuokraajaturisti soittaa, jos putket jäätyy, kahvinkeitin hajoaa tms) ja loppusiivouksesta. Se on melko kallista. Ja ota huomioon, että noita tonnin viikkoja on vuodessa noin 8 eli sesonkiviikot vain. Muuten mökki voi olla aika tyhjillään vuokralaisista tai vain 200-500 € hintaan menee. Toukokuu-elokuu ei mene ollenkaan vuokralle eikä loka-marraskuu. Silti juoksee koko ajan sähkölaskut, lämmityskulut, vakuutukset, kiinteisöverot tai vastikkeet jne. 

Vierailija
6/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriporukalla katsottiin Levin keskustassa ollutta kelomokkia. Taisi olla huutokauppakohde etta en tieda milla hinnalla liikkui. Ilmoituksessa oli mainittu vuokratulojen olevan 25k vuodessa. Mikali mokkia haluaa kayttaa itse on se pois vuokratuloista juuri niilta rahakkaimmilta viikoilta. Anyway, teimme vahan laskutoimituksia ja totesimme etta ei kannata, on niita helpompiakin sijoituskohteita vahemmalla vaivalla ja riskilla kun kerran etelassa asutaan. Mikali itse asut paikkakunnalla niin mika siina sitten.

Vierailija
7/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheellä oli mökki jonkun vuoden, mutta myivät pois koska ei kannattanut.

Mökki ei ollut kalleimmasta päästä ja sopivan kokoinen ja hyvä sijainti vuokrausta ajatellen. Tuttavani ovat jo eläkkeellä, joten he käyttivät mökkiä pääosin niin, että vuokrasivat ulos "hyvät viikot" ja kävivät monesti itse silloin kun ei ollut muuta käyttöä.

Vaikka luulisi, että yhtälö olisi ollut kannattava, niin heidän tapauksessaan tuli järkevämmäksi myydä mökki ja vuokrata huoneisto aina kun pohjoiseen menivät. Siitä tonnin viikostakin kun jää kulujen ja verojen jälkeen hyvän matkaa alle 500e käteen ja niitä viikkoja on tosiaan vähän.

M86

Vierailija
8/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratulo on veronalaista tuloa, joten tonnin viikkovuokrasta lähtee noin 30 % veroja päältä (toki vähennykset mahdollisia). Mutta jos et asu itse samoilla kylillä, niin joudut maksamaan jollekin mökkihuolintafirmalle avainpalvelusta, kiinteistöpäivystyksestä (pitää olla paikka minne vuokraajaturisti soittaa, jos putket jäätyy, kahvinkeitin hajoaa tms) ja loppusiivouksesta. Se on melko kallista. Ja ota huomioon, että noita tonnin viikkoja on vuodessa noin 8 eli sesonkiviikot vain. Muuten mökki voi olla aika tyhjillään vuokralaisista tai vain 200-500 € hintaan menee. Toukokuu-elokuu ei mene ollenkaan vuokralle eikä loka-marraskuu. Silti juoksee koko ajan sähkölaskut, lämmityskulut, vakuutukset, kiinteisöverot tai vastikkeet jne. 

High sesonkiviikkoja on vuodessa noin neljä, eteläisimmän Suomen pari hiihtolomaviikkoa, joulu ja mahdollisesti pääsiäinen.

Vierailija
9/13 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukalla katsottiin Levin keskustassa ollutta kelomokkia. Taisi olla huutokauppakohde etta en tieda milla hinnalla liikkui. Ilmoituksessa oli mainittu vuokratulojen olevan 25k vuodessa. Mikali mokkia haluaa kayttaa itse on se pois vuokratuloista juuri niilta rahakkaimmilta viikoilta. Anyway, teimme vahan laskutoimituksia ja totesimme etta ei kannata, on niita helpompiakin sijoituskohteita vahemmalla vaivalla ja riskilla kun kerran etelassa asutaan. Mikali itse asut paikkakunnalla niin mika siina sitten.

Lapissa tonni per viikko hinnalla vai? En usko, että saisi 25K/vuosi. Sä et saa vuokrattua hyvällä paikalla olevaa mökkiä etelä-suomessakaan noin montaa viikkoa/vuosi. Saati sitten jossain lapissa.

Vierailija
10/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kannattavaa. Ostin jokunen aika sitten erään Lapin laskettelukeskuksen läheltä ja ensimmöisenä vuonna se oli 26 vkoa vuokralla vaikka itse kävin siellä 11 kertaa! Huoppuviikkoja on 10-11, loput pitää vuokrata halvemmalla mutta sekin kannattaa kun kulut juoksevat joka tapauksessa. Menoja on paljon, mutta niitä saa pienennettyä helposti, tiputin n.30% verrsttuna ed.omistajiin. kaikkien kulujen ja lainanlyhennysten jälkeen jäin vielä mukavasti voitolle. En ymmärrä miten ette saa noita kannattamaan.

Vierailija
11/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille pitää olla huoltaja. Polttopuut, lämmitys, siivous. Korjaukset, valitukset.

Vierailija
12/13 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät itse mökkiä vaikka vain yhden päivän  vuodessa, et voi verotuksessa vähentää sähköä vettä etc.. kuin vain niiltä päiviltä jolloin sinulla on vuokratuloja, vähennykset verotuksessa jäävät vähäisiksi jos käytät mökkiä omaan  käyttöön.

Vierailija
13/13 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pebe kirjoitti:

On kannattavaa. Ostin jokunen aika sitten erään Lapin laskettelukeskuksen läheltä ja ensimmöisenä vuonna se oli 26 vkoa vuokralla vaikka itse kävin siellä 11 kertaa! Huoppuviikkoja on 10-11, loput pitää vuokrata halvemmalla mutta sekin kannattaa kun kulut juoksevat joka tapauksessa. Menoja on paljon, mutta niitä saa pienennettyä helposti, tiputin n.30% verrsttuna ed.omistajiin. kaikkien kulujen ja lainanlyhennysten jälkeen jäin vielä mukavasti voitolle. En ymmärrä miten ette saa noita kannattamaan.

No tämä riippuu suuresti siitä, kuinka paljon itsellä on mahdollisuuksia ja intressejä laittaa aikaa mökin ylläpitoon. Jos asuu kaukana tai tekee täyspäivätyötä muualla ja ei halua käyttää kaikkea vapaa-aikaansa mökin ylläpitoon, palvelut pitää ostaa ja katteet jäävät helposti aika surkeiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän