neuvo sinulle joka et halua pysähtyä kaupassa dna myyjän kohdalle kun hän sinulle puhuu ja tarjoaa uutta sopimusta
ja myös puhelinmyynti, sähkönvaihto sopimukset fortumilta, järjestöihin kuukausilahjoittajaksi osallistuminen yms.. Onko tunne että et kehtaa kävellä ohi kun joku tulee sinulle tarjoamaan sähkösopimusta tai puhelinmyyjä ehdottaa tilaamaan Cosmopolitanin? Sanokaa vaan että "En voi, mulla on edunvalvoja" siihen ne vastaa että "aijaa,no hyvää päivänjatkoa" sillä ihminen jolla edunvalvoja ei yleensä näitä uusia sähkösopimuksia yms voi tehdä itse. Pääsen nykyään hirveän helposti noista eroon toteamalla että "Joo toi fortum tarjous on kyl hyvä ja ottaisin muuten, mutta mula on edunvalvoja" Niin johan luovuttaa ! :)
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koette, että teillä on selitysvelvollisuus? 😞
Juuri näin!!
Miksi selitellä jotain huttua juttua.
Ei kiinnosta niin kävelen vaan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoeläin kirjoitti:
Suomessa käydessäni joku dna-myyjä yritti kaupitella. Sanoin kuten totta oli ja on: Asun ulkomailla, ei tuo toimi siellä.
Ei tarvinnut edes valehdella ja se oli ohi sillä.
Eikö yhtään ärsyttänyt, että jouduit selvittämään yksityisasioitasi (kuten asuinpaikkaasi) jollekin täysin tuntemattomalle turhakkeelle?
Ihminen sekin oli, ihminen, joka yritti tienata elantoaan. Asuinpaikkani ei ole niin yksityinen asia, ettenkö voisi sanoa asuvani ulkomailla. Ja tietenkin aloitin lauseeni sanomalla kiitos ei.
Varmaan toimii, mä sanon kyllä vaan että "sori, nyt en ehdi" ja jatkan reippaasti kävelyä.
Nää "kiinnostaako ihmisoikeudet" on hankalia, koska tuntuu ikävältä sanoa että ei. Mä tuen tällä hetkellä kolmea hyväntekeväisyysjärjestöä ja enempään ei nyt ole varaa. Mutta jos selitän tämän niin se kuulostaa valheelta tai itsekehulta (tai molemmilta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käännän katseen maahan enkä ota katsekontaktia. Jos silti yrittävät ottaa kontaktia, niin sanon "ei kiitos". Yllättävän moni ei osaa elekielestä lukea, etten ole kiinnostunut, vaan yrittää silti kaupitella jotain.
Opiskeluaikoina, kun näitä hommia tein valitsin uhreiksi juuri nämä varpaisiin tuijoittajat :D Heidän kanssa sai yleensä tehtyä ne kaupat, kun eivät osanneet sanoa ei. Eli osasin oikein hyvin lukea elekieltä. Avoin katse ja ei kiitos enkä enää yrittänyt kaupitella.
Ei todellakaan kannata ottaa katsekontaktia. Silloin ne saattavat alkaa kävellä siinä vieressä ja pahimmillaan roikkuvat hihassa. Katsekontaktin ottamalla joutuu väistämättä myyntiyrityksen uhriksi. Katse maahan ja nopeasti ohi, niin pääsee suurimmalla todennäköisyydellä ohi ilman häirintää.
Arabian kauppakeskuksen käytävällä yks liittymämyyjä otti mykkästrategiaa käyttäneen naisen kunnolla uhriksi. Jäi huutamaan sille myyntipuhetta portin yli vielä, kun se oli jo menny kauas SMarketin puolelle ostamaan hedelmiä.
Ois pitäny filmata, uskomatonta.
Sähkömyyjille sanon, että minulla on määräaikainen sopimus (mikä on totta), joten ei voi vaihtaa. Liittymämyyjille, että puhelinlaskuni on kympin kuussa (mikä on myös totta), eivät koskaan ole tarjonneet halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa, että ohikulkijan pitää tuntea syyllisyyttä siitä, että ei jää mainostuksen ja painostuksen uhriksi. Vihaan näitä kauppakeskuksien käytävämyyjiä! Etsikää jotain vähemmän turhaa työtä.
Miks pitää tuntea syyllisyyttä jos ei osta jotain tai kuuntele mainospuheita joiden tarkoitus on saada ostamaan jotain?
Mä ainakin sanon vaan "ei kiitos" tai ettei nyt ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan toimii, mä sanon kyllä vaan että "sori, nyt en ehdi" ja jatkan reippaasti kävelyä.
Nää "kiinnostaako ihmisoikeudet" on hankalia, koska tuntuu ikävältä sanoa että ei. Mä tuen tällä hetkellä kolmea hyväntekeväisyysjärjestöä ja enempään ei nyt ole varaa. Mutta jos selitän tämän niin se kuulostaa valheelta tai itsekehulta (tai molemmilta).
Kiinnostaa, muttei enää, kun tulit siihen ahdistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa, että ohikulkijan pitää tuntea syyllisyyttä siitä, että ei jää mainostuksen ja painostuksen uhriksi. Vihaan näitä kauppakeskuksien käytävämyyjiä! Etsikää jotain vähemmän turhaa työtä.
Niillä pitäis olla joku oma karsina, josta eivät saa poistua. Tauolle saisivat mennä, mutta silloin ei saisi ottaa yhteenkään ihmiseen kontaktia. En enää käy kauppakeskuksissa, vaan käyn ruokaostokseni lähikaupasta ja muut ostokset tilaan netistä, jos en löydä jotain sellaista kauppaa joka ei sijaitse kauppakeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koette, että teillä on selitysvelvollisuus? 😞
Ei ole velvollisuutta, mutta se on ainoa konsti saada ne karistettua kintereiltä. Pelkkä "ei kiitos", ja jankkaus jatkuu ja huutelevat vielä perään.
Käytävämyyjille toimii ihan vaan päänpudistus tai "ei kiitos" vauhtia hidastamatta. Ei ne perään lähde juoksemaan.
"Mä en käytä sähköä", "En osaa lukea", tai jotain muuta mukanokkelaa. Yleensä ymmärtävät, että ei ole aikansa arvoista minua yrittää.
"Oisko sulla aikaa..."
"Ei ole, kiitos vain."
Todella ärsyttäviä nuo kauppiaat. Hyökkäävät kuin hämähäkit kärpäsen kimppuun. Katsekontaktia ei voi ottaa. Välillä oikein suuttuvat, kun sanoo, ettei kiinnosta. Eihän tuollainen tyrkkykauppa Suomessa toimi.
Hymyilen ja huikkaan jo siinä vaiheessa, kun myyjä avaa suunsa, että "ei kiitos". Ei se sen vaikeampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sanonut noille, että joo, kiinnostaa ihmisten oikeus olla rauhassa kaiken maailman rahankerjääjiltä. Ei tosin tuota mitään vaikeuksia sanoa myöskään suoraan EI. Mitä se niille edes kuuluu?!
Hyvänen aika. Minulla on parempi ohje. Kävelet rivakasti eteenpäin, huikkaat "ei kiitos" ja nostat toista suupieltä. Tämä toimii. Jos myyntimies yrittää hauskalla repliikillä pysäyttää, nosta vähän toistakin suupieltä.
Minä sanon aina heille "pylly vasten pyllyä pum pum" ja jatkan matkaa.