Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En voi tehdä mitään aktiivimallin ehdon täyttämiseksi

Vierailija
19.02.2018 |

Olen tässä tammikuusta asti yrittänyt päästä työhönhakuvalmennus-kurssille (tai no, mille vaan mutta niitä on eniten). TE-toimiston sivujen mukaan niitä on vapaana mutta aina kun olen laittanut viestiä, niin onkin ollut täynnä. Yrittäjäksi on aika hankala ryhtyä alle 3 kuukaudessa. Töitä olen hakenut KOKOAJAN eikä mitään, edes niitä "3 päivän helposti saatavia töitä". Anteeksi mitä nämä on?! Tää ei ole mikään malli vaan leikkuri.

Ja minä siis asun pääkaupunkiseudulla että luulis täällä edes olevan noita kursseja mutta EI

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkua peffaan kirjoitti:

Siivoutöitä löytyy. Älä marise. Usassa kuulemma suomalaisia pidetään tuttikansana. Kehdosta hautaan pitää olla tukihenkilöitä, vierihoitaja, sossutötejä. Omatoimisuus nolla. Sen se sossuyhteyskunta on saanut aikaiseksi.

Ihmisillä on joku ihme mielikuva että ns. paskaduuneissa olisi työntekijöistä pulaa. Että jos koulutettu ihminen ei löydä oman alan hommia niin senkus kävelet siivoojaksi, siellä työnantaja itkee onnesta kun pääsee työllistämään siivoojaksi jonkun maisterin. Not. Ihan oikeasti, noihin töihin löytyy ihmisiä jotka oikeasti haluavat pysyäkin noissa hommissa eikä heti ole vaihtamassa parempaan.

Joo mäkin oon ihmetellyt sitä. Että mistä nää ajatukset kumpuaa, onko niillä sitten kokemusta että niitä saa helposti? En tajua, kun itse en ole päässyt mihinkään kassa/siivous tms. duuniin, missä ei välttämättä koulutusta tarvitse. Ja syitä on ollut just se, että ajattelevat että ei ole pitkäaikaista, jos ottaa koulutetumman töihin.

Luulen että tällaiset ihmiset muistelevat omia opiskeluaikoja ja miten helposti silloin opiskelijana sai tuollaisia siivous/kassa duuneja. Ihmiset eivät vain tajua, että noihin hommiin ei sitten pääsekään enää niin helposti kun on takana pitkä ura jotain ihan muita hommia ja ikää on enemmän.

Vierailija
42/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta vikiseminen ja ota itseäsi niskasta kiinni, aikuinen.

a) Missä kohti vikisen? 

b) Miten voisin ottaa enemmän itseäni niskasta kiinni, kun teen jo kaiken mitä voin työllistymisen eteen? 

Annan sinulle yksinkertaisen vinkin. Lopeta volina ja hae töitä. It's simple as that.

Oon sanonut jo aloituksessa, että haen kokoajan. Niitä paikkoja ei vain ole niin paljon, että voisi hakea 24/7. Viikon aikana olen hakenut lähes 20 paikkaa. Ja joo, olen ihan korkeakoulutettu mutta kuten jo yhdessä viestissä tuli ilmi olen hakenut myös siivoustöitä. Sen lisäksi kassa- ja ravintolatöitä. Mutta kun ei ole kassakokemusta tai anniskeluoikeutta/passia mikä onkaan niin hankala saada sieltäkään töitä kun muilla hakijoilla on. 

Vinkkinä toiselta työttömältä: ilmoittaudu vuokratyöfirmaan ja sano että voit tehdä esim. ravintolatöitä (näitä on ainakin täällä melko paljon). Sinulle kyllä näytetään tarvittaessa kassakoneen käyttö, sen oppii yleensä kymmenessä minuutissa. Anniskelupassia tarvitsisit vain jos olisit paikassa ns. vastaavana. Alkoholin tarjoiluun sitä ei vaadita. Paljon on myös blokkarin eli astioiden kerääjän ja tiskaajan töitä, johon ei vaadita yhtikäs mitään eikä käytetä kassaa tai tarjoilla. Vähän kökköä puuhaa juu, mutta kyllä sitä satunnaisesti rahaa vastaan tekee. Tässä ei myöskään vaikuta liian korkea koulutus, koska työnantaja vuokraa sinut vain vuoroksi kerrallaan. Palkanmaksu ja paperihommat vuokratyöfirman kautta ovat myös luotettavia (jos teet äärimmäisen lyhyitä pätkiä suoraan työnantajalle näin ei aina ole...)

Löytyy sieltä varmasti muitakin tuollaisia hanttihommia, mutta itse teen tätä. Menin alkujaan baarimikoksi ilman mitään ravintola-alan kokemusta tai koulutusta (enkä osannut käyttää kassaakaan). Tippui ensin hitaasti töitä sieltä täältä, nykyään jo vähän enemmän kun olen luotettava naama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene opiskelemaan. Yhteishaku alkaa huomenna. Opiskelut vievät 3-7 vuotta, minkä ajan olet turvassa aktiivimallilta. Voit koko opiskeluajan kaikessa rauhassa hakea oman alan töitä, ja jos ei tärppää, saat bonuksena uuden tutkinnon.

Vierailija
44/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudellamaalla on hr-osaajaa, digifeciä, markkinointia, lean-koulutusta ja vaikka mitä haussa työvoimakoulutuksena.

Vierailija
45/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli, saat toimeentulotukena tuon työttömyyskorvauksen leikkauksen, mikä on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin turhille pupukursseille osallistuminen. Problem solved.

Toimeentulotukea han ei saa, jos on liikaa rahaa tilillä, eikö niin?

Vierailija
46/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain pariin työvoimakoulutukseen. Täällä Varsinais-suomessa on aika paljon niitä nyt haussa ja kuulemma hyvä mahis päästä. Tietty jos teillä päin ei löydy mitään sua kiinnostavaa niin sitten on vaikeampi.

Juu siis kaikki on täynnä, mitä olen katsonut, tai siis saanut vastauksen että ovat täynnä, vaikka näyttävät netissä ettei ole... Oikeastaan ihan sama, mihin pääsisin, haluaisin vain päästä mukaan johonkin aktiviteettiin, joka voisi edesauttaa työn saamista.

Ei työvoimakoulutukset kai voi olla täynnä. Siellä on korkeakoulutetuille omia koulutuksia. Ootko katsonut? Lyhyet valmennukset varmaan onkin täynnä.

pääkaupunkiseudulla missä ap sanoi olevansa on hitusen enemmän työttömiä halukkaita kuin kurssipaikkoja, kyllä ne vaan voivat olla täynnä

Vierailija
47/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudellamaalla on hr-osaajaa, digifeciä, markkinointia, lean-koulutusta ja vaikka mitä haussa työvoimakoulutuksena.

Siis mitä noi on suomeksi?

Vierailija
48/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä noita löytyy? Löysin tuon hr-osaajan ja sitä harkitsinkin, mutta esim. mitään markkinointikoulutuksia en löytänyt (se kiinnostaisikin itseä).

Vierailija
49/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain pariin työvoimakoulutukseen. Täällä Varsinais-suomessa on aika paljon niitä nyt haussa ja kuulemma hyvä mahis päästä. Tietty jos teillä päin ei löydy mitään sua kiinnostavaa niin sitten on vaikeampi.

Juu siis kaikki on täynnä, mitä olen katsonut, tai siis saanut vastauksen että ovat täynnä, vaikka näyttävät netissä ettei ole... Oikeastaan ihan sama, mihin pääsisin, haluaisin vain päästä mukaan johonkin aktiviteettiin, joka voisi edesauttaa työn saamista.

Ei työvoimakoulutukset kai voi olla täynnä. Siellä on korkeakoulutetuille omia koulutuksia. Ootko katsonut? Lyhyet valmennukset varmaan onkin täynnä.

Siis ei tuolla oikeasti ole Helsingissä vapaana mitään, itsekin yrittänyt päästä vaikka mihin mutta kaikki täynnä (nekin jossa lukee ettei ole!).

Vierailija
50/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistoistahan on ilmoitettu, että aktiivimalli ei ole peruste päästä työnhakuvalmennukseen. Jos on ollut jo viime vuonna työttömänä ja jättänyt valmennuksen silloin käymättä, niin nyt on jonossa viimeisten joukossa.

Niihin kursseihin voi kyllä ihan ilmoittautua netin kautta kuka vaan jos on työtön.

Eikä voi, jos ovat jo täynnä.

Vierailija
51/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos nyt puhutaan aktiivimallin täyttämisen ehdoista niin ei se auta, jos ei nyt saa sitä 5 päivää maaliskuuhun mennessä. Ja jos kerta kaikki on täynnä niin vaikea tehdä mitään. Ymmärrän sun tilanteen, itsellä täysin sama juttu. 

Vierailija
52/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta vikiseminen ja ota itseäsi niskasta kiinni, aikuinen.

a) Missä kohti vikisen? 

b) Miten voisin ottaa enemmän itseäni niskasta kiinni, kun teen jo kaiken mitä voin työllistymisen eteen? 

Annan sinulle yksinkertaisen vinkin. Lopeta volina ja hae töitä. It's simple as that.

Oon sanonut jo aloituksessa, että haen kokoajan. Niitä paikkoja ei vain ole niin paljon, että voisi hakea 24/7. Viikon aikana olen hakenut lähes 20 paikkaa. Ja joo, olen ihan korkeakoulutettu mutta kuten jo yhdessä viestissä tuli ilmi olen hakenut myös siivoustöitä. Sen lisäksi kassa- ja ravintolatöitä. Mutta kun ei ole kassakokemusta tai anniskeluoikeutta/passia mikä onkaan niin hankala saada sieltäkään töitä kun muilla hakijoilla on. 

Vinkkinä toiselta työttömältä: ilmoittaudu vuokratyöfirmaan ja sano että voit tehdä esim. ravintolatöitä (näitä on ainakin täällä melko paljon). Sinulle kyllä näytetään tarvittaessa kassakoneen käyttö, sen oppii yleensä kymmenessä minuutissa. Anniskelupassia tarvitsisit vain jos olisit paikassa ns. vastaavana. Alkoholin tarjoiluun sitä ei vaadita. Paljon on myös blokkarin eli astioiden kerääjän ja tiskaajan töitä, johon ei vaadita yhtikäs mitään eikä käytetä kassaa tai tarjoilla. Vähän kökköä puuhaa juu, mutta kyllä sitä satunnaisesti rahaa vastaan tekee. Tässä ei myöskään vaikuta liian korkea koulutus, koska työnantaja vuokraa sinut vain vuoroksi kerrallaan. Palkanmaksu ja paperihommat vuokratyöfirman kautta ovat myös luotettavia (jos teet äärimmäisen lyhyitä pätkiä suoraan työnantajalle näin ei aina ole...)

Löytyy sieltä varmasti muitakin tuollaisia hanttihommia, mutta itse teen tätä. Menin alkujaan baarimikoksi ilman mitään ravintola-alan kokemusta tai koulutusta (enkä osannut käyttää kassaakaan). Tippui ensin hitaasti töitä sieltä täältä, nykyään jo vähän enemmän kun olen luotettava naama.

Pitää varmaan hakea tällaiseen, olin joskus opiskelijana vaan parinkin vuokrafirman listalla enkä koskaan saanut mitään töitä. Juoksin kyllä haastatteluissa, mutta silloin ongelma oli juurikin kun ei ole kassakokemusta ja oli niin paljon niitä, joilla on. Mutta aina voi toki yrittää.

Vierailija
53/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene opiskelemaan. Yhteishaku alkaa huomenna. Opiskelut vievät 3-7 vuotta, minkä ajan olet turvassa aktiivimallilta. Voit koko opiskeluajan kaikessa rauhassa hakea oman alan töitä, ja jos ei tärppää, saat bonuksena uuden tutkinnon.

No siis olen harkinnut sitäkin, mutta en saa enää opintotukea kun on aiempaa koulutusta sen verran. Sen lisäksi, ei opiskelemaankaan vain noin vaan mennä.

Vierailija
54/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita työhakemus jokaiselle kansanedustajalle, joka kannatti aktiivimallia. Onhan hyvä että näkevät käytännössä miten aktiivia työnhakijat ovat. Varmasti sieltä löytyy runsaasti pätkätöitä, joita voi tehdä etänä, mikäli ei satu asumaan Helsingissä. 

Vierailija
55/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkua peffaan kirjoitti:

Siivoutöitä löytyy. Älä marise. Usassa kuulemma suomalaisia pidetään tuttikansana. Kehdosta hautaan pitää olla tukihenkilöitä, vierihoitaja, sossutötejä. Omatoimisuus nolla. Sen se sossuyhteyskunta on saanut aikaiseksi.

Ei löydy, jos ei ole laikkarin tutkintoa tai kokemusta.

Vierailija
56/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma täällä, ymmärrän. Mutta mitä voi tehdä? Ei mitään. 

Lakkoilla.

Vierailija
57/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä noita löytyy? Löysin tuon hr-osaajan ja sitä harkitsinkin, mutta esim. mitään markkinointikoulutuksia en löytänyt (se kiinnostaisikin itseä).

Digital business talent esim. Katsoin haussa olevat työvoimakoulutukset alueena Uusimaa. Valinnat tehdään hakuajan päätyttyä eli eivät ole sellaisia mihin vain ilmoittaudutaan ja sitten kurssi on täynnä.

Vierailija
58/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis olen harkinnut sitäkin, mutta en saa enää opintotukea kun on aiempaa koulutusta sen verran. Sen lisäksi, ei opiskelemaankaan vain noin vaan mennä.

Miltei 58v ei kannata enää opiskella, eikä pääsiskään, koska jo liikaa tutkintoja.

Vierailija
59/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan naurettavaa, että kaikki kurssit on täynnä seuraavaksi 3 kuukaudeksi. Eihän siinä voi oikein tehdä mitään? Siinä sitten odottelet 3 kuukautta, jonka jälkeen pääset työnhakukoulutukseen. Ja kuitenkin kokoajan on hakenut niitä töitä samalla tavalla kun hakee luultavasti koulutuksen jälkeen. Ihan oikeesti kyllähän noita kursseja pitäisi järjestää kaikille halukkaille jos kerta tukia leikataan jos ei sellaiseen mene eli PÄÄSE???? 

Vierailija
60/99 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oikeusasiamiehelle kantelu puuttuvista työvoimapalveluista.