Miksi jotkut loukkaantuu, kun kysyy onko sun lapset eri isille?
Eihän se ole loukkaus, vaan kysymys. Jos se tulee henkilön elämäntilanteesta mieleen, niin miksi loukkaantua?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta. Kaikilla sama isä. Isommat lapset olivat 18 v ja 16 v kun iltatähti syntyi. Voi niitä kysymyksiä, missään tapauksessahan ei kolmella lapsella voi olla sama isä varsinkaan kun tuli noinkin pitkä ikäero isompiin sisaruksiin. Joka neuvola henkilö, joka tulee sairaalasta kotiin vauvaa katsomaan sairaalasta kotiin pääsyn jälkeen kyseli, että onko näillä sama isä (oli siis kesätuuraaja, eikä se henkilö jolla kävin raskauden aikana).
Mulla sama juttu.
Tosin ikäeroa hieman vähemmän ja neljäs lapsi. Lisäksi on kysytty että oliko vahinko! Tuo on jo törkeetä. Tämä neljäs oli pisimpään harkittu. Vuoden mietittiin että lähteäkö vielä siihen vaipparumbaan. Onneksi lähdettiin, puolivuotias poika nukkuu tuossa vieressä.
Mutta tuoreessa muistissa siis nämä kyselyt. Jopa lääkärit ja muut terveydenhuollon ihmiset näitä kyseli. Ja eräs nainen jonka tiedän perhekerhosta tuli kyselemään.
Uskomatonta. Ja vielä kun mentiin nyt vasta(ristiäisissä) naimisiin niin sekin lisäsi kyselyitä.
Ehkä voisi kysyä "onko ne vielä sen x:n kanssa yhdessä"
Kysytkö palkkojakin heti?
Miksi sellaista pitää kysyä? Mä oon sellainen ihminen, joka juttelee mielellään tuntemattomienkin kanssa. Kyselen ihmisiltä kaikenlaista heidän elämästään, mutta yksityisasiat ovat kyllä jokaisen oma asia. Eivätkä ne mua edes kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mu kaveri taisi kerran suuttua, kun kysyin hänen siskosta, että onko toinen lapsi edelleen saman miehen kanssa. Vaikken edes tiedä hänen elämästään mitään.
Alapeukuille selityksiä? Jos kaveri kertoo että sisko saa lapsen, miksi et saa sanoa että "Kiva kuulla, onko hän edelleen sen saman miehen kanssa?"
Aika naurettavaa jos tämä on teidän mielestä liikaa!
Liikaa mitä, uteliaisuutta? Lähinnähän se osoittaa kysyjän typeryyttä.
Se , että lapset ovat eri isille ei taida olla useimmille mitenkään alunperin suunniteltu ja toivottu ihannetilanne vaan se kertoo lapsiperheessä tapahtuneesta vanhempien erosta, johon useimmilla liittyy kipeitäkin muistoja ja pettymyksiä. Vaikka ei tätä asiaa salaisikaan, ei varmaan halua, että siitä alkaa joku kyselemään huvin vuoksi. t ydinperhern äiti, jolla kaksi lasta samalle isälle
Se voi olla loukkaavaa, koska on vaikea tulkita onko kyse ystävällisestä kiinnostuksesta toisen elämäntilanteista vai pisteliäs viittaus toisen "kevytkenkäisyyteen" what ever that means..
Jos on yhtään perehtynyt oman asuinmaansa kulttuurin lähihistoriaan, niin on selvää että tuolainen kysymys on aikoinaan tarkoitettu lähes 100% kerroista naista loukkaavaksi ja halveksivaksi.
Aikoinaan (eikä niin kovin kauan sitten) lapset saatettiin jopa ottaa huostaan "löyhämoraaliselta" äidiltä, mikäli epäiltiin hänellä olevan avioliiton ulkopuolisia suhteita. Miehille samaa piiskaa ei heiluteltu.
Multa on muutaman kerran kysytty näin, lähinnä luokkakokouksessa tms. vanhojen tuttujen tapaamisessa. En ole loukkaantunut, mutta kysymys on tuntunut vähän moukkamaiselta. Minulla on 3 lasta, kaikki lyhyillä ikäeroilla saman miehen kanssa ja olemme naimisissa edelleen.
Ap on varmaan niitä ihmisiä, jotka huomauttavat muiden lihomisesta ja laihtumisesta, pistävät tarkkaan merkille kaikki kasvojen arvet, luomet ja finnit ("Miks sullon tossa tommonen?"), kyselevät palkoista, suolen toiminnasta, vaihdevuosista ja kuukautisista. Jos joku on lapseton, ap tiedustelee sen syytä. Jos jollain on yksi lapsi, ap sanoo että kai te nyt vielä toisen teette, pitäähän lapsella sisarus olla. Jos jollakulla on neljä lasta, ap kysyy miksi niitä on noin monta.
