Saksan "aber" lausuminen?
Siis miten tuo oikein lausutaan, vai onko ihan murrekohtaista? Olen kuullut tuota lausuttavan "aba", mutta myös joidenkin sanomana ihan kuin veellä "ava" sekä jossain lausumismallissa oli myös "abe".
Kertokaas saksan taitajat miten te tuon sanan lausutte?
Kommentit (9)
Mulle saksa oli yksi työkielistäni parin vuoden ajan ja lausun tuon sanan jotenkin "a-bea" tai ehkä joskus "a-beö", tosiaan vaikea kirjoittaa auki. R-kirjain tosiaan ei kuulu vaan sulautuu edelliseen äänteeseen. Samoin käy monien muidenkin r-loppuisten sanojen kanssa.
Sillain kurkkuäänteellä aaabgö, että suu jää lopuksi auki.
Varmaan kaikki hyväksyttyjä kun murteita on niin monia. Tuosta kuulee vaikka mitä versiota. Aabea, aaba-h, Sveitsissä jotain tyyliin aaprr.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikki hyväksyttyjä kun murteita on niin monia. Tuosta kuulee vaikka mitä versiota. Aabea, aaba-h, Sveitsissä jotain tyyliin aaprr.
Tai aabha, sellainen puolihönkäys siihen viimeisen aan eteen.
Voit lausua ihan suomalaisittain. Murrealueesta riippuen lausutaan hyvin eri tavalla. Toiset eivät lausu ärrää ollenkaan, toiset suorastaan rallattelevat ärrää.
Itse kahdenkymmenen vuoden saksan puhumisen kokemuksella lausun tuon jotenkin tyyliin "abeah", tosi vaikea järkevästi kirjoittaa se :D Mutta sitä r-kirjainta ei kuulu sanoa siellä vaan se lausutaan ah-äänteenä. Toki murrekohtaista, kuten sanoit.