en halua olla sairaalassa kun 2 yötä...
Jotenkin ahdistaa vaikka meillä on mieheni kanssa 2 krt jo ollut perhehuone. Nyt äitini yrittää saada minut jäämään sinne 4 yötä niin että saan levätä ja lukea ym.
Itse olen tosi vauhdikas ja en pysty olla paikalla olleenkaan. Ahdistaa olla yksin. Nämä viime kerrat niin mieheni on ollut mukana mutta emme ole seurustelleet muitten äitien kanssa eikä katsonut telkkaria tv-huoneessa ym.
Minusta tuntuu pahalta että olen väsynyt ja tarvitsen apua ja seuraa mutta en silti halua jäädä sairaalaan vaan mennä kotiin.
Onko muilla sama ahdistus?
Kommentit (10)
...meitä pidettiin 2 vrk ja sitten suositeltiin jo kotiin lähtöä. Minulle se passasi vallan mainiosti kun kaikki sujui ihan hyvin. Riippuu varmaan sairaalasta, mikä on heillä ns. normaali aika, mutta varmasti antavat lähteä 2 yön jälkeen jos siltä tuntuu!
kuten mirena04, vastasi, eihän sillä ole pakko kenenkään olla. Varsinki tois-tai kolmas-synnyttäjä voi halutessaan valita jopa polikliinisen synnytysen, jossa pois pääsee jo mahdollisti samana päivänä.
Itse parhaiten tiedät millon olet valmis kotiinlähtöön, sitä ei voi kukaan mukaan muu määritellä. Miksi sitä jäisi sairaalan makoilemaan, jos mitään lääketieteellistä syytä tai väsymystä on. Itse lähdin esikoisen kanssa (sektio) 2 vrk:n kuluttua ja toisen kanssa 10 tunnin kuluttua synnytyksestä. En yksinkertaisesti osaa nukku sairaalassa, eikä varsinkaan huonekaverin koko suvun ja kaveripiirin vierailut huoneessa auttaneet auttaneet asiaa
En minäkään ole tykännyt olla pitkään. Molemmat lapset on syntyneet aamuyöstä ja muistelisin että eka kerralla olin 3 ja toka kerralla 2 kokonaista yötä sairaalassa. Kyllä ne varsinkin nyt viimeksi ihmetteli kun halusin pois niin pian, mutta kun imetys sujui, keltaisuutta ei ollut ja lääkäri oli tutkinut vauvan (muistaakseni lastenlääkäri sairaalasamme 2 kertaa viikossa joten siitäkin vähän riippuu pois pääseminen) niin lähdin kotiin.
Mulla on ollut kauhea koti-ikävä sairaalassa! Nukkuminen on ollut vähän sitä sun tätä kun muovit sängyssä ahdistaa ja toisten vauvat pitää hereillä. Muutkin äidit viihtyy vaan huoneissaan enkä itsekään ole mikään sosiaalinen. Nytkään ei siis oo suunnitelmissa olla tuon pidempään sairaalassa mikäli ei mitään kummempaa satu. Kotona voi sitten levätä tarpeen mukaan kun mies jää isyyslomalle isompia hoitamaan.
rv 39+4, jospa jo kohta pääsis synnyttään...
sanoivat muut mitä lystävät. En osaa nukkua siellä edes lääkkeen kanssa, joten tilanne on todellista kidutusta ja lepo niin kaukana kuin olla voi! Tuolla edellisellä sukupolvella on vähän erilaiset kokemukset ja muistot sairaalassa olosta, josta johtuu niiden erikoiset ehdotukset. Silloin vauvat eivät olleet vierihoidossa ja muutenkin toiminta oli ihan erilaista kuin tänä päivänä.
Ollaan myös niin erilaisia eli jos joku kokee sen lepona, niin mikäs siinä. Toinen tykkää mansikoista, toinen on allerginen eli kyllä se henkilökohtainen kokemus kuitenkin ratkaisee. Tee juuri niin kuin oma tuntemuksesi sanoo, jos mitään erityishuoliakaan ei tule...
Onhan niitä, jotka synnyttävät kotona tai poliklinisesti eli uudelleensynnyttäjälle ainakin meidän paikkakunnalla toi 2 yötä on kaikkista tavallisinta, esikoisesta ollaan 3-4 yötä, sektiosta n.5, ellei siis jotain erityistä ole.
jos synnytys menee hyvin niin olen miettiny että tulen kotiin heti kun vauvan lääkärintarkastus on ohi. stressi ei oo hyväks ja jos äiti stressaa siksi että haluu kotiin niin miks piinata ittensä. maitokin nousi mulla vasta sen jälkeen kun olin päässy sairaalasta pois.
mitä järkee jäädä sairaalaan lepäämään jos ei pysty nukkuu siellä ja ahistaa.
my_selene ja 3. neiti rv 34+2
Jos ei viihdy ja saa levätyksi ja jos itsellä & vauvalla kaikki on OK, miksi pitäisikään jäädä?
Mä kotiuduin kahden yön kuluttua synnytyksestä. Vauva jäi vielä sairaalaan eikä imetystä saanut silloin vielä edes yrittää, joten senkään puolesta ei ollut syytä jäädä. Kotona olo tuntui heti paljon reippaammalta.
Itse olin neljä yötä heikon voinnin vuoksi kylläkin...
sanoivat että kotiin vaan ,siellä paranee paremmin.
Sama tahti jatkuu =)
... eihän ne paljon kauempaa pidäkään jos ei ole mitään erityistä syytä.
Anna äitisi sanoa mitä sanoo :-), sano ettei sinne saa jäädä pidemmäksi aikaa.
Itse olin ekasta 3 yötä, tokasta 0 yötä (poliklinikkasynnytys), ja nyt kolmannesta 2 yötä.
Ja sehän on selvää että tarvitset apua kotonakin, olisihan tilanne sama vaikka olisitkin 4 yötä sairaalassa.
Kyllä kahdessa yössä sairaalassa saa levättyä sen mitä saa (JOS saa, yleensähän kotona on parempi). Sitten alkaa olla jo kivempi päästä kotinurkkiin ja levätä siellä.
Eka kerralla 4vrk ja toisella 8vrk. Molempina kertoina olen ikävissäni itkeä tuhertanut, mutta vauvan kannalta on ollut parempi seurailla tilannetta.
Mielummin kuitenkin ollaan siellä ammattilaisten hoivissa kerralla kaikki asiat selviksi kuin pohdiskellaan kotona esim. vauvan keltaisuuden määrää ja rampataan lopulta muuten siellä päivittäin. Loppujen lopuksi kyse on muutamasta päivästä.
Voithan lähteä aikaisemminkin, mutta itse ajattelen tämän olevan etuoikeus, että saamme näin halvalla laadukasta hoitoa.
OnnellinenMamma