Mitä virkaa on autossa sillä, että ottaako se puhallusilman sisältä vai ulkoa?
Mä oon aina ihmetellyt niitä nappeja ja mulla on aina ollut varmaan se nappi pohjassa, että ottaa ilman ulkoolta. Milloin pitäisi painaa sitä nappia että sama ilma kiertää vain auton sisällä? Vaikuttaako bensankulutukseen tai jotain?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän sisäilman uudelleenkierrätystä jos lasit on sisältä huurussa, mutta en muuten.
Heh heh,eli yritätät sammuttaa tulipaloa bensalla?
Sisäilman kierrätys huurruttaa lasit.
Vierailija kirjoitti:
Toisinsanoen aika hyödytön ominaisuus se sisäilman kierrätys?
Sillä saa nopeammin ikkunat sulaksi jos ei halua raakana skrabata.
Pitää kokeilla heti huomenna tota lämmitysjuttuu. Vähän epäilen auttaako pari minuuttia mitään... Toisaalta kaikki apu tulee tarpeeseen kun kiireellä koittaa lähtee.
Minä käytän esim. asfalttityömaan kohdalla, tai jos ruuhkassa/liikennevaloissa odotellessa edellä olevassa autossa tupakoidaan, tai jos motarille kiihdyttäessä edessä ajaa joku mustaa savua pöllyttävä dieselkosla.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän esim. asfalttityömaan kohdalla, tai jos ruuhkassa/liikennevaloissa odotellessa edellä olevassa autossa tupakoidaan, tai jos motarille kiihdyttäessä edessä ajaa joku mustaa savua pöllyttävä dieselkosla.
Sisäsilman kierrätys on ihan kätevä myös silloin kun maajussit ovat kipanneet lietteet pellolle.
Mä kokeilin tänään pyörittää vaan sisäilmaa ekat kilometrit ja sehän toimi ja sisätilat lämpeni normaalia nopeammin :)
Vierailija kirjoitti:
Aina täällä oppii uutta :) . Eli kun käynnistän auton ja menen harjaamaan autoa lumesta, siksi aikaa kannattaa laittaa sisäilman kierrätys päälle? No, ei siinä lumien harjaamisessa mene kuin pari minuuttia, onkohan siitä siinä ajassa edes hyötyä?
§
Sisäilma on hiukan lämpimämpää kuin ulkoilma, lämpötila nousee nopeammin. Kun lähdet ajamaan niin ulkoilma kiertoon. Muuten jätät kosteuden sinne autoon sisään ja sitten on ikkunat huurteessa ja jäässä oikeen kunnolla.
Myös kesähelteellä auto saattaa viilentyä nopeammin, jos käyttää ilman sisäkiertoa, jo kerran viilennetty ilma kulkee uudelleen ilmastoinnin kennon läpi.
Mä käytän sisäilman kiertoa vain juuri viilentämään auringossa kuumentunutta autoa tai jos huomaan, että vaikka edessä oleva auto savuttaa tai on jotain muuta syytä estää ilmanotto ulkoa (pakokaasut, savut, pöly, vaikka toki pölyn pitäisi jäädä suodattimiin).
Ja sitten heti kun ei ole enää tarvetta sisäilman kierrolle, niin taas se pois päältä, niin poistuu sitten kosteuskin autosta ja ilma vaihtuu.
Tähänkin kysymykseen vastaus olisi saattanut löytyä auton omistajan käsikirjasta...
Sisäilman kierrätys on ekoteko. Puhdas ilma ei ole loppumaton luonnonvara.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän sisäilman uudelleenkierrätystä jos lasit on sisältä huurussa, mutta en muuten.
Outoa, meillä just kostealla säällä lasit huurtuu, jos sisäilmankierto on päällä.
Ohjekirjassa sanotaan, että säästää polttoainetta. Siis mun autoni tilanne.
Pitääkö se oikeasti selittää ihmisille että esim talvella auto lämpiää nopeammin kun sisäilmaa lämmitetään lämmityslaitteella koko ajan lämpimämmäksi sen sijaan että otetaan koko ajan ulkoa pakkasilmaa ja yritetään lämmittää sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, meillä just kostealla säällä lasit huurtuu, jos sisäilmankierto on päällä.
Ohjekirjassa sanotaan, että säästää polttoainetta. Siis mun autoni tilanne.
Toki lasit huurtuu helpommin sisäilmankierrolla koska ihmisten hönkimä kosteus ei poistu vaan lisääntyy auton sisällä.
Kokeilin talvella sisäilmankiertoa ja mielenkiintoista kyllä lasit huurtui heti umpeen, kun ilmastoinnin sammutti. Uskokaa tai älkää.
Kosteutta siis kertyi sisälle, mutta ilmastointi esti laseja huurtumasta. Kokeilkaa ensi talvena, jos ette usko.
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
ULKOOLTA
Sisäkierto nostaa hiilidioksidin määrää koska hengitetty ilma kiertää. Siksi en itse käytä.
Auto on todella pieni tila jossa voi olla useita ihmisiä. Ilmanvaihto pitää olla hyvä, Korvausilmaventtiilit on avattavat ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajaa ruuhkassa pitkissä tunneleissa (vaikka Alpeilla tai Norjassa) kannattaa pitää se sisäkierto, ettei tule pakokaasuja sisälle.
Siinä tosin tuppaa ikkunat huurtumaan.
No ei oikeastaan kun käytetään nimenomaan niissä saasteisissa paikoissa esim ruuhkissa.