Ahmimishäiriöisen jojolaihduttajan toipumispäiväkirja
Koska blogin - anonyyminkin - pitäminen tuntuu liian sitovalta ja irl en halua tästä asiasta hirveästi puhua, kokeilen tällaista lähestymistapaa.
Eli tässä viestiketjussa kerron toivottavasti siitä, kuinka katkaisen laihdutuskierteen ja paranen samalla kausittain ilmenevästä ahmimishäiriöstä. Keinot tähän ovat oikeastaan aika yksinkertaiset:
1) Lopetan laihdutuksen ja alan syödä säännöllisesti viisi kertaa päivässä laskematta kaloreita. En rajoita syömisiä mutta pyrin tietenkin syömään laadukkaasti ja monipuolisesti. Herkkujakin saa syödä, mutta aina vasta ruoan jälkeen.
2) Hoidan mielenterveyteni kuntoon. Tästä en kerro toistaiseksi muuta kuin että sopivaa lääkitystä ja terapeuttia etsitään jo.
3) Alan taas harrastaa liikuntaa ja liikkua myös lasten kanssa enemmän, ilman muita tavoitteita kuin kunnon kohottaminen ja hyvä olo.
Taustatietoina voin kertoa että olen n. 35-vuotias nainen ja olen laihduttanut varmaan 10-vuotiaasta alkaen. Ahmimisesta olen kärsinyt yhtä lailla lapsesta saakka. Olen ollut melkein aina kuitenkin normaalipainoinen, mutta viimeisen kolmen vuoden aikana laihdutusyritykset eivät ole onnistuneet laisinkaan ja paino on noussut n. BMI 30 saakka. Dieettiyritysten ja ahmimisen vuorottelema sykli on vain kiihtynyt entisestään, ja paino ei enää laske laihdutusyrityksistä yhtä helposti kuin ennen.
Ensisijaisena tavoitteenani ei kuitenkaan olen laihtua ja varaudun siihen, että paino voi aluksi nousta lisää. Haluan normalisoida syömiseni, antaa itselleni luvan syödä ja tehdä kropalleni selväksi, että ei ole pakko syödä aterioilla kuin maailmanlopun edellä, koska ruokaa tulee uudestaan taas kolmen-neljän tunnin kuluttua.
Tervetuloa seuraamaan matkaani.
Huonosti. Tai tarkalleen ottaen hieman paremmin nyt, mutta koko maaliskuu meni dieettirumbassa. En ymmärrä mitä tapahtui - ehkä kesällä odottavat rantalomat, juhlat ym. houkuttelivat tarttumaan diettaamiseen "vielä tämän kerran" ja uskottelin tosissaan itselleni, että nyt onnistun. No en onnistunut vaan löysin itseni jälleen ahmimishimojen ja syyllisyydentuntojen keskeltä.
Janoan nopeaa ratkaisua ylipainoon vaikka samalla pystyn ymmärtämään ja hyväksymään sen, että ainoa tie ulos tästä on lopettaa laihduttaminen. Sankarilaihduttajan ("Minna pudotti 20 kg kahdessa kuukaudessa!") myytti elää niin tiukassa.
Nyt olen palannut suunnilleen lautasmallin mukaiselle syömiselle viisi kertaa päivässä, ja kappas kummaa kun herkkuhimot ja ahmimiskohtaukset katosivat yhtä nopeasti kuin alkoivatkin. Olen menossa pian lääkärintarkastukseen ja aion pyytää lähetteen ravitsemusterapeutille ihan mielenkiinnosta. Koetan myös muistaa päivittää kuulumisiani tänne - ja ennen kaikkea UNOHTAA LAIHDUTTAMISEN nyt kokonaan ja keskittyä vain rakentamaan terveellisempiä elämäntapoja.
AP