Avioeron harkinta-aika menossa, apua!
Avioliitto siis kriisissä, avioeroa haettu ja pariterapia menossa.
Puolisolla firma ja hän hakemassa isoa pankkilainaa laajennusta varten. Käyttää lainan vakuutena firman kiinteistöä. Minulla on hyvät fiilikset, että voitaisiin vielä ehkä saada perhe ja suhde toimimaan ja voitaisiin jatkaa avioliittoa.
Mietityttää nyt kuitenkin, tuo puolison lainan hakeminen, että jos takapakkia tulee niin eroaminen olisi entistä hankalampaa. Saavatko pankissa lainan myöntäjät selville automaattisesti, että avioero on vireillä. Epäilen, että puolisoni ei ole asiasta puhunut.
Harkinta-aika alkoi lokakuussa. Lapsia useita ja avioehtoa ei ole. Sen tiedän, että avioeron osituksessa ei oteta huomioon harkinta-aikana tehtyä velkaa. Eli puoliso ei voi hävittää näin omaisuuttaan.
Puoliso on iän myötä muuttunut agressiiviseen suuntaa, avioerohakemuksen laitoin postiin sen seurauksena, että kävi kimppuun ja pyyhki minulla lattioita. Ollaan siis oltu yhdessä 20 vuotta ja avioliitossaakin pitkään. Suoraan sanottuna en uskalla pyytää, että lykkäisi lainan hakua. Pitäisikö minun puolison selän takana ilmoittaa pankkiin tästä hankalasta tilanteesta. Mikä olisi vastuullista toimintaa?
Kommentit (14)
Vastuullista olis lopettaa uskominen siihen että tosta jotain tulee herraisä nainen! Missä sun itsekunnioitus on?
Vastuullista toimintaa on hakea eron kakkosvaihetta heti kun mahdollista. Vastuullista on myös ottaa huomioon se mahis että henkesi saattaa olla vaarassa.
Pelkäät puhua miehellesi asiasta? Toi jo kertoo, että suhde on todella huonolla mallilla. Ymmärrän, että haluat saada asiat kuntoon, mutta älä nyt silti jää suhteeseen, jossa mies on väkivaltainen ja pelkäät häntä.
Soita tuosta laina-asiasta pankin asiakaspalveluun ja kysy sieltä neuvoa.
Pahoinpitelevän miehen kanssa ei jatketa suhdetta mistään syystä.Toistan: ei mistään syystä.
Kiinnostaisi myös tietää tähän liittyvä asia.
Menin naimisiin kymmenen vuotta sitten miehen kanssa jolla velkainen omakotitalo.
Talo tottakai miehen nimissä, mutta yhdessähän sitä ollaan maksettu menneet 10 vuotta.
Talo nyt maksettu ja mies haluaisi ottaa lisää velkaa taloa vastaan.
En haluaisi aloittaa uutta velan maksua, joten kysymys kuuluu, voinko jotenkin estää tämän velan ottamisen?
Tiedän että avioeron tullessan minulle kuuluu puolet talon arvosta osituksen vuoksi, mutta entäpä nyt kun talo on vain miehen nimissä?
Ota heti yhteys asianjajaan. Taidat tarvita sellaista joka tapauksessa tuon miehen kanssa ja parempi nyt tässä vaiheessa saada ne neuvot eikä sitten, kun on jo myöhäistä vaikuttaa asioihin.
Mies ei ole ollut väkivaltainen aiemmin, kuitenkin vuosikymmenten parisuhde takana. En halua olla antamatta anteeksi tätä ensimmäistä kertaa. Uskon kenen tahansa voivan "pimahtaa" kovan paineen alla.
Me ollaan nyt saatu asioita kuntoon ja katson, että voitaisiin vielä jatkaa. Ajattelen, että jos otan lainanhakemisen ja harkinta-ajan puheeksi ilmapiiri taas kiristyisi ja tulisi takapakkia. Puolisolla kovin stressaava vaihe menossa.
Meille on aika paljon omaisuutta karttunut sijoitusasuntojen muodossa, joten yksi kiinteistö ei loppujen lopuksi ole kovin iso asia koko tässä sopassa, jos päädyn lopullista eroa hakemaan. Haluaisin, ettei puolisoni joudu tämän suurempiin ongelmiin jo lapsienkin vuoksi.
No, ilmeisesti pankki ei sitten tiedä sen tarkemmin automaattisesti näistä avioerohakemusasioista. Olivat nimittäin näyttäneet vihreää valoa hankkeelle.
Pitäiskö vain ajatella ettei asia minulle kuulu, tehköön puoliso, mitä haluaa. Keskityn nyt omaan elämään, harrastuksiin ja arvioin syksyllä tilannetta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi myös tietää tähän liittyvä asia.
Menin naimisiin kymmenen vuotta sitten miehen kanssa jolla velkainen omakotitalo.
Talo tottakai miehen nimissä, mutta yhdessähän sitä ollaan maksettu menneet 10 vuotta.
Talo nyt maksettu ja mies haluaisi ottaa lisää velkaa taloa vastaan.
En haluaisi aloittaa uutta velan maksua, joten kysymys kuuluu, voinko jotenkin estää tämän velan ottamisen?
Tiedän että avioeron tullessan minulle kuuluu puolet talon arvosta osituksen vuoksi, mutta entäpä nyt kun talo on vain miehen nimissä?
Miehesi saa tehdä talollaan mitä haluaa. Vaikkapa sitten pantata sen. Jos olet maksanut lainaa siitä niin ilmoita verottajalle, miehesi ei varmaan ole tehnyt lahjaveroilmoitusta.
Hei ap. Kerrot, että haluat antaa anteeksi puolison väkivallan. Anteeksi antaminen on kuitenkin eri asia, kuin suhteen jatkaminen. Kerrot että kokemuksesi perusteella et uskalla oikein ottaa laina-asiaakaan puheeksi. Tämä jo pelkästään osoittaa, että väkivallan uhka leijuu edelleen ilmassa. Sellainen ei haihdu itsekseen, ilman että asiaa käsitellään. Kerrot, että käytte perheterapiassa ja on hyvä, että jatkatte sitä. Väkivallan käyttäjän on kuitenkin otettava vastuu omasta käytöksestään ja kannettava se itse.
Toivotan sinulle viisautta tehdä ratkaisu, joka suojelee sinua. Pelon jahtaamana ei suhdetta voi jatkaa.
Lapsia useita??
Etkö tiedä tarkkaa lukumäärää, vai etkö vain keksinyt mikä olisi hyvä?
Porvoo.
On totta, että väkivaltakokemuksen jälkeen arvioit ja katsot puolisoa ikään kuin uusin silmin. Pitkään myös mielessäni oli ajatus, etten tunne puolisoani todellisuudessa.
Olen myös miettinyt, voiko tämä raivonpurkaus liittyä ikääntymiseen? Hän on ollut kyllä parin viime vuoden ajan kiukkuisempi. Yritin anopilta kysellä, muuttuiko mieheni isä aikoinaan ikääntyessään kiukkuisemmaksi.
Anoppi hämmentyi kysymyksestä ja totesi vain että mies oli ollut paljon töissä aikoinaan.
No, katsotaan, kuinka asiat etenee. Minäkään en ole sama ihminen kuin 25 vuotta sitten, kun tutustuttiin.
AP
Mies pahoinpidellyt ja sinulla on hyvä fiilis, että homma saadaan vielä toimimaan. Okei...