Kun eihän nämä ole ap:n mielestä loukkauksia vaan kysymyksiä!
Minulla on kolme lasta. Yhdellä eri isä. Kertaakaan kukaan ei ole tullut kysymään asiasta yhtään mitään. Taitaa olla niin, että tuttavapiiriini kuulua vain sivistyneitä ihmisiä.
Siltä varalta ettet ole taas joku provokaattori vaan ihan oikeasti niin tamppooni että ihmettelet miksei tällaisesta saa aukoa päätään:
1) liian henkilökohtainen, yksityisasioihin menevä kysymys. Kannattaa opetella tunnistamaan nämä muutenkin. Tiettyjä sinänsä "julkisiakin" asioita ei ole sopivaa kysyä suoraan. Jos tämä ihminen tulee sinun elämässäsi niin läheiseksi ja merkittäväksi että asia sinua millään tavalla koskettaa, saat kyllä tietää.
2) implikaatiot tuomitsevia ja seksistisiä. Edelleen ajatellaan, että nainen on huono/epäonnistunut/löyhä/alaluokkainen jos saa lapsia eri miesten kanssa. Sinäkin vaikutat siltä, että ajattelet näin, ja ajattelet että tämä pitää jonkun naisen kohdalla paikkansa, jos kysyt sitä häneltä. Ajattelet tämän kertovan hänestä niin paljon, että sinulla on heti oikeus kysyä sitä. Tämä loukkaa sekä niitä naisia, jotka uskovat eri isien kanssa lapsia tekevistä naisista pahaa, niitä naisia, jotka ovat tehneet lapsia eri isien kanssa (he ovat kyllä yhteiskunnan asenteista erittäin tietoisia), sekä niitä naisia, joita nyppii kaikenlainen omien yksityisyydensä ja arvokkuutensa rajojen tökerö kokeilu. Että niitä naisia joita nyt vaan vituttaa seksistiset asenteet.
Koska naisen kaksi lasta saattaa olla lähes poikkeuksetta eri miehille, niin mitä ihmeellistä siinä on että minulla on 4 lasta samalle miehelle?
Jos jollain on 4 lasta, niin se kysymys tulee usein onko kaikki lapsen minun itseni saamia? Koska oletus on että ollaan jonkunsortin eroprosessin kokenut uusioperhe (molemmilla siis omat 1-2 lasta ja ehkä yksi yhteinen lisäksi) tai osa lapsista ainakin adoptoitu/sijaislapsia tms.
Minusta sekin pitää muistaa että kysyjät kysyy.. Minkä minä niistä olen vastaamaan jos joku kysyy, tyhmiä kysymyksiähän ei ole mutta kertoo se ihmisestä ja hänen ajatusmaailmastaan jos perhe on muodostelma kahdesta lapsesta ja neljä lasta tulee kun eronneet muodostaa uudestaan perheen keskenään kuin että lapsia tekee yhden miehen kanssa 4 olisi eri kuin tekemällä 4 lasta 2.n tai 3.n miehen kanssa.
Jos nainen tekee lapsen parikymppisenä, eroaa miehestä. Saa seuraavan kanssa muutaman lapsen 10 vuotta myöhemmin niin ehtii vielä 10 vuoden sisällä elämässä tapahtua vaikka mitä, jolloin yksi lapsi uuden rakkauden kanssa olisi mahdollista. Ja kyllä: jollekin se voi olla todella outoa jos on mielessä VAIN yksi lapsi, mutta meistä on moneen!
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan relevantti kysymys näinä aikoina kun naiset ovat muuttuneet lortoiksi.
Miksi olet tekemisissä "lorttojen" kanssa?
Minä kysyin kerran rappukäytävässä naapurilta, miksi sillä on niin karmean näköiset silmäpussit. Kerran tiedustelin ruuhkabussissa ystävältäni kovaan ääneen, ovatko hänen peräpukamansa parantuneet, niin ja jalkasienestä kysyin kans. Työkaverilta kysyin kerran, miksi hänen lapsensa ovat niin rumia.
Jostain syystä kyseiset henkilöt ovat alkaneet vältellä minua viime aikoina. En ymmärrä miksi - sanoinko muka jotenkin pahasti vai? Kai nyt asioista saa keskustella ja kuulumisia kysellä!
Minulla on lapset vain yhdelle miehelle. Olen eronnut, mutta lisää lapsia ei ole tulossa. Kun olen tavannut vanhoja ystäviä, kukaan ei ole koskaan kysynyt parisuhdeasioista mitään, vaan ne ovat sellaisia asioita, joiden muutokset tuodaan jollain muulla tavalla ilmi. En itsekään kysy naimisissa olevalta ystävältä, että olettekos vielä naimisissa. Nämä ovat sellaisia tapakulttuuriin liittyviä kirjoittamattomia käytössääntöjä, joita on vaikea selittää täysin käytöstapoja ymmärtämättömille